Закопан договор о Прокопу
Тендер расписан на основу података и параметара из осамдесетих година, у време СФР Југославије, зато смо тражили нове услове – тврде у „Триграниту”, извођачу радова. – „Железнице Србије” најавиле септембарске преговоре са „Енергопројектом” о наставку радова. Могућ нови тендер
Тешке речи пљуште око станице Прокоп Фото Ј. Миловановић
После тешких речи које пљуште са обе стране, мале су шансе да ће се „Железнице Србије” и „Тригранит” договорити о изградњи железничке станице „Прокоп”. Међутим, ниједна од супротстављених страна не каже званично да је прекинута сарадња, већ да споразум потписан прошле године није обавезујући.
Док из „Железница” најављују да ће почетком септембра саопштити коначну одлуку о учешћу у овом послу, у „Триграниту” уверавају да није потписан коначан уговор, тако да не постоје међусобне обавезе.
Како после оквирног споразума из 2006. године нису успели да се договоре око услова изградње, према речима
Џорџа Бобвоша, регионалног директора „Тригранита” за Србију и Црну Гору, преговори су обустављени у октобру прошле године. Иако пре неколико дана директор „Тригранита” није желео у разговору за „Политику” да говори о детаљима наведеним у захтеву који су упутили „Железницама”, називајући то пословном тајном, у јучерашњем разговору изнео је, према његовом мишљењу, потпуну слику о ономе што се дешава и због чега изградња касни више од годину дана.
Будући да према процени ове компаније, како каже Бобвош, у „Прокопу” нема довољно простора за све планиране садржаје – железничку станицу испод земље и око 300.000 квадрата пословног простора, најпре су захтевали да им „Железнице” обезбеде додатни простор на суседним парцелама, односно у Савском амфитеатру, где би изградили паркинге за аутомобиле.
Осим тога, тендер је, додаје наш саговорник, расписан на основу података и параметара из осамдесетих година, у време постојања бивше Југославије.
– У тендерској документацији је стајао податак да ће до 2021. године том новом главном железничком станицом пролазити дневно 40.000 путника и да је због тога потребна велика железничка станица са десет колосека у приземљу, а горе на плочи величине пет хектара тржни центар. Кад смо проверавали на терену колико путника данас пролази железничком станицом „Прокоп” избројали смо свега 5.000 путника. Зато смо предложили „Железницама” и Влади Србије да не градимо мегаломански објекат, који ће 80 одсто бити празан, него да направимо мањи, који би после, по потреби, могао да се шири. Били смо спремни да финансирамо оно што желе, иако мислимо да је непотребно, али ако нам обезбеде суседне парцеле у Савском амфитеатру. Они то нису прихватили – објашњава директор Тригранита, који сматра да тендер није узео у обзир све елементе.
Иако је у јавности као главни камен спотицања помињана накнада за грађевинско земљиште у износу од око тридесет милиона евра, Бобвош каже да је главни проблем био пројекат.
– Наравно да смо намеравали то да платимо. Али од самог почетка градска и републичка власт имају различите ставове по питању места главне железничке станице. Људи из Градске управе, чини ми се, нису за то да главна станица буде у Прокопу, већ у Новом Београду. Доказ за то је што уопште нису планирали да изграде улазне и излазне саобраћајнице са аутопута и Булевара кнеза Александра – тврди Бобвош.
Међутим,
Ђорђе Бобић, главни градски архитекта, одлучно демантује Бобвошове речи и каже да град у свим плановима предвиђа главну железничку станицу у Прокопу.
– Та њихова тврдња је неописани безобразлук за једну западну фирму, која жели да инвестира код нас. Они су се „ухватили” за једну моју изјаву у којој објашњавам да је граду неопходно да уреди станицу у Новом Београду, али то не значи да град не жели „Прокоп”. Напротив, то је предвиђено свим градским плановима и ја, као градски архитекта, се залажем за тај пројекат. Осим тога, на састанку код министра Велимира Илића пре годину и по дана, градоначелник Ненад Богдановић је обећао да ће град од накнаде за грађевинско земљиште изградити прилазне путеве Прокопу, јер је изградња те станице интерес Београда – каже Бобић и додаје да ће град испунити то обећање иако је то велики уступак инвеститору и железници.
Бобвошове тврдње о градским намерама Бобић оцењује као покушај да се утиче на „Железнице” да им дају парцелу у Савском амфитеатру, као и да се не плати накнада за грађевинско земљиште. Према његовим речима, „Тригранит” је знао тендерске услове и прихватио их учешћем у тендеру, а да би због накнадне измена услова тендера могле да се жале остали учесници у надметању за овај посао.
Иако је недавно Миланко Шаранчић, директор „Железница Србије”, изјавио да, уколико „Тригранит” не почне са послом, предстоји одлука о томе да ће почети да преговарају са другопласираним „Енергопројектом”, или ће расписати нови тендер, у овом предузећу не желе да предвиђају крајњи исход ове приче. Према речима
Ненада Станисављевића из Медија центра „Железница”, из овог предузећа више неће коментарисати овај проблем, већ ће почетком септембра саопштити коначну одлуку. Из „Енергопројекта” засад нема званичне потврде да је ова компанија заинтересована да преговара о добијању посла.
Засад се, према свему судећи, не мења ток историје Прокопа, који је због различитих проблема недовршен више од три деценије, при чему је за његову изградњу утрошено више од милијарду долара.
--------------------------------------------------------------------------
Преговора нема већ осам месеци
Сваки следећи инвеститор у „Прокопу”, према речима Џорџа Бобвоша, суочиће се са истим проблемом да је неопходно променити пројекат. На питање због чега су онда учествовали у таквом тендеру, Бобвош каже да су тек накнадним испитивањима сваке ставке дошли до потпуно различитих података од наведених.
– О овим детаљима нисам желео раније да говорим, иако са „Железницама” немамо никакав контакт последњих осам месеци. Све време сам имао дозу наде да је њима заиста стало до изградње „Прокопа”. Али после изјава у медијима постао сам скептичан. Цела прича је одјекнула у западној штампи као још један лош посао у Србији – каже Бобвош.
Упитан да ли то значи да ова компанија више неће учествовати на тендерима у нашој земљи, он каже да уколико процене да им се исплати да учествују у неком послу, нема разлога да не учествују на тендеру.
Маријана Авакумовић – Ненад Радичевић
[објављено: 18.08.2007.]