Šta je novo?

Železnička Stanica Beograd Centar, Prokop - [ Železnica ]

А тако су лепо напредовали радови прошле године и све је ишло ка томе да радови буду готови у року (августу 2021.) и онда ово клизиште и тунел су толико успорили радове у овом ћошку станице да им се још увек не назире крај...
 
Jedna poučna priča o tome zašto svi koji se bave gradom treba da čitaju Beobuild, ali i o tome kako se traće naše pare i vreme.

А тако су лепо напредовали радови прошле године и све је ишло ка томе да радови буду готови у року (августу 2021.) и онда ово клизиште и тунел су толико успорили радове у овом ћошку станице да им се још увек не назире крај...

Još 30. Januara 2019. sam pokrenuo raspravu o jednom novinskom članku u kome se pominjao ovaj tunel. Link je ovde (strelica nagore).

Šta je bilo sa ovom pričom? Da li je neko dalje istraživao? Ovo bi pomoglo boljem povezivanju nove stanice. Ako stvarno postoji, apsurdno je da ovakav tunel ostane zatrpan samo zato što nekoga mrzi da se potrudi. Pa makar da znamo da priča sigurno nije tačna. Ali ne shvatam zašto bi stari ljudi koji su tu proveli čeo život lagali ili grešili oko nečega što je po njima nekada bilo svima poznato i ovako veliko. Zar ne trebalo ovakvu stvar odmah istražiti, dok su još živi oni koji se toga dobro sećaju?

Tada mi je izgledalo da su, ako tunel postoji i ako je odgovarajućih dimenzija, njegovi potencijali toliko očigledni da bi neko prosto morao da se malo više time pozabavi. Činjenica je da je nova Železnička stanica Prokop teško dostupna i slabo povezana. Ideja mi je bila da se, ako to bude moguće, kroz tunel provuče obična pokretna traka za pešake, pa bi se tako stvorila kratka veza od same autobuske stanice na autoputu do železničke stanice. Baš tu ionako staju svi autobusi sa dužim linijama (pošto im je najefikasnije da bar u delu trase koriste autoput), a tu bi onda mogli da staju i međugradski autobusi jer i mnogi od njih takođe ionako već prolaze autoputem. Dakle putnici prosto siđu na ovoj BUS stanici, 20 metara dalje im je ulaz u već gotov tunel i početak poktetne trake koja ih vodi maltene DIREKTNO na peron. Ispod Maleševskog brda. Nema traženja, penjanja i pešačenja. Naravno da ovo ne bi zamenilo pravi pristup stanici metro linijom i drugim direktnim GSP vezama. Ali bi pomoglo. Zar to nije idealno pomoćno rešenje da se bar malo kompenzuje teško pristupačan položaj stanice? Uzevši u obzir da tunel već postoji. Pogotovo što tada nisam bio nimalo ubeđen da li će uopšte, ili bolje reći kada, do nove Železničke stanice proći linija metroa. Koja čak ni tada, u toj dalekoj boljoj budućnosti, neće biti svima lako dostupna. Zaista, ima li boljeg pomoćnog rešenja po manjoj ceni!? Čak sam bio i nacrtao da ima mesta pored BUS stanice da se formira prostran ulaz u tunel. Naravno, Beobuild je ponovo pojeo slike koje su pratile tu raspravu, pa evo ponovo nekih od njih. Sve su iz februara 2019., pa je dakle bilo dovoljno vremena da se niko od nadležnih opet ne "iznenadi".

Ulaz u tunel ka Prokopu.jpeg


Pronašao sam ulaz u tunel kod BUS stanice na autoputu, i on je tačno ovde, iza kanti za otpatke.

IMG_1517_1.JPG


IMG_1515_1.JPG


IMG_1516_1.JPG


Ovako izgleda početak tunela.

IMG_1550_1.JPG


IMG_1547_1.JPG


Zatim sam, na osnovu ove slike,

IMG_1569_1.JPG


precizno izmerio pravac pružanja tunela i to na mapi produžio do Prokopa, da bih video gde on verovatno izlazi.

Ispostavilo se da je taj posao olakšan činjenicom da ustvari postoji snimak ulaza u ovaj tunel sa Prokop strane. To je ovo

IMG_1622_1.JPG


Posle je sledilo malo ne baš lake vežbe u prepoznavanju neporušenih zgrada nekad i sad. Evo ih označenih brojevima.

IMG_1628_1a.JPG


I na kraju preciznog uparivanje slika nekad i sad, snimljenih iz približno istog ugla ...

Pozicija izlaza tunela 4a.jpg


... i izlaz tunela je bio precizno fiksiran. Evo ga označenog velikim crvenim znakom X. Čak su i na površini zemlje bili vidljivi neki tragovi.

IMG_1843_1a.JPG


Dakle približno ispod zgrade sa metalnim ogradom u dvorište i vratima od crvenog lima (vrata sa leve strane limenog dela), zgrada broj 45.

IMG_1669_1.JPG


A pogledajte sad gde su otkopali kraj tunela i "iznenadili se". Obratite pažnju gde je zgrada sa crvenom limenom ogradom od lima i limenim vratima u dvorište.

Skriveni tunel na Prokopu 1.jpg


Odredio sam poziciju izlaza tunela do preciznosti od par metara. I sve ovo su nadležni mogli da pročitaju i vide na Beobuildu još u početku 2019.

I sad su izgubili ko zna koliko vremena i para, nisu predvideli takvu mogućnost pa se na nju nisu ni pripremili. Ali sad je bilo već kasno. Pošto su praktično na kraju radova u doziđivanju jedinog preostalog dela železničke stanice na ovom nivou, verovatno više nisu ni mogli da čekaju i da još mnogo duže zaustavljaju sve, da prave novi projekt koji uključuje pokretnu pešačku traku od autoputa koja ulazi u zgradu nove stanica. Ili tunel iskoriste na bilo koji drugi bolji način. I tako je on ponovo zatvoren, a ovako dobra šansa nepovratno izgubljena.

Skriveni tunel na Prokopu 3.jpg


A pogledajte koliko je tu bilo postora i mogućnosti. Još jedna od mnogih malih urbanističkih tragedija. Sreća naša što Beograd ne ume da plače.

Skriveni tunel na Prokopu 2.jpg
 
Poslednja izmena:
Удавили би сё у сузама, јер ни канализација не ради како треба!

Браво Зума!

Вучко можеш ли неко да донесеш ову информацију до медија, Весића?
 
Зума, за тај истраживачки рад си од мене добио тада више плусића, нема разлога да не поновим и сада.
 
Делује као да ту имамо рачвање две цеви, да једна иде право ка аутопуту а друга укосо лево.
 
Делује као да иде у правцу ка Аутокоманди.
 
Zuma jesu li ovo dve različite tunelske cevi na fotki?

Slike otkopanog kraja tunela su uzete iz tri video priloga na Youtube kanalu Beogradske rs, tako da nemam bolje snimke od tih. To jesu dva otvora tunela, ali sumnjam da se oba otvora i nastavljaju dalje, u dva različita tunela koji završavaju na dva različita mesta. Pre će biti da su to samo dva izlaza jednog istog tunela koji se završava na BUS stanici na auto putu, tj da taj jedini tunel izlazi u dolinu bivšeg Mokroluškog potoka, pošto je to ista nadmorska visina kao i Prokop a i pravac pružanja Mokroluškog brda sugeriše takvu orjentaciju tunela kao najlogičniju. Nema smisla da kopaju dva paralelna tunela do manje više istog mesta. Tražio sam i druge izlaze, ali bez uspeha, pa je onaj koji je prikazan kod BUS stanice jedini siguran.

Skriveni tunel na prokopu 4.jpg




 
Poslednja izmena:
Jedan komentar sa Youtub-a

Zlatan Stojanovic

Da, ima dva tunela i to nije ovo što se vidi... "levi" je parče od 30-tak metara i služio je za parkiranje kamiona, "desni" je oko 250 metara i njegov drugi kraj je kod benzinske pumpe preko puta hitne pomoći... drugi tunel je mnogo manji i odvaja se od "desnog" na desno i urušen je šipom koji ga je probio. Treći tunel koji se ne vidi nalazi se ispod železničke stanice Prokop i ide do Topčidera. Tunele su napravili nemci za vreme drugog svetskog rata, posle rata ih je koristio EDB za odlaganje piralena. Ovde ispred "tunela" pa malo napred fale velika metalna vrata koja su nestala vremenom...
 
Одлагали пирален....

To tek treba proveriti, a i da jesu teško da ima nekog značaja. Niko ne odlaže piralen tako što ga prosipa u zemlju ili ga ostavi negde i posle zaboravi na njega. Ako su ga uopšte jedno vreme tu čuvali, bio je u dobro zatvorenim kontejnerima, da bi posle odneli. Niko to u sred grada ne ostavlja bez nadzora toliko vremena da burad istrunu, jer bi sve to otišlo u podzemne vode i kasnije dospelo u vodu za piće upravo onoga ko ga je tu ostavio. Zaboravite na to jer ovde piralen sasvim sigurno nije problem.

У суштини ти тунели више немају сврху. Штета што због њих ови радови касне.

Ali su mogli da imaju svrhu, da je neko hteo da se malo potrudi.
 
mogli su eskalator da stave u tunel i povezu autobusku stanicu i Prokop, kao na aerodromimma sto ima.
 
A колика је ширина тог тунела који води од Прокопа до стајалишта ГСП на аутопуту? Делује ми уско на сликама. Да ли би уопште могла да стану два ескалатора у оба смера?
 
Meни делује и поприлично ниско у односу на нивое станице.
 
Na šta liči onaj wc na Prokopu bruka.nema narod gde i da piša.Aparat za ubruse kače zihernadlom brukaod stanice ali nije samo do wc ..




vortex crossword
 
A колика је ширина тог тунела који води од Прокопа до стајалишта ГСП на аутопуту? Делује ми уско на сликама. Да ли би уопште могла да стану два ескалатора у оба смера?

U pravu si, jeste prilično uzak u delu tunela koji je prema autoputu. Ali tada je recimo, umesto dve, moguće postaviti samo jednu pokretnu traku sa semaforom na oba kraja, koja malo ide u jednom smeru, a malo u drugom. Recimo po 5 minuta za svaki smer. Ljudi po semaforu i trenutnom smeru kretanja uvek znaju kad mogu da kroče na traku a da ona u istom smeru nastavi da ide bar još toliko vremena koliko je potrebno da oni koji na nju stanu sigurno izlaze na drugu stranu tunela pre nego što traka promeni smer.

Ili recimo može uvek da ide samo u smeru od autoputa ka železničkoj stanici, zato što se tada ljudi više žure pošto im je bitno da stignu na voz. A oni koji su izašli iz voza u Prokopu pa žele da napuste stanicu, se verovatno više ne žure, pa mogu i okolo.

Ili smerom dinamički i automatski može da upravlja računar prema broju ljudi koji čekaju za svaki smer, a na osnovu inputa iz senzora i kamera na oba kraja tunela. Itd, ako širina bude problem rešenje je uvek moguće i bez dve paralelne pokretne trake.

Kad kažem pokretna traka, mislim na ovo. Tj pokretne stepenice nisu potrebne jer između nivoa auto puta i izlaza tunela u Prokopu nema bitne visinske razlike, pa "stepenice" nisu ni potrebne. Dovoljna je jednostavna horizontalna pokretna traka.

Fully-Outdoor-Moving-Walkway-GRM15-.jpg
 
Čovek mora lično da ode da bi siguran da je informacija pouzdana ;)

Dakle, nije sasvim tačno da je ulaz u tunel zatvoren. Počeli su postavljanje šipova preko ulaza u tunel da bi izbetonirali i poslednji ćošak koji još fali da bi se ceo peronski nivo završio (nedostajući deo je na prvoj slici sa vidljivim vrhovima tih šipova), ali su do sada stigli da zatvore samo desnu cev. Ulaz u levu tunelsku cev je još slobodan. Ne zadugo, ali još uvek jeste. Desno se malo vidi ulaz dvorište broja 45 sa crvenim limenim vratima i ogradom.

IMG_7809.JPG


IMG_7827.JPG


IMG_7826.JPG


IMG_7825.JPG


IMG_7819.JPG


Ulaz u levu tunelsku cev je još slobodan. Desna cev je verovatno već sasvim prekrivena šipovima iako je to iz ovog ugla nemoguće videti.

IMG_7823.JPG


IMG_7820.JPG


Dakle, ako neko želi da zaduži potomstvo ostavljanjem foto dokumentacije i zapisa o tome šta ovde ispod brda postoji, u kakvom je stanju, i kako bi eventualno neko u budućnosti mogao jeftino da poveže glavnu železničku stanicu i bivšu rečnu dolinu dolinu auto puta, onda su potrebni dobrovoljci. Najbolje sa novinarskom legitimacijom, ili i bez nje ako delujete dovoljno "ozbiljno" i "profesionalno". Naoružajte se sa dve dobre i jake baterije i starim cipelama, ili još bolje čizmama, pa zamolite radnike da vas puste da za potomstvo i arhivu napravite par fotografija iz unutrašnjosti tunela. Ne može da bude duži od 200 metara. Tamo ionako ima samo par radnika i jedna mašina, pa ne možete da smetate nikome. Najbolji bi bio Igor ili neko iz redakcije Beobuilda, ko ima iskustva sa gradilištima i pravi onako lepe foto reportaže :)

Međutim to mora da se uradi ODMAH, jer svaki dan mogu da nastave sa bušenjem i betoniranjem šipova, a onda pristup može biti trajno onemogućen (pitanje je može li se bez čišćenja proći sa druge strane tunela, a svakako je ta stana uža, prljavija, sa ustajalom vodom na dnu i još zatvorena zarđalom rešetkom).

... i još potpuno zarasla. Dokaz kako vreme leti. Kad sam poslednji put ovde bio nije ovako izgledalo :)

IMG_7806.JPG
 
Poslednja izmena:
Vrh