Jedna poučna priča o tome zašto svi koji se bave gradom treba da čitaju Beobuild, ali i o tome kako se traće naše pare i vreme.
А тако су лепо напредовали радови прошле године и све је ишло ка томе да радови буду готови у року (августу 2021.) и онда ово клизиште и тунел су толико успорили радове у овом ћошку станице да им се још увек не назире крај...
Još 30. Januara 2019. sam pokrenuo raspravu o jednom novinskom članku u kome se pominjao ovaj tunel. Link je ovde (strelica nagore).
Šta je bilo sa ovom pričom? Da li je neko dalje istraživao? Ovo bi pomoglo boljem povezivanju nove stanice. Ako stvarno postoji, apsurdno je da ovakav tunel ostane zatrpan samo zato što nekoga mrzi da se potrudi. Pa makar da znamo da priča sigurno nije tačna. Ali ne shvatam zašto bi stari ljudi koji su tu proveli čeo život lagali ili grešili oko nečega što je po njima nekada bilo svima poznato i ovako veliko. Zar ne trebalo ovakvu stvar odmah istražiti, dok su još živi oni koji se toga dobro sećaju?
Tada mi je izgledalo da su, ako tunel postoji i ako je odgovarajućih dimenzija, njegovi potencijali toliko očigledni da bi neko prosto morao da se malo više time pozabavi. Činjenica je da je nova Železnička stanica Prokop teško dostupna i slabo povezana. Ideja mi je bila da se, ako to bude moguće, kroz tunel provuče obična pokretna traka za pešake, pa bi se tako stvorila kratka veza od same autobuske stanice na autoputu do železničke stanice. Baš tu ionako staju svi autobusi sa dužim linijama (pošto im je najefikasnije da bar u delu trase koriste autoput), a tu bi onda mogli da staju i međugradski autobusi jer i mnogi od njih takođe ionako već prolaze autoputem. Dakle putnici prosto siđu na ovoj BUS stanici, 20 metara dalje im je ulaz u već gotov tunel i početak poktetne trake koja ih vodi maltene DIREKTNO na peron. Ispod Maleševskog brda. Nema traženja, penjanja i pešačenja. Naravno da ovo ne bi zamenilo pravi pristup stanici metro linijom i drugim direktnim GSP vezama. Ali bi pomoglo. Zar to nije idealno pomoćno rešenje da se bar malo kompenzuje teško pristupačan položaj stanice? Uzevši u obzir da tunel već postoji. Pogotovo što tada nisam bio nimalo ubeđen da li će uopšte, ili bolje reći kada, do nove Železničke stanice proći linija metroa. Koja čak ni tada, u toj dalekoj boljoj budućnosti, neće biti svima lako dostupna. Zaista, ima li boljeg pomoćnog rešenja po manjoj ceni!? Čak sam bio i nacrtao da ima mesta pored BUS stanice da se formira prostran ulaz u tunel. Naravno, Beobuild je ponovo pojeo slike koje su pratile tu raspravu, pa evo ponovo nekih od njih. Sve su iz februara 2019., pa je dakle bilo dovoljno vremena da se niko od nadležnih opet ne "iznenadi".
Pronašao sam ulaz u tunel kod BUS stanice na autoputu, i on je tačno ovde, iza kanti za otpatke.
Ovako izgleda početak tunela.
Zatim sam, na osnovu ove slike,
precizno izmerio pravac pružanja tunela i to na mapi produžio do Prokopa, da bih video gde on verovatno izlazi.
Ispostavilo se da je taj posao olakšan činjenicom da ustvari postoji snimak ulaza u ovaj tunel sa Prokop strane. To je ovo
Posle je sledilo malo ne baš lake vežbe u prepoznavanju neporušenih zgrada nekad i sad. Evo ih označenih brojevima.
I na kraju preciznog uparivanje slika nekad i sad, snimljenih iz približno istog ugla ...
... i izlaz tunela je bio precizno fiksiran. Evo ga označenog velikim crvenim znakom X. Čak su i na površini zemlje bili vidljivi neki tragovi.
Dakle približno ispod zgrade sa metalnim ogradom u dvorište i vratima od crvenog lima (vrata sa leve strane limenog dela), zgrada broj 45.
A pogledajte sad gde su otkopali kraj tunela i "iznenadili se". Obratite pažnju gde je zgrada sa crvenom limenom ogradom od lima i limenim vratima u dvorište.
Odredio sam poziciju izlaza tunela do preciznosti od par metara. I sve ovo su nadležni mogli da pročitaju i vide na Beobuildu još u početku 2019.
I sad su izgubili ko zna koliko vremena i para, nisu predvideli takvu mogućnost pa se na nju nisu ni pripremili. Ali sad je bilo već kasno. Pošto su praktično na kraju radova u doziđivanju jedinog preostalog dela železničke stanice na ovom nivou, verovatno više nisu ni mogli da čekaju i da još mnogo duže zaustavljaju sve, da prave novi projekt koji uključuje pokretnu pešačku traku od autoputa koja ulazi u zgradu nove stanica. Ili tunel iskoriste na bilo koji drugi bolji način. I tako je on ponovo zatvoren, a ovako dobra šansa nepovratno izgubljena.
A pogledajte koliko je tu bilo postora i mogućnosti. Još jedna od mnogih malih urbanističkih tragedija. Sreća naša što Beograd ne ume da plače.