[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=744796#p744796:3k2gps0b je napisao(la):
orjen » Thu Jun 04, 2020 3:39 pm[/url]":3k2gps0b]Iz almanaha BZC:
3. ŽELEZNIČKE STANICE
3.2. Beograd Centar
Početak izgradnje buduće glavne železničke stanice u Prokopu datira sa početka
sedamdesetih godina prošlog veka - izgradnja potpornog zida (dijafragme) koji drži
brdo iznad Prokopa sa svim stambenim objektima, kao i iskop i odnošenje zemlje,
čime je formiran plato stanice. Izgradnja stanice odvijala se kroz više faza, a njena
izgradnja do konačnog izgleda još uvek traje. Najznačajniji datumi izgradnje
železničke stanice Beograd Centar su, 1984. godina kada je deo stanice pušten u
saobraćaj puštanjem pruge do Novog Beograda, godina 1988. kada je pušten južni
krak železničkog čvora ka Rakovici. Kada su stanični kapaciteti prošireni i puštanjem
severnog kraka železničkog čvora ka stanici Vukov spomenik, 1995. godine, stanica je
dobila novu fizionimiju. U periodu od 1996. do 2000. godine izgrađen je najveći deo
konstrukcije do kote 105.
2.5. Mostovska konstrukcija do kote 105 u železničkoj stanici Beograd Centar
Jedna od najvećih i najkompleksnijih konstrukcija u okviru železničkog čvora je
armirano betonska konstrukcija do kote 105. Stubovi ove konstrukcije počinju od
donjeg stroja stanice do betonske ploče dužine 400 m i širine 100 m. Dubine temelja
stubova, koji nose ovu konstrukciju su i do 14 m.
Statički je predviđeno da ploča ove konstrukcije može da drži oko 14.000 m²poslovno
komercijalnog prostora i gradski autobuski i trolejbuski saobraćaj.
9. DVONAMENSKI OBJEKTI U OKVIRU ŽELEZNIČKIH TUNELA
9.1. Skloništa u tunelu Dedinje
Leva tunelska cev u tunelu Dedinje iskorišćena je za izgradnju dva skloništa (STD).
Jedno sklonište je za sklanjanje stanovništva (pešački silaz u dvorištu IV beogradske
gimnazije), a drugo za sklanjanje materijalnih dobara.
9.2. Skloništa u tunelu Vračar
U desnoj tunelskoj cevi tunela Vračar izgrađena su tri skloništa (STV I, STV II i STV
III). Predviđena su za sklanjanje stanovništva (oko 6.000 ljudi), za šta je predviđeno
pet pešačkih silaza: Kalenić pijaca, Vukov spomenik, Cvijićeva ulica, Ulica Jaše
Prodanovića i Ulica Mije Kovačevića. Izgradnju skloništa je finansirao Gradski
sekretarijat za narodnu odbranu, u periodu od 1979. do 1989. godine.