Šta je novo?

Železnička Stanica Beograd Centar, Prokop - [ Železnica ]

Црвене бирократе: Стари чвор непремостив проблем
Neizbezna pojava. I da su desni nacionalisti pobedili 1943, Stalin bi ih opet oterao/zahranjivao kao u Bugarskoj, Rumuniji i svim istocnoevropskim zemljama. Jugoslavija je bila povlascena sopstvenim revolucionrnim nacionalistima. Stalin koji je okrenuo i Koreju i Kinu nebi imao nikakve teskoce sa nacionalistickom Jugoslavijom ili Srbijom. Jedino je Austriji dopusteno da izabere nacionalnu vladu sto je povukao Crvenu armiju da se stvara stabilna Austrijska vlada na bazi nacionalnih partija koje se nebi nikad vise pridruzile Nemackoj. Gde su koracili crvenoarmejci komunizam je jedina politicka opcija. Cak i gde nisu, drazali su jake opcije (Albanija, Grcka, Italija). A da su crveni birokrati bili kreativniji i moderniji u pitanju infrastrukture nego nacionaliste i demokrate na ovim prostorima je barem u prvim decenijama socijalizma nesporno. Industrijalizacija Srbije je pojava socijalizma.
 
Poslednja izmena:
Немци читају З као Ц
Такође, С читају као З
И још В као Ф

Јеидно не могу да схватим наше изборно прихватање:

Zepter читамо као Цептер. Тј као швабе. Али, зато
Siemens не читамо као Зименз већ као Сименс.
Pa i ne čita se kao Zimenz već kao Zimens i ne izgovaraju S kao Z nego Sie izgovaraju kao Zi.... A što se našeg prihvatanja tiče, manje više nebitna stvar, dok se piše kako treba.
 
Kako je doslo od ovog plana iz 1975
1975 Prokop.jpg

do ovog iz 1996
Screenshot (1475).png

Na oba plana je radio Srboljub Rogan. U prvom bio koautor (1974-1975), u drugom (1996-199) glavni projektant uz konsultacije za konstukciju Nikole Hajdina.
Rezultiralu je u izgradnji betonske ploce iznad perona na kojoj je predviden komercijalni prostor.
Obrazlozena izmena u cit. Rogana:
obrazlozenje.jpg

Komercijalni prostor nad plocom i promena glavnog ulaza prema autoputu su zacinili da se projekt potpuno promenio i to:
izgradnjom 374 stubova za nosenje ploce, ugradnjom dva pothodnika ispod perona za redistribuciju putnika sa severnog portala (autoput).
Iz pothodnika na svaki peron vode rampe, stepenice i eskalatori (nisu trenutno ugradeni). Rampe idu samo sa donjeg do srednjeg nivoa ne od ploce na srednji.
06-kota95 rampe.jpg


Pristup je inventivan sto ljudima sa ogranicenom mobilnoscu, sa decijim kolicima i onima sa biciklima pruza laksi pristup na peron.

160125-Prokop-48.jpg

Rampe su se prvi put korisceni u revolucionarnom dizajnu Grand Central Terminala u Nju Jorku.
GTlj49UXMAE6add.jpg

Rampe imaju i peroni u Grand Central kao i u Pensylvania station:
1920px-Grand_Central_Terminal,_New_York_2017_45.jpg

Retko koje druge velike stanice imaju ugradene rampe.
No odakle ideja za plocu sa komercijalnom prostoru. Ideja proilazi iz Nju Jorka - obe velike stanice Manhattena su ugradeni u gusto izgraden prostor. Sto su na jako atraktivnim prostorijama i u Nju Jorku sem gradevinskog zemljista prodaje se i Air Rights, zeleznicka preduzeca su prodali Air Rights privatnim investitorima.
Zeleznicka stanica Pennsylvania station srusena je 1963 i na ploci je izgraden Penn Plaza i Madisan Square garden.
Penn_Station_Columns_Moved_If_Platfroms_Fixed.png

penn_station_section_20220615@2x.png

A-New-Penn-Station_DIAGRAM-03_Section-Perspective-Proposed-Station-Design_Courtesy-of-ASTM-PAU...jpg

No nije se stalo nego je i sinski depo ispred Pennsylvania station obgradjen plocom na kome je nastao celi grad:
234662D700000578-0-image-10_1416385628334.jpg

Ovi Hudson yards je sada Mahattan West sa sest glavnim oblakoderima od vise nego 300 m visine.
Manhattan West.jpg

Isti slucaj je na Grand Central Terminala bez da se stara stanicna zgrada srusila. Grad iznad koloseka se zove Grand Central Terminal City:
Screenshot (1430).jpg

Nekadasnji oblakoder Pan Ama, danasnji metlife ima pristup direktno iz glavno zeleznickog hola:
Screenshot (1432).png

Da se vratimo na Prokop:
Screenshot (1512).png

Izgradnja komercijalnog prostora na ploci je sustinsko planirano od Rogana planirano 1996-1999. Nije vezan za politicke odluke SPSa nego je bazicni princip stanicnog dizajna koji je izraden u CIPu zajedno sa potrebama zeleznica.
Ideja pocinje sa dva glavnih stanica Nju Jorka. U Americi takav pristup sem u Nju Jorku i ne postoji pa je i globalno vrlo retko.

Da li je uspesno uradeno (ako ignorisemo dugu gradnju Prokopa) i probleme sa statikom, koje sa komparacijom sta je postignuta na vec postojecim Pensylvania i Grand Central stanicama ne bi trebalo da bude nesto problematicno, jeste. Stanica je uspela - Rogan ju je fundamentalno oblikovao u savremenu interpretacije stanicne zgrade.

Ima vrlo dobro ugraden pristup potrebama raznim putnickom osoblju kroz dizajn pothodnika i stanicnog hola sa pristupom peronima liftom, eskalatorom i rampom.

Rampe svakako nisu obicajne u dizajnu stanice. Koncept po modernosti je uspesniji nego onaj 1974-1975 sto pruza veci korist same lokacije a i omogucave u vise nivoa pristupa peronskom delu stanice.

U daljoj komparaciji prostor na peronima je sirok nego sto je to slucaj u Grand Central ili Pennsylvania station. A svakako je novi impuls da je stanica dobila dva trga i ulaza sto 1974-1975 nije bilo predvideno.
Screenshot (1452).jpg

Screenshot (1504).png

Prokop klein.jpg
 
Poslednja izmena:
И опет, почетничка пројектантска грешка са несагледивим последицама.
Имаш станицу микролокацијски у долини, окружену са два брега. Изградиш плочу и де факто је направиш подземном и ти уместо да направиш "пасарелу", предвидиш да се кључна, попречна у кретња путника врши потходником?!

Исто је и за колски соабраћај са подвожњацима испод аутопута као саобраћајнице која је на најнижој коти. И буквално и метафоричи, ти планери су копали ка дну и сваким следећим потезом погоршавали проблем лоше локације станице и игнорисали постојање кључног комплекса објеката на гребену у виду Клиничког Центра и читавог центра града иза.

И ајде, то би још и имало неког смисла док је испод планиран метро а сада имамо у суштини рудиментарну станицу где ни надземна кретња ни та подземна нису добро испројектоване, нити добро функционишу.

И наравно, даљи планови иду у истом смеру погоршања. Колска веза са аутопутем иде испод аутопута који је испод коте станице (!?) а плочу планирају да шире ка Сењаку уместо, кад већ хоће да експлоатишу ову несрећну станицу, да плочу шире ка и преко аутопута и тиме заиста, макар нивелацијски повежу станицу са, мош мислити - Градом.
 
Ja sam analizirao gradevinu ne lokaciju koja je predmet Beogradskog zeleznickog cvora a nema mnogo veze sa stanickom arhitekturom.
Cvor je deo ZTP Beograda - gradevina rad arhitekte Rogana i svojih suradnika u CIPu.

Analizirao sam odakle ideja ploce i sustina tog pristupa koja se pojavluje 1996 a ne 1974.

Dalje analizram konstruktivni pristup Rogana promenom glavnog ulaza na severni portal i distribucije putnike sa nizeg na visi nivo perona sto je prouzrokovano pomeranjem glavnog ulazu na kotu 84 m (juzni ulaz je na koti 105).

Zbog nastale situacije dosao je do neuobicajne ideje da ugradi na svaki peron rampe, retkost u stanicnoj arhitekturi inventivni pristup, koji su povezeni pothodnikom.

Dalje kazem da je njegov arhitektonski deo - koji podrazumeva sve od kote 105 na dole - uspeo sto je osposobio jednostavan promet sa vise vertikalnih i horizontalnih nivoa na perone.

U mnogim segmentima je neuobicajno sta je radeno. Samo zamislimo da Prokop ima 374 subova, retkost u Evropi, Pensylvania station ima cak 1170.
 
Poslednja izmena:
Projektanski rad na stanici 1974-1999.
Konkursi.jpg

Iz ovog proilazi da projektovanje i gradnja na Prokopu ima 3 faze do 1999.

Prva od 1974 do 79 (glavni konkursni projekt),
Druga od 1989 do 1996 (stajaliste na otvorenom),
1996 do 1999 ploca koja je radikalna promena glavnog konkursnog projekta 1974.
 
Poslednja izmena:
Skoro cela emisija oko Prokopa i tunela Karaburma u emisija Profit. Intervjusiani su u studiju zamenik direktora CIPa Vlado Ostojic glavni i odgovorni projektant Srboljub Rogan. Ako je suditi pred modelom cela ploca je radena kompjuterskom modeliranjem. Kazu da su na ploci bili angazovani Trudbenik, Rad, Mostogradnja i Energoprojekt. O Prokopu od 15:00
 
Који промашај у реализацији је цела прича око новог чвора.
 
Mozemo da zabelezimo jos nekih bonmota koja su obelizili neki ovaj period:

Dusko Radovic (1975): "Beograd i ovog jutra izgleda sasvim dobro. Bez oblaka, bez dima, cist i umiven. Cak je i Zeleznicka stanica tiha i mirna, mozda cak pomalo tuzna sto ce je iz strogog centra preseliti cak u Prokop"

Srboljub Rogan (1998): "De mi je taj najtezi zadatak pripao?"

Milutin Mrkonjic (2016): " Šta su uradili? Ništa, samo su okrečili."
 
Poslednja izmena:
Slobodan Milosevic (1996): "Ovaj projekat moze sam sebe da finansira"
Слоба слобода продао објекте на Вуку Дафини па пројекат постао самоодржив.
Чуо сам и неке приче да је Аркан исто ту нешто имао, па је и Цеца снимала спот тамо како би популаризовала станицу. Сад нмп колико је тачно, али свакако је занимљиво што спот такве песме има Цецу на ескаларору Вуковог споменика.
 
Слоба слобода продао објекте на Вуку Дафини па пројекат постао самоодржив.
Чуо сам и неке приче да је Аркан исто ту нешто имао, па је и Цеца снимала спот тамо како би популаризовала станицу. Сад нмп колико је тачно, али свакако је занимљиво што спот такве песме има Цецу на ескаларору Вуковог споменика.
Pokradeni novac preko Dafine je ulozen u stanicu Vukov spomenik, tako da je stanica izgradjena nezeljenim samodoprinosom gradjana pod sankcijama.
 
Jel je gornja analogija Prokopa sa Menhetenom pogresna? Ili je samo igra slucaja da su platforme za komercijalizaciju zeleznickih postrojenja gradeni? Mozda je Menhetn ipak direktni idejni uzor sto clanak casopisa Pruga od 7. jula 1995 sa naslovom Menhetn u Prokopu sugerise. Na zalost nije u rezolucija da se sadrzaj moze procitati.

Manhattan u Prokopu.jpg
 
Poslednja izmena:
Vrh