Šta je novo?

Železnička Stanica Beograd Centar, Prokop - [ Železnica ]

A koga bi pozvao 1967 da izrai slozeni zeleznicki cvor u Beogradu? Nije Jugoslavija bila Nemacka, Francuska ili Japan. Janjic je ono sto smo imali u struci. Barem je doktorirao u Nemackoj i objavio strucne clanke na Nemackom. Tako da je imao sire obrazovanje nego oni koji su se selektovani na socialistickim fakultetima Juge. Janjic i ekipa su takode pozvane kao strucnjaci za studije Etiopijskih Zeleznica. Dalje nisu mogli i mnogo je vise nego sto danasnji absolventi mogu da postignu.
 
Sama činjenica da misliš da je jedan čovek izrađivao i iznosio sve to na svojim leđima i intelektu govori koliko si ostrašćen i bandoglav glede ove teme. Rekao sam ranije i reći ću opet - ti si emotivno vezan i opsednut Prokopom i čvorom. A siguran sam da je i neko tvoj radio na tom ili nekom vezanom projektu, čim te toliko vozaju emocije i naivnost kad god se priča o ovoj temi.

Isto tako, činjenica da su projektanti iznedrili tako malo predloženih rešenja, od kojih se ne zna koje je gore, i koje nemaju nikakve kombinacije, isto govori o kakvom se kolosalnom promašaju radi. Izem ti ja stručnjake koji nisu u stanju da kombinuju više rešenja i time traže neki optimum.

A na kraju sve to potvrđuje i činjenica da je u taj projekat ulupano 50 godina, boga pitaj koliko para, boga pitaj koliko zaposlenih i objekata, a da i dalje nije ni do pola gotov, a okovao je i sabotirao ostale aspekte razvijanja grada i sabotirao, i finansijski i organizaciono, izgradnju metroa.

A ti pričaj i misli slobodno šta očeš, nisam do sad video nijedan argument koji pokazuje da ovo nije preskup, predimenzioniran i promašen projekat.
 
Sto je Janjic dobro radio je sto je ceo sistem pravolinjski do triangulacije u Mokroluskom potoku izmedu Vracarskog i Topciderskog brda. Vec jednom sam pokazivao na cinjenica da i spram ove horizontalne stukture postoji i vertikalna logika. Sve ide vodoravano na prilicnoj koti od oko 98 m. Ako proverimo horizonte na izlazima iz Beograda - to su Novi Zeleznicki most - Pancevacki most i Rakovica dobijamo da nema znacajnih uspona sto svakako proilazi is Janjicevih studije robnih terminala gde je obavio disertaciju na - Günstigste Profilgestaltung der Ablaufanlagen von Rangierbahnhöfen (1955) i izdao je strucne clanke na Nemackom o problematici kocenjem u stanicama:
1. Die Bedeutung der Lage der Talbremsen für die Laufzielbremsung, 2. Die Bedeutung der Rampenbremse für die Laufzielbremsung, 3. Die Bedeutung des Bremssystems und der Profilgestaltung für die Laufzielbremsung.
U trecem clanku vidimo da se bavio profila zeleznickih stanica u uslovima kocenjem voznih garnitura.
 
Jos da dodam i sliku Janjica
Screenshot 2025-08-18 160054.jpg
iz 1955 sa tehnicke Hochschule Aachen uz kartu zeleznicke mreze DB.
 
Sama činjenica da misliš da je jedan čovek izrađivao i iznosio sve to na svojim leđima i intelektu govori koliko si ostrašćen i bandoglav glede ove teme. Rekao sam ranije i reći ću opet - ti si emotivno vezan i opsednut Prokopom i čvorom. A siguran sam da je i neko tvoj radio na tom ili nekom vezanom projektu, čim te toliko vozaju emocije i naivnost kad god se priča o ovoj temi.

Isto tako, činjenica da su projektanti iznedrili tako malo predloženih rešenja, od kojih se ne zna koje je gore, i koje nemaju nikakve kombinacije, isto govori o kakvom se kolosalnom promašaju radi. Izem ti ja stručnjake koji nisu u stanju da kombinuju više rešenja i time traže neki optimum.

A na kraju sve to potvrđuje i činjenica da je u taj projekat ulupano 50 godina, boga pitaj koliko para, boga pitaj koliko zaposlenih i objekata, a da i dalje nije ni do pola gotov, a okovao je i sabotirao ostale aspekte razvijanja grada i sabotirao, i finansijski i organizaciono, izgradnju metroa.

A ti pričaj i misli slobodno šta očeš, nisam do sad video nijedan argument koji pokazuje da ovo nije preskup, predimenzioniran i promašen projekat.
Cetiri resenja od su uze razmatrane. Postoje najmanje 14 diskutovane varijante: "Prokop", "A", "GUP", "Sava D", "M", "P", "M2", "P3", "Sava M", "Sava T", "Novi Beograd", "Topcider", "Cvetni trg", "Mostar". A okani se gluposti i ne troluj sto nisi maloletni a nisam ti ni tvoja mommy!
 
Ajde popij nešto za smirenje, smanji doživljaj pa se vrati na taj moj post i pročitaj ga ponovo.
 
Nastavljas da trolujes - a ja ti kazem nisam tvoja mommy.
1978 Pesic i Janjic koji je tada obavlja funkciju dekana gradevinskog fakulteta.
Screenshot 2025-08-18 161426.jpg
 
Jel ti dobro, brale? Vidim počeo si i jezike da mešaš, pa reko da te nije možda udario šlog od toliko nerviranja?
 
ГУП 200О је две трећине своје правоснажности провео без непредвиђене промене друштвеног система а за тих 20 година није комплетирано ни 30% онога што је планирано. Односно, по правилу реализовали би се његови стамбени делови без комплетиране капиталне инфраструктуре.

Само по основу железничког насипа по половини НБГ-а, те уништења трамвајске и железничке везе ка Земуну тај ГУП не може добити прелазну оцену.

Једна црвена пилула:

По питању шинске инфраструктуре као основе развоја града предратни НБГ у облику жабокречине је боље стајао него исто подручје након сфрј мегаломаније и градње читавог насеља од 300к становника. Спекталуларан промашај, заиста.

Ок, пустих ову диверзију са ГУП-ом мало да се занимамо и враћам се на чињеницу да је концепт новог чвора уз укидање већег дела старог незабележен подухват у светским оквирима, притом никада комплетиран и напослетку и са смањеним капацитетима њихова искоришћеност је била мизерна а све то по неподношљивој цени и за ону и за сваку наредну државну творевину.

Тотални фијаско са несагледивим последицама.
 
Nije trolovanje, nego gorka istina koju ti takav nezreo i neuračunljiv ne možeš da prihvatiš.

Izneo sam sve relevantno i bitno u ovom postu gore.

Projekat je promašaj, radili su ga neozbiljni a sujetni ljudi, ulupano je brdo para, vremena i rada u njega a em što nije ni do pola dovršen, em što je sabotirao i/ili ograničio druge projekte i razvoj grada.
 
Odgovorio sam ti vec odavno! Predloga za razmatreanje je 14 varijante. Cetiri su polufinalisti - dve u finalu na izglasanju u vise drzavne institucije. Do izglasanje se doslo predlog sa prostom vecinom sto je u ovom slucaju bilo 13 prema 3. Favorizovanje "Prokopa" nije bilo, nego je SANU dala predlog za "Sava D" a Urbanisticki zavao je savetao da se dalje razradi "GUP" - iz koje je Janjic iz Odeljenja za planiranje Zeleznica razradio modifikanu varijanti. Na predlog SANU je odrzan skup uz ucesce zeleznickih strucnjaka cele Jugoslavije koji su vecinski favorizali lokaciju Prokop. Finalno glasanje predloga "Sava D" i "Prokop" je odrzano. Pobednicki predlog je prosao skupstinu grada. Ako imas volju, razradi negativne i pozitivne argumente za varijant "Sava D" koje su presudili da nije isglasenja. Nije to sada bilo glasanje za Miss Jugoslaviju nego parametri finansiranje, geologije i tehnologije.
 
Poslednja izmena:
Odgovorio sam ti vec odavno! Predloga za razmatreanje je 14 varijante. Cetiri su polufinalisti - dve u finalu na izglasanju u vise drzavne institucije. Do izglasanje se doslo predlog sa prostom vecinom sto je u ovom slucaju bilo 14 prema 3. Favorizovanje "Prokopa" nije bilo, nego je SANU dala predlog za "Sava D" a Urbanisticki zavod savetao da se dalje razradi varijanta "GUP" - iz koje je Janjic u Odeljenja za planiranje Zeleznica razradio modifikanu varijantu "Modifikovani GUP". Na predlog SANU je onda odrzan skup zeleznickih strucnjaka cele Jugoslavije koji su vecinski favorizali modifikovanu varijantu "GUP". Potom su ta dva predloga dati u finansijsku analizu Urbanistickom zavodu. Posle je urbanistickog zavod dao zeleno svetlo za "Modifikovani GUP". U Decembru 1970 su ta dva predloga prezentovani u zajednickom zasedanju urbanistickog zavoda i odeljenju za razradu GUP 2000. Dalje je pobednicki predlog "Prokop" u martu 1971 izglasan u skupstinu grada. Ako imas volju, razradi negativne i pozitivne argumente za varijantu "Sava D" koje su na kraju presudili da nije isglasan. Nije od pomoci da se samo ponavlja mantra da je lokacija bolja - imala je svoje manke - inace ne bi bilo razmatrano vise alternativa. Vidi se iz literaturnih podataka da je "SAVA D" do 1970 ostala favorizana a tu se nesto lomilo kada je dat novi predlog iz Oeljenja za planiranje Zeleznica. Proveri i primedbe urbanistickog zavoda toj varijanti. Kao sto je receno ovde nije bilo glasanje za Miss Jugoslavije za lepsi predlog nego kvalitativne parametre finansiranje, geologije i tehnologije. Na glasanju je ucestovali su razlicite struke pa se moze govoritie a je uzet siri konzensus medu strukama za "Prokop" - urbaniste, gradevince, zeleznicare i gradski menadzeri. Ne vidim nista negativno u ovom procesu, nego je sasvim legitimni izbor. Nije bilo dominantnog uticaja ni odlucujuceg politickog uticaja u tom procesu (vidi za razliku danasnje prilike u drustvu).
 
Poslednja izmena:
Obratite i paznju da je Thyagarajan sa dva svojih americkih kolega naveden u osvojenom planu za GUP 2000
Screenshot 2025-08-18 173548.jpg
 
Treba istaci da je Dobrovic ranije zbog lokacije stanice Novog Beograda u srediste to novo nastalog Naselja preusmerio gde su moguci prelaski preko Save. Nije Janjic iskljucio Zemun sa zeleznice nego je to Dorovicev plan gde je centralno mesto Novog Beograda postala zeleznicka stanica. Nesto sto treba uvek uzeti u obzir kad se razmatra stanica Novi Beograd i Prokop. Zeleznicka stania Novi Beograd je smesten u samom centru socialistog grada (koji pre nije bio izgraden), Prokop na periferiji starog grada gde je bilo nehigijensko naselje. Dobrovic je s time stavio javni prostor komunikacije u srz socialistog plana i izostavio je politicke strukture grada za rub centralne zone. Oko stanice NBG struka nije dala dobro urbanistikog resenje, a nije poznato zasto je i toliko opusten cetvrt kada je fokus dat na tu stanicu. Umesto grandioznog novog bus terminala mogli su i staviti gradski trg sa raznovrsnom zadrzajom.Hvaljenje te lokacije spram Prokop pokazjuje vise urbane nedostatke nego sam Prokop. Na obima je neka urbana pustinja.
 
Poslednja izmena:
Ушао си у неку колотечину података о целој саги планирања и изгласавања новог чвора и варијанти али не знам од какве је то важности за факт да су резултати целог подухвата изразито негативни а да је одлука да се један чвор мења другим потпуно сулуда, ирационална и нигде виђена, нити ће се икада игде поново десити? Шта више, толики процес и труст мозгова да изађе са таквим "решењем" након којег град скоро век касније има заправо неефикаснији и поготово неискоришћенији нови чвор и од тог старог, од пре 150 година?! Гротескно!

Остали смо без железнице у центру, остали без потенцијалне већ формиране железничке основе развија града и Новог Београда да би исту заменили неефикаснијом.

Једино да ти се захвалим што си нам већину криваца овако лепо презентовао. Мада, по Јовину то је само један део приче.

Недомаћинско реализовање нерационалног пројекта.
 
Treba istaci da je zadnji predratni predlog za rekonstrukciju cvora imao mogucnost da se opsluzi Zel. St. Beograd iz Zemuna severnom prilazu, posle Dobroviceveg rekonstruisanjem Novog Beograda ta opcija je otpala pa je jedini izbor bio most preko Save kod brodogradilista. S time je otpala realna mogucnost rekonstrukcije Zel. St. Beograd. Janjicevpredlog je logican pristup toj dogradnji kao sto je i sam pisao. Isto vazi i za analize americkih konsultanata koji su isli u analizi od faktickom stanju pruznog sistema. Gubitak Zemunske zeleznice je zahranila prjekte rekonstrukcije zeleznicke stanice u Savskom Amfiteatru.
Screenshot 2025-08-18 203641.jpg
Screenshot 2025-08-18 203747.jpg
 
Ушао си у неку колотечину података о целој саги планирања и изгласавања новог чвора и варијанти али не знам од какве је то важности за факт да су резултати целог подухвата изразито негативни а да је одлука да се један чвор мења другим потпуно сулуда, ирационална и нигде виђена, нити ће се икада игде поново десити? Шта више, толики процес и труст мозгова да изађе са таквим "решењем" након којег град скоро век касније има заправо неефикаснији и поготово неискоришћенији нови чвор и од тог старог, од пре 150 година?! Гротескно!

Остали смо без железнице у центру, остали без потенцијалне већ формиране железничке основе развија града и Новог Београда да би исту заменили неефикаснијом.

Једино да ти се захвалим што си нам већину криваца овако лепо презентовао. Мада, по Јовину то је само један део приче.

Недомаћинско реализовање нерационалног пројекта.
Beograd je promenio glavnu artiriju savske pruge i s time je otpao Savski amfiteater. Nista vise nego zauzimanje sremskog dela od Srbije 1918 je promenila potrebe za zeleznice u gradu Beograd. Zemun je bio deo Madarske zeleznicke mreze a interkonekcija je morala da prede granicu na Savi. Ako imas slicni primer pogranicne prestonica sa takvom afirmisanom cvoru kome nije trebala rekonstrukcija posle geoplitickih promena i brisanje jedne imperije javi mi se na licni mejl!
 
Vrh