Šta je novo?

Železnička Stanica Beograd Centar, Prokop - [ Železnica ]

Takva lokacija bila je u diskusiji - juznije prema Sajmu - problem je Banatska veza i tunel. Vracarski tunel od kote 97,60 ide praktcno vodoravno do Vukovog spomenika. Tek od VS tunel ima neznatni nagib i pada prema Pancevackom mostu za oko nekih 2 m (citam iz donjeg transekta) - kote 95 m. Ako uzmemo kotu od 95 kao validnu za Pancevac, onda bi tunel sa Savskog amfiteatra imao uspon ali zbog konfiguracije terena (Beogradski greben je njavisi od poteza Terazije - Slavije - Vukov spomenik) i padine prema Dunavu trasa bi bila problematicna. Pogotovo sto nebi imao da prati neke transverzalne ulice nego bi kosio kako gde ispod gradevina. Vracarski tunel je po meni kljuc zbog cega je Prokop thenolosko nenadmasiva lokacija. Ovo bi vec odpalo da su se odlucili za Autokomandu, sve planove su predvidali da bi pruga onda kruzila okolo istocnog dela grada a nikako transverzalno.
Report N&V Tunnels Vracar-IMS_1996_12.jpg
 
Poslednja izmena:
Stubovi spaju u esteticne elemente arhitekture - nisu samo stukturalne prirode. Zeleznicke stanice cesto imaju takvih elemenata. Zadnjih decenija arhtitekti sve vise izbegavaju da ih koriste. A ponekad onako da stanice izgledaju nezanimljive.

Primeri stubova elemente arhitekture su Moskovskom metrou, ali i drugde. Tri primera su npr. Prokop, Stutgart 21 i Wien HBF.

Kritike da stubove nisu radeni kao arhitektonski elementi se pojavluje u strucnoj kritic za stanicu Wien Hauptbahnhof.

Arhitekti su delimicno smatrali resenje neinventivno, sa velikom razmakom izmedu nosecih stubova i na racun neupecatljive sturkture.

Drugo je sa Stutgart 21, sa stubovima kao nosioci svoda 8 do 12 m visine i 36 m sirine.

Zbog arhitekturne kritike Wien Hauptbahnhof,sa strane austrijskih arhitekta po otvaranju stanice, mislim da mozemo razmatrati koliko su na Prokopu estetski.
Ima ih 360, 60 u paru po peronu. Dosta su zanimljiv element, pogotovo ka stanica nije ortogonalna nego savijena.
No ima razlicitih utisaka. Visina od koloseka do plafona u Prokopu je 8 m.

Prokop 1.jpg
Prokop 2.JPG
Prokop 3.JPG
Prokop 4.JPG
Prokop 5.jpg

Ovde imamo Stutgart 21 - stubovi imaju otvore - ukupno ima 28 stubova
stuttgart-190~1920x1080.jpg

s1-1024x683.jpg

Katedrala Notre Dame u Parisu
notre-dame-innen-100-1920x1080.jpg

U nastavku dva kriticke tekstove o Wien Hauptbahnhof - obe u casopisima arhitekture.
Datail.jpg
Falter.jpg

Nek svako za sebe zakljuci sta je sada uspesnije - masivne i tektonske stubove Prokopa ili ove nogavice u Becu.
csm_csm_Wien_Hauptbahnhof_Credit_OEBB_169_0bafc293e4_3ca25b2e2c.jpg
hauptbahnhof_wien_rundgang_galerie_gal04_coe.2183479.jpg
Wien Hauptbahnhof_©ÖBB-Andreas Scheiblecker.png


Moskva
main-qimg-05162138f918d25c0dc6844ec006dd57-lq.jpg
moscow-metro.jpg
moscow-metro-station-3.jpg
moskau-metro-kievskaja-bild-Worldtraveller-CC-BY-SA-3.0.jpg
 
Poslednja izmena:
Vrh