Ovu peticiju bi svakako trebalo podržati pošto je u pitanju običan zdrav razum. Ako se već radi metro valjda i elementarna logika govori da bi on PRVO trebalo poveže Železničku stanicu, Beovoz i klinički centar. Dakle postojeći spoljni i interni masovni transport i kompleks bolnica. Em baš oni imaju puno korisnika, em su ti korisnici hendikepirani ili prtljagom ili bolešću, em je do njih peške nezgodno stići jer su na brdu i loše povezani.
Međutim znajući kako kod nas stvari idu odmah treba misliti i dalje od ovoga. Čak i kad metro bude postojao i dalje će nam trebati dobra sekundarna mreža javnog transporta. A ako od tražene promene planova ne bude ništa, a to je vrlo verovatno, onda će proći decenije dok ne dočekamo treću metro liniju koja će možda proći kroz Prokop. Pa će tako ta potencijalna "sekundarna mreža" ustvari sve te decenije služiti kao primarna - ako uopšte bude postojala u dovoljno razvijenom obliku. Zbog toga bi trebalo insistirati na paralelnom razvoju, ili bar planiranju razvoja, obe te mreže, i primarne i sekundarne. Kao sekundarna, pomoćna mreža, najveće potencijale ima tramvaj zato što mu po širini treba manje prostora i što zbog toga može ići po samo za njega odvojenim trasama, čime se izbegavaju semafori.
Zbog toga sam otišao da proverim može li se nekako do Prokopa provući tramvajska linija, ali tako da to ne bude skupo, da se može brzo odraditi, i da ta linija i kasnije, po puštanju metroa u rad, ostane korisna. Ispalo je da može i da to nije naročito teško.
---- Tramvajska trasa
Mostar - Prokop - Autokomanda, 1/2
Ako se krene od postojeće trase, nova tramvajska linija za Železničku stanicu Prokop može da se od nje odvoji na ovoj krivini kod Mostara, tj kod Starog mlina. Tu ima jedan puteljak koji ide na levo kod ovih kanti za đubre.
Dalje bi tramvajski kolosek trebao da prođe kroz ovaj uglavnom zapušteni blok. Jedino što je tu važno je zgrada vodovoda, ali ona ne smeta pošto bi trasa išla iza nje.
To međutim postoji jedna novija i veća zgrada. Pošto je nelegalna ne vidim problem da se sruši. To je i jedno što treba rušiti.
Ovde je važan detalj da je dvorište te zgrade, odnosno čitav prostor ispod zemljanog nasipa pristupnog puta Mostarske petlje odakle je snimljena prehodna slika, ustvari oko desetak metara ispod tog nasipa. Zbog toga tramvaj bez problema može da prođe ispod nasipa i puta, prosto tako što ostaje na istom nivou kao ovde dole, kod velikog drveta bez kore.
Dalje bi trasa prošla tačno pored zida podzemnog pešačkog prolaza, tj između njega i malog betonskog stuba na sledećoj slici. Naravno na nižem nivou, tj ukopana u zemlju, kao što je već rečeno. Ovo omogućuje da se podzemni prolaz jednostavno nastavi i pretvori u tramvajsku stanicu. To daje blisku pešačku vezu sa stanicama javnog saobraćaja na auto putu i ispod Mostara. A tako smo usput tramvajem povezali i Bulevar Vojvode Mišića i putničko saobraćajno čvorište kod petlje Mostar.
Kad se isto to mesto gde je podzemni prolaz mesto pogleda sa druge strane (tramvajske šine su ovde na dnu useka u zemlju, tj na nivou dna podzemnog pešačkog prolaza). Tako se sve lepo uklapa i po visini i po širini.
Dalje bi trasa išla ovuda, levo ili desno od stubova, kako je zgodnije.
Zatim lako može da prođe levo od pešačkog prolaza ispod zemljanog nasipa, koji vodi ka napuštenim zgradama fabrike BIP. Vidite da je ovde visina verovatno takođe dovoljna za još jedan sličan prolaz. A ako i nije, nije problem da se šine malo ukopaju.
Tako dolazimo do travnjaka pored auto puta. Dalje nema problema. On je dovoljno širok i sam za sebe, a unutar fabričkog kruga postoji još mesta ako zatreba.
Dalje izgleda ovako.
Tako smo stigli do železničke stanice Prokop. Dalje je prazna livada pored fabrike pa trasa može da ide bilo kuda.
Na kraju ispada da je jedino što treba uraditi prokopati kroz dva zemljana nasipa nasutih pristupnih puteva Mostarskoj petlji, i srušiti jednu nelegalnu zgradu, pa tramvaj dolazi do same stanice. Mislim da se ovo isplati i da se može brzo uraditi. Očigledno je da bi metro bio bolji, ali dok se on ne napravi dobro je i ovo. Pa čak i kad metro prođe pored Prokopa, ako prođe, ovakva tramvajska veza bi ostala korisna pošto se onda tramvajem može povezati Mostar i Autokomanda. Dakle dobijamo izuzetno potrebnu poprečnu saobraćajnu vezu što možete videti na planovima u sledećoj poruci.