Šta je novo?

Železnička Stanica Beograd Centar, Prokop - [ Železnica ]

@WLABmz @Užice @Пантограф

Promašena poenta mog komentara. Komentar se odnosio na pisanja drugih članova koji godinama unazad spominju kako će ŽS NBG da preuzme neformalnu ulogu GŽS, zbog toga što će tu biti i Novi BAS, kad se izađe iz voza već si okružen naseljem, pa bolja povezanost sa gradskim prevozom... A sada kada je počelo da se gradi na Prokopu, stanična zgrada, sada odjednom tim istim ljudima koji su komentarisali ŽS NBG kao najbitniju tačku u železničkom čvoru Beograda, odjednom je najbitnija stvar na svetu to što Prokop nema velelepnu grandioznu staničnu zgradu, kakva dolikuje gradu veličine Beograda. A do juče je taj isti Prokop njima bio lokacijski promašaj u istoriji čovečanstva (parafrazirano) i zadnja rupa na svirali.​
 
Poslednja izmena:
Meni je Prokop kao kada u igrici civilizacija gradiš svetsko čudo (wonder). Traje neverovatno dugo, i uvek fali neki potez da ga završiš. A kada ga završiš ti si pobedio pa možeš da uživaš u benefitima koje donosi :D
Elem, juče sam pomogao dvoje studenata da sa bg voza koji su samnom došli sa Vuka presednu na Soko. Kažu da su im preporučili drugi studenti kao jeftin i brz prevoz, bilo mi je toplo oko srca.

Mana stanične zgrade je što neće imati market srednje veličine niti banku/poštu, ostaje jedino da se nadamo da će biti u jednom od poslovnih objekata kao što je recimo u Airport city-u.
 
Довољно је да се поставе банкомати, а уместо маркета аутомати за продају пића, слаткиша и грицкалица. Погрешно се гледа на станицу као на аеродром где се путници дуже задржавају до путовања. Баш насупрот, треба нам што краће задржавање и што боља повезаност јавним превозом како би укупно путовање од/до куће било што краће и удобније. Што мање чекање при преседању, што мање пешачење при промени превоза и што једноставније пешачке комуникације.
 
Ne slažem se da je dovoljno jer iznad Prokopa postoji naselje sa 1500 ljudi koje samo ima mini maxi koji je veličine većeg kioska, a to naselje gravitira Prokopu.
A na Prokopu će u poslovnim zgradama biti u svojevrsnom mini Airport City sa oko 1000 zaposlenih. Svakako im je potrebno da imaju apoteku, solidan market, kafić, poštu i.t.d.
 
Dosta ljudi koji dođu vozom me pitaju za market, uprkos tome što postoji aparat sa grickalicama i kafić, oba pored mesta gde se prodaju karte, pa ih uputim na Aromu ili Shop&Go, u zavisnosti od toga gde se nalaze, da li u Dragàna Mancea ili blizu stepenica u naselju.

Evo i jedne zanimljivosti. Baš pre neki dan jedan čovek pìtao za cvećaru, pa sam ga uputio na Autokomandu.
 
Верујем да ће онда приватни инвеститор у пословним зградама обезбедити и остале трговачке и угоститељске радње. Саму станицу треба конципирати ипак као место без претераног задржавања изузев чекања воза.
 
Stanicu treba koncipirati tako da ima ono što je potrebno korisnicima, a ne da se isti tornjaqju sa iste i da se teraju da pešače unaokolo da bi kupili flašicu sa vodom ili pojeli nešto što nije grickalica. A samom izgradnjom jednog marketa normalne veličine, koristi bi bila vešestruka, jer pored posetilaca same ŽS, tu bi redovne mušterije bili i zaposleni u poslovnim zgradama (po njihovoj iszgradnji), kao i stanari Maleškog brda, Zvečanske i naselja Stjepana Filipovića.​
 
Довољно је да се поставе банкомати, а уместо маркета аутомати за продају пића, слаткиша и грицкалица. Погрешно се гледа на станицу као на аеродром где се путници дуже задржавају до путовања. Баш насупрот, треба нам што краће задржавање и што боља повезаност јавним превозом како би укупно путовање од/до куће било што краће и удобније. Што мање чекање при преседању, што мање пешачење при промени превоза и што једноставније пешачке комуникације.

Gledajući po mojim iskustvima sa vozovima po svetu (potogovo Evropi), a nije zanemarivo, meni se zapravo dopada da stanice imaju bar osnovno gde možeš da uzmeš kafu, sendvič ili klopu tipa Mekdonalds i slično, plus da imaš neku stinu prodavnicu.

Zatreba sve to ako si stigao ranije na stanicu, ako kasni sledeći voz, putuješ dalje i uhvati te glad, itd. Ako je centralna stanica koja će potencijalno povezivati razne pravce, onda nije loše imati vise sadržaja, ali bez preterivanja naravno, nikako nije aerodrom.
 
Niko ni ne očekuje da bude kao na Aerodromu. Barem sam ja stekao takav utisak.
 
Ne znam, u brojnim mestima je taj supermarket u gradu jedini ili skoro jedini koji radi celu noć, nedeljom.. Ako bi jednog dana imali takav zakon, to znači da bi takvo mesto sigurno bilo atraktivno.
 
Ljudi, pa u Nemačkoj (od koje treba da učimo) skoro svaka stanica sa ukrštanjem U bahn, S bahn linija ima market formata Shop n go. Ne znam što to dovodimo u pitanje? Ako ima razuma biće i dućana. Ja prvi volim da kupim vodu i grickalice od osobe, a ne od automata (daleko od toga da sam protiv automata). Prokop mora da ima i prodavnicu suvenira, kao da je mali aerodrom.
 
Niko ne očekuje da Prokop po sadržajima bude u rangu nekih svetskih stanica ili aerodroma, ali je van pameti da u 2023. ne planiraš restoran gde možeš nešto konkretno da pojedeš, solidan market, poštu, banku ili apoteku.. Od aerodroma prave tržne centre i gledaju na sve načine kako da ugode putnicima, ali i zarade na brojnim dodatnim sadržajima, ne vidim logiku da glavna železnička stanica ide u potpuno suprotnom smeru..
 
Могу да грешим, али, чини ми се да је Варшавска Централна управо тако конципирана. На станици ништа од садржаја, али ТЦ који је наслоњен на станицу има све. Од кафића, ресторана, супер маркета па до ритица које се продају тамо...

Био сам тамо, имао сам гомилу времена, па сам га убијао. Од онога што се зове станица која је тамна и сурово пословична, прелазиш у шљаштећи део са најрозноврснијом понудом. На тај начин власник осталих простора профитира, а станица служи само сврси. Људи који користе ту станицу за дневне миграције свакако морају да прожу кроз ТЦ, људи који чекају возове на дуге пруге, имају кад да оду. Изузетак могу да буду преседачи, који имају кретко време преседања.
 
Čak i u Varšavi na stanici postoji mala prodavnica, po veličini i ponudi između kioska i Shop&Go.
 
Ok je to, ali na Prokopu, koliko znam, neće biti tržnog centra, nego će se praviti garaža i poslovne zgrade.
 
Да, али како сад у безмало свакој већој пословној згради на НБ имаш "Шоп енд гоу" (по новом ваљда опет "Макси"), биће и овде сигуно. Вероватно и "Арома" приде. Као и "Кофидрим"/"Кафетерија".
 
Ili novi kafić da pripadne Infrastrukturi železnica ko onaj nesretni u Vuku koji stoji spremljen već godinama, čak su i neki radnici Infre u njemu ali ne radi.
Sećam se 90tih kada sam tu sa ocem pio sokove dok smo čekali voz za Pančevo :)
 
По логици ствари, читава станична зграда, као и свака друга активна у Србији, би и требало да припада Инфраструктури ЖС. Не знам какав је тачно уговор између Грује и државе, али контам да он за простор на плочи и онај на НБГ који је добио, гради станичну зграду која ће бити у власништву државе.

Након тога заинтересоване стране, уколико их има, могу изнајмити простор за садржаје као што су продавнице итд.
 
Ako tako gledamo, ispada da godinama nema zainteresovanih za lokale na Vukovom spomeniku, izuzev onih što se vode kao mini TC.
 
Naravno da Prokop treba da ima sadržaje poput aerodroma. Ne kao Frankfurt, ali kao neki omanji aerodrom da. Potrebni su: veliki supermarket, više brzih hrana (McDonalds, roštilj, pekare itd.), pošta, menjačnica, banka, kiosk, Lilly/dm sa apotekom, bankomati različitih banaka, par kafića i info pult za turiste. I ne, nije zgodno da za te stvari mora da se izađe sa stanice i tumara po okolnim poslovnim zgradama.

Ako se ostvare projekti koji se sada rade možemo da očekujemo da železnica autobusima otme putnike i iz jugoistočne Srbije, plus gastarbajteri iz Austrije, Nemačke, Švajcarske, plus turisti koji bi dolazili vozom itd. Sve u svemu, dosta veči broj putnika nego sad. Sasvim dovoljno za ovo što sam gore nabrojao.
 
Da, da, baš tako.. trebalo bi ipak da većina tih sadržaja bude pod staničnim krovom, a ne da putnici obilaze zgrade na ploči.. ništa preterano, ne mora da bude više kafića, više brzih hrana itd, ali mora da postoji lokal gde će moći da se pojede nešto konkretno, da se popije piće, neki mali market itd.
 
Ne znam što se ne bi sve gurnulo pod stanični krov. Gradi se nova stanica praktično iz nule i odabrano je bezvezno rešenje. To se odnosi na sve u vezi sa Prokopom i novim čvorom. Praktično nijedna prednost novog čvora nije iskorišćena. Nadam se da će im sinuti da mogu i da zarade na izdavanju lokala.
 
Ono što mi deluje kao još jedna mogućnost, a ne pominje se ovde, jeste da se iskoristi prostor ka autoputu. Naravno, bilo bi lepo da sad "privatni investitor" napravi mini tržni centar, ali cela priča je jasna... Zato, kad bude potrebno za nekoliko godina, na strani ka autoputu može čitava zgrada da se napravi sa sadržajima, ispred postojeće, što je u ranijim planovima i predviđeno. Takođe, taj prostor dole svakako ostaje čist jer će tu biti stanični trg i saobraćajnice koje su projektovane kao da je i dalje aktuelno staro rešenje.
 
Vrh