A cemu bi stanica da je zadrzena sluzila, daljinski i lokalni zeleznicki saobracaj su uzmereni na Prokop? Da su ZS imali neki business plan za zeleznicka postrojena na staroj stanici da se o tome govori, ali ni u vreme kada je bila cvor zeleznice Srbije nije opsluzila lokalni saobracaj. Nije bila u perspektivi. Da su zeleznice Srbija ozbilni igrac u transportu drugacije bi se pricalo.
Lokalni putnički saobraćaj je uvek i svugde neprofitabilan, ali ceo iole razvijen svet ulaže u njega po nekada i milijarde. Odnosno, nikada ili maltene nikada transportno preduzeće nije to koje pravi biznis plan. Naša nerazvijena razvijenost je u tome što smo mi uložili milijarde u dupliranje kapaciteta i bolju urbanističko-geografsku pokrivenost grada železnicom, kako bi decenijama jako slabo koristili to, ne samo za transport, nego i za urbani i prostorni razvoj.
Čemu bi služila? U roku od 3-4 godine je moguće napraviti sledeći sistem u trošku Grada Beograda i na korist Gradu Beogradu:
- Kupovina novih vozova ili dobrih polovnih vozova za GSP/BG:VOZ za povećanje kapaciteta.
- Osposobljavanje pruge za Karaburmu. Obilazni koloseci u Železniku i Makišu za neometan rad ranžirne stanice, dodatni kolosek u Ostružnici. Obnova pruge Rakovica-Beograd i Novi Beograd-Beograd. Nadvožnjak Višegradska i Sajam Jug, podvožnjak Sajam Sever. Nove stanice/stajališta: Pančevački most Karaburmski peron, Karaburma, Rospi Ćuprija, Bele Vode, Makiš Ranžirna (u smenama radnika samo), Železnik nadvožnjak, Ostružnica, Sajam, TC Galerija.
- Kapitalni remonti za Resnik-Sopot bez rekonstrukcije Ripanjskog tunela. Ostale pruge su i tako imale obezbeđene finasije za rekonstrukciju iz republičke kase. Eventualno neka dodatna stajališta, na primer, Veliki Crljeni, Parcani, Rajkovac Mladenovački, Ikea.
Mreža linija:
-1- Batajnica - Karaburma GSP, na 15 minuta, 7 kompozicija.
-2- Resnik - Ovča na GSP, na 30 minuta, 4 kompozicije.
-3- Pančevo Vojlovica - Ostružnica SV, na 30 minuta, 6 kompozicija RVR.
-4- Beograd - Lazarevac svakih sat vremena po sistemu:
- Beograd - Lazarevac - Beograd svakih 3 sata lokal. GSP 1 kompozicija
- Beograd - Valjevo svakih 3 sata loka SV 2 kompozicije RVR.
- Beograd - Užice ubrzani između Beograda i Valjeva svakih 3 sata SV Stedler.
-5- Beograd - Mladenovac svakih sat vremena po sistemu:
- Beograd - Mladenovac - Beograd svakih 3 sata lokal, dodatni polasci samo do Ripnja GSP 2 kompozicije
- Beograd - Velika Plana svakih 3 sata lokal SV 2 kompozicije.
- Beograd - Niš ubrzani između Beograda i Velike plane svakih 3 sata SV Stedler.
-6-Beograd - Živkovac svakih sat vremena po sistemu:
- Beograd - Živkovac svakih 1-2 sata, 2 kompozicije, GSP.
- Beograd - Požarevac dve kompoziciji RVR ili Stedler svakih 3 sata.
-7-Beograd - Stara Pazova sistem vozova za Šid i Novi Sad, kao i do 2018. vozovi za Šid i Novi Sad sa dodatnim polascima Stara Pazova-Beograd u vršnim satima. Većina tih polazaka do Beograda, a ne Prokopa, a za Prokop samo vozovi tipa Novi Sad - Užice ako ih ima, i vozovi sastavljani od vagona u TPS Zemun.
To je 12 u saobraćaju 2 u rezervi RVR Srbija Voza, podjednaki broj Stedlera na ostalim linijama. Za GSP grad kupio 20-25 vozova, iako je samo 16 pomenuto u ovoj šemi. To ostavlja prostor za širenje sistema. Koncept podrazumeva stroži sistem kontrole, jedinstven tarifni sistem unutar gradske zone, nadoknadu Srbija Vozu za prevezene gradske putnike na osnovu izbrojanog broja putnika sa izuzezetkom vozova za Pančevo i Staru Pazovu, gde se može napraviti zatvoren sistem naplate.
Ali toliko vozova može da primi i Prokop? Tačno, ali da li to znači da možemo efikasnije rešiti prevoz tramvajem na Voždovcu tako što sve te tramvaje prebacimo na Bulevar. Zvuči glupo? A zašto bi bilo manje glupo ukidati pokrivenost jedne zone železnicom, a nadoknaditi isto povećanjem broja vozova u drugoj zoni?
Ali transportni koridor prosto tako stoji neiskorišćen ili skoro neiskorišćen? Tačno. Tako je i stajao Bulevar Zorana Đinđića decenijama, čuvan prostor. Da bi sačuvali prostor jedne od dve glavne pruge sa juga napravili smo skupe petlje Mostar i Radnička. Da bi sačuvali jednu od dve glavne pruge sa zapada, napravili smo skupi nadvožnjak iznad Jurija Gagarina. Do 2014. godine su iole pismeni, stručni i odgovorni ljudi koji iole vole Beograd predvideli da južni prilaz centru sa dve dvokolosečne i dve jednokolosečne pruge, sa zapada sa dve dvokolosečne pruge, najbolje je organizovati sa takođe dva para dvokolosečnih pruga u centralnoj zoni i maksimalnom pokrivenošću centralne zone železnicom.
Od 10 kilometara za 8 godina Dahija u Beogradu, za sada je tek imamo i to tek oko 100 metara uzurpacije dahijskom gradnjom. Dahijska gradnja se razlikuje od divlje, zato što je divlja gradnja bez kadije, a dahijska gradnja u sistemu kadija te tuži, kadija ti sudi.
Istanbul je zatvorio cak dve svoje glavne stanice Sirkeci i Hajdarpasa, sta reci, grad od 14 miliona ljudi i zatvaraju obe stanice u centru. Samo su istovremeno razvili i metro i Marmaray, blago njima kad su sve provukli u podzemlje.
Niste u toku, pokušaj ukidanja te dve stanice je završio na Upravnom sudu, i železnice su dobile spor. Sirkeši sa prilaznom prugom se obnavlja za deo prigradskog saobraćaja i vozove iz Evrope. Hajdarpaša takođe za jedan od terminala super brzih vozova. Jedino što se projekat razvlači.