Ja sam samo geograf pa se i ne koristim emotivnom nabojom. Analogija je tu, sve sto treba znati kome je zanimljivo. Kome nije neka bolduje.
Ја сам стручњак у привреди, инжењер за планирање и организацију саобраћаја са школском специјалношћу железнички саобраћај. Железничка станица Тјанђин Запад је концепцијска супротност Железничке станице Прокоп.
1) Железничка станица Тјанђин Запад није замена неке железничке станице, као што до 2014. ни Прокоп није био замена већ додатна нова станица направљена са циљем покривања нових подручја железницом и повећања капацитета целог железничког чвора. Бранислав Јовин нам је оставио довољо писаних и графичких материјала који ову конкретну сличност плана у Тјанђину и Београду потврђују до измена из 2014. године.
2) Друга сличност Тјанђинског и Београдског плана везаног за везу метроа и железнице је такође нестала 2014. године. Конкретно, приоритетно везивање не историјски старе, него баш нове железничке станице за почетне фазе градње метроа. Станица Тјанђин Запад је била везана за прву метро линију 28 година пре пуштања у рад "прве А фазе" друге метро линије.
3) Железничка станица Тјанђин Запад није 400 метара од реке као Железничка станица Београд, већ малтене на самој обали. Ни у једној иоле развијеној држави сваки милиметар путничке железнице у центру је користан и максимално се користи, а ако негде постоје проблеми комуникације супротних страна пруге, то се решава надвожњацима, подвожњацима, плитким укопом пруге, пругом на насипу или естакади, али пруга остаје на истом месту у односу на град. Апсолутни скромни минумум је да се та пруга претвори у пругу за лакошински систем.
4) У урбаним целинама и на преседачким чвориштима је тежња да прилаз буде у нивоу, или са једним нивоуом спутања или пењања, максимум два. То је на Тјанђин запад испоштовано, али у Прокопу перони нису постављени блиско ни аутопуту, ни некадашњем Булевару мира. Једино је једна бочна локална, не главна улица доведена са разликом спрат у односу на пероне. Био је предвиђен и метро спрат ниже, али су после 2014 планери измислили нешто да се од тога одустане, и да се иде 20-30 метара испод перона.
5) На Тајнђин Запад је железница је постављена спрат изнад нивоа, а аутопут је стављен у плитки тунел. Железница је ту систем који тражи висок слободан профил, производи мање буке, не ствара макар локално аерозагађење, поставља на врх, уз то се тако поставља због атрактивног погледа на град, а пролазак модерног воза изнад даје одређену динамику и модерност савременим градовима. Ја сам много пута помињао наткривање аутопута између Прокопа и центра Београда ради интеграције са центром и урбаним подручјем, пешачко-бициклистичке доступности, стварања правог станичног трга који је највише један спрат разлике у односу на пероне, атрактивне урбанистичке целине, стварања од Прокопа не само преседачке тачке већ и градске локације, али то није наишло на неко веће одобравање чак и на форуму, А ево, Тјанђин урадио управо то, железница на врх, аутопут далеко од очију, далеко од срца.
6) Тјанђин Запад има и једну већу аутобуску станицу, док на Прокопу нисмо видели неки озбиљан план макар и озбиљније аутобуске окретнице ГСП, са линијама у свим правцима.
7) одговорио под 3)
8) Уз Железничку станицу Тјанђин, као чвориште брзог масовног, атрактивног превоза се прави зона солитера, а што је и проста математика. Ни једна већа четврт солитера у свету није могла да се одржи на колском превозу, а то је чиста математика. У Београду се укида железничка станица из највеће зое солитера у градњи. У питању је превоз хијерархијски изнад железнице, који за разлику од метроа нуди бизнис класу. Код Прокопа немаш где да ставиш солитер, али су се око Железничке станице Београд планирали солитери до 2014. Уместо тога, сада се у тој зони предвиђа само 100.000 квадрата високоградње, не неке превелике спратнсти.
Односно, поновљени пост овај пут опширно и примеренијим тоном. Када смо још од 2013. бранили струку, имали смо овакав тон. Али, наишли смо на "непријатељи напретка", "змије, пацови и наркомани". А предлагали смо исто оно што Тјанђин развија ево већ деценијама. Мени није јасно шта вама није јасно. У садашњем Српском друштву је онај који се стварно залаже за Тјанђински приступ непријатељ напретка, змија, наркоман и пацов.