Šta je novo?

Železnička Stanica Beograd Centar, Prokop - [ Železnica ]

[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=805500#p805500:lc4m5x4z je napisao(la):
orjen » 21 Dec 2020, 09:53[/url]":lc4m5x4z]Za ime stanice. Predpostavljam da su naziv Beograd Centar ili centar preuzeli iz americkih narativa. U americi su postojale dve izuzetne velike zeleznicke kompanije - Pennsylvania Railroads i New York Central Railroads. Ova druga kompanija se jednostavno zvala Central Railroads i bila je u vlaznistvu Vanderbiltova. Preduzeca su svoje stanice zvale prema imenom kompanija pa su dve najvece stanice NY zvane Pennsylvania station i Grand Central. Obe jos uvek postoje na Manhatenu. Zadnja u originalnom obliku. Nije jedina Central station i ne nalazi se u centru NY nego udaljeno od Downtown. Tako da nema veze sa idejom centralne stanice. Pensilvanija je u samomo downtown, najfrekventnija je stanica Amerike a stanica zgrada je rusena 1962-1967 kada je iznad perona nikao kompleks Madison Square Garden. Moguce da su imenu Beograd Centar zato kumovali americki konsultanti koji su radili na GUP 1972 ili su nasi hteli da usvoje takvo zvucno ime. Prokop nema neku preteranu vezu sa stvarnom centrom grada pa predpostvka moze biti tacna. Kod nas taj naziv uopste i ne postoji sem sto je biran za Prokop. Neke druge stanice u Evropi su jako retko zvani Zentralbahnhof, ali samo u Americi su nosili ime maticne kompanije. Zbog neke svoje grandioznosti ostavili su jak utisak pa je americko graditeljstvo za neke velike stanic i adaptirano arhitektonsku i po imenu kao u Milano Centrale. Ova u Milanu ne nosi samo ime po Nju Jorskim stanicama nego je gradena istom ambicijom. Pensilvanija i Grand Central su doduse najvece arhitektonske i tehnoloske dostignuca stanicne arhitekture u prvoj polovini 20 veka. Za Pensilvaniju je ulazak u stanicu isao ispod Hudson rivera pa su zato presli na elektricnu vucu. Tuneli su gradeni ispod mora u izuzetno zahtevnim uslovima. Radnici su tunele kopali u pressure chamberima - barokomorima - da voda nebi usla u tunele. Sve to 1910.

Hvala na zanimljivim informacija i doprinosu! Mislim da bi bilo dosta lakše za celu priču skloniti "centar" iz naziva Prokopa i ostati na čisto geografskim nazivima "Beograd - Novi Beograd" "Beograd - Prokop" "Beograd - Rakovica" itd. Čisto iz perspektive infrastrukture NBG i Prokop nude iste stvari a za dobar deo stanovništva će stanica NBG imati ulogu glavne stanice (pošto ona i sada već nudi bolju povezanost).
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=805532#p805532:l97x1aw3 je napisao(la):
Dzangrizalo » Pon Dec 21, 2020 11:00 am[/url]":l97x1aw3]da da, moj deda je skoro pa jedan od "pionira" u ovoj ulici i kaže da je zemlja prvo bila minirana, pa tek onda odvožena kamionima i njegova pretpostavka je da je od tih eksplozija oštećena kišna kanalizacija koja ispira podlogu zgradama i ulici
Eto potvrde za ono što sam ja ranije pisao, a što sam čuo od inženjera-minera (deda ortaka) da te zgrade imaju problem sa podlogom. Jedino je možda bilo preterano rečeno da tonu (to inače nisu original moje reči, tako mi je rekao taj deda). Ali dakle ipak imaju problem sa zemljištem.
 
Da, trebalo bi preimenovati neke stanice, ali ne Beograd Centar, jer je ona centralna stanica u čvoru. Imali smo i imamo bizarnu situaciju, recimo voz Sofija - Topčider, Solun - Topčider, Bar - Topčider. Baš Grci i Bugari znaju šta je Topčider ili Zemun. A u budućnosti će biti Sofija - Zemun, Bar - Zemun, Solun - Zemun...

Tako da svakako treba preimenovati stanice koje će biti početne za vozove.

Zemun u Beograd - Zemun ili Beograd - Sever.
Rakovica u Beograd - Rakovica ili Beograd - Jug.
Novi Beograd može ostati tog naziva jer sadrži naziv Beograd u sebi, a i neće biti početna. Dovoljno je jasno.
 
Zanimljiva ideja o poreklu naziva. Mada, mislim da to više ima veze sa prvom idejom čvora, gde je Rakovica zapravo Beograd-Jug, a Zemun Beograd-Zapad i idejom o dva TPSa Zemun i Kijevo. Da je sve završeno, vozovi za sever i zapad bi polazili iz Rakovice, a za jug iz Zemuna, a Prokop je bukvalno centar kroz koji prolazi sve. NBG, iako važna stanica, nikad nije zamišljena da bude istog ranga kao Rakovica, Zemun ili Prokop.
Takođe, to Beograd - Centar govori i o zabačenosti same stanice, imenovana je po poziciji u čvoru (ili po ideji projektanata), jer bukvalno nema ničeg oko nje po čemu bi mogla da dobije ime.
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=805575#p805575:1m1zr5m2 je napisao(la):
WLABmz » 21 Дец 2020, 12:26[/url]":1m1zr5m2]Da, trebalo bi preimenovati neke stanice, ali ne Beograd Centar, jer je ona centralna stanica u čvoru. Imali smo i imamo bizarnu situaciju, recimo voz Sofija - Topčider, Solun - Topčider, Bar - Topčider. Baš Grci i Bugari znaju šta je Topčider ili Zemun. A u budućnosti će biti Sofija - Zemun, Bar - Zemun, Solun - Zemun...

Tako da svakako treba preimenovati stanice koje će biti početne za vozove.

Zemun u Beograd - Zemun ili Beograd - Sever.
Rakovica u Beograd - Rakovica ili Beograd - Jug.
Novi Beograd može ostati tog naziva jer sadrži naziv Beograd u sebi, a i neće biti početna. Dovoljno je jasno.

Земун не може да буде Београд Север јер је на западу, па би могао да буде Београд Запад, а Раковица би могла да буде Београд Југ. мада, ништа не фали да буду Београд - Земун и Београд - Раковица
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=805571#p805571:if37rowx je napisao(la):
Bender Rodriguez » Pon Dec 21, 2020 1:20 pm[/url]":if37rowx]
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=805532#p805532:if37rowx je napisao(la):
Dzangrizalo » Pon Dec 21, 2020 11:00 am[/url]":if37rowx]da da, moj deda je skoro pa jedan od "pionira" u ovoj ulici i kaže da je zemlja prvo bila minirana, pa tek onda odvožena kamionima i njegova pretpostavka je da je od tih eksplozija oštećena kišna kanalizacija koja ispira podlogu zgradama i ulici
Eto potvrde za ono što sam ja ranije pisao, a što sam čuo od inženjera-minera (deda ortaka) da te zgrade imaju problem sa podlogom. Jedino je možda bilo preterano rečeno da tonu (to inače nisu original moje reči, tako mi je rekao taj deda). Ali dakle ipak imaju problem sa zemljištem.
nisam građevinac pa ne umem da procenim da li je preterano reći da tonu, ali problem postoji a Putevi beograda su nas častili predizbornom rekonstrukcijom asfalta i tom prilikom su neki šahtovi zapečaćeni pa se sada kišnica sliva u slapovima preko stepeništa ka prokopu ili preoptereti postojeće šahtove
 
Dobro, Zemun je, ako ćemo precizno, severozapad. Nekako mi je logičnije, da bude Sever zbog pravca koji ide na sever i protivpoložne stanice na jugu. No svakako mislim da je bolje da bude Beograd - Zemun i Beograd - Rakovica, jer su se ljudi već navikli te nazive stanica. Treba samo dodati Beograd ispred.
 
Zanimljivo je da se Beograd Centar u GUP 1972 naziva Putnicka stanica Beograd Prokop. Beograd Centar je postao kasnije.
 

Prilozi

  • prokop 72.JPG
    prokop 72.JPG
    201,4 KB · Pregleda: 2.152
Za prvi peron: u Cipovom planu je imao prirodno svetlo, nadam se da ce ovo resenje zadrzati
 

Prilozi

  • prvi peron.JPG
    prvi peron.JPG
    185,5 KB · Pregleda: 2.092
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=805619#p805619:3cy5tybi je napisao(la):
orjen » Pon Dec 21, 2020 1:56 pm[/url]":3cy5tybi]Zanimljivo je da se Beograd Centar u GUP 1972 naziva Putnicka stanica Beograd Prokop. Beograd Centar je postao kasnije.
file.php
Ako sam ja ovo dobro rastumačio, bio je planiran drumski tunel (tj tunel pa nadvožnjak pa opet tunel? ) od Topčiderske zvezde, pored Prokopa pa sve do Bulevara oslobođenja?
 
Bender, ne znam gde, ali sam video da je i dalje aktuelna ideja o spuštanju bulevara oslobođenja od Dr Subotića starijeg do Hitne pomoći. Verovatno je idejom tunela za UMP istisnuta ideja o tunelu ovde
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=805649#p805649:bx23am7f je napisao(la):
Bender Rodriguez » 21 Dec 2020 03:41 pm[/url]":bx23am7f]
Ako sam ja ovo dobro rastumačio, bio je planiran drumski tunel (tj tunel pa nadvožnjak pa opet tunel? ) od Topčiderske zvezde, pored Prokopa pa sve do Bulevara oslobođenja?
Тако је. То је оригинална траса умп-а којом је купљена струка не би ли сварила позицију прокопа за главну станицу. Дакле, прво су померили станицу са аутокоманде у прокоп уз обећање да ће туда ићи умп а онда су скренули умп на аутокоманду. :o Такозвана београдска рокада - Потез којим се матира читав град.
 
Није био предвиђен тунел, већ површинска саобраћајница од Цареве ћуприје, преко летње позорнице и Топчидерске звезде, до Прокопа, кроз шуму (уз доста стубова, да се избегну серпентине, могуће и краћи тунел). Даље, од Прокопа: 1) УМП - Булеваром мира и др Милутинца, итд; а у старијим плановима и 2) Транзверзала - петљом преко аутопута, тунел - Сватосавски булевар - Вуков споменик.

Е, сад, описана варијанта УМП-а се нашла и у првом предлогу ГУП-а до 2021... тамо негде 2002, али је завапило Друштво за заштиту изворног амбијента Сењака, Топчидерског брда и Дедиња, да се уништава драгоцена урбана средина. И тако су се одлучили, супрото вољи урбо-завода, за опцију са тунелом од два километра.

Такође је пре тога, супротно вољи урбаниста, прецртана и Трансверзала (инсистирао врачарски ДС, кажу неки и Црква, мада ми није јасно зашто би).
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=805392#p805392:1404628o je napisao(la):
Giorano Angelo » 20 Dec 2020 09:53 pm[/url]":1404628o]Данас...
file.php

file.php
Jos nesto za sirinu i bezbednost perona. Peroni imaju sirinu od 10 m, sto po normama DB vazi za komforni peron. Stuttgart 21 ce imati perone od iste sirine (10 m), stara stanica u Stuttgartu ima 8,5 m. Vece je u Frankfurt Flughafen sa 12,5 m sto spada u superkomforne perone. Isto imamo na Wien HBF 12,5 m. Takoode na NBG je 10 m sto je veliki +. Mislim da spada u bolje stanicne kategorije. No na peronima je uvek neki sadrzaj koji smanjuje bruto sirinu. Pada u oko da su stubovi na Beckoj stanici mnogo blize sigurnosnoj traci. Prolaz na ovim sirim peronima je uzi nego sto je na Prokopu. Zanimljivo je da ce ukupna duzina perona Prokopa biti nesto veca od Beca. Peroni u Becu imaju ukupnu duzinu od 2320 m (3x 450 + 420 + 340 + 210) a u Prokopu 2590 m (2x 455 m + 4 x 420 m).
Wien_Hbf_3.JPG

Prokop_Beograd_1.jpg

Prokop_peroni.jpg

Sedmi_prokop.jpg
 
Treba ispraviti duzinu Beca ona je svega 2110 m Prokop ima za ukupno 480 m duze perone ako se u Becu ne uracuna odvejni peron za S-Bahn koji nije u stanicnom predelu.
 
Veliki manjak Prokopa što je skoro bez prirodnog svetla i što je i u sred leta hladno što nije baš prijatno za glavnu železničku stanicu gde će neko možda čekati voz i po više sati. Ni materijali nisu nešto prijatni, deluje sve "previše betonski" i sirovo. Koliko je po meni ova stanica u Beču samo toplija od Prokopa.
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=805864#p805864:14vidbui je napisao(la):
Biciklistkinja » Uto Dec 22, 2020 10:47 am[/url]":14vidbui]Veliki manjak Prokopa što je skoro bez prirodnog svetla i što je i u sred leta hladno što nije baš prijatno za glavnu železničku stanicu gde će neko možda čekati voz i po više sati.

Pa postoji i sad ova privremena grejana čekaonica, a tek će postojati kad se završi stanica... :roll:
 
искрено, перонски део Прокопа излгледа сасвим пристојно, баш како и треба. једино мобилијар никако не одговара. а нема ни довољно канти
 
I ja mislim da mu je ovo jaca strana. Ako pogledamu sta Parizani u Gare d'Orsay i Nju Jorcani u Pennsylvania trpe, ovo je izlozbeni prostor
Gare_d%27Orsay_-_Les_Quais.JPG

LIRR_at_NY_Penn_station.jpg
 
Prvi peron ce biti sa svojevrstnom vestibulu do fasade. A tu bi trebalo biti i prozor. Moze to lepo da izgleda.
 

Prilozi

  • prvi peron 3.JPG
    prvi peron 3.JPG
    100,7 KB · Pregleda: 1.428
  • prvi peron2.jpg
    prvi peron2.jpg
    282,8 KB · Pregleda: 1.423
  • prvi peron3.jpg
    prvi peron3.jpg
    229,1 KB · Pregleda: 1.422
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=805884#p805884:3f6ni50d je napisao(la):
orjen » 22 Dec 2020 11:14 am[/url]":3f6ni50d]I ja mislim da mu je ovo jaca strana. Ako pogledamu sta Parizani u Gare d'Orsay i Nju Jorcani u Pennsylvania trpe, ovo je izlozbeni prostor
Gare_d%27Orsay_-_Les_Quais.JPG

LIRR_at_NY_Penn_station.jpg

Da s'tim sto taj podzemni gare d'Orsay u Parizu je nekakva jednostavna stanica za gradsku železnicu linije RER C koja uopšte nema isti značaj kao Prokop a izgradjena je pre 100 godina.
 
Poenta je sto je Gare d'Orsay dao Kasatu inspiracija za Pennsylvania station u Nju Jorku. Orsay je otvoren za svetsku izlozbu 1900. Kasat je bio vlasnik Pennsylvania Railroad Coorporation, tada najvece firma sveta i prve firma koja je obrtala jednu milijardu dolara. Posle obilaska Orsaya odlucio se da gradi Pennsylvania. Nikako nebi stavio Prokop u istu ligu, ali svakako ostavlja bolji utisak putniku.
 
Ta stanica Orsay iz 1900 je imala desetak koloseka i ovo sto je ostalo od nje nakon njenog gašenja za daljinski saobraćaj su samo 4 prolazna koloseka koje koristi gradska železnica i ta stanica nema blage veze sa onom od pre 100 godina. To sto vidis sad na slici je skarabuđženo 70ih, takvih stanica ima koliko hoćeš po Parizu, jedna u nizu.
Prošao sam kroz većinu stanica RER-a, ova stanica na slici je medju najgorim. Imaju oni mnogo bolje od toga.
A sto se tiće Prokopa on liči na neku veliku podzemnu stanicu gradske železnice iz 90ih.
 
Vrh