Steva
Advanced
- Učlanjen(a)
- 08.12.2006.
- Poruke
- 4.412
- Pohvaljen
- 8.149
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=805500#p805500:lc4m5x4z je napisao(la):orjen » 21 Dec 2020, 09:53[/url]":lc4m5x4z]Za ime stanice. Predpostavljam da su naziv Beograd Centar ili centar preuzeli iz americkih narativa. U americi su postojale dve izuzetne velike zeleznicke kompanije - Pennsylvania Railroads i New York Central Railroads. Ova druga kompanija se jednostavno zvala Central Railroads i bila je u vlaznistvu Vanderbiltova. Preduzeca su svoje stanice zvale prema imenom kompanija pa su dve najvece stanice NY zvane Pennsylvania station i Grand Central. Obe jos uvek postoje na Manhatenu. Zadnja u originalnom obliku. Nije jedina Central station i ne nalazi se u centru NY nego udaljeno od Downtown. Tako da nema veze sa idejom centralne stanice. Pensilvanija je u samomo downtown, najfrekventnija je stanica Amerike a stanica zgrada je rusena 1962-1967 kada je iznad perona nikao kompleks Madison Square Garden. Moguce da su imenu Beograd Centar zato kumovali americki konsultanti koji su radili na GUP 1972 ili su nasi hteli da usvoje takvo zvucno ime. Prokop nema neku preteranu vezu sa stvarnom centrom grada pa predpostvka moze biti tacna. Kod nas taj naziv uopste i ne postoji sem sto je biran za Prokop. Neke druge stanice u Evropi su jako retko zvani Zentralbahnhof, ali samo u Americi su nosili ime maticne kompanije. Zbog neke svoje grandioznosti ostavili su jak utisak pa je americko graditeljstvo za neke velike stanic i adaptirano arhitektonsku i po imenu kao u Milano Centrale. Ova u Milanu ne nosi samo ime po Nju Jorskim stanicama nego je gradena istom ambicijom. Pensilvanija i Grand Central su doduse najvece arhitektonske i tehnoloske dostignuca stanicne arhitekture u prvoj polovini 20 veka. Za Pensilvaniju je ulazak u stanicu isao ispod Hudson rivera pa su zato presli na elektricnu vucu. Tuneli su gradeni ispod mora u izuzetno zahtevnim uslovima. Radnici su tunele kopali u pressure chamberima - barokomorima - da voda nebi usla u tunele. Sve to 1910.
Hvala na zanimljivim informacija i doprinosu! Mislim da bi bilo dosta lakše za celu priču skloniti "centar" iz naziva Prokopa i ostati na čisto geografskim nazivima "Beograd - Novi Beograd" "Beograd - Prokop" "Beograd - Rakovica" itd. Čisto iz perspektive infrastrukture NBG i Prokop nude iste stvari a za dobar deo stanovništva će stanica NBG imati ulogu glavne stanice (pošto ona i sada već nudi bolju povezanost).