[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=739057#p739057:2q1jkhhw je napisao(la):
Пантограф » Sub Maj 16, 2020 5:01 pm[/url]":2q1jkhhw]U tunelu Dedinje ima proširenja, koja valjda mogu da se koriste kao skloništa, ali, direktna tunelska veza sa objektima? To nisam znao.
Da ne mistifikujemo baš toliko Broza, kao što je u Batajnicu, na avion, išao kolima, tako je išao i na voz.
Realno je moguće da su bušili više nego što treba zbog odbrambenih razloga, ali, bili su neozbiljni ako su tako hteli da sačuvaju državu (šifra: Bihać).
Znaš kako, ja u to vreme nisam bio ni rođen. Ali, geopolitika i vojna dešavanja - pogotovu iz perioda Hladnog rata - su mi velika strast i nešto čime se bavim već više od 10 godina (usput, da se razumemo, zapadnjaci kad kažu Hladni rat misle na ceo period od 1945 od 1990, ja koristim isti termin za tu eru). I imajući u vidu šta je sve rađeno i
građeno u to doba, ovo otkriće me nimalo nije iznenadilo sa aspekta veličine. Jeste bilo otkriće, ali nisam se zapanjio dimenzijom takvog projekta.
Pa mislim kad je jedna Jugoslavija pravila podzemne aerodrome (izuzev pisti naravno) u Bihaću i Slatini, kad je imala svoj nuklearni program i rudnik uranijuma (i to u dva navrata) i kad je gradila podzemna skloništa za svoje podmornice na Visu, ideja o prokopavanju tri tunela kroz jedno brdo na Dedinju i povezivanje na objekte iznad, ne deluje čudno. A uz sve to, imao sam i sreću da upoznam razne ljude i čujem svašta što sam zapamtio, pa sam na kraju povezao delove.
Evo najpre slike, da bude jasnije (kliknite da uvećate lepo)
Mislim da je odavde više nego jasno o čemu se radi. Stanica za Plavi voz napravljena tik uz prugu kroz Rakovicu, maltene ''nabijena'' u brdo Koštunjaka, posađena odmah pored nadvožnjaka koji se odvaja i ulazi u Topčidersko brdo. Što implicira da je pozicionirana tako da u slučaju nužde, voz može za relativno kratko vreme da se osposobi, uđe u brdo, primi putnike i krene gde god je potrebno. Uz to imamo i podzemni kompleks ''Karaš'' u Kasarni Topčider. Jeste on napravljen kao bunker za upravljanje u slučaju rata, ali bilo bi suludo praviti bunker za opstanak vlasti koji ne bi imao rezervni izlaz negde van ''vidokruga'' neprijatelja u ofanzivi. A šta prolazi tik pored zidova 'Karaša'? Pa upravo tunel BG čvora, duboko pod zemljom!
Što se tiče Amerikanaca, od našeg čoveka koji je nekad radio u staroj ambasadi znam da su tamo imali tunel za beg do Mostarske petlje, najverovatnije je mislio u vidu priključka na tunele ispod Kneza Miloša. A što se tiče nove, imao sam tu čudnu sreću da upoznam jednog čoveka iz njihovog Diplomatic Security Service pre 8 godina, dok se gradila. I premda mi naravno nije otvoreno rekao da će imati tunel, objasnio mi je koliko Ameri polažu u obezbeđenje i lokacije svojih ambasada širom sveta. Još kad sam naknadno video da oni to prave na temeljima nekadašnjeg Maršalata, i da
bukvalno dele zid sa kasarnom Topčider, sve mi je odmah bilo jasno. Nisu Ameri ludi što su izabrali baš bivši Maršalat da se tu posade. Jeste do ''slanja poruke'', i jeste da mogu samo da okrenu kamere i gledaju Topčider na izvolte. Ali nije samo to. Nije to ono presudno. Već upravo ti tuneli ispod.
E upravo gradnja i pozicioniranje tih tunela su 70ih odredili sudbinu, izgled i poziciju BG čvora, pogotovu raskršća. I samim tim i Prokopa.