Sad sam bas procitao jednu poucnu pricu iz Ludvigshafena, jedna dobra epizoda koja pokazuje da se ponekada i Nemcima desi da do daske uprskaju stvari, kao da im je Iznogud gradski menadzer...
Prica o LRT-fijasku grada Ludvigshafena
Imao grad Ludvigshafen tramvaj metarskog koloseka i ceonu zeleznicku stanicu u centru grada na obali reke. A onda su oko 1967. godine dosli na ideju da dva kilometra dalje, na obodu centra grada izgrade potpuno novu prolaznu zeleznicku stanicu, na triangli gde ce se ubuduce u tri pravca racvati sve zeleznicke veze grada Ludvigshafena (da li ovo zvuci strahovito poznato?)
Receno - ucinjeno. Do 1972. izgradjena je vec nova zeleznicka stanica, na trasi stare pocupane pruge izgradili su magistralni prsten na stubovima u profilu autoputa, a ispod zemlje su uradili metro tunele koji ce da povezuju lokaciju nove zeleznicke stanice i lokaciju bivse stanice na obali reke. A Svabo kad nesto resi, onda se ne stedi - uradili su jedno 2,5 kilometra metro tunela sa 4 metro stanice, a dve metro stanice su predvidjene da budu transferne metro stanice sa poprecnim pravcima, tako da su te metro stanice imale po dva nivoa i po cetiri perona, a u produzetku tih stanica uradjena su i trougaona racvanja buducih metro pravaca, sa sve tunelima koji ove veze za racvanja metro linija ostvaruju denivelisano, bez ukrstanja.
I kada je sve to pusteno u rad, nestalo je para da se ovih 2,5 kilometara metroa dalje siri! Sta da se radi, jednostavno nakalemili su ove metro tunele na tramvajske pruge, otprilike tako sto se iza denivelisanog racvanja sa metro stanicom u dva nivoa odjednom udara u lakat krivine od po 90 stepeni koje metro izvode na povrsinu, na tramvajsku prugu metarskog koloseka.
E sad, sta je bio najgori problem. Ovih 2,5 kilometara iskopanog metro tunela su izabrali tako sto su ga trasirali umesto pocupanih zeleznickih sina, a na povrsini je uradjen denivelisani UMP na stubovima. E sad posto ta UMP trasa ide obodom centra grada, taj metro zaobilazi strogi centar grada. Na oba kraja metro tunel se nastavlja na po jednu tramvajsku prugu koja vodi ka periferiji. E sad, te tramvajske pruge su otprilike kao trasa trojke do Rakovice i do Bogoslovije. U prevodu, tim prugama je dosta jedna linija, vec ako stavis dve linije tramvaji ce ici poluprazni.
Dakle, sta se desilo: na pocetku i na kraju 2,5 kilometara metro tunela postoji racvanje sa starom, povrsinskom trasom. Tramvajska linija moze ili da produzi povrsinski starom prugom u strogi centar, ili da udje u metro tunel da pici trasom UMP-a preko nove zeleznicke stanice. Zato su pustene dve tramvajske linije, jedna da opsluzuje stari centar a druga da opsluzuje metro tunel i novu zeleznicku stanicu.
Ocekivalo se da ce metro tunel imati sve vise putnika zbog nove zeleznicke stanice. Medjutim, nova stanica Ludvigshafen glavna, na triangli novog zeleznickog cvora, imala je jedan zesci problem: Nijedan brzi nemacki ICE voz ne staje na toj stanici! Posto Ludvigshafen nema brze pruge, svi su isli na glavnu zeleznicku stanicu u Manhajm da hvataju brze ICE vozove. Zato je u starom delu grada, pored stare tramvajske pruge, vremenom otvoreno jos jedno malo zeleznicko stajaliste, Ludvigshafen Varos, sa dva prolazna perona, da bi ljudi lakse imali vezu u pravcu Manhajma, tamo gde postoje brze pruge.
I tako metro tunel od 2,5km vise nicemu nije sluzio. Iznad njega nema nicega sem ultramoderne avetinjske stanice Ludvigshafen Glavna i UMP-a. Ocekivani gradjevinski bum u okolini UMP-a se takodje nije desio posto saobracajnica sa profilom autoputa na stubovima bas i nije narocito trazeno okruzenje na trzistu. Jedna od dve tramvajske linije, ona koja je isla kroz metro tunel, tandarala je poluprazna, vise putnika bilo je na tramvajskoj liniji koja produzava ulicom u sam centar grada.
Vremenom je gradski prevoznik u Ludvigshafenu resio da liniju koja ide metro tunelom ostavi da radi samo u spicu. Jer van spica su tramvaji na drugoj liniji toliko suvisni da to vise nikakvog smisla nije imalo. Godine su prolazile a brojanje saobracaja je konacno pokazalo da tramvajska linija koja saobraca metro tunelom ispod UMP-a u spicu ima samo 1000 putnika dnevno!
I konacno je 2008. godine Ludvigshafen usao u istoriju tako sto je svecano zatvorio svojih prvih 2,5km metroa. Tramvaji su nastavili da idu iskljucivo po ulici metarskim kolosekom, a metro tuneli ostaju samo jos opcija u slucaju da neki vagon hoce da krati na putu za depo! Tako od metroa ostadose samo dve metro stanice na dva nivoa - jedan nivo, glavni metro tunel, je zatvoren (doduse ne putpuno jer postoje kontrolne signalne sobe koje su jos uvek potrebne za sistem u celini...) a kroz gornji nivo stanica jos uvek voze povrsinski tramvaji, koji napustaju ulicu da bi preko provizornih lakat-krivina sisli u metro stanicu, i posle se iz stanice vratili nazad na povrsinu...
Hoce li grad Beograd opet uciti na svojim greskama, ili ce neko sesti i nauciti lekciju iz vec postojecih, skoro identicnih scenarija?