Šta je novo?

Železnička Stanica Beograd Centar, Prokop - [ Železnica ]

Sto se stanice tice, ostaje zal sto nije predvidjen neki mini trzni centar, sa nekim supermarketom i sl, makar u prizemnom delu, a onda posle neka prave zgrade gore i namenu koju hoce. Mozda se nakd i izvrsi rekonstrukcija, kada ih promet "iznenadi"
Iz edicije ovo smo mogli biti mi, ali jbg

viber_image_2022-11-22_23-16-11-373.jpg
viber_image_2022-11-22_23-16-11-609.jpg
viber_image_2022-11-22_23-16-11-705.jpg
viber_image_2022-11-22_23-16-12-006.jpg
 
Bio sam u ponedeljak oko 8h na ovom ne znam kako bih ga nazvao. Potoci su curuli sa tavanica, petoro radnika je pokušavalo da zgura vodu sa poda negde, sve je jako bilo klizavo, razglas je jedva radio i bio je nerazumljiv, prolazi između perona zatvoreni i opšti haos. Setio sam se stare poslovice "Što se grabvo rodi vreme ne ispravi".
 
Вашава центарлна, исто нема комерциални део у станици већ је ТЦ слепљена зграда у који мораш специјално да одеш. За мене који сам имао неколико сати за чекање ништа страшно и прилично удобно. Тако ће по свој прилици бити и овде
 
i to bi bilo ok. Ali ovde nije predvidjeno. Ovde bi zaista bilo dovoljno da je samo u jednom nivou, smeste sve pratece komercijalne i usluzne sadrzaje. Ne treba vise, ali dobro.
 
Sto se stanice tice, ostaje zal sto nije predvidjen neki mini trzni centar, sa nekim supermarketom i sl, makar u prizemnom delu, a onda posle neka prave zgrade gore i namenu koju hoce. Mozda se nakd i izvrsi rekonstrukcija, kada ih promet "iznenadi"
Iz edicije ovo smo mogli biti mi, ali jbg

Pogledajte prilog 149543Pogledajte prilog 149544Pogledajte prilog 149545Pogledajte prilog 149546
Не знам, функционално је и ово и доприноси доста одрживости али ич ми се не свиђа. ТЦ Пирамида са железичком станицом.

Прокоп ће више да вуче на модерне кинеске железничке станице са великим централним холом и то ми је ипак боља варијанта, поготово естетски. Такође ми је и адекватније за једну централну железничку станицу. Добрим делом НБГ, Раковицу или Земун бих, са друге стране, комерцијализовао максимално.
 
Da ova metalna konstrukcija mi deluje kao privremena. Izgradnjom stanične zgrade će pothodnik izgubiti na važnosti.
Verovatno za izgradnju V stubova. Na vrhu betonskih poratala se vide ankeri za koje su zavarene ploce za stubove. Moja predpostavka je da je pogreseno u vizuelizaciji i da su betonski portali u preseku pogresno protumaceni kao stope za stubova. Zato u renderima stubovi idu od osnove poda.
 
Не знам, функционално је и ово и доприноси доста одрживости али ич ми се не свиђа. ТЦ Пирамида са железичком станицом.

Прокоп ће више да вуче на модерне кинеске железничке станице са великим централним холом и то ми је ипак боља варијанта, поготово естетски. Такође ми је и адекватније за једну централну железничку станицу. Добрим делом НБГ, Раковицу или Земун бих, са друге стране, комерцијализовао максимално.
ne kazem da je centralni hol los, vec da je za modernu zeleznicku stanicu, pogotovu centralnu, neophodan dodatni sadrzaj u smislu komercijalno usliznih delatnosti. Ne samo nove stanice, vec i stare se rekonstruisu na taj nacin. Svaka veca stanica bi trebalo da ima neku samoposlugu, apoteka/ banka - posta /neka picerija / lanac brze hrane, moze i kineska ako ti je draza. Kao sto rekoh, meni ostaje zal, sto u okviru prizemlja sa jedne i druge strane (ne umesto hola, koji treba da bude) nije napravljen veci komercijalno uslizni centar, a onda iznad mogu biti poslovne zgrade, hoteli ili sta god investitoru odgovara. Velike haletine i nista okolo je tipicno bilo za komunizam. Sad vise nije ni tamo.
 
Не знам, функционално је и ово и доприноси доста одрживости али ич ми се не свиђа. ТЦ Пирамида са железичком станицом.

Прокоп ће више да вуче на модерне кинеске железничке станице са великим централним холом и то ми је ипак боља варијанта, поготово естетски. Такође ми је и адекватније за једну централну железничку станицу. Добрим делом НБГ, Раковицу или Земун бих, са друге стране, комерцијализовао максимално.

Ne znam gde si se ti dohvatio baš piramide :)

Baš kineske železničke stanice su ogromni molovi sa ogromnim salama za čekanje.

Stanica Peking Zapad:
1669373952087.png


Stanica Guanžu sa raznim sadržajima u kockicama sa lokalima:
1669374024722.png


Stanica Šangaj, na spratu po obodima se vide restorani brze hrane, lokali itd:
1669374113256.png
 
Али, ове паралеле су немогуће: број путника на нашим станицама не може да оправда величину пословног простора као на станицама које користе стотине хиљада људи дневно! Потпуно је друга логика пројектовања.

Овде, да би имао толики пословни простор, морао би да мотивишеш и оне који нису путници железнице да ту долазе. Е, сад - шопинг парк на плочи Прокопа? Па нешто и не иде.
 
Али, ове паралеле су немогуће: број путника на нашим станицама не може да оправда величину пословног простора као на станицама које користе стотине хиљада људи дневно! Потпуно је друга логика пројектовања.

Овде, да би имао толики пословни простор, морао би да мотивишеш и оне који нису путници железнице да ту долазе. Е, сад - шопинг парк на плочи Прокопа? Па нешто и не иде.

Ne očekuje niko ništa na nivou kineskih stanica. Kao što je milanče rekao, dobro bi došli neki restoran brze hrane, jedna pekara, solidno popunjen kiosk, apoteka i možda manji supermarket. Ništa manje, ništa više.
Ovako u eri prodaje digitalnih karata i automata će Prokop imati čak 18 (!!) šaltera za prodaju karata dok agencije u holu zauzimaiju isto toliko prostora kao i lokali.
 
Prokop je bio planiran da bude i železnička i metro stanica, siguran sam da bi imao dovoljan dnevni protok putnika da se isplati neki manji šoping mol na ploči stanice.
 
zato sam napisao mini soping centar sa osnovnim usluznim sadrzajem, a ne velicine ko glavna zel stanica u Becu, Milanu, Parizu ili cak Kini. Cak i da znacajnim povecanjem broja korisnika, nece biti potreba za tim velicinama, ali takodje valja reci da je isadasnji broj putnika na Prokpu, nakon uvodjenja linije za NS, znacajno povecao i prevazisao ocekivanje mnogih ovde, koji su ga nazivali vukopustijahijom. Kad god vidim voz pun punika koji izadju ili udju na Prokopu, meni srce puno :D Kad bi kojim slucaj i prva linija metroa tamo prosla, znacajno bise povecala posecenost prokopu kao presedackoj tacki saraznih linija bg voza +bi se povecala potraznja i za vozovima ka NS jer bi seizmadju centradva najveca grada putovali svega 45 minuta
 
Prokop je bio planiran da bude i železnička i metro stanica, siguran sam da bi imao dovoljan dnevni protok putnika da se isplati neki manji šoping mol na ploči stanice.
То није сигурно. Број путника железница је код нас мизеран, и то не може значајно да се промени - мноооого мало пруга води ка Београду.
Заправо би огроман шопинг центар ту могао имати смисла, са метроом - али ће до метроа огромни шопинг центри бити изграђени свуда по граду (већ, практично, јесу).

@milanche
Као што написах, тај број путника који се повећао је у европским размерама заиста смешан. Зато су поређења са тим станицама једноставно немогућа.
Треба неке основне радње, али потенцијал није не знам какав. Ништа нам не чини поређење са станицом кроз коју прође 300.000 путника дневно.

Могуће је да сад раде сасвим добар посао.
 
Нешто размишљам, постоје на Западу два фактора која снажно диктирају изглед њихових железничких станица, а који за Прокоп не важе.

Наиме, у већини западноевропских земаља важе стриктна ограничења о радном времену продавница, и та ограничења су на железничким станицама, у правилу, много флексибилнија. У Швајцарској, нпр. самопослуга на железничкој станици је практично једина самопослуга која може да буде отворена у недељу. Исто важи и за продавнице ципела и слично.

Истовремено, железничке станице су, практично, у центру града. Кад изађете на главној станици, ви сте практично "код Коња". Тако су и продавнице на железничкој станици често успут и онима који се мувају по центру, а уопште не користе воз.

Хоћу да кажем, у светлој будућности, кад испред Прокопа пукне још већи кружни ток и још барокнији средњовековни споменик, економска логика ће лако иселити опен-спејс-офис из суседних објеката и у њих угурати продавнице и свашта још. На данашњем Прокопу - урбанистички незавршеној целини, неповезаној са остатком града, и у служби једва функционалне железнице кратког домета, велики светао улазни хол у коме могу да се купе новине, цигаре, и нешто да се поједе и попије с ногу, је већ велика добит.
 
@Пантограф ja se potpuno slažem da broj putnika na Prokop-u neće ni prići blizu koliko imaju velike staice u svetu, niti je takav broj ikad i planiran. Sve te velike stanice imaju ogromne tržne centre u sklopu svoje stanice, što je za Prokop nepotrebno - slažemo se. Ali mali tržni centrar, upola onog što ima Merkator na primer, mislim da je potrebno.
@Meyraf Železničke stanice su kao mini aerodromi. Kao što na aerodromu trebaš da imas osnovne stvari, tako i na svim drugim transportnim terminalima, jer se tu provodi neko vreme, a i Prokop nije bas ni vukopustijahija, kao što se pricalo (nije ni u centru, ali jeste u gradu).
 
Poslednja izmena:
Aerodromi u svetu, barem oni iole veći su uveliko prerasli "osnovni šoping". Ponegde važi i za železničke stanice. Hvala kapitalizmu na tome.
Beč je dobar primer za oba slučaja.
Njihov aerodrom ima podosta restorana, uključujući i "Mekdonalds", pekare, apoteke i sl. da ni ne komentarišem. Plus ima na dolascima i supermarket.
Nikada nisam bio na novoj Glavnoj železničkoj (Hauptbahnhof, bivšoj Južnoj), ali sam na Zapadnoj (Westbahnhof) imao prilike da se uverim da imaju veliki šoping-centar + u aneksu stanice veliki poslovni centar (sa zanimljivom arhitekturom).
Doduše, iako je Westbahnhof u suštini na obodu Mariahilfestrasse, smatra se da udarna šoping zona grada počinje upravo sa tog mesta.
 
Али, код нас аеродром има много више путника од железничке станице... заправо Аеродром Никола Тесла има више путника од читаве српске железнице! А досад их ни он још није имао довољно да би понудио икакву озбиљнију гастрономију и шопинг.

Беч је нека друга лига, у оба случаја. Само што је у домену железнице разлика као између шумадијске зонске и енглеске Премијер лиге.

У Холандији су главне железничке станице практично изнова градили да би драстично повећали ритејл простор. Али прво иду путници. Један од показатеља да је тако имамо код Вуковог споменика.
 
Panto, generalno se slazemo, pitanje je mere samo. Verovatno ce i kod nas jednog dana se zel stanice graditi sa retail prostorim kao u Holandiji i svuda. Za sada smo srecni kada zamene asfalt na zel.st novi beograd, postave kontenjere za prodaju karti i izgrade halu za prijem putnika sa 18 saltera i skoro bez retail prostora. Takvo je stanje trenutno, pomak jeste svakako. Dobro je da ima prostora da se kansije uradi, pa ce valjda biti prilike.

Ono na Vuku je tranzicionizam 90-tih, gde je svako vlasnik svog prostora pa ga uredjuje kako hoce, moze da proda kome god, da se imovinski odnosi zapeljaju, a hodnici i sve drugo javno i naravno niko ziv nije brinuo o tome. U medjuvremenu smo evoluirali pa smo preuzeli sistem gde je jedan vlasnik celog retail dela koji brine o svemu, a lokali se daju u zakup pod odredjenim uslovima.

Ono sto je gore od svega ovog, je sto metro ne prolazi kroz centralnu zel.stanicu, ali to je opet druga tema, pa cemo i to jednog dana prepravljati i ispravljati. takva nam je sudba, ne moze nista iz prvog.
 
Да, наравно. И сад би могао неке радње да ставиш и на Прокоп и на НБ: рецимо Лидл на обе, па Форму идеале на НБ (траже повезаност јавним превозом и локал од 1.000 квадрата плус), Јиск, Crafter и сл. Ал боље да не провинцијализујемо/периферијализујемо те локације додатно. Биће нека продавница и по том рејлвеј ситију, изван станице.
 
Ja se slažem sa Milančetom...niko ne priča o Tc Galeriji u sklopu Prokopa već pričamo o nekim osnovnim stvarima i sadržajima koji su bitni za putnike...pogotovo kada sagledamo okolinu Prokopa i činjenicu da nema čak ni obična prodavnica okolo i da je prvo što kažu putnici koji prvi put dolaze "u jbt gde sam ja ovo došao"..nakon što vide da su im mogućnosti prevoza isto nikakve..
 
Vrh