Šta je novo?

Zagađenje urbane sredine i kako ga se rešiti - izduvni gasovi, buka

Градоначелник Шапић: Одлагање грејне сезоне да би што дуже цена грејања остала као и прошле године


Градоначелник Београда Александар Шапић објаснио је данас да разлог за одлагање почетка грејне сезоне није у томе да би се тај новац утрошио на путовања, репрезентацију или на било какву корист Управе Града Београда, већ да цена грејања за грађане остане што дуже непромењена, навео је Шапић.

– Две трећине гаса плаћа се по повлашћеној цени захваљујући договору између Србије и Руске Федерације, нарочито захваљујући договору од краја прошле године када је председник Србије био у посети председнику Руске Федерације. Дакле, свега једну трећину гаса плаћамо по тржишној цени. Поред тога, у току лета, захваљујући доброј и квалитетној одлуци политичког врха, значајно смо напунили гасне капацитете како у Србији тако и у Мађарској. Разлог за то јесте да покушамо да постигнемо да грађани што дуже плаћају тренутну цену грејања, која је идентична као и прошле године, иако се свет изменио у року од годину дана, а цена енергената је знатно скочила у целом свету. Да бисмо покушали да ту цену задржимо што дуже, користимо топло време које тренутно имамо. Тако померамо рок евентуалног недостатка гаса по бенефицираној и повољној цени, а у случају да током грејне сезоне и дође до тога, намера је да цена грејања за грађане остане што дуже иста, односно као и прошле године. Да не говорим о томе да би, ако не дај Боже дође до прекида дотока гаса преко Турског тока, онда једино што имамо било то што смо складиштили и што овим одлагањем и коришћењем повољних временских прилика покушавамо да сачувамо – истакао је Шапић за Беоинфо.

Он се осврнуо на захтеве о којима се ових дана писало у медијима, како би требало да рачуни за грејање буду нижи, наводећи да није решење да се сад рачуни умање за пар процената јер би, када цена гаса постане тржишна, они могли да скоче и по неколико пута више.

Поједине локалне самоуправе су то учиниле, али то није добро, јер тиме отварају Пандорину кутију, а то је скок цене грејања који би плаћали грађани у складу са реалним околностима и ценама које диктира светска тржишна цена гаса, додаје Шапић.

– Све што се ради протеклих месеци има за циљ да грађани што мање у кућном буџету осете велике турбуленције на светском тржишту енергената, као што нису рецимо ни осетили да „Београдске електране” плаћају гас за дванаест одсто више већ дуже време, а грађани због тога нису добили веће рачуне – навео је Шапић.

Градоначелник је појаснио и то да грађани не плаћају централно грејање дванаест већ шест месеци, те да се оно само наплаћује током читаве године да би им се растеретио кућни буџет. То Град чини за своје суграђане, казао је Шапић.

– Одлука за одлагањем грејне сезоне због лепог времена није донета из хира нити на било чију штету. На све могуће начине покушавамо да се довијамо и да хаос који влада у читавом свету и на светском тржишту енергената грађани што мање осете на својој кожи – рекао је Шапић.

Градоначелник је на крају оценио да је овакво понашање и пословање домаћинско и здраворазумско, те да је оно такво на нивоу читаве државе.

– Свет је данас потпуно изврнут наопачке. Из ратног подручја исељено је неколико милиона избеглица, на десетине хиљада је страдалих, разрушених градова, уништених гасних токова, електрана, уништених живота. Грађани Србије, а онда и Београда, захваљујући одговорној националној и локалној политици, осећају то на најмањи могући начин. Тако и цену грејања, за разлику од скоро целе Европе, плаћају исто као и прошле године – закључио је Александар Шапић.

Напомена: Видео материјал може се преузети са следећег линка

Изјава градоначелника Александра Шапића:

https://wetransfer.com/downloads/b7...d6077fc5a87ef08dd95799ef20221017104549/c42185

 
Ne verujem Sapicu dk ne stave pismene dokaze ovde.
 

Градоначелник Шапић: Одлагање грејне сезоне да би што дуже цена грејања остала као и прошле године


Градоначелник Београда Александар Шапић објаснио је данас да разлог за одлагање почетка грејне сезоне није у томе да би се тај новац утрошио на путовања, репрезентацију или на било какву корист Управе Града Београда, већ да цена грејања за грађане остане што дуже непромењена, навео је Шапић.

– Две трећине гаса плаћа се по повлашћеној цени захваљујући договору између Србије и Руске Федерације, нарочито захваљујући договору од краја прошле године када је председник Србије био у посети председнику Руске Федерације. Дакле, свега једну трећину гаса плаћамо по тржишној цени. Поред тога, у току лета, захваљујући доброј и квалитетној одлуци политичког врха, значајно смо напунили гасне капацитете како у Србији тако и у Мађарској. Разлог за то јесте да покушамо да постигнемо да грађани што дуже плаћају тренутну цену грејања, која је идентична као и прошле године, иако се свет изменио у року од годину дана, а цена енергената је знатно скочила у целом свету. Да бисмо покушали да ту цену задржимо што дуже, користимо топло време које тренутно имамо. Тако померамо рок евентуалног недостатка гаса по бенефицираној и повољној цени, а у случају да током грејне сезоне и дође до тога, намера је да цена грејања за грађане остане што дуже иста, односно као и прошле године. Да не говорим о томе да би, ако не дај Боже дође до прекида дотока гаса преко Турског тока, онда једино што имамо било то што смо складиштили и што овим одлагањем и коришћењем повољних временских прилика покушавамо да сачувамо – истакао је Шапић за Беоинфо.

Он се осврнуо на захтеве о којима се ових дана писало у медијима, како би требало да рачуни за грејање буду нижи, наводећи да није решење да се сад рачуни умање за пар процената јер би, када цена гаса постане тржишна, они могли да скоче и по неколико пута више.

Поједине локалне самоуправе су то учиниле, али то није добро, јер тиме отварају Пандорину кутију, а то је скок цене грејања који би плаћали грађани у складу са реалним околностима и ценама које диктира светска тржишна цена гаса, додаје Шапић.

– Све што се ради протеклих месеци има за циљ да грађани што мање у кућном буџету осете велике турбуленције на светском тржишту енергената, као што нису рецимо ни осетили да „Београдске електране” плаћају гас за дванаест одсто више већ дуже време, а грађани због тога нису добили веће рачуне – навео је Шапић.

Градоначелник је појаснио и то да грађани не плаћају централно грејање дванаест већ шест месеци, те да се оно само наплаћује током читаве године да би им се растеретио кућни буџет. То Град чини за своје суграђане, казао је Шапић.

– Одлука за одлагањем грејне сезоне због лепог времена није донета из хира нити на било чију штету. На све могуће начине покушавамо да се довијамо и да хаос који влада у читавом свету и на светском тржишту енергената грађани што мање осете на својој кожи – рекао је Шапић.

Градоначелник је на крају оценио да је овакво понашање и пословање домаћинско и здраворазумско, те да је оно такво на нивоу читаве државе.

– Свет је данас потпуно изврнут наопачке. Из ратног подручја исељено је неколико милиона избеглица, на десетине хиљада је страдалих, разрушених градова, уништених гасних токова, електрана, уништених живота. Грађани Србије, а онда и Београда, захваљујући одговорној националној и локалној политици, осећају то на најмањи могући начин. Тако и цену грејања, за разлику од скоро целе Европе, плаћају исто као и прошле године – закључио је Александар Шапић.

Напомена: Видео материјал може се преузети са следећег линка

Изјава градоначелника Александра Шапића:

https://wetransfer.com/downloads/b7...d6077fc5a87ef08dd95799ef20221017104549/c42185

Pozdravljam potez, ali ne mogu da zaboravim naplatu neostvarene usluge. Treba da se zapitaju koliko bi roditelja sa malom decim dogrevalo klimom kad bi moglo da plati struju novcem koji baci na "imaginarno centralno grejanje".

Sestra od ujaka i sestričina koje žive van Beograda obe imaju decu ispod dve godine, a greju se na drva ili struju (TA peć). Starije dete sa još nerazvijenim imunitetom stalno je bolesno jer baba stalno kašlje i pored TA peći (koja dobro zagreje stan, bolje nego ovde centralno), pa mogu da zamislim u kako nehumanim uslovima žive porodice u jednom glavnom gradu.

Deca i stariji ljudi imaju slabiju termoregulaciju pa je njima najteže u ovakvim uslovima. Evo u selu gde se greju na drva još ne greju jer nisu pripremili drva za ogrev. Ujak zbog kašlja išao u kovid ambulantu, doduše negativan. Dakle čoveku zima. Inače sedi napolju jer mu je napolju toplije nego unutra.

Prosto me sramota da kažem odakle sam.
 
Ja se inače grejem na struju i nisam povezan na toplane, ali sada u prelaznom periodu uveče grejem inverter klimom jer ume da zahladni. Može da se pregura i bez grejanja ali neko ko je bolestan ili ima malu decu nije baš da može bez grejanja ovih dana, svako će se snaći nekim prelaznim rešenjima ali svi plaćaju to grejanje debelo cele godine i sada kad im treba nema ga.
 
Nasa urbana klasa zaista smatra da treba da budemo solidarni sa Nemcima. (Evropska solidarnost)
 
Kada bi se ulice češće prale, imali bismo i kvalitetniji, čistiji vazduh, tvrde stručnjaci. A ima dana kada je Beograd najzagađeniji grad na svetu. Tako je bilo i prošle srede.

- Mnogim građanima zvuči smešno kada kažete - pranje ulica će poboljšati kvalitet vazduha, ali to ne treba da bude smešno. Postoje mnoge ozbiljne studije koje pokazuju da je upravo pranje ulica to koje je veoma značajno za smanjenje pre svega čestičnog zagađenja, posebno u zimskom periodu", rekao je načelnik jedinice za ispitivanje kvaliteta vazduha GZJZ dr Andrej Šoštarić


Ne znam nauku iza ovoga, ali pretpostavljam da ima veze sa time što pranje ulica pokupi sa sobom razne čestice koje bi inače bile podignute u vazduh prolaskom kola, a ovako ostanu u vodi i idu u kanalizaciju. Takođe, tek nedavno sam čuo i shvatio da čestice prašine iz automobilskih guma su neke od najtoksičnijih zagađenja u gradu.
 
A sa čime se peru ulice zimi, pošto znamo da se voda ledi na niskim temperaturama?
 
Koliko bi trebalo da bude cena litra goriva da ljudi u Beogradu masovno prestanu da voze automobile i time nas postede cestica iz guma?
 
Po cenu da postanu beskućnici, zavisnici od kocke, cigara i kola se neće odreći istog.
 
Kada javni prevoz bude bolji, tada će se smanjiti korišćenje automobila. I ja bih išao sa autom svaki dan gde god da mi je ekonomski isplatljivo, jer je prevoz postao i svake godine je sve lošiji. Red vožnje ne gledam, jer nema smisla, kad naiđe-naišao je i zadovoljan sam bukvalno samo da uđem i da se ne guram ako može. Više me ni grejanje/hlađenje ne interesuje, samo da ne stojimo jedno drugom na glavama. Na posebno izraženo naglo ubrzanje i naglo kočenje vozača koje je uzelo maha poslednjih godina sam oguglao i kako uđem, zaglavim se na nešto i nadam se najboljem.
 
Управо тако, у Њујорку петина људи ни не поседује ауто, а то сигурно није зато што не могу приуштити регистрацију и бензин, док у просеку у САД 86% људи корисити аутомобил као главно средство превоза, а већи део САДа је сиромашнији од Њујорка.
If you build it, they will come (and use it), нзм да ли постоји еквивалент овоме на српском.
 
Ali posto te gradje nece biti, posto u Beogradu javni prevoz nece biti bolje, jedina nada su visoke cene goriva ili takse.
 
Ti ili ne vidiš ili ne želiš da vidiš da povećanje cena ne donosi rezultate. Jednostavno postoje neke stvari od kojih je narod zavistan i tu nikakvo povećanje cena ne može da pomogne.
 
Ti ili ne vidiš ili ne želiš da vidiš da povećanje cena ne donosi rezultate. Jednostavno postoje neke stvari od kojih je narod zavistan i tu nikakvo povećanje cena ne može da pomogne.

Mora biti da sa nekim visim cenama goriva, kad i hrana poskupi, da bi to odvracalo ljude od voznje.
Recimo 1993. kad je standard bio dovoljno pao, ljudi skoro da nisu vozili kola.
Ljudi moraju da se greju, pa bi rast cena benzina samo smanjio saobracajne guzve, ali ne bi bio kraj zagadjenju.
 
^^^Neće ih odvratiti od vožnje već od frekventne vožnje. Inače najveći stepen motorizacije nema Beograd. Po malim mestima usled ruiniranog prevoza ne možeš da prdneš bez kola. Kad se pokvare kao da ti se kuća sruši. To je posledica loše saobraćajne politike. Uz to, Beograd mnogo zagađuje ne zbog vozilo-kilometara ili polovnjaka već zbog neadekvatne infrastrukture koja prisiljava intragradski tranzit na stani-kreni vožnju, odnosno nedovoljnog ulaganja u šinske sisteme koji bi obezbedili praktičniji pristup širem centru (više pešačkih zona, pristup stanarima i javnim službama, manjim dostavnim vozilima u propisano vreme). A trole ko šiša, ajd da ih poukidamo. Stani-kreni zglobni autobusi na usponima su još jedan razlog zašto su solo trole (uz ringišpil elektrobuse) na sporednim linijicama iracionalne.

I to je samo saobraćaj. O energetici i grejanju ne treba ni govoriti. Nemamo dovoljno TE-TO, nemamo dovoljno priključaka na centralno, ne mari se šta se loži, a spaljuje se i otrovan otpad na divljim deponijama. Pa cela ekologija je u ovoj zemlji kolateralna šteta.

Ja se inače grejem na struju i nisam povezan na toplane, ali sada u prelaznom periodu uveče grejem inverter klimom jer ume da zahladni. Može da se pregura i bez grejanja ali neko ko je bolestan ili ima malu decu nije baš da može bez grejanja ovih dana, svako će se snaći nekim prelaznim rešenjima ali svi plaćaju to grejanje debelo cele godine i sada kad im treba nema ga.
Nama sad kad je milina napolju ledara unutra i usred bela dana, a noću temperatura pada samo na zapadnoj strani. Primetio sam da je postalo užasno zima otkad je promenjena fasada koja sad ima 10cm izolaciju (5cm u lođama). Posle recimo nedelju dana niskih temperatura spuštena temperatura se zadrži jer kad nakratko otopli ne može da se podigne tako brzo, što nekad nije bio slučaj (unutrašnja temperatura je pratila spoljašnju). Da se normalno greje toplota bi duže ostala unutra i bilo bi prijatnije. Ovde nam je fasada više odmogla nego što je pomogla, posebno ako se uzme u obzir da efekat na poslednjem spratu nije zadovoljavajuć jer krov i ogroman svetlarnik nisu promenjeni. Zapravo sada imamo ogromnu razliku između nižih i viših spratova po energetskoj efikasnosti, iako smo svi finansirali radove, plaćamo isto grejanje i više za klimu leti u odnosu na stanare ispod.

Ja podnosim, ali ostali ne izlaze iz kreveta jer im je ceo dan zima. Komšija sa zapadne strane čim zađe oblači prsluk-jaknu i pali klimu ili grejalicu. Mnogima je tuširanje postalo nemoguća misija bez kalorifera. Sad smo dovedeni u situaciju da bez grejanja moramo da štedimo struju.
 
Mi, Srbi kao narod smo daleko od razmaženog. Možda krug u kojem se krećeš je takav. Evropljani (zapad) su npr. navikli na veći komfor, bez obzira što novine i mediji javljaju da je "teškoe".
Ovde si baš omašio u proceni da smo mi u Srbiji razmaženi, gde imaš brdo ljudi koji preživljavaju (ne i da žive) iz dana u dan.

A i gledam tvoje poruke prethodnih meseci, bukvalno si zastranio u neki ekstrem sa predlozima i rešenjima. Nema ništa smisleno i kreativno, već samo gasi ovo, gasi ono, seci ovo, seci ono, dodaj ovde još taksi, onde ono, uprava napolje... Ništa loše ne mislim, ali MC_, chill bro. :)
 
Mi, Srbi kao narod smo daleko od razmaženog. Možda krug u kojem se krećeš je takav. Evropljani (zapad) su npr. navikli na veći komfor, bez obzira što novine i mediji javljaju da je "teškoe".
Ovde si baš omašio u proceni da smo mi u Srbiji razmaženi, gde imaš brdo ljudi koji preživljavaju (ne i da žive) iz dana u dan.

A i gledam tvoje poruke prethodnih meseci, bukvalno si zastranio u neki ekstrem sa predlozima i rešenjima. Nema ništa smisleno i kreativno, već samo gasi ovo, gasi ono, seci ovo, seci ono, dodaj ovde još taksi, onde ono, uprava napolje... Ništa loše ne mislim, ali MC_, chill bro. :)
Jesi li ti nekad bio u Evropi?
U Evropi cesto nema grejalice u kupatilu.
Ljudi zatvaraju radijator kad izlaze iz sobe.
U Becu ima zgrada gde se greje samo jedna soba.
 
Ah, standardan MC-ev odgovor ovih dana. :)
Nažalost nećeš dobiti odgovor na tu poruku, jer neću da ulazim sa tobom u diskusiju, zato što ćemo se vrteti u krug kao što se vrtiš sa ostalim sagovornicima. U svom si nekom fazonu u poslednje vreme, kojeg sam ja komentarisao i opet ponavljam, ne iz zle namere, već čisto ako možeš nešto da izvučeš iz toga što bi, ne bih da kažem "pomoglo", ali koristilo u daljim forum diskusijama, bilo bi super.

Srećno.
 
Mora biti da sa nekim visim cenama goriva, kad i hrana poskupi, da bi to odvracalo ljude od voznje.
Recimo 1993. kad je standard bio dovoljno pao, ljudi skoro da nisu vozili kola.
Ljudi moraju da se greju, pa bi rast cena benzina samo smanjio saobracajne guzve, ali ne bi bio kraj zagadjenju.
Не знам за тебе, али је се заиста не бих враћао у 1993.
 
Sta onda?
Taksa za ulazak kolima u centar, kao u Londonu?
Culi smo sada to nije samo gorivo nego i kancerogeni otpaci od guma.
Evo danas. Lepo je vreme i oni se voze i voze i stoje na semaforima.... Kolone.
 
Такса можда није лоше решење али само ако уз то иде унапређење градског превоза, и то квантитативно и квалитативно. Значи прво нешто понуди а онда уведи таксу и скупљи паркинг са стриктном контролом.
Мислим да би било јако ефикасно, увести промовисање политике "једно домаћинство - један аутомобил" у градским језгрима и то путем пореске политике. Нешто типа ако твоје домаћинство има пребивалиште у градској средини плаћаш неки повлашћени порез за један аутомобил, а ако имаш два онда за дргуи (или можда оба) знатно већи порез, па ко има нек се шири ал нек плати то. Уколико домаћинства имају добру алтернативу другом аутомобилу у јавном превозу, мислим да би се већина радо ослободила свог другог аутомобила. Причам из личног примера.
 
Vrh