Konferencije, forumi, okrugli stolovi i sl. koji su posvećeni ovoj temi su nam potrebni radi razmene znanja, iskustva, povezivanja i traženja najboljeg rešenja. Međutim, kod nas to
uglavnom služi kao iluzija da se na tom polju nešto radi.
O tome da se na tom polju ništa ne radi govore i sledeći podaci. U proseku, godišnje, život izgubi oko
12 i bude povređeno oko
1.360 dece u saobraćajnim nezgodama. Kako se navodi u Preglednom izveštaju Agencije za bezbednost saobraćaja,
svakog meseca jedno dete pogine i nešto
više od 110 dece bude povređeno u saobraćajnim nezgodama.
Bitno je napomenuti da
saobraćajne nezgode nisu slučajnost, već su one posledica našeg nerada i sistemskih grešaka. O našem neradu i sistemskim greškama govore i poražavajući rezultati Nacionalne strategije bezbednosti saobraćaja
(2015-2020). Naime, R. Srbija nije ispunila ni jedan cilj iz Strategije (
jedan od ciljeva je bio, da od 2020. god. nemamo poginulu decu u saobraćaju).
Da su realizovani ciljevi iz Strategije, u saobraćajnim nezgodama na teritoriji R. Srbije, poginulo bi
47 dece manje, tokom analiziranog perioda.
Sama činjenica da u Srbiji postoji Udruženje roditelja stradale dece u saobraćaju dosta govori o problemu i situaciji u kojoj se nalizimo.
Poražavajuće rezultate oslikava i
javni rizik stradanja dece u saobraćaju. U R. Srbiji javni rizik iznosi oko
12, u odnosu na evropski prosek gde javni rizik iznosi
6,8 (Pregledni izveštaj Agencije za bezbednost saobraćaja, maj 2023.).
Ono što nećete čuti na forumima, konferencijama, okruglim stolovima i medijima je, da kreatori saobraćajne politike ne pominju savremen koncept odgovornosti za stanje bezbednosti saobraćaja. Nema potreba naglašavati da
bez usvajanja i primene savremenog koncepta nećemo imati dobre i pozitivne razultate.
Savremen koncept odgovornosti ne sagledava samo pravnu odgovornost učesnika nezgode,
već se akcenat stavlja na stručnu, moralnu i političku odgovornost. Tako da, umesto priče o odgovornosti učesnika nezgode,
trebalo bi više pričati o odgovornosti kreatora sistema.
Druga ključna stvar koju nećete čuti na forumima od kreatora saobraćajne politike je
promocija, primena i prihvatanje koncepta održive urbane mobilnosti. Pomenuti koncept se uveliko primenjuje na teritoriji evrope kao najdelotvorniji u pogledu zaštite dece u saobraćaju. Nema potrebe naglašavati da
ovaj koncept nije prihvaćen u političkim i stručnim krugovima u R. Srbiji.
Da ne postoji sistemska podrška urbanoj mobilnosti govori i podatak da predstavnici Saveza udruženja
Institut za urbanu mobilnost (
www.urbanamobilnost.org)
nisu dobili poziv za učešće na pomenutom forumu.
u saobraćaju (
deca, pešaci, biciklisti, osobe sa invaliditetom, starija lica, majke sa malom decom) i
opravda ili ublaže greške vozača motornih vozila.
Peta ključna stvar je da naši kreatori saobraćajne politike
prilikom saobraćajnog planiranja izbegavaju da uvaže
da je ulica osnovni arhitektonski prostor grada, i da nije namenjena samo za kretanje motornih vozila, već i za kretanja ostalih učesnika u saobraćaju.
Već decenijama unazad, kreatori saobraćajne politike,
kreirali su saobraćajni sistem koji isključivo
zadovoljava potrebe motornog saobraćaja. Dovoljno je samo da prošetate svojim gradom i videćete da su trotoari okupirani parkiranim vozilima, da zone 30, zone usporenog saobraćaja, biciklistička infrastruktura, taktilne staze za slepe i slabovide itd., praktično ne postoje.
Trenutna saobraćajna i transportna politika je učinila, da R. Srbija, po stanju bezbednosti saobraćaja
kasni 15 godina za prosekom EU i 25 godina za Švedskom. Takođe,
ukupni društveno-ekonomski troškovi saobraćajnih nezgoda, u 2019. godini nam iznose
4,1 milijarde evra.
Svakako podržavam usvajanje, promociju i rad na viziji nula stradale dece u saobraćaju. Koliko je to dostižan cilj, sa ovakvim načinom rada, ostavljam vama da sami donesete zaključak.
I na kraju, stradanje dece na bilo koji način, a posebno u situaciji koju je moguće sprečiti, predstavlja ogroman udarac za porodicu i čitavu zajednicu. Stoga je
dužnost svih članova društva da spreči da se životi dece dovode u opasnost u saobraćaju. Njihova bezbednost je veliki izazov za sve, a posebno za one čiji je to profesionalni poziv.
Igor Velić, master inž. saobraćaja