Šta je novo?

Zaštita prava potrošača

Opet kažem Ja kad me neko zove na viber odbijam poziv, da se nerviram ako mu je loš net nemam živaca, a i da Ja zovem nekog preko vibera mi je neprofesionalno, a i ne planiram da karticu bacam u djubre, imam broj isti već preko 20 godina i svi znaju za njega ko treba da zna. Kažem razlika izmedju poslovnog korišćenja telefona i klinačkog igranja igrica, viberi, instagrami i šta sve... detetu bih dao prepaid npr. Viber, telegram, whatsapp (najbolji za pozive) mogu za poruke, al za pozive zna se.
 
Opet kažem Ja kad me neko zove na viber odbijam poziv, da se nerviram ako mu je loš net nemam živaca

I deluješ tako 😆

imam broj isti već preko 20 godina i svi znaju za njega ko treba da zna.

Ja imam jedan takav i jedan noviji... malo su zamenili uloge pa je noviji postao za sve... a ovaj stari čuvam radi reda 😊 isto prebačen na pre paid.

Kažem razlika izmedju poslovnog korišćenja telefona i klinačkog igranja igrica, viberi, instagrami i šta sve...

Ne znam, ja sam poslovno izdavao stan i planiram da radim dostave poslovno... pa ćemo videti 😄

Joj jedva čekam te dostave i da sednem na bajs samo da malo otopli 😄 da budem s druge strane, posle preko 400 dostava učinjenih meni red je da malo profitiramo od toga 😄

Ima ona izreka, ja planiram, bog mi se smeje... plaši me moja ushićenost, ali videćemo kako će biti 😊
 
I deluješ tako 😆
Decenije poslovanja uzmu svoj danak :)
Ne znam, ja sam poslovno izdavao stan i planiram da radim dostave poslovno... pa ćemo videti 😄
Ima razlike izmedju "poslovnog" izdavanja stana i aktivno bavljenje poslom gde te zovu komitenti, kupci, menadžeri, direktori, gde ti zoveš iste... ;) Svakako kad ne uzimaš telefon dobiješ razne popuste na postpaid tarifu pa ispadne isto i relativno povoljnije od prepaida. Kažem relativno jer ima ko koristi i pozive, ko koristi samo net... Hteli su da mi povećaju cenu paketa, onda je krenulo natezanje i dobio sam šta sam dobio, za 1000din i više nego što mi treba.

Joj jedva čekam te dostave i da sednem na bajs samo da malo otopli 😄 da budem s druge strane, posle preko 400 dostava učinjenih meni red je da malo profitiramo od toga 😄

Ima ona izreka, ja planiram, bog mi se smeje... plaši me moja ushićenost, ali videćemo kako će biti 😊
Ajde, pa da pišeš iskustva u drugoj temi :D
 

Ово је имало hapy end али мислим да би ово требало да прочита свако ко купује полован ауто. Када бисмо се само мало боже едуковали престали бисмо да будемо депонија поовних аутомобила
 
Gledam danas kafu "najbolja cena" za 100g 330.
A akcijska ponuda marketa iste te kafe za 200g 650.

Ponovo sprdačina s tom 'najboljom cenom' em što marketi u akcijama ponude niže cene istih ili sličnih proizvoda, država daje besplatnu reklamu proizvodima i podstiče kupovinu u periodu kad bi inače usledio pad tražnje i popusti... Sve to uvijeno u oblandu da država nešto veliko i značajno čini za građane.
 
U suštini, na mala vrata se uvode dve novine:
1) dinamičko menjanje cena odnosno profiterstvo
2) bombardovanje potrošača reklamama i dodatno zagađivanje prodavnica, pa i mozgova kupaca

Supermarketi uvode novu verziju cenovnika: Kupci zabrinuti

Elektronske etikete (ESL) postaju uobičajene na policama mnogih supermarketa u inostranstvu, ali sa njihovom popularnošću raste i bojazan od zloupotrebe.

Dok lideri u industriji i dalje zagovaraju korisnost elektronskih cena na policama, vladini zvaničnici i mediji ističu upozorenja o tome kako ova tehnologija može postati štetna, piše Fast Company, a prenosi eKapija.

Elektronska etiketa na polici je digitalna verzija cenovnika koji se nalazi u prodavnicama. Za kompanije, ove etikete su korisne jer smanjuju potrebu za ručnim ažuriranjem cena, mogu im pomoći da prate zalihe, a neke prodavnice koriste ove etikete i za prikazivanje barkodova sa korisnim informacijama, poput nutritivnih vrednosti.

Mediji su, ipak, zabrinuti da bi supermarketi mogli početi da koriste ESL za dinamičko određivanje cena, pri čemu se cene prilagođavaju zavisno od doba dana, potražnje ili drugih faktora. Druga briga je da bi mogle početi da koriste prepoznavanje lica kao deo oglašavanja.

Kupci nedovoljno informisani o takvim trikovima


Američka kongresmenka Rašida Tlajb je na platformi X objavila pismo upućenim Rodniju MekMalenu, generalnom direktoru kompanije Kroger. U pismu je izrazila zabrinutost zbog Krogerovih elektronskih etiketa na policama (ESL), kao i navodnih planova ove trgovinske kompanije da koristi tehnologiju prepoznavanja lica na digitalnim ekranima—oba alata, napisala je, mogu biti "zloupotrebljena u cilju ostvarivanja profita."

Tlajb nije prva američka zvaničnica koja je izrazila bojazan u vezi sa Krogerovom ESL tehnologijom. Još u avgustu, senatori Elizabet Voren i Robert Kejsi su pisali MekMalenu, navodeći da su "zabrinuti da li Kroger i Microsoft adekvatno štite podatke potrošača".

Oba pisma su izazvala zabrinutost—i prilično iznenađenje—kod korisnika platforme X, od kojih su mnogi priznali da nisu znali da takva tehnologija postoji u prodavnicama, iako se u pojedinima koristi već pet godina.

Sladoled skuplji kad je vreo dan

Prvo pitanje na koje su ukazali političari je da bi prodavnice mogle početi da koriste ESL za dinamičko ili promenljivo određivanje cena. To podrazumeva ideju da bi, kako bi ostvarile veći profit, prodavnice mogle početi da prilagođavaju cene u zavisnosti od doba dana, potražnje ili drugih faktora—poput Uberovog modela cena.

"Na primer, prodavnice bi mogle koristiti ovu tehnologiju da podignu cenu ćuretine u danima pred Dan zahvalnosti, ili cenu sladoleda tokom vrućeg dana, što bi prouzrokovalo neočekivano povećanje cena sa kojim bi se kupci suočili kada dođu u prodavnicu i shvate da ne mogu priuštiti namirnice koje su prvobitno planirali", napisali su u svom pismu kompaniji Kroger, Voren i Kejsi.

Kroger i Walmart tvrde da neće koristiti ESL-ove za dinamičko određivanje cena, već će ovu tehnologiju koristiti da ponude kupcima veće popuste na artikle poput robe u završnom sniženju.

Zdravo, police, bombarduj me reklamama

Druga bojazan odnosi se na korišćenje alata za prepoznavanje lica koji, kako je napisala Tlajb u svom pismu kompaniji Kroger, "imaju potencijal da naruše privatnost kupaca i uvedu pristrasnu cenovnu diskriminaciju."

Kao glavni dokaz za ideju da Kroger planira da koristi prepoznavanje lica i "koristi podatke kupaca za izradu personalizovanih profila svakog kupca" naveden je članak Fast Company iz 2019. godine u kom je pisano da je Kroger testirao novu tehnologiju u jednoj od svojih prodavnica, nazvanu "Enhanced Display for Grocery Environment" (EDGE).

Te godine, Kroger je saopštio da se udružuje sa Microsoftom kako bi implementirao tehnologiju prepoznavanja lica pokretanu veštačkom inteligencijom na nekim od svojih digitalnih ekrana.

EDGE polica će omogućiti Krogeru da generiše nove prihode prodajom digitalnog reklamnog prostora proizvođačima robe široke potrošnje
. Korišćenjem video analitike, personalizovane ponude i oglasi mogu biti prikazani na osnovu demografskih podataka kupaca – objavile su kompanije.

Ideja je bila da se koriste podaci o polu i godinama za prikazivanje personalizovanih oglasa ili kupona.

Međutim, prema izjavi portparola kompanije Kroger, EDGE pilot projekat u jednoj prodavnici, opisan u tom izveštaju iz 2019. godine, brzo je obustavljen i Kroger više ne koristi EDGE tehnologiju u svojim prodavnicama. Portparol je dodao da Kroger ne koristi i nikada nije koristio prepoznavanje lica u svojim prodavnicama—niti su svesni bilo kakvih planova da to učine u budućnosti.

 
ESL (electronic shelf labels) koristi Mega Image (Delhaize) u Rumuniji više od 10 godina, kod nas ih imaju Maxi i LIDL... Ono što sam ja primetio u Maxi-ju da se dešava da im je stanje lagera nekog artikla 0, a ima ga na polici... U tom slučaju ESL ispiše umesto cene da proizvod nije dostupan, iako ga ima.

Kod nas nema tih problema kao u Americi, ovde se cene, posebno u Maxi-ju, konstanto podižu bilo toplo ili hladno vreme.
 
Prvo mora biti sprovedena
zaštita prava malih prozvodjaca da bi mogli ozbiljno pisati išta o zaštiti prava potrošaća

Jednostavno
Kad štitiš ceo štap
štitiš oba kraja.

 
Vrh