Evo, ja ću.
1. Nemoj više pominjati ''
velike betonske osigurače koji su držali konstrukciju'' jer toga nikada nije bilo. Nemoj barem na ovom Forumu biti tako neozbiljan sa tim pitanjem.
Tu misliš na ''kocke'' koje su bile na krovu, i koje su skinute (razbijene) tokom rekonstrukcije, a one veze nisu imale sa zategama, niti su ih držale, niti su bile bilo kakvi osigurači konstrukcije. ''Nedvosmisleno je utvrđeno da blokovi, ili kubusi (kocke), koji su zabeleženi arhivskim snimcima na krovu nisu imali funkciju obezbeđenja sidrenja kablova za prednaprezanje koji su bili smešteni u kosim zategama.''
2. Tragedija u NS se dogodila zbog višestrukog kurcobolitisa. Ovo ti je odgovor ukratko ako nećeš da čitaš.
Ako hoćeš da čitaš:
- Železnica Srbije (nije me briga da li se to sada zove Infrastruktura, Infra ili kako već... suština je ista) za preko 50 godina korišćenja tog objekta nije se bavila periodičnim pregledom i utvrđivala njegovo stanje. Zbog toga nije ni preduzimala neophodne radove na održavanju/popravkama... i tako decenijama.
Dvadeset stručnjaka Fakulteta tehničkih nauka radilo je na građevinskom veštačenju uzroka pada nadstrešnice, i u svom izveštaju su napisali:
''ispitivanjima iz izuzetih uzoraka zaključeno je da je približno 40% svih kablova bilo potpuno neaktivno u trenutku pada nadstrešnice. Ovaj zaključak je između ostalog donesen i na osnovu analize samog preseka kablova, gde se može sagledati nivo korozije poprečnog preseka kablova''.
Ne bi bilo ni 40% ni 30% ni 20% ni 5% da je Železnica periodično (u skladu sa Zakonom) vršila kontrolu/pregled objekta koji je koristila.
- Kada je odlučeno da se ide u kompletnu rekonstrukciju stanice u NS, originalni projekat železničke stanice je (pre početka rada na projektovanju) tražila Branislava Lazović.
Ona je bila projektantkinja odgovorna za projekat arhitekture rekonstrukcije, dogradnje i adaptacije stanične zgrade. Ona je sastavila dopis kojim se institut CIP (kao zvanični projektant) obratio Železnici Srbije (infrastrukturi) kao investitoru i tražio originalni projekat.
Na zahtev za dobijanje originalnog projekta stanične zgrade iz šezdesetih godina Infrastruktura železnice nikada nije odgovorila.
Kad je nadstrešnica pala i kada je Policija tražila originalni projekat, ipak su ga pronašli.
PU Novi Sad obaveštava tužioca da su privremeno oduzeli (zaplenili) originalni projekat od službenika Infrastrukture železnice Srbije 07.11.2024. godine. Nisu našli ili uzeli kompletan originalni projekat, ali jesu dva njegova važna dela.
Prvi je tzv. Statički proračun krila B od oko 80 strana, sa dve strane tehničkog izveštaja. Drugi je tzv. Projekat palirski plan od 10 strana (palirski projekat je izvođački projekat odnosno detaljni plan za izvođenje radova). Za Palirski plan stoji napomena da nije skeniran.
Iz dokumenta se vidi i da su policajci ove dokumente oduzeli u prostorijama Infrastrukture železnice u Novom Sadu. Tačnije, u Sekciji Novi Sad u novosadskoj ulici Vase Stajića. Potpis na potvrdu da su joj privremeno oduzeti predmeti stavila je službenica sekcije. Projekti su oduzeti u originalu.
- Bez originalnog plana se ipak krenulo u posao projektovanja rekonstrukcije i izvođenja radova.
- Povećano je opterećenje zatega u odnosu na originalni projekat, i to još u vreme kad se stanica pravila.
''Do povećanog opterećenja zatega u odnosu na originalni projekat je došlo tokom izgradnje objekta 1964. godine.
Umesto sloja za pad, sa gornje strane nadstrešnice je izveden sloj od nearmiranog betona. Ugrađeni sloj nearmiranog betona ima za oko 65 kilogram po metru kvadratnom veću masu od mase projektovanog sloja za pad. Ovaj defekt nije imao presudan uticaj na nosivost konstrukcije ali je imao negativan uticaj sa aspekta rezerve nosivosti izvedene konstrukcije.''
- 2021. godine opet je povećano opterećenje zatega u odnosu na originalni projekat (a ionako je već rezerva nosivosti konstrukcije bila kompromitovana zbog povećanja opterećenja zatega tokom same izgradnje stanice 1964. godine). ''Projektom je bilo predviđeno uklanjanje svih slojeva do betona i izvođenje novog sloja za pad i hidroizolacije. Uvidom na licu mesta je utvrđeno da sloj nearmiranog betona nije uklonjen, kao ni keramika sa donje strane nadstrešnice''.
Stručnjaci smatraju da je na ovaj način opterećenje nadstrešnice povećano za dodatnih 20 kilogram po metru kvadratnom (kg/m2).
- Rekonstrukcijom je predviđena ugradnja stakala sa metalnim okvirima kojima se na nadstrešnicu dodaje još 27 kg/m2.
Stručnjaci Fakulteta tehničkih nauka, Departmana za građevinarstvo i geodeziju, uzimajući sve navedeno u obzir, konstatuju da je konstrukcija nadstrešnice u trenutku neposredno pred lom bila izložena opterećenju koje je veće od prvobitno projektovanog za oko 107 kg/m2, odnosno za oko 23.11 tona.
Od tih dodatnih 107 kg/m2 opterećenja:
- 1964. je dodato 65kg/m2 u toku izgradnje stanice nepoštovanjem plana.
- 2021. (i kasnije) u toku rekonstrukcije dodato je još 47 kg/m2 (20+27) nemajući uvid u originalni plan i nemajući pojma o stanju zatega.
- Vlast, želeći da se što pre pohvali završenom rekonstrukcijom stanice, svečano je otvara. Građani počinju da koriste stanicu, neznajući da je formalno i suštinski ona još uvek bila gradilište.
===
Što je najgore, čak i da nisu požurivali da se stanica otvori - nadstrešnica bi svejedno pala.
Ne može da ostane da stoji sa približno 40% svih kablova potpuno neaktivnih (korodiralih), a istovremeno dodatih 107 kg/m2 opterećenja.
- Pala je zbog javašluka i neodgovornosti struke u 1964. godini kada su joj dodali 65 od 107 kg/m2 opterećenja van plana.
- Pala je zbog javašluka i neodgovornosti železnice koja nije poštovala svoju obavezu da periodično proverava stanje svojih objekata.
- Pala je zbog javašluka i neodgovornosti države koja nijednom nije pitala Železnicu ''
a, kad ste poslednji put proverili objekte koje koristite.... pa tako i stanicu u NS''?
- Pala je zbog javašluka i neodgovornosti struke u sadašnjem vremenu koja je krenula u rekonstrukciju bez originalnog plana, i koja je dodavala novo opterećenje na nadstrešnicu bez prethodne provere stanja zatega.
Ljudi su poginuli zbog svih onih javašluka gore napisanih.
Bez otvaranja njen pad bi ubio jednog ili više radnika na gradilištu.
Sa otvaranjem njen pad je ubio građane ispod nje, a mogao je plus i nekog od radnika na gradilištu.
===
Izvori za napisano:
-
https://nova.rs/vesti/hronika/gradjevinsko-vestacenje-nadstresnice-stanice-u-novom-sadu/
-
https://forbes.n1info.rs/biznis/eks...rvog-dana-mogli-da-imaju-ovaj-vazan-dokument/