Šta je novo?

Vojska i Namenska industrija Srbije

Da li ste za povratak vojnog roka?

  • Da

    Glasovi: 111 30,3%
  • Ne

    Glasovi: 227 62,0%
  • Ne znam

    Glasovi: 28 7,7%

  • Ukupno glasača
    366
Samo da opet ne budemo morali da formiramo đačkevbataljone i dobijamo nekih novih 1300 kaplara kao u grotlu Kolubarske bitke
 
Juče dok sam radio nešto po stanu, pustio sam snimak jedne emisije sa TV Pink od pre par dana. Emisija se bavila jednim izvesnim ratnim konfliktom koji se ovde ne sme imenovati. Iako sam znao da neću čuti ništa novo i ništa pametno (i tako je i bilo), odslušao sam samo da vidim kako naši analitičari i generali u penziji razmišljaju. Bar oni koje Pink zove u emisije.

Elem, gosti su bili general Stupar (onaj što miksuje uniformu i civilni sako kao Vulin), general Milomir Miladinović , novinar Novosti Dragan Vučić i Biljana Obradović iz nekog instituta za bezbednost.

Izuzimajući Biljanu, dok sam slušao ovu trojicu dinosaurusa kako pričaju i ''analiziraju'', osetio sam se kao da sam na nekom prezidijumu Centralnog Komiteta KPJ ili JNA.
Rat... pardon, ''''''specijalna operacija'''''' idu savršeno po planu. Oni koji je vode znaju šta rade. Sve teče savršeno. Snage ''''''specijalne operacije'''''' slobodno špartaju po teritoriji, nema niko da im se suprostavlja, tek ponekad i ponegde neki manji incident. Kolateralna šteta je naravno minimalna. Ima poginulih civila ali sve je to u domenu prihvatljivog. A i za to je kriva napadnuta strana što se ne preda - nije kriva strana koja je napravial invaziju. Ljudi masovno izlaze na ulice i pozdravljaju i grle se sa snagama ''''''specijalne operacije''''''. Ne verujte svetskim medijima, ne verujte nikome (sem nas, naših medija i medija okupacione strane). Pitanje je dana kada će sve pasti, samo još jedna domina da se naheri i pada sve i ''operacija'' se završava odmah...


Ovo sve ne pišem zbog tog aktuelnog sukoba. Iskreno, sve manje ga i pratim. Pišem zbog toga što mi je dalo uvid u način razmišljanja mnogih naših oficira. Sa ovakvim rezonima i deluzijama, nije ni čudo što smo pukli ko zvečke u svakom ratu u koji smo uleteli pod vođstvom Šenutog bračnog para. Jedva čekam da svi ti JNA kadrovi u VS odu u penziju i da se VS makar malo oslobodi tih šenutih kalupa i deluzija u kojima je tetošena i dojena ne samo za vreme SFRJ nego i narednih 30 godina posle njenog kraja. Ono je strašno. Znam da je JNA nostalgija i hipnoza bila i ostala jaka u VS uprkos protoku vremena, ali onakav nivo deluzije i odsečenosti od realnosti nisam očekivao. Što pre sve to ode u penziju, to bolje.
 
Poslednja izmena:
P.S.

A i Biljana, iako očigledno ljuta na okupacione snage/ okupacionu stranu, je takođe malo svirala onoj stvari, tj. pridružila se generalima i ''novinaru'' kad su svirali Vučiću i hvalili nabavke za VS. Koje i ja podržavam, samo što je krajnje vreme - a i idealan trenutak sad ovih mesec dana - da se shvati da gomila vojne tehnike ne znači mnogo ako nema dovoljno obuke za nju. I dalje, da svi rodovi vojske postoje da bi podržavali običnog pešadinca na tlu. Jer bez njega na tlu nema dobijanja nijednog rata. A tu je nivo obuke i opremljenosti i dalje mlitav.

Ali na TVu pompeznije zvuči ''kupili smo 5 dodatnih helikoptera i 30 prekomernih tenkova koje neće imati ko da vozi'''... nego ''uložili smo u sredstva da postojeći piloti imaju više sati naleta a prosečan pešadinac više vežbi i više obuke za razne situacije''.

Još jedan razlog zašto se radujem što skorijem odlasku svih tih JNA dinosaurusa u penziju. Ne sumnjam da će SNS dovesti neke nove poslušnike umesto njih i da će biti nadojeni partijskom propagandom. Ali ako ništa drugo, bar da ne budu dinosaurusi zatočeni u prošlim vremenima i deluzijama države koja više ne postoji.
 
Због таквих размишљања JНА диносауруса смо и прошли како смо прошли током игранке 90их. А о ђенералу Ступару кога интересује ево мало више...

 
IMG_20220405_180700.jpg


 
Mislim da je to dugoročno jako loša kupovina. Postoji nekoliko vrlo zanimljivih projekata aviona 5. generacije i bilo bi bolje sačekati da vidimo šta će ispasti od njih. Nama ne gori pod nogama kao Hrvatima.
 
Mislim da je to dugoročno jako loša kupovina. Postoji nekoliko vrlo zanimljivih projekata aviona 5. generacije i bilo bi bolje sačekati da vidimo šta će ispasti od njih. Nama ne gori pod nogama kao Hrvatima.
Bas tako 👍🏻 Drugo kupovina sa zapada i eu strateskih stvari je po meni suluda.. To se kupuje iz Rusije, Kine.. Bolje sacekati par godina videti sta i kako pa doneti pravu odluku.
 
Jok treba od rusa i kineza...hajte molim vas.

Opcija da sacekamo par godina i uzmemo f35 kad odklone sve nedostatke. Rafale svakako treba i Amerikanci da aminuju.
Naravno od Rusa i Kineza oni nam nikad u istoriji nisu bili neprijatelji, dok tehnika sa zapada moze da otkaze kad najvise zatreba.. To je isto kao sa Turskim S-400 sistemom naprimer koj moze da savlada bilo koj zapadni avion dok Ruski malo teze 👍🏻 Mislim da treba razmisljati sta je za nacionalnu bezbednost najbolje, a to je sto sam napisao od njih nam nikad nista pretilo nije. Nemam nista protiv uzimanja naprimer autobusa Solaris, Mercedes i td za GSP, ali vojna tehnika sistemi PVO i td to nikako.
 
Ne može da mi ne bude drago što se već planira kupovina novih aviona - naravno da mi je drago. Samo što koliko vidim, odabrali su najskuplju moguću opciju. Koliko je meni poznato, Rafali su skupi ko đavo. A i sofisticirani. Nikad neću razumeti, ako već idu u smeru udaljavanja od Rusije (bilo kompletnom bilo delimičnom) i okretanja zapadu, zašto ne uzmu Gripene. Za koje je više ljudi sa raznih strana reklo da bi bili idealni za nas od zapadnjačkih ponuda (dakle ako se ne bi uzimalo sa istoka).

Usput, ova vest ako je tačna, to je nagoveštaj promene kursa u našem spoljnopolitičkom opredeljenju i nastupu u budućnosti. Nije samo do toga kome ćemo dati pare, nego i do toga da će ovo biti uvod u distanciranje jedne komponente VS (odnosno RV) od nečega što je do sad bilo bazirano na svemu Ruskom. Ruske letelice, ruska oprema, ruska obuka, ruska logistika... Ovo sada nagoveštava da se sve to menja, i to na duge staze, verovatno i nepovratno.
 

....A moram ispričati…​

Malo, vrlo malo sam znao ili kasnije saznavao šta su bile prave namere, planovi našeg Vrhovnog komandovanja, SSNO-a i KRViPVO. Naše je bilo da obavimo svoj zadatak, podnesemo izveštaje i predamo obimnu dokumentaciju koju su nam domaćini stavili na raspolaganje.

Neposredno po povratku sam referisao nekolicini tada nadležnih načelnika Uprava i održao, po pozivu, jedno kraće predavanje/informisanje za odabrani krug stručnjaka iz Vazduhoplovnog vojnog instituta u Žarkovu i odgovarao na od njih postavljena pitanja.

I to je bilo sve u čemu sam zvanično učestvovao.

Predstavnici Northropa sa kojima smo tako lepo sarađivali u toku naše misije u SAD su činili pokušaje da sa nama održe kontakte informišući nas o napretku programa RF-5E uključno ceremoniji zvaničnog predstavljanja tog aviona američkoj i svetkoj javnosti decembra 1982. godine ali naši, tada, očigledno nisu smatrali za potrebno da pilot i inženjer koji su dali svoj sud o tom avionu više bilo šta traže i rade na tom programu i u potunosti su nas isključili iz njega.

Tako sam sve ostalo čuo kao usput, nezvanično ili godinama kasnije.
Navodno naša VK ja bila svesna da velika većina naših borbenih pilota, mlađe generacije, leteči Galeba ili Jastreba ima popriličnu „rupu“ u letačkom iskustvu, letenju na ozbiljnom borbenom avionu. Orao, čije je uvođenje u naoružanje ozbiljno kasnilo nije obećavao da će tu „prazninu“ popuniti. Uz to mlađe generacije pilota nisu nikada letele neki borbeni avion zapadnog porekla, ni jedan avion u naoružanju našeg RV nije mogao poneti više od 1000 kg ubojnih sredstava (UBS) a jedna eskadrila nadzvučnih izviđača opremljena odličnim lovačkim avionom preuređenim i opremljenim relativno zastarelom izviđačkom opremom u izviđača (L-14i) nije mogla zadovoljiti potrebe obaveštajnog obezbeđenja operativno-strategijskog komandovanja. Orlovi izviđaći nisu mnogo obećavali.

Razmatrana je kupovina dve do tri eskadrile aviona F-5 i to jedna u izviđačkoj varijanti RF-5E jedna do dve kombinovanog sastava dvoseda F-5F i lovaca-bombardera F-5E kroz koje bi na principu rotacije prolazili svi piloti borbenih jedinica našeg RV i PVO radi osposobljavanja da u određenom trenutku, pod datim okolnostima, mogu lako preći na izvršavanje zadataka na modernim borbenim avionima zapadnog porekla.

Uz to jedna od tih eskadrila u jednom avio poletu mogla bi poneti preko 40 tona UBS, više nego trecina borbenih aviona tadašnjeg RV zajedno. Naša „pesnica“ mogla bi udariti snažnije i na daleko većem odstojanju a naše Vrhovno komandovanje bi postalo bar dvostruko „dalekovidije“.

I sve to bilo bi u prvom momentu skuplje ali, na duge staze, znatno jeftinije od jednostranog praćenja istočne, Sovjetske, varijante naoružavanja vazduhoplovstva.

Tada smo MiG-ove plaćali, koliko ja znam, oko 3,5 – 4,2 miliona dolara u lovačkoj varijanti a uz njih smo morali kupovati posebno, po diktiranim cenama, i razne stepenice, podmetače, rude za vuču aviona, agregate na kamionima i ostalo što smo mi tada mogli proizvesti bolje, jeftinije pa čak prodati Rusima i njihovom saveznicima.
Avion F-5 jednosed u LBA varijanti koštao bi nas 5,5, dvosed 6,2 a izviđač sa punom opremom 12,7 miliona dolara. Skupo! Preskupo!? Jeste, ali.

To je bila tvornička cena a Vlada SAD je mogla da nam dade popust ili nam ih čak pokloni (što bi također imalo svoju cenu) ali i bez ikakvih ustupaka eksploataciona cena, u dimenziji vremena pokazivala je drugaćije rezultate:

Resurs aviona F-5 do prve generalne revizije (IRAN) iznosio je 8.000 sati letenja a kod MiG-a 1.200, maksimalno 1320 sati. Motori F-a su imali resurs od 2.400 sati a broj revizija je bio neograničen dok su MiG-ovi motori imali resurs oko 400 – 500 sati a posle jedne revizije, uostalom kao i sam MiG išli su u staro gvožđe!

Specifična potrošnja goriva MiG-ovih motora bila je višestruko veća od potrošnje F-ovih a to nije bilo nevažno ni sa ekonomskog, posebno operativno-taktičkog aspekta.

Svaki otkaz motora MiG-a rezultirao je gubitkom aviona, ponekad nažalost i pilota. Otkaz jednog motora na F-5 bi mu degradirao borbene ali ne i letne sposobnosti, posebno ne bezbednost letenja.

Borbena otpornost F-5 je znatno nadmašivala onu kod MiG-a ne samo zbog žilavosti aviona sa dva motora nego i zbog činjenice da je pilot u F-5 bio neranjiv za kalibre manje od 12,7 mm a svi rezervoari su mu bili obezbeđeni samozaptivajućom unutrašnjom oblogom što ih je činilo otpornim na borbena oštećenja. Pilot MiG-a je zaštićen samo iz zadnje polusfere čeličnom pločom iza katapultnog sedišta a njegove trupne i krilne rezervoare probija i najmanji kalibar pešadijskog naoružanja ili šrapnel koji može izazvati požar, čak i eksploziju aviona.

Upoređenja drugih, manje važnih kvaliteta, posle ovih i nemaju značaja.

Neprofesionalcima da pojasnim pitanjem: Da li bi tada radije kupili Volgu za 10.000 maraka ili Mercedesa za 13.500?

General ing. Zlatko Rendulić, Načelnik VTS RV i PVO izjavio je na sednici Vojnotehničkog saveta GŠ JNA: „O avionu F-5 znamo više nego o MiG-u 21 kojeg u naoružanju imamo skoro dvadeset godina„. Nije to general rekao napamet već nakon upoznavanja sa obimnom dokumentacijom koju su nam Amerikanci spakovali u onaj ogromni kofer.

Radnja se dešava 1980-te, par meseci pošto je Tito umro... I danas je ista priča - duži resursi svih komponenti zapadnih aviona u odnosu na ruske aparate, dva motora (u poređenju sa Gripenom koji ima jedan)... pa onda nivo multifunckionalnosti, mogućnost unapređenja svih sistema tokom upotrebe... i jasno je zašto je vojska radije za nabavku zapadnog aviona.

Ipak, nabavka borbenog aviona je uvek bila i uvek će biti pre svega - politička odluka, bez obzira na želje struke i "struke".
Rat ili "specijalna operacija", kako ko to vidi, sankcije dosadašnjem dobavljaču i novonastali odnosi u svetu su izgleda bili okidač da se napravi korak dalje u pregovorima sa Francuzima.
Samo, mnogo skup sport, a para nema...
 
Рафал је одличан избор, али ме плаши да не буде поновљена прича Аустрије са Тајфуном.
 
Ne može da mi ne bude drago što se već planira kupovina novih aviona - naravno da mi je drago. Samo što koliko vidim, odabrali su najskuplju moguću opciju. Koliko je meni poznato, Rafali su skupi ko đavo. A i sofisticirani. Nikad neću razumeti, ako već idu u smeru udaljavanja od Rusije (bilo kompletnom bilo delimičnom) i okretanja zapadu, zašto ne uzmu Gripene. Za koje je više ljudi sa raznih strana reklo da bi bili idealni za nas od zapadnjačkih ponuda (dakle ako se ne bi uzimalo sa istoka).

Usput, ova vest ako je tačna, to je nagoveštaj promene kursa u našem spoljnopolitičkom opredeljenju i nastupu u budućnosti. Nije samo do toga kome ćemo dati pare, nego i do toga da će ovo biti uvod u distanciranje jedne komponente VS (odnosno RV) od nečega što je do sad bilo bazirano na svemu Ruskom. Ruske letelice, ruska oprema, ruska obuka, ruska logistika... Ovo sada nagoveštava da se sve to menja, i to na duge staze, verovatno i nepovratno.
Ne vidim ja nikakav nagoveštaj promene kursa...
Ovo je čisto praktično pitanje, balansiranje između polova.
Ruska oprema sada je nedostižna, a veliko je pitanje da li bi i uzimali ruske lovce, čak i da nema sankcija...

Kad budu "nagovestili" ulazak u NATO, e to je "nagoveštaj" promene kursa u spoljnopolitičkom opredeljenju...

Ti vidiš ono što želiš da vidiš, a ne ono što jeste...
 
Kako mali Per(k)ica zamišlja funkciosanje međunarodnih odnosa i funkcionisanje RVa... :LOL: Malo ću da uzmem od ovoga, pa ću malo da uzmem od onoga, pa ću malo da obučavam i gradim kadrove i logistiku oko jednog, pa ću par godina kasnije malo da ''prošaram'' drugim, pa ću malo da se družim s jednim blokom koji me okružuje, pa malo sa drugim koji mi je na 1000 km, pa će da se otimaju oko mene i da mi ugađaju jer će da se dive mom davno okončanom neblokovskom statusu i ugledu u svetu kakav više ne postoji već 30 godina... Simpatično. 😄

Svako ko zna kako naše RV izgleda, zna da njegove glavne komponte počivaju na Ruskim mašinama, Ruskoj opremi, Ruskoj obuci, Ruskoj logistici tj. lancu snabdevanja i održavanja. Ako se ispostavi tačnim da jedno RV, koje je do skora pola svih resursa činio Ruski element, odluči da uskoro kupi eskadrilu Francuskih lovaca, to je više nego jasan putokaz i nagoveštaj u kom smeru će taj vid vojske dalje da se kreće, a sa njim verovatno i drugi. Jer takve stvari se ne menjaju i ne kroje kratkoročno, nego na duge staze.

A tebi neka je sa srećom kada očekuješ tako naivno da izađe onaj tvoj na TV i da kaže ''e ljudi, znate, nemoj' se ljutite, ali moram da vam kažem da ulazimo u NATO''. 😄 Taj je rekao i obećao sijaset stvari u zadnjih 10 godina koje zvuče fantastično i prijatno za uši, pa ih je poništio i prekršio. Samo ti i dalje živi u snovima da će on da bude novi (bolji) Tito koji će okružen NATOom i EU da glumi novu inkarnaciju Nesvrstanih. I to još u predstojećim godinama, u ovom novom hladnom ratu i blokovskoj podeli sveta koju uviđaju svi koji prate najosnovnije vesti zadnjih dva meseca.
 
Poslednja izmena:
Nisam neki stručnjak za avione, ne znam koji je bolji Suhoj, MIg ili Rafal.
Ali ono što znam je da je vojska u stvari jedan sistem, ogroman sloeni sistem koji je jak koliko je jaka najslabija karika. Nije dovoljno imati dobro vazduhoplostvo, ako nije dobar sanitet, raketne jedinice, sistem veza, pešadija, itd.
Ako nemaš sistem onda nemaš vojsku koja je sposobna da obavlja svoje zadatke.
Složen sistem vojske je sastavljen od više podsistema koji su isto složeni i koji treba pažljivo da se grade i održavaju. RV je jedan od nejkomplikovanijih subsistema. Najgore je ako pomešaš njegove komponente. Ako ga gradiš na ruskoj tenici, ruskim avionima i rezervnim delovima, ruskim znanjem, onda ne možeš preko noći
da ubacuješ francuske ili švedske avione. Jedna eskadrila ruskih, jedna američkih jedna francuskih aviona!! To ne da je greška to je haos.
Sa različitim helihopterima su već počeli da prave haos, a avioni su još skuplji. Ja se samo nadam da je nabavka Rafala lažna vest i da neće da se kupuju. Preskupa je danas nabavka aviona, pare su narodne, tj naše, ne bih želeo da se neko igra (i zarađuje ) milionima i milijardama naših dolara.

treba znati cilj kada gradiš sistem odbrane. KOji je naš cilj? Kakva je naša paradigma kako države. Da li nam treba odbrambena vojska ili vojska koja će moći da zaštiti srpski narod i interese na pr u Bih ili na KOsovu Da li se branimo od NATO ili suradjujemo sa njim? Od tog cilja zavisi kakvu vojsku gradiš, kakve jedinice, kakva je oprema, kakvo vazduhoplostvo. Ako branimo srpski narod treba d aimamo spremne jedinice koje su tako opremljene i obučene da mogu brzo da se rasporede na teritoriji druge države. Ako je izvesno da ćemo ući u sukob sa NATO onda džaba kupili i 100 ruskih aviona, oni mogu svih 100 da nam unište, znači gradimo nešto drugo,
Ne vidim da su ciljevi postavljeni. Tako da ni vojska pa ni namenska industrija koja je prati nije postavljena na čvrstim nogama
 
Jedna eskadrila ruskih, jedna američkih jedna francuskih aviona!! To ne da je greška to je haos.
Sa različitim helihopterima su već počeli da prave haos, a avioni su još skuplji.
Vidi, mogao bih da se složim sa svim ostalo što si napisao, ali sa ovime baš i ne. Ako Srbija sada naruči Rafale, dok dočekamo da svi budu isporučeni već ćemo stići do isteka resursa postojećih Mig-29... dok se postigne "borbena gotovost" i "ovlada tehnikom" na Rafalima, ovi Mig-ovi više neće biti u upotrebljivom stanju. Ko zna kako ćemo se snabdevati sa delovima dok budu trajale sankcije prema Rusiji... sa kojom, se mi - ne graničimo.
Plus, ono najbitnije, radi se o:
1 - očuvanju borbene komponentne RV i 2 - neminovnoj modernizaciji i hvatanju koraka sa svetom.
Ako si mislio na mešanje Mi-8 i Mi-17 sa SuperPumama, onda se i tu slažemo, ali Airbus H145 je upravo ono što nama treba, pre svega u miru.

E sad, čuveno "šta će nam avioni?" ... naravno, ne za rat sa NATO ili sa nekim od komšija (a takođe su svi u NATO :) ) ali vidiš kako je svet lud i nepredvidiv. Ja se i dalje čudim kako je Rusija dozvolila sebi ovo u Ukrajini, ali eto, dogodilo se nešto potpuno nelogično i nepredvidivo, na šta nismo ovde imali ikakvog uticaja. I. eto, dron odlete u pogrešan kurs i pade, na sreću, u travnjak, a taj pogrešan kurs je mogao da bude i ka Srbiji... Bg je gušće izgrađen grad od Zagreba.
Ako naši i dalje mogu da "vide" VAP iznad susednih zemalja (mislim da mogu) mogu i da na vreme podignu lovce da presretnu, prepoznaju i ako treba i obore nepoznatu letelicu na granici. I koliko još ima sličnih scenarija koji mogu da se dogode, a niko o tome nije razmišljao kao što nije razmišljao ni o dronu koji bi mogao da doleti sa ratišt.... ovaj, sa specijalnovojnooperacionog prostora na istoku...

Naravno, pitanje svih pitanja je - odakle nama te pare?
 
Lovci u srpskom RV služe i služiće prvenstveno radi kontrole VAPa i sočne naplate od preleta preko naše zemlje. To ne znači da se može sa sigurnošću reći da nikada neće biti uptorebljeni ni u jednu drugu svrhu, ali su šanse za to male. Kao što su male i šanse da bilo ko od okolnih zemalja sa avijacijom (dakle šiposi otpadaju) pokuša neki oružani sukob sa Srbijom na svoju ruku.

Da nema aspekta cene i geopolitičkih uslova, meni bi bilo svejedno koje avione i od koga ćemo nabavljati. Kažem, ionako je sve to prvenstveno radi čuvanja VAPa. Ali jbg, finansije i geopolitika nam sužavaju izbore. Doduše što jes jes, nikad ne bih spustio kriterijume toliko nisko da kupujem od kineza. 😄 Ali ovo ostalo bi sve moglo. Da nema problema para i politike.
Nije dovoljno imati dobro vazduhoplostvo, ako nije dobar sanitet, raketne jedinice, sistem veza, pešadija, itd. Ako nemaš sistem onda nemaš vojsku koja je sposobna da obavlja svoje zadatke. Složen sistem vojske je sastavljen od više podsistema koji su isto složeni i koji treba pažljivo da se grade i održavaju.
Tačno tako. Mnoge od tih lekcija mogu se izvući i videti na delu na jednom ratištu 1000 km odavde. Nažalost, naši kadrovi i vrhovi ovde sporo uče (isto kao i drugari im istočno od pomenutog ratišta) i drže se nekih dogmatskih uverenja, čije smo rezultate imali prilike da vidimo prethodnih decenija. A i politika sve diktira, jer narodnim masama je veći opijat kad čuju ''nabavili smo tone i tone tehnike'' nego ''nabavili smo dovoljno tehnike a ostalo uložili u obuku i kadrove''.
 
Poslednja izmena:
Nema potrebe spekulisati o dva tipa aviona.... jer će MIGovima da istekne resurs dok Rafali, ako ih ikad uzmemo postanu operativni.
Avioni su neophodni zbog već gore rečenih razloga a i za zlu ne trebalo u ovom ludom svetu.
Što smo naoružaniji, to je potencijal za sukob manji... i samim time uštede od eventualnih razaranja i gubitaka.
Kad sve svede na novac i živote, veoma se isplati... i to je to...

Relja je postavio pitanje para... legitimno pitanje, ali pare će se još i naći, ovako ili onako.
Ja bih pre postavio pitanje - odakle piloti?
 
U ovom sveopstem bahacenju i bacanju para na igracke koje cemo paradirati na stajankama i ponekom vasaru, Rafal je najbolji izbor. Najpotentnija platforma, najmanje zavistan od trece strane, sve se nabavlja od Francuza. Gripen je kul avionce, ali je daleko od made in sweden, od motora do naoruzanja.
 
Рафал је једини западни авион више генерације чији системи "NAV" и "SUP" може да користи руски GLONASS. Више земаља успешно користи и комбинује МИГ-29 и Рафал.
 
Ne može da mi ne bude drago što se već planira kupovina novih aviona - naravno da mi je drago. Samo što koliko vidim, odabrali su najskuplju moguću opciju. Koliko je meni poznato, Rafali su skupi ko đavo. A i sofisticirani. Nikad neću razumeti, ako već idu u smeru udaljavanja od Rusije (bilo kompletnom bilo delimičnom) i okretanja zapadu, zašto ne uzmu Gripene. Za koje je više ljudi sa raznih strana reklo da bi bili idealni za nas od zapadnjačkih ponuda (dakle ako se ne bi uzimalo sa istoka).

Usput, ova vest ako je tačna, to je nagoveštaj promene kursa u našem spoljnopolitičkom opredeljenju i nastupu u budućnosti. Nije samo do toga kome ćemo dati pare, nego i do toga da će ovo biti uvod u distanciranje jedne komponente VS (odnosno RV) od nečega što je do sad bilo bazirano na svemu Ruskom. Ruske letelice, ruska oprema, ruska obuka, ruska logistika... Ovo sada nagoveštava da se sve to menja, i to na duge staze, verovatno i nepovratno.

Ne znam meni je taj avion takva misterija...u operativnoj upootrebi samo u par zemalja...česi, brazilci, madjari i čini mi se JAR. Neverovatno je koliko su imali neuspelih tendera ...pa čak i u nordijskim zemljama.

Priča se da je i sat naleta koji kominiciraruj kao najveći benefit (ispod $ 5000) možda čak i preko 4 puta veći u realnosti..iako je jednonotorac.

Mislim da će svakako pasti eskadrila rafala i novo dužničko ropstvo. Vidi se taj zaokret ka francuzima...talesovi radari, mistrali etc...
 
Vrh