Pade mi na pamet, zašto inžinjerija ne učestvuje kao izvođač na strateškim projektima, tipa autoput ili pruga.....?
Зато што:
- У изградњи оваквих објеката се врти велики новац и стварно не би било у реду да неки приватник - извођач, тј. неко у приватно - јавном (функционерском) партнерству буде финансијски оштећен јер му је војска преузела посао.
- Број и капацитети инжињеријских јединица су драстично смањени.
- Тако смањене инжењеријске јединице су само делимично попуњене, има их таман толико за редовне активности, ако би се ангажовали за послове ван војне изградње не би били у могућности да изводе ни редовне активности (страже, разминиравање полигона и стрелишта после гађања, ванредне интервенције на војној инфраструктури, ...)
- Ружно би изгледало на неком терену да се види контраст најмодерније грађевинске оперативе ,,приватника" и зарђали антиквитети војске (изузев нешто ситно из кинеске
донације). Илузија би била срушена.
- Руковалац грађивинским машинама у војсци, војник има најмање дупло мању плату од оног цивила који ради за неку грађевинску фирму исти посао. При томе за војника важе додатни захтеви: безбедносно ,,чист", физички здрав, психички здрав и стабилан, толерантан, трпељив,......
- Наведеном војнику - руковаоцу грађевинским машинама који је на терену ће одмах прићи приватни послодавац и понудити два или три пута вишу плату од оне које има, што онда мења размишљање војника и приближава га одлуци да напусти војску. Одласком таквог војника посао не може да се заврши, боље рећи инжињеријска јединица више не постоји.
Толико ми за сада пада на памет.
Да не буде забуне, мислим да нам треба јака инжињерија. Такође, мислим да би требало да буде ангажована као што је и некада била, на пословима изградње локалних, сеоских и планинских путева (макадама). Поред локалног значаја за становништво, изградња ових путева је од војног значаја уз практично истовремену обуку и ,,одржавање форме" инжињеријских јединица. Исто важи и за изградњу малих локалнх (сеоских, атарских и планинских) мостова као и за изградњу и одржавање каналске мреже.