Šta je novo?

Višnjička ulica

Trenutna
IMG_20230326_134840.jpg
 
Niko joj nije kriv što nije na vreme porasla da bude dovoljno velika da spreči nelegalno parkiranje građevinskih mašina. :D
 
Jel se meni ucinilo danas u prolazu ili su u jednom delu po sredini posadili palme neke?
 
Stvarno, jel ima neki validan razlog sto Visnjicka nema i nece imati podzemne prolaze?
Градови и друштва која имају иоле хумано и здраво планирање, подземне пролазе, чак и ако направе, направе их без иједног степеника, и тако да рампе не буду више од 6%. Степенични, чак и са покретним степеницама и лифтовима подземни пролази отежавају и убијају удобност и вољу за неаутомобилска кретања, укучујући и јавни превоз, са изузетком прилаза возу и метроу, где се јавни превоз не убија. Једини изузетак оправданости степеница (са покретним и лифтовима) су висинске разлике које проистичу из самог рељефа. Рецимо, од Економког факултета до Теразија је здраво размотрити покретне степенице и/или успињачу.

Тиче се не само родитеља са бебама, мале деце, старих и болесних лица, лица са инвалидитетом, него чак и здрави млади људи инстиктивно и природно избегавају непотребне степенице колико год могу.

Одличан пример колико укидање надземних прелаза убија простор су негативи примери Теразија и Славије са једне стране, и позитивни примери Трга републике и Трга Николе Пашића са друге стране. Прва два су иако већи од друга два, полумртви јавни простори, чак и полуфункционални саобраћајни тргови. Друга два трга су места дешавања, простори на којима се људи срећу и радо их користе. Савремена тежња је да се моторни друмски саобраћај стави или на ивицу трга, или кола подземно, а надземно пешаци, бициклисти и јавни превоз, на површину, или потпуно пешачки трг. Односно, ако неког ставити на ниво испод нивоа терена, то су кола, а ка периферији испод или изнад. Чак и у Белорусији, где постоји политички програм, технократија и поредак, па су подземни пролази безбедни и одржавани, имамо контрапримере. То су позитиван пример Трга Лењина у Бресту са пешачким пролазом и као место дешавања, и негативни пример Трга Лењина у Магиљову, мртав простор са прилазом подземним пролазима.

У конретној Вишњичкој, најбоље је трамвајско/аутобуске баштице имати са десне стране улице, где се генерише главна тражња, тако да много пешачких прелаза не буде потребно, а много безбедније и за пешаке.
 
Ja se ne slažem sa tom idejom da ''podzemni prolazi su nehumani'' i ''odbijaju ljude od sebe'' i smatram je glupošću koja se održava čistim prenošenjem među ljudima. Na temi o Slaviji sam izlagao svoja iskustva sa starom. I koliko me je zamaralo da od stajališta 29 i 31, na putu do stajališta u Bul Oslobođenja, pravim veliki krug, kroz rupe na trotoarima i kolovozima, potencijalna ''kupanja'' barama od strane vozila, kroz trotoare koji su zakrčeni divljim tezgama, baštama, frižiderima ili loše projektovanim delovima (primer 1, primer 2).

Sve te peripetije mogao sam da izbegnem da na Slaviji imamo podzemne prolaze. Siđem na nekadašnjem stajalištu, prođem 50-100 metara po suvom i ravnom terenu (nebitno sve i da vremenom postane prljav, opet je humaniji nego Beogradski trotoari i kolovozi) i izađem tačno na početku ili pored početka Bulevara Oslobođenja. Isto i u kontra smeru.

Sa novom Slavijom, ponovo bez prolaza, je još gore. Zbog uvučenih pešačkih, pravi se još veće kruženje. Kada se pravila nova Slavija, deo ljudi je apelovao na glupe naprdnjake da naprave podzemne prolaze. Kao kontra tome, javila se šaka lujki koji su u otvorenim pismima pisali kako su protiv prolaza i kako su to nehumana rešenja od kojih je svako površinsko bolje. Glupi naprdnjaci su iskoristili to kao izgovor da ih ne ubace. Mada, do dana današnjeg sumnjam da su među kolovođama te ekipe bili neki ubačeni elementi SNSa, koji su služili upravo da naprave utisak kako se neka opozicija ili građanstvo buni protiv podzemnih, pa onda kao SNS povlađuje, a u stvari je SNS od početka zbog škrtarenja a i nesposobnosti, želeo i planirao Slaviju bez podzemnih.

Bilo bi jako interesantno da se nađe neki ''novinar'' pa da ovih dana locira neke od kolovođa tih buna protiv podzemnih, da im pregleda političko angažovanje posle Slavije i najvažnije od svega - da ih pita šta misle o aktuelnom rešenju. Pošto mislim da bi se većina, bar oni koji nisu hardcore SNS, pokajali.

Većina ljudi ne izbegava stepenice kada pored ima funkcionalni eskalator. Mislim to je više nego jasno. Što se tiče ostalih kojima su problem, video sam nebrojeno puta u Srbiji kako i majke sa kolicima, i stari, bez problema koriste eskalator. Za one koji su apsolutno nemoćni da ga koriste, jednostavno se na ulazima uvede platforma ili lift. To što se u Srbiji takve stvari loše održavaju, nije izgovor da se ne grade podzemni. Uostalom, pitajte slepe, stare i slabo pokretne u Beogradu šta im je veći i češći problem. Spuštanje i penjanje iz prolaza, ili što od momenta kada izađu iz doma, 90% kretanja obavljaju po kolovozima jer su trotoare zauzele automobilčine, ''''bašte'''', frižideri, rupe, bare, prosjaci ili divlji prodavci.

Imajući sve to u vidu, ja te lepo molim da ne pišeš takve stvari, da nam nisu potrebni i poželjni podzemni prolazi. Beograd je već nekoliko puta ispušio za neke stvari kada su se na neke problematike javljali ljudi kojima su jezici bili brži od pameti. Pa se od očekivanja da se čini usluga društvu, došlo do gorke realizacije da su nas naprdnjaci ponovo izradili. Tako je bilo sa Slavijom, sa Okom Ćoravim, sa elektroautobusima, setiću se još primera... U svim tim situacijama, govorio sam ljudima da paze šta žele, jer se neće realizovati ili završiti onako kako su zamislili. Svi su uvek bandoglavo jurišali napred, da bi ih posle naprdnjaci nasankali i izvrdali, a cela stvar pretvorila u fijasko i promašaj.

Ja sam mislio da li ima nekih drugih razloga zašto se ispod Višnjičke ne izgrade podzemni prolazi. Taj kolektor, ili neke instalacije, ili nešto treće. Na kraju mi je Sunny objasnio da je to zbog poplava. Srećom, to može da bude rešeno jednog lepog dana za sto godina kada se dovrši kolektor. Ali u svakom slučaju ja te molim da ne širiš tu pogrešnu priču da su nam podzemni prolazi neprijatelji, jer oni koji su je najviše širili do sad, su najviše i unazadili sve oko čega su se petljali. Naravno, izbor je na tebi, ja te samo molim, a ti odluči šta ćeš.
 
Poslednja izmena:
Подземни пролази су комплексне конструкције за данашњу власт само по питању одржавања хигијене и исправности мобилијара, камоли да се упусте у авантуру изградње неког новог. То би трајало три године минимум.
Славија је најгори пример осмишљеног јавног простора у граду пошто се најмање мислило на токове кретања пешака и функционисање јавног превоза. Да је било памети, или би трамвај ту био испод, са стајалиштима и обичном Т раскрсницом, или би аутомобили били испод по цену слепих завршетака Делиградске и Светог Саве. Али и то је превише компликовано за данашње градске ауторитете из области саобраћаја.
 
Sa novom Slavijom, ponovo bez prolaza, je još gore. Zbog uvučenih pešačkih, pravi se još veće kruženje.
Tačno.
Kada se pravila nova Slavija, deo ljudi je apelovao na glupe naprdnjake da naprave podzemne prolaze. Kao kontra tome, javila se šaka lujki koji su u otvorenim pismima pisali kako su protiv prolaza i kako su to nehumana rešenja od kojih je svako površinsko bolje. Glupi naprdnjaci su iskoristili to kao izgovor da ih ne ubace. Mada, do dana današnjeg sumnjam da su među kolovođama te ekipe bili neki ubačeni elementi SNSa, koji su služili upravo da naprave utisak kako se neka opozicija ili građanstvo buni protiv podzemnih, pa onda kao SNS povlađuje, a u stvari je SNS od početka zbog škrtarenja a i nesposobnosti, želeo i planirao Slaviju bez podzemnih.

Bilo bi jako interesantno da se nađe neki ''novinar'' pa da ovih dana locira neke od kolovođa tih buna protiv podzemnih, da im pregleda političko angažovanje posle Slavije i najvažnije od svega - da ih pita šta misle o aktuelnom rešenju. Pošto mislim da bi se većina, bar oni koji nisu hardcore SNS, pokajali.
Sada sam izmišljaš krivce, a nisi ispratio događaje još od daleke 2012. Najvažnije Đilas je još bio na vlasti i nije bilo jasnih znakova da će se vlast promeniti. Projekat Slavije na površini bez pešačkih prelaza je ostao nepromenjen za milimetar sa promenom vlasti, što znači da imamo gordo-sujetne planerske vladare iz senke, kojima ni nekadašnji DS ni sadašnji SNS ne mogu ništa. Sam @stf predstavnik lokalne vlasti SNS, pisao je koliko su nemoćni pred institucijama za neke sasvim obične stvari.

Te 2012. je bio anketni konkurs, na kojem je 10 od 70 radova odstupalo od uslova konkursa, sa potpuno drugačijim rešenjima drumskog saobraćaja na trgu, većinom takvim da automobil bude podzemno. Među rešenjima sa podzemnim prolazima, bila su rešenja sa mnogo prirodne svetlosti, sa maksimalnim brojem bezstepeničnih prilaza podzemlju, bila je stvarno parada dobrih i lepih rešenja. Sam @stf i @Delija su zajedno dali jedan jako dobar kompromis sa uslovima konkursa, gde se formira javnosaobraćajni trg između Narodne banke i kružnog toka Slavije, premeštanje tuda Birčaninove, i prebacivanje tramvaja iz Beogradske u Kralja Milutina. Odnosno presedanja sa prilazom sa jednim pešačkim ili uopšte bez prelaska pešačkog prelaza. Na kraju je nagrađeni pobednik grupa bila grupa autora, a koji su njima ukrali jedan deo dizajna rešenja!

Još te neke 2011.-2012. godine sam bio postavio anketu na forum sa 8 koncepcija rešenja, uključujući i varijantu ostaviti kao što je bilo, i približno 2/3 forumaša se tada izjasnilo za rešenja sa ne-pribatni-automobil kretanjima ispod nivoa za pešake, a tek oko 1/3 za rešenja sa automobilima iznad. Ja sam sam bio za rešenje sa javnim prevozom i pešacima na površini, a automobilima podzemno. U belom svetu postoje takva rešenja. Jedna od osetljivih tema i razloga zašto je dobro što nisu pravili podzemni prolaz niti bilo koje skupo rešenje je usklađenost skupih objekata sa budućim metroom, koji još nije definisan.

Slično u Višnjičkoj, veće i skuplje investicije je potrebno uskladiti sa metroom.
 
Nemam nameru da izmisljam bilo sta, mozda sam ostao nedovoljno informisan za neke detalje, to je moguce. Ali secam se da se u toku rekonstrukcije Slavije javila neka grupa kokosaka i drekavaca koji su, kao, zahtevali od SNS da ne prave podzdmne prolaze a onda im ovi, kao, izasli u susret i napravise novi trg bez prolaza. Evo i par clanaka tj. rezultata na tu temu

Sta je na kraju bio glavni povod i izgovor da se neke stvari ne promene (razdvajanje tokova) a neke ucine jos gorim (okolo naokolo) ne znam. Ali znam samo da evo imamo sad Slaviju na kojoj ni pesaci nisu odvojeni od vozila, ni vozila od pesaka, niti je pesacima unapredjeno i olaksano kretanje. Niti se ikakav pomak napravio po pitanju buduce metro stanice, pogotovu otkako su naprdne mudrice najavile da ce metro stanicu da grade - u Makenzijevoj. Tako da jedni hteli jedno, drugi drugo, treci trece... a na kraju svi p...se u cabar. Bar ja tako to vidim.

Sto se tice prebacivanja automobila u podzemlje, a da trg ostane pesacki, meni je ta ideja ok. Sto napisah svojevremeno na temi o Slaviji (naravno, posle njene rekonstrukcije, jer pre nisam bio uclanjen) "pre ili kasnije ce nesto na Slaviji morati pod zemlju, pitanje je samo da li kolovozi ili pesaci". Samo sto mislim da je lakse, i samim tim realnije za ocekivati, da to budu pesaci.

Sve u svemu, nema nista lose u podzemnim prolazima, i treba ih graditi tamo gde je moguce i gde je korisno. Da je Beograd prepun, krcat, problemima i preprekama, ne samo za stare i slabo pokretne, nego za sve... svakako jeste. Ali podzemni prolazi sa eskalatorima su tu najmanji problem. Stavise, za mene i nisu problem, samo neka im eskalatori ili liftovi budu iole funkcionalni. Kao sto sam se refleksno navikao da kod Terazija, Zelenog Venca, Usca... silazim u prolaz a da uopste ni ne razmisljam o tome - prosto sam prihvatio to - tako se svi mozemo navici da isto radimo i na nekim mestima u Visnjickoj. Ako se stvori potreba za time.
 
@Bender Rodriguez @SunnyJ
Uz to, kako kaže bivši zamenik gradonačelnika, isti su prevaziđeni i niko ih više ne gradi u svetu. :D
Jel su stvarno napredni pajaci i to odvalili?
To je onaj čuveni odgovor dat prilikom pitanja novinara zašto se odustalo od gradnje podzemnih prolaza na Slaviji u vgreme radova na rekonstrukciji. Spominjano je više puta na forumu. I nisu oni to odvalili, nego on, bivši zamenik gradonačelnika. ;)
 
Ali su se (naprdnjaci) pozivali na razne korisne idiote, medju njima valjda i na Jovinova protivljenja i sujetnu konsterniranost sto neko uopste pomislja da gradi podzemne prolaze na tako prometnom, haoticnom i vec nehumanom trgu.
 
Neće da prave prolaze, ovo je bilo nabrzinu donesena odluka da se proširi Višnjička, ne znam zašto su to uopšte krenuli da rade. Izgleda mi kao da su tražili najeftinije rešenje, podzemni prolaz je previše komplikovan i sku projekat za ovo situaciju. Neće oni previše komplikovaati sebi život. A i na mestu gde je najlogičnije da bude taj prolaz je u planu (ako se nekad taj plan i realizuje) metro stanica, neće dvaput da buše.
 
Kuku men al im se žuri. A ja mislio da je samo noćna mora. Ne znam šta ću pre, dal da se smejem il da plačem od muke.

Pokakili tržne centre, zgrade i tumore na poslednjim spratovima, pa sad mukice "leče". Tako to ide kad se ne spreči na vreme. Prezauzeti trpanjem svega i svačega duž sokaka ne mogu se slučajno setiti da posade i poneki Reutov pokraj železničkih stanica koje čame čekajući neke bolje dane sa više putnika (i vozova).

Ajde, kad baš hoće da propiruju kapacitet nije nužno to izvesti horizontalno. Ostrva su toliko bila široka da su mogla primiti tramvaj sa sve stajalištima i tankim stubovima tranzitnog vijadukta, bilo između koloseka bilo oko baštice. Tako bi i pored separacije lokalnog (površinskog) od tranzitnog (denivelisanog) saobraćaja tramvaj povećao kapacitet javnog prevoza, a autobus bio podeljen na fider i ekspres prohodnim saobraćajnicama (bilo da je dole ili gore). Autoput je pored Promenade u Kaulunu mnogo lepši sa muralima na relativno vitkim stubovima, ali ne bi se bunio kad bi ne samo u Višnjičkoj gradili sa ovako tankim stubovima ispod poprečne grede. Na taj bi način mogli denivelisati raskrsnice u Vojvode Mišića, na Autokomandi, Omladinskih brigada, kod Ušća.

Ovo što Karlo reče za podzemne prolaze i kružne tokove moram priznati da su blage rampe sjajno rešenje jer omogućavaju svima neometano savladavanje nagiba bez troška na mehanička rešenja poput liftova ili pokretnih stepenica. Na taj bi način sredstva bila racionalno utrošena na najpotrebnijim lokacijama. Podzemni kružni tokovi su dobri imajući u vidu da ostavljaju ogroman prostor za pešačka kretanja (nametnuta pravila poput korišćenja pešačkih prelaza krše prirodnu tendenciju korišćenja prečica=grad nije napravljen za pešake nego za najjeftiniju varijantu motornog saobraćaja što i samom saobraćaju čini medveđu uslugu), usput olakšavši pristup javnom prevozu (više prostora za presedačka stajališta i terminuse povoljne osnove). Danas je prevoz usiljen gde može, što se odražava praktično na sve parametre pružanja usluge.
 
С обзиром на конфигурацију терена, где је Карабурма на брду, а Вишњичка нижа од ње, да ли би неке дуже пасареле које би ишле скроз горе до насеља (у продужетку Уралске, Диљске, Стевана Христића и Власничке) биле оправдане и функционалне?
 
Mislim da je to u rangu naučne fantastike, a i ne znam kuda bi se to provuklo. Posebno što su se ovi naši "dokazali" sa pasarelama.
Smisleno bi bilo kada bi se odradila neka veza-pasarela izeđu otvorenog i zatvorenog dela BIG-a, preko Diljske. Gotovo svi pešaci koji prelaze Diljsku na pešačkom, zapravo i idu iz jednog dela BIG-a u drugi, pa bi izgradnjom pasarele, ovaj pešački prelaz mogao da se ukine.
Naravno, semafor bi morao da ostane zbog vozila koji idu iz Diljske u Višnjičku i obrnuto ali bar bi bilo bezbednije, jer ne bi bilo pešaka i praktično bi sve vreme moglo da bude otvoreno zeleno iz Višnjičke u Diljsku.
 
Tu je glavno pitanje kuda provući makar jednu pasarelu, kada se taj deo baš izgradio u poslednje vreme, a i još se gradi.
 
Neće da prave prolaze, ovo je bilo nabrzinu donesena odluka da se proširi Višnjička, ne znam zašto su to uopšte krenuli da rade. Izgleda mi kao da su tražili najeftinije rešenje, podzemni prolaz je previše komplikovan i sku projekat za ovo situaciju. Neće oni previše komplikovaati sebi život. A i na mestu gde je najlogičnije da bude taj prolaz je u planu (ako se nekad taj plan i realizuje) metro stanica, neće dvaput da buše.
 
Ово су урадили да би се Шапић показао како одмах ради.
 
Eno upravo se pokazuje i u Savskim blokovima, a i kod "svog" bazena. :D
 
Vrh