Šta je novo?

Upravljanje stambenim zgradama (stambene zajednice, kućni saveti, upravnici zgrada)

Gremlin iz šahta do'vatio da ''sredi'' upravljanje zgradama. Po svemu sudeći, srediće ga ko Grčić EPS...

Stanari će plaćati više? Evo šta donosi novi zakon​


Javna rasprava o izmenama i dopunama Zakona o stanovanju i održavanju zgrada trajaće do 3. oktobra i održava se u sedam gradova Srbije.

Novine koje su se našle u predlogu o izmenama i dopunama postojećeg zakona izazvale su veliko interesovanje javnosti, obzirom na to da, iako je zakon donet pre šest godina, većini građana još uvek nije jasno koja su njihova prava a koje obaveze u tom domenu.

Kako je za "Blic TV" objasnio master pravnih nauka i profesionalni upravnik Hadži Dimče Gulevski, koji je među prvima stekao licencu za obavljanje ovog posla, promene koje se odnose na profesionalne upravnike zapravo znače veću sigurnost za stambene zajednice koje ih biraju i postavljaju.

"Profesionalni upravnici će i dalje postojati ali će raditi u okviru organizacija profesionalnog upravljanja, što znači samo veću odgovornost. Do sada je profesionalni upravnik morao da ima obaveznu polisu osiguranja od 10.000 evra ukoliko neka šteta nastane njegovom krivicom, dok će sada ta suma biti značajno veća jer će odgovornost snositi organizacija profesionalnog upravljanja kao pravno lice", objasnio je Gulevski.

Na pitanje da li to znači veće troškove za stanare, licencirani upravnik objašnjava da to neće biti slučaj, jer naknadu profesionalnog vođenja zgrade određuju neki drugi faktori.

"Ne mogu troškovi biti isti ako je zgrada stara 40, 50 godina ili ako je u pitanju novogradnja. Mora se računati na zamenu fasade, održavanje liftova, instalacija i sve drugo što vremenom biva oštećeno. Ako sagledamo to sa druge strane, organizacije profesionalnih upravljanja bi čak mogle biti jeftinije za stanara jer brinu o više zgrada na jednoj teritoriji u odnosu na dosadašnje profesionalne upravnike kao fizička lica", objašnjava.

Tri ulaza, jedna stambena zajednica

Jedna od promena koja bi bila na snazi usvajanjem izmena i dopuna postojećeg zakona odnosi se i na formiranje stambenih zajednica. Zgrade koje imaju do tri lamele, odnosno tri zasebna ulaza moraće da formiraju zajedničku stambenu zajednicu, dok će pravo na zasebne stambene zajednice imati zgrade sa više od tri odvojena ulaza.

To dalje znači da, ukoliko jedan ulaz ima upravnika iz reda stanara, a druga dva imaju profesionalne upravnike, ukoliko zakon bude usvojen, svi zajedno će morati da donesu odluku o tome da li će birati upravnika među stanarima ili će angažovati organizaciju profesionalnog upravljanja.

Odgovornost se mora znati

Kako za "Blic TV" objašnjava pravnica Tijana Šaldić koja ima značajno iskustvo u ovom domenu, stambene zajednice će imati veća prava, ali i veću odgovornost. To proizilazi iz nekoliko članova izmena i dopuna postojećeg zakona.

"Svaka stambena zajednica će morati da bude osigurana, a podatke o osiguranju svakome će biti dostupne u javnom registru stambenih zajednica. U praksi će ovo biti značajna novina", kaže nam Šaldić. Prema njenim rečima, ukoliko stambena zajednica treba da donese odluku o saniranju nekog oštećenog dela zgrade, a to ne učini u propisanom roku, upravnik će takvu odluku moći da donese samostalno.

"Primer koji govori o situacijama kakve redovno imamo, a nisu regulisane dosadašnjim odredbama zakona jeste kada nekome padne deo fasade na parkirani automobil ili ne daj Bože na glavu. Tada će oštećeni građanin moći da vidi u registru te stambene zajednice kod koga je zgrada osigurana i da naplati nastalu štetu", pojašnjava sagovornica.

Kako dodaje, iako će osiguranje biti dodatna stavka za plaćanje, ona ipak štiti u slučaju bilo kakvih nepredviđenih okolnosti, a to će stanarima te zgrade, kao i svim građanima mnogo značiti.

Ona ističe da će upravnici prilikom predaje dužnosti svom nasledniku morati da predaju i su dokumentaciju koju poseduju vezano za tu konkretnu zgradu, što je svakako poziv na odgovornost, a pritom će se značajno olakšati nadležnim inspekcijama da vrše kontrolu.

U tom pogledu, oba sagovornika kažu da su izmene neophodne jer je praksa pokazala da ne funkcioniše sve onako kako bi trebalo.

Bez prava da traže smenu profesionalnog upravnika

Još jedna promena aktuelnog zakona odnosi se i na mogućnost stambene zajednice da zahteva da određeno lice bude profesionalni upravnik, odnosno da njegovo angažovanje prestane. Kako je predviđeno izmenama zakona, ovaj član se briše, a umesto njega stoji da organizacija profesionalnog upravljanja vrši promenu, a dužna je da o tome i razlozima smene obavesti stambenu zajednicu. Ipak, kako dodaje Gulevski, stambena zajednica zadržava pravo da promeni organizaciju sa kojom posluje.

"Stambena zajednica bira organizaciju profesionalnog upravljanja i ukoliko postoji nezadovoljstvo ili neslaganje, ona ima pravo da promeni tu organizaciju. Takođe, svakako ne gubi pravo da daje napomene tom pravnom licu ukoliko je nezadovoljna poslom koji obavlja profesionalni upravnik zadužen za tu zgradu", navodi ovaj pravnik i profesionalni upravnik.

"Sve menjamo na osnovu iskustva"

Kako je izjavio resorni ministar Goran Vesić, donet je jedan moderan zakon koji je uveo profesionalne i dobrovoljne upravnike i naravno, kao i svaki zakon, posle određenog vremena bilo je potrebno da vreme pokaže, odnosno praksa, da li svi instituti mogu da funkcionišu, da li nešto treba doraditi. On je istakao da sve što se menja u zakonu, menja se na osnovu iskustva.

"Glavno je da se reše problemi koji su se pojavili u sadržaju zakona. Prvo da se reši problem sa odlučivanjem. Tačno je definisano šta je kvorum, kako se definiše ko je nedostupan vlasnik stana, jer bilo je problema u tome da neko ima stanovanje u inostranstvu i uopšte ne može da učestvuje u radu stambene zajednice. Da se reši problem kako će sada i zakupci, odnosno članovi porodice domaćinstva, moći da budu dobrovoljni upravnici, što do sada nije bio slučaj, uz naravno ovlašćenje, da mogu da učestvuju u radu stambene zajednice, rešen je problema sa zajedničkim delovima zgrade koji sada mora da bude osiguran. Da se ne bi dogodio da kada padne fasada za zgrade na auto, da niko nije kriv, već će postojati osiguranje iz koga će moći da isplati onaj ko je oštećen. Rešen je i problem profesionalnih upravnika", kaže ministar Goran Vesić za "Blic TV".

Ministar je pozvao sve zainteresovane da učestvuju na javnoj raspravi i da daju svoje primedbe i predloge direktno ili putem mejla, jer je cilj da se, kako je poručio, izmenama zakona reše svi problemi koji se sada pojavljuju u funkcionisanju stambenih zajednica.

 
Članak sam po sebi landara-pišore. Ima dosta dobrih stvari u nacrtu novog zakona, neke pokušavamo da predlozima promenimo...videćemo sutra na raspravi u PKS-u.
 
Od 11, u Resavskoj
Mogu reći da je zainteresovanost po pitanju nacrta zakona kod upravnika i profesionalnih upravnika, bila nikakva.
 
Poslednja izmena:

Zlu ne trebalo, ali nije baš toliko loša ponuda.
 
Изгеда да још траје. Ево исте вести из мало озбиљнијег медија:


Мислим да је ово десет корака у назад, а не само један. Живим у држави која има такав систем који је такође кренуо од једноставне измене па завршио као Гољат уграђивања и прања новца са све протестима станара широм државе. Ово неће завршити на добро, станови ће временом ради те измене (ако прође) постати још неприступачнији јер ће трошкови одржавања расти сразмерно похлепи мафијашких управничких фирми.
Pa glavna promena je da ce sada postojati umesto poslovnih upravnika , POSLOVNE ORGANIZACIJE ZA UPRAVLJANJE . Svugde napominju pa i sam je licno vesic rekao kako sada depozit koji su polagali posl upravnici (u slucaju da budu odgovorni za nanetu stetu zgradi) nece biti kako kazu "samo" 10 000 E vec ce to biti dosta vise... Samim tim su u stvari rekli da sad nece obicni "Smrtnici' to moci otvarati sa 10 000 E depozita vec ce to biti za odredjene... U stvari su cini mi se sedeli i razmisljali kako sebi (naravno otvorice firme na ime svoje rodbine blize ili kumova) da osmisle posao a da nista puno ne rade, i da im kaplje lova redovna i to odlicna. I eto setili se. jos jedan primer da se pretvaramo u doba haraca-tursko doba , jer vlast samo gleda kako nekim porezima i slicno da dodje do para....

Sad na drugu stranu ima tu i dobrih promena. Medjutim ima i onih za koje ce biti potesko izvesti ih na terenu tj na licu mesta. Pokazace vreme prednosti i nedostatke.
 
Нема ту никаквих добрих промена. Ја сам прошао замену система упраљања и говорим из искуства. Када нека фирма намирише новац, има да гули станаре дуго и јако. Почне се са благим изменама, па после почиње стандардизација ради лакшег управљања и осигурања; што у преводу значи да ће упраљач, на пример, одлучивати каква вањска врата могу да се наместе и какви прозори. После то прелази из спецификације у надлежност управљача тако што ће они одлучити од којег предузећа можеш да купиш врата. Тако иде и за бојлере, прозоре, кров и све заједниче просторије у згради.

После нећеш моћи да замениш или реновираш нешто што се спаја са некретнином као кухиња или купатило без одобрења управљача јер долазе на ред стандарди и сертификати које ћеш морати да испуниш тако што ће ти бити најлакше да платиш некој фирми која је одобрена од стране управљача. На преправљање унутрашњости попут постављање или померање зидова заборави. Онда иде 5000 еур месечно на чистачицу која дође једном у седмици, 7000 еур за разбијено стакло које кошта можда 300 еур, фантомске поправке итд. уграђивање на уграђивање на уграђивање. За десет година од увођења таквог система цена одржавања или управљања биће на годишњем ниво 1%-2% вредности некретнине.
 
  • Sviđa mi se
Reagovanja: BGD
Нема ту никаквих добрих промена. Ја сам прошао замену система упраљања и говорим из искуства. Када нека фирма намирише новац, има да гули станаре дуго и јако. Почне се са благим изменама, па после почиње стандардизација ради лакшег управљања и осигурања; што у преводу значи да ће упраљач, на пример, одлучивати каква вањска врата могу да се наместе и какви прозори. После то прелази из спецификације у надлежност управљача тако што ће они одлучити од којег предузећа можеш да купиш врата. Тако иде и за бојлере, прозоре, кров и све заједниче просторије у згради.

После нећеш моћи да замениш или реновираш нешто што се спаја са некретнином као кухиња или купатило без одобрења управљача јер долазе на ред стандарди и сертификати које ћеш морати да испуниш тако што ће ти бити најлакше да платиш некој фирми која је одобрена од стране управљача. На преправљање унутрашњости попут постављање или померање зидова заборави. Онда иде 5000 еур месечно на чистачицу која дође једном у седмици, 7000 еур за разбијено стакло које кошта можда 300 еур, фантомске поправке итд. уграђивање на уграђивање на уграђивање. За десет година од увођења таквог система цена одржавања или управљања биће на годишњем ниво 1%-2% вредности некретнине.
malo previse zar ne?

U ovoj drzavi naravno nista ne iznenadjuje ali ipak...
 
malo previse zar ne?

U ovoj drzavi naravno nista ne iznenadjuje ali ipak...
Моје искуство је из Енглеске, а Србија ако се не варам копира енглески систем управљања тако да мислим да мој коментар стоји а видећете и сами за неколико година у ком правцу систем управљања иде. Енглези јесу претерали, тамо ти управник одређује и величину пса којег можеш држати у стану и ако хоћеш да даш свој стан у најам мораш да тражиш дозволу од управника итд. али промене никада не иду радикално него постепено. Надам се да грешим али нисам оптимиста. Управник, пошто је правно лице, користи осигурање и одговорност управљања зграде и станара као изговор да све строжија правила, увођење стандарда итд.
 
Naš zakon se oslanja na zakone iz Slo i Hr.
Elem, država ne obavezuje nikog da uvede profesionalnu upravu, osim u situaciji kada su toliko nenormalni pa upadnu pod prinudnu upravu, a i za to imaju zakonskih 8 dana da promene. Tamo gde niko ne želi da se bakće sa liftom, zagušenim cevima i ostalim glupostima, angažuju profesionalnog.
 
Ако није обавеза онда повлачим шта сам рекао и извињавам се на сметњи. Не знам зашто сам био под утиском да ће бити обавезно.
 
Kako se rešiti prinudnog upravnika?

Da li mora da se prijavljuje inspekciji, da se pokreće neki postupak smene i sl, ili je dovoljno da 2/3 zgrade potpiše da su saglasni sa imenovanjem profesionalnog upravnika koji nam je dao ponudu?
 
Pa zar taj mučenik kojeg angažujete ne zna postupak?
Samim postupkom angažovanja prof upravnika, prinudnom se prekida angažman. Naravno, dužni ste da istog i obavestite o namerama.
 
Da li se prinudni upravnik obaveštava o namerama tako što mu tražimo sazivanje sednice, ili je dovoljno mejlom da ga obavestimo o nameri, bez navođenja bilo kakvih detalja o razlozima i o budućem upravniku?
 
@operic bilo bi dobro da mu na adresu pošaljete Obaveštenje u kome ćete navesti razloge, čisto da ispoštujete formu. Sken tog obaveštenja mu možete proslediti i na mejl.
 
Nema potrebe za sednicom. Sa prof upravnikom potpisujete ugovor, on nosi prijavu u opštinu.
Jedan savet, ako vas novi upravnik ne košta duplo više od prinudnog, džabe krečite.
I pozdrav za kolegu koji ne zna osnovne posla🍻
 
Tako je, nema potrebe za sednicom, samo pokupite potpise i predajte profesionalnom. Ja sam kod mene zamenio prinudnog, obišao komšiluk, objasnio šta je u pitanju, dao im da potpišu, skupio većinu i pravac opština. Naravno na osnovu potpisa sam napravio odluku i jednog komšu naveo kao zapisničara.
Prinudnog sam samo obavestio da će biti smenjen i da u toku tranzicije ni slučajno ne troši pare sa računa i to je to.
 
Pa ako vas prinudni košta 250din, ništa ne dobijate bolje od usluge ako sledećeg plaćate 350din. Šta hoću da kažem, ispod 500 din( +- 50din), ne očekujte neki kvalitet usluga.
 
Vrh