http://balkans.aljazeera.net/vijesti/be ... ki-tenderi
Beograd: Propadaju milionski građevinski tenderi
https://www.youtube.com/watch?v=zVWvdl7Dx4s
Tender za dva miliona eura, posao izgradnje jednog tunela u Beogradu, propao je jer se nije prijavila nijedna kompanija.
Stručnjaci objašnjavaju da su prethodnih godina propale brojne građevinske kompanije, pa sada u naletu posla nema ko da radi.
Lideri glavnog grada Srbije pozivaju i kompanije iz regije da se prijave za građevinske poslove u Beogradu, javlja Marko Subotić, novinar Al Jazeere.
Umjesto da nastavljaju pravo, na beogradskom Bulevaru umetnosti vozilima put siječe željeznički nasip, a skretanje je obavezno. Želja gradskih vlasti da probiju tunel i spoje dva bulevare pretvorila se u fijasko, jer se na tender nije prijavila nijedna građevinska kompanija.
"Zaista zvuči paradoksalno da u vreme dok građanska industrija žali da nema dovoljno posla, da se nama na tenderima ne javljaju firme", kazao je Goran Vesić, menadžer grada Beograda.
Tunel ispod pruge
Beograd je spremio dva miliona eura za probijanje tunela ispod pruge. Riječ je o, kako objašnjavaju stručnjaci, poslu koji je složen, ali nije težak. U saobraćajnom institutu CIP, koji je projektant, kažu da ne mogu svi uraditi ovaj posao, ali da pojedine kompanije u Srbiji već imaju takvog iskustva.
"Mi nismo nešto dali što je nemoguće. Poslovi ovakvog tipa jedino mogu da se rade tako podbušivanjem. Saobraćaj da ide, a odozdo da se kopaju tunelski rad. To jeste skupocen i mukotrpan posao, ali je mali posao", pojasnio je Milutin Ignjatović, generalni direktor instituta CIP.
Veliki građevinski poslovi, poput Beograda na vodi, angažirali su brojne građevinske kompanije u Srbiji, zbog čega trpe manji projekti, poput probijanja željezničkog nasipa.
"Oni koji bi mogli sada da rade takve radove, te firme su zauzete nekim malo većim poslovima i onda dođete u situaciju, ne samo kod ovog posla, nego i kod drugih, kod održavanja infrastrukture, da neće imati ko da konkuriše", rekao je građevinski stručnjak Goran Rodić.
Građevinska industrija pretrpjela je najviše štete zbog ekonomske krize, koja je broj zaposlenih u građevinarstvu smanjila za 20.000 i prepolovila obim posla. Ove godine građevina se podiže, pa je vrijednost radova veća za 18 posto nego 2014. godine.
"Mi smo sve firme imali. Sve su firme bile svetske. Bolje nego što je Evropa imala. Sigurno sposobne za svaku vrstu posla. Pruga Beograd - Bar je građena, gde je bilo 254 tunela, 234 mosta, i te firme sve su bile naše domaće, a danas vi to nemate, ne možete", ocijenio je Ignjatović.
Spajanje dva bulevara u Beogradu ipak nije prvi projekt koji se odlaže zbog nezainteresiranosti kompanija za ovu vrstu radova.
'Slobodno se javite'
"U poslednjih par meseci mi smo imali šest tendera koji nisu ispunjeni, bilo da se radi o poslovima projektovanja, bilo da se radi o samom izvođenju radova, koji odnosi najviše sredstava. Imamo obezbeđena sredstva, projekte, tendere, a desi se da se niko ne javi", kazao je Nenad Bajić iz Građevinske direkcije Beograda.
Ovaj projekt će još čekati izvođača, jer će tender biti poništen, pa ponovo raspisan, a u gradskoj vlasti se nadaju da će tada biti drugačija situacija.
"Ima i toga da neke firme misle da su tenderi namešteni. Zato se ne javljaju na te tendere i mi se trudimo da ih razuverimo i kažemo, slobodno se javite", rekao je Vesić.
Gradske vlasti Beograda se nadaju da će zbog povećanog obima radova na tendere početi da se javljaju i kompanije iz regije koje mogu konkurirati domaćim građevinarima.