Krojili most za Slovence
S. JANJIĆ,
13.07.2006
http://www.novosti.co.yu/code/navigate.php?Id=14&status=jedna&vest=91456&datum=2008-03-17
MOST preko Ade Ciganlije još nije počeo da se gradi, ali je izbor idejnog projekta po svemu sudeći pratio sukob interesa. Arhitekta prof. dr Peter Gabrijelčić bio je član Saveta Skupštine grada koji je pravio uslove konkursa za izradu idejnog projekta mosta, a pola godine kasnije i član autorskog tima slovenačke firme "Ponting" koja je pobedila na konkursu. U ovakvim okolnostima nije mu bilo teško da sa saradnicima predloži rešenje koje je praktično bez konkurencije koračalo ka pobedničkom postolju. Sve ovo objašnjava građevinski inžinjer Ljubivoje Kostić, ispred Saveza građevinskih inžinjera i tehničara Srbije i slikovito dodaje - "Gabrijelčić je krojio odelo po svojoj meri"!
- Iz beleški sa sednica Saveta se vidi da je Gabrijelčić lobirao za most sa jednim pilonom i kanalisao put za svoje rešenje - objašnjava Kostić. - Čak je ukazivao da bi dva pilona mogla da stvore prostornu konfuziju. I upravo je njegov most sa jednim pilonom dobio prvu nagradu. Takođe je apsolutno isfavorizovan, jer je dva meseca pre svih drugih autora i objavljivanja konkursa znao uslove i imao je više vremena za razradu ideje. A dodatno, ponuđeni rok je bio dosta kratak.
Kostić ukazuje da je konkursnim uslovima određeno kako most treba da izgleda, tako da ostala rešenja nisu imala nikakvu šansu.
- Rečeno je gradiće se most sa kosim zategama i pilonom, što je nametanje ideje i nije rađeno još od podizanja Keopsovih piramida - oštar je Kostić, koji je 42 godine radio kako konstruktor mostova. - Valjda je logično da investitor želi da mu se javi što više ideja. Od toga može da ima samo koristi. Suženi uslovi dovode do sužene pameti. Odbačena je svaka mogućnost da se gradi most sa stubovima u vodi, koji su jeftiniji i takođe lepi. Za takav stav ne postoje nikakvi hidrotehnički ili plovidbeni razlozi, osim neodgovornosti prema novcu iz gradske kase. Ako nas je već priroda naterala da se gradi na najširem delu Save, onda hajde bar da napravimo racionalan most.
Za 161 milion evra koji će se potrošiti na most sa pilonom Kostić proračunava da mogu da se naprave dva do tri mosta, koji su neophodni u Beogradu.
- Takođe, Gazela, Pančevački i Stari most su non stop u planu za ozbiljnu sanaciju i nikada nema para, pa se čekaju bolja finansijska vremena - napominje Kostić. - Ustvari čeka se da se obezbedi 30 miliona evra, što nije malo. Da li je sada jasno, na jednoj strani nema novca za rekonstrukciju, a na drugoj treba da se za "faraonsku građevinu" koja je čist i bespotreban egzibicionizam potroše pare za dva mosta.
PREKRIŽEN ZBOG STUBOVA
KOSTIĆ napominje da je predstavnik Saveza građevinskih inžinjera prof. dr Života Perišić iz gradskog Saveta izbačen jer se protivio nameri nametanja tehničkog rešenja i sužavanja autorskih sloboda.
- Zalagao se da u konkurs uđe i mogućnost gradnje konstrukcije kontinualne grede, kakavu ima Brankov most i još dosta drugih na Savi - tvrdi Kostić. - Upravo "skakanje" sa obale na obalu sa zategama je nekoliko puta skuplje od mosta sa stubovima.
Akademik Nikola Hajdin inače je, prema belešci sa sednice Saveta, branio kose zatege ističući da su u odnosu na prostu gredu skuplje za deset do 15 odsto, a sada se pokazuje da su duplo skuplji.
PETLJE
VELIKE probleme projektanti imaju kako da spuste most, jer je na konkursu izdvojen samo most bez petlji. To je kao da imate glavu bez tela - pojašnjava inžinjer Kostić. - Radničku ulicu treba sada izvesti na most što je jako teško i nemaju prostora da razviju petlju. Ona treba da raspetlja saobraćaj, a ne da ga još zakomplikuje. Idealan prostor je da se konforne petlje razviju iznad rukavca i povežu na Radničku. Tuda prolaze manji brodići i stubovi im ne bi bili prepreka.
STVARNOST ILI ČUDO
INVESTITOR je izgleda želeo da ide na evropski rekord u visini pilona. I ja bih voleo da gradimo svetsko čudo, ali ako je to cena da se ne gradi još jedan most koji je neophodan, onda nema rasprave - kaže neimar Kostić u ime Saveza. - Zašto je Karađorđe gradio drvene crkve, a ne od mermera kao Nemanjići? Pa zato što je Srbija bila siromašna. I mi smo nekada radili veličanstvene mostove, ali tada svi stručnjaci stanu iza jednog autora i proslave naše građevinarstvo. A sada se ovim proslavljaju stranci i njihovi izvođači. Ličimo na "banana" države.
BEZ SUKOBA
ARHITEKTA Peter Gabrijelčić potvrdio nam je da je bio član Saveta dva meseca pre konkursa, ali kaže da nije bio ni u kakvom sukobu interesa, jer nije učestvovao u određivanju uslova konkursa.
- Na taj Savet došao sam samo na jedan sastanak u predfazi kada su se razmatrali inicijalni projekti. Na osnovu ankete građana i stručnog stava trebalo je da se odluči u kom pravcu da se traži novi most - objašnjava Gabrijelčić. - To je dobra praksa pred nadmetanje, jer su razrešene dileme kakav most se želi graditi. Posle više nisam dolazio, jer me nisu ni zvali, a uslovi konkursa su kasnije i određeni. Te uslove su svi znali, bili su dosta suženi i samo se tražilo najbolje rešenje. S obzirom na raspon na reci i lokaciju ovaj most koji smo mi predložili uopšte nije preskup.
Gabrijelčić kaže da je "Ponting" završio idejni projekat i da će ubuduće najverovatnije biti konsultanti pri gradnji mosta. Generalni projekat će raditi druga firma koja će i izvoditi radove.
http://www.biznisnovine.com/cms/item/stories/sr.html?view=story&id=5869§ionId=1
BE0GRAD | 18.03.2008.
Austrijanci grade most preko Ade
Natalija Sekulić (BIZNIS)
Posao dobio konzorcijum firmi koji predvodi austrijski „Por". Rok za završetak čitavog projekta - tri i po godine
Konzorcijum firmi koji predvodi austrijski „Por Tehobau end Umvelt Atktingezelšaft" izabran je za najpovoljnijeg ponuđača za izradu glavnog projekta i izvođenje radova na izgradnji mosta na Adi Ciganliji, odlučio je juče Upravni odbor Direkcije za građevinsko zemljište i izgradnju Beograda.
Ugovorena cena za projektovanje i izvođenje radova je 118,642 miliona evra, kao i rok od 40 meseci za realizaciju celog projekta.
Ugovorom će biti obuhvaćeni i eventualni nepredviđeni i naknadni radovi u iznosu od pet odsto, navela je Direkcija u saopštenju i pojasnila da je rezerva od pet odsto uobičajena praksa u građevinarstvu, kao i da u trenutku potpisivanja ugovora niko ne može da zna da li će ova rezerva biti iskorišćena.
Poskupelo zbog čelika
Uz podsećanje da je po usvojenom idejnom projektu iz 2005. godine predviđena cena mosta bila oko 90 miliona evra, bez PDV-a, Direkcija je navela da je razlika u ceni realnost koja proizilazi iz porasta cena čelika na svetskom tržištu za 52 odsto, kao i da su porasli ukupni generalni troškovi u Evropi za oko pet odsto.
Most preko Save će povezati Novi Beograd sa Čukaricom, čime će saobraćaj preko postojećih mostova i kroz Bulevar vojvode Mišića biti rasterećen i do 40 odsto.
Za idejno rešenje odabran je projekat mariborske firme „Ponting" (inženjera Viktora Markelja, Marjana Piperbahera i profesora Petra Gabrijelčića) sa jednim pilonom (stubom) i sa takozvanom obešenom konstrukcijom (na sajlama). Plan izgradnje mosta preko Ade Ciganlije već je bio na udaru Saveza građevinskih inženjera i mnogobrojnih stručnjaka, koji su upozoravali da je reč o „grandioznom i megalomanskom eksperimentu", kao i da će poreske obveznike koštati koliko i tri standardna mosta.
Branislav Đorđević, profesor Građevinskog fakulteta u Beogradu i redovni član Akademije inženjerskih nauka Srbije, kaže za Biznis da je odluka gradskih čelnika da to mora da bude most na vešaljkama nečuvena, čime su se uslovila sva rešenja i automatski izbacili potencijalni konkurenti. Ocenjuje da bi jedan klasičan gredni most, sa rečnim stubovima, koštao oko 55 miliona evra, što je daleko jeftinije od sadašnjeg rešenja.
Stručnjaci lome koplja oko projekta mosta preko Ade
- Gradski čelnici se ponašaju vrlo neodgovorno, jer je u pitanju razlika više od 60 miliona evra. Neviđena je manipulacija kada kažu da most preko Ade mora da bude most sa jednim pilonom, jer bi dva pilona predstavljala prostornu konfuziju. Na priču baca senku i činjenica da je ovaj projekat, između ostalih, i delo profesora Petra Gabrijelčića, koji je u međuvremenu ušao u Komisiju za pripremu konkursnih uslova, što je sukob interesa. Znači, oni su eliminisali sve druge projektante trikom da most mora da bude na vešaljkama i da ne sme da bude stub u Savi, čime su suzili rešenje na Gabrijelčića iz Maribora - kaže Đorđević i dodaje da su na tom principu otpala mnoga dobra rešenja, poput projekta profesora Perišića i projekta profesora Buđevca sa Građevinskog fakulteta.
- Teza da u Savi ne sme da se grade rečni stubovi je jedna nečuvena obmana na kojoj zasnivaju celu filozofiju svog rešenja. Interesantno je i da u Sloveniji firma „Ponting" nije realizovala nijedan most na vešaljkama, već najklasičnije mostove sa stubovima. Takođe, kada bi se s mosta koji zagovaraju srušio pilon, pao bi ceo most. Čak bi i saobraćajna nesreća u kojoj bi bilo oštećeno nekoliko sajli izbacila ceo most iz upotrebe - tvrdi Đorđević.
On kaže da je gradski arhitekta Đorđe Bobić na sve primedbe uzvratio prilično nefer, rekavši da su protiv sadašnjeg rešenja mosta „Pauk" na Adi, ljudi prevaziđenog, zastarelog kova.
Prete krivičnim prijavama
Na pitanje kakav rasplet očekuje, Đorđević kaže da će udruženje „Mostovi Beograd", čije je osnivanje u toku, protiv gradskog funkcionera koji se usudi da potpiše štetni ugovor, kao i onih koji su to potpomogli, podneti krivične prijave. Tvrdi da gradski čelnici imaju na raspolaganju legalnu „izlaznu strategiju", a to znači da ponište konkurs zbog enormnog prekoračenja predračuna i odluče se za klasičan gredni most na stubovima - poručuje Đorđević.
I predstavnik Saveza građevinskih inženjera Srbije i mostograditelj Ljubo Kostić kaže za Biznis da je na tvrdoglavost gradske vlasti, s kojom se susreću od početka, otišlo 770.000 evra za idejni projekat koji su radili Slovenci, podignut je kredit od 50 miliona od Evropske banke za obnovu i razvoj, a dosta novca je bačeno i na stranog konsultanta. Kostić kaže da se postavlja i pitanje kako je žiri dozvolio sebi da bude obmanut.
- Baš pre neki dan je gradski arhitekta Đorđe Bobić na televiziji rekao kako međunarodni propisi ne dozvoljavaju da stubovi budu u rečnom koritu Save. Znači, takvo jedno neznanje i glupost je tresnuo narodu u lice i, što bi se reklo, ostao živ. Apelovali smo od starta da je idejno rešenje preskupo i da ima suštinske nedostatke - kaže Kostić.
Ovo su stvari koje su poznate godinama. Jos sam pre skoro dve godine citao na Airserbia forumu kako je jedan odborinik sa Savskog Venca, inace pilot, uhvatio gosp. glavnog gradskog u "neistini" - pitao je da li su kosnultovali nadlezne o mogucim opasnostima za vazdusni saobracaj. Bobic je rekao: da naravno... samo Bobic njie znao da se covek vec rapitao u Saveznoj upravi za kontrolu letenja i Direktoratu za civilnu vazdusnu plovidbu
O ranjivosti ima mnogo toga da se kaze, ali .... uvek setim sta sam 11. septembra prvo pomislio - ovi mora da su citali Tom Klensija....