Михаило":cp92vfk3 je napisao(la):
Сваки нормални развој би требало одмах унапред да одреди трасе метроа и трамваја које треба да функционишу заједно, па тек онда да крене у градњу једног или другог или паралелно. Овако само добијамо нефункционалне неповезане системе који на крају коштају дупло више.
To se slazem.To bi bilo idealno. Ali gdje se desio takav razvoj? Gdje imas primjer da su tramvaj i metro zajedno isplanirani i izgradjeni?
Na zalost tramvaj u Beogradu i vecini drugih gradova svijeta razvijan je daleko prije ikakve pomisli o metrou. Beogradski tramvaj je nastao u XIX vijeku tako da su planeri koji su prvi poceli razmisljati o metrou u Beogradu u startu bili suoceni s tim da imaju tramvajsku mrezu koja se nije mnogo razlikovala od ove sadasnje.
postoje u tom smislu dakle samo dvije opcije:
1. obustaviti sirenje tramvajske mreze i cekati da se steknu uslovi za nastanak metroa pa zajedno isplanirati metro i tramvaj;
2. ne cekati nista, nego razvijati tramvajsku mrezu a kad se steknu uslovi za metro nastojati uklopiti dva sistema.
Ja sam eto, za opciju 2 a koliko vidim iz prilozenog (tramvajska trasa na mostu Ada) i planeri beogradskog saobracaja su za tu opciju.
Medjutim, ono sto meni smeta u slucaju tramvaja na Adi je izmedju ostalog i to sto je to indicija da planeri saobracaja ne odustaju od koncepcije
radijalne topografije saobracaja koja je krajnje nepovoljna u beogradskom slucaju.
Naime, radijalna topografija kao vjerovatno najbolja za vrijeme u kom je nastala a to je kraj XIX i pocetak XX vijeka nije obuhvatala lijevu obalu Save, jer tamo u to vrijeme nije bilo niceg a i bila je druga drzava.
Medjutim, nakon I Svjetskog rata i pred pocetak II javlja se ideja o Novom Beogradu koju radijalna saobracajna topografija ne moze adekvatno da podrzi jer zahtjeva znatna finansijska ulaganja za prevazilazenje vodene prepreke siroke 250m a zvane Sava. Zbog toga, tramvajska mreza u Beogradu danas izgleda skoro isto kao i prije 100 godina, odnosno ovako...
U medjuvremenu, Novi Beograd je izgradjen a isto tako i Borca, Krnjaca, Kotez itd, znaci i naselja preko Save ali i preko Dunava sa ukupno preko 250 000 stanovnika a tramvajska mreza stoji na sinama od prije 100 godina. Zasto?
Zato, sto radijalna tramvajska topografija podrazumjeva razvoj po sljedecoj GRUBOJ shemi...
Od centra grada, radijalnim krakovima prema obodima grada. Sve ove crtkane linije su grubi pravci koje bi zahtjevala radijalna topografija da bi uspjesno pokrila citav grad. Nakon odredjenog vremena kad se krakovi izduze ostaje prazan prostor izmedju njih koji se onda pokriva kruznim trasama i radijalna topografija onda evoluira u radijalno kruznu.
Zasto takva mreza ne moze da se razvija?
Ako se pazljivije pogleda na gornjoj slici, moze se vidjeti da krakovi i kruzna trasa prelaze Savu i Dunav na ukupno 8 mjesta!
8 mjesta, znaci ugrubo 8 mostova. A zasto se ne izgradi 8 mostova?
Zato sto su mostovi preko Save duzine od 300m pa navise a oni preko Dunava od 500m pa do preko kilometar u zavisnosti od lokacije. Drugim rijecima to su skupi mostovi, a po definiciji, tramvaj je niskokapcitetno vozilo, sto znaci da je finansijska korist od njegove izgradnje relativno niska. Toliko niska da je nedovoljna da pokrije troskove izgradnje mostova.Zato nikad u beogradu nece biti izgradjen neki tramvajski most. To je razlog sto, po meni, stagnira sirenje tramvajske mreze.
jedini nacin da se takva radijalna mreza siri je da se ceka prilika da se u Beogradu izgradi neki most za neki visi cilj nego sto je to tramvaj. I to se desilo. Izgradjen je most za potrebe UMP-a i na njega ce onda nakaciti tramvaj.
Tako ce radijalna tramvajska mreza u Beogradu dobiti cak 2 prelaza preko Save.
Sta je sa ostalih 6?
Nista. Cekace priliku da se uzme novi kredit za neki vazan most, nekog drumskog pravca pa ce i njega ukrasiti tramvajskom trasom.
umjesto da se tako nakaradno i pogubno razvija tramvajska mreza, daleko bi bilo racionalnije da se odustalo od pomenute topografske sheme i preslo na POLICENTRICNU topografiju, ka na slici...
Ovakva shema bi podrazumjevala samo jedan most na Savi za povezivanje Beograda, NBG-a i Zemuna ali bi morala da drasticno promjeni urbanu sliku NBG-a i da se NBG razvije kao autonomni grad, sa gradskim centrom i svim nedostajucim atributima, kako je prvobitno i planirno.
Михаило":cp92vfk3 je napisao(la):
@Лаки - Увек имам дилему да ли оставити тролове да тролују и кулирати. Ако их оставиш, испадне да су у праву. Ако их не оставиш, упаднеш у глупаву расправу. Нема излаза :bash:
E moj Mr. Spock, ni od tvoje ni od moje "pravice" nikakve koristi. Ni ti ni ja nikad nista necemo izgraditi u BG niti ce nase misljenje neko od aktera ove urbane tragedije uvazavati. Nama ostaje samo da kao civilizovani, pametni i korektni sagovornici razmjenjujemo nasa razmisljanja.