stf":3hjqcig7 je napisao(la):
Homer Jay":3hjqcig7 je napisao(la):
Da konji znaju nešto o mostovima i sami bi ih pravili.
Коњи су итекако утицали на иградњу, како Моста на Ади, тако и целог УМП ....
учитељица живота":3hjqcig7 je napisao(la):
Прве железнице су грађене по мери 1435 mm, зато што су исти људи који су градили прве пруге, пре тога градили пруге за трамвај. А оне су грађене по мери 1435.
А зашто су трамвајске пруге грађене по тој мери?
Зато што су људи који су производили трамваје, радили са истим алатима са којима су се производиле кочије.
А зашто су кочије произвођене по тим мерама?
Јер би конструкција кочија по неким другиммерама пуцала на већини магистралних путева, јер су на њима колотрази кочија били у тим мерама.
Ко је градио те путеве? Прве магистралне путеве Европе градили су стари Римљани, за потребе својих легија.
Да ли су колотрази на свим тим путевима једнаки? Јесу. Зашто? Јер су их правиле ратне кочије које су у Римском царству биле унифициране.
А зашто су се оне производиле са међуосовинским растојањем од 1435mm? Зато шт у 1435mm комотно стају две коњске гузице.
То није све ... Насин Space Shuttle користи два мотора на ракетни погон.Те моторe производи Thiokol из Utaha. До космодрома их превози железница. Ракете су морале бити рађене по мери пруге.
То значи да је и најсофистициранији транспорт људске цивилизације пројектован по мерама две коњске гузице ...
Update:
- Rimska vojska nije koristila "ratne kočije" (war chariots u izvornom obliku ove priče). Smatrali su ih zastarelim. Jesu korišćene u gladijatorskim borbama i u trijufalnim povorkama posle velikih pohoda.
- istoričari smartaju da je Stivenson, za svoje prve lokomotive, prvobitno usvojio zaokruženu meru (samo ne mogu da se slože da li je bilo celih 5 stopa, ili 4 i 8 inča), ali da je u naknadnim iteracijama i razradama praktičnih problema, kada je železnica počela da se koristi, došao do 4' 8
1/2''
- u Americi je, na početku Građanskog rata, bilo oko 20 različitih širina koloseka (privatne železničke kompanije). Pošto je bilo suludo da vojska Unije svaki put iskrcava i istovaruje, i ponovo ukrcava i utovaruje: vojnike, konje, municiju, artiljeriju, materijal, zaprege... na granicama "atara" različitih kompanija, odlučili su se za jednu meru i unifikaciju postojećih pruga. Kako su osvajali teritorije na Jugu, tako su menjali razmak šina. Zašto je od svih postojećih širina usvojen baš 4' 8
1/2'' ? Verovatno je gazda te kompanije imao najboljeg lobistu.
Da je Jug pobedio, ko zna koja bi mera bila usvojena.
- Za prolazak komponenata SRB na vagonima kroz tunel nije toliko bitan razmak šina, već širina tunela.
- Tuneli u Americi su projektovani prema američkim teretnim vagonima, a oni imaju veće gabarite od evropskih.
Rimski putevi jesu bili građeni po propisima. Samo, po tim putevima zaprege nisu vukli samo konji. već i volovi i magarci.
Anatomija životinja jeste imala uticaj na širinu zaprega, samim tim na kolarski zanat i izradu točkova i osovina bez proračuna, sve do do Stivensona i njegovih savremenika. Ali nisu sve zaprege imale isti razmak točkova.
Lepa priča, dobra za ćaskanje, ali ne više od toga.