relja":2guyw7p6 je napisao(la):
Zuma, niko ne spori da je most NBG-Čukarica/Rakovica/Žarkovo bio nepohodan.
Pitanje "zašto" se postavlja zbog veze sa ulicama na NBG (Milentija Popovića, Milutina Milankovića...), idejom UMP-a, sa parkom u Topčideru, parama...
O tome smo vec puno pricali, pa mogu samo da ponovim ono što sam i ranije spominjao. Treba uzeti u obzir mogucnost da je cisti pragmatizam i poznavanje naseg mentaliteta razlog za odluke koje su donete. Kod nas je struka konacno izgubila svaki uticaj. Ako jedna vlast podilazi investitorima, sledeca ce biti populisticka, pa ni jedna nece investirati u resavanje dugorocnih infrastrukturnih problema posto rezultati nece biti vidljivi za njihovog mandata. Mislim da su ovde svima ociglednu potrebu za jos jednim mostom na Savi projektanti iskoristili da bi "ispod žita" resili par dugorocnih potreba.
Auto put je vec na granici kapaciteta. Izgradnjom Kineskog mosta veliki deo saobracaja sa severa i istoka ce umesto na Pancevacki most ici na njega, pa završiti na auto putu ili drugim ulicama Novog Beograda. Dok ovi nasi najzad zavrse obilaznicu, zbog Kineskog mosta, prirodnog širenja grada i novih ekonomskih zona, ukupni saobracaj kroz Novi Beograd ce se povecati toliko da ce auto put i dalje biti zakrcen koliko i sad, a verovatno i mnogo vise. Ionako je svega 1,3% saobracaja u Beogradu tranzitno, pa tu obilaznica ne može pomoci (2003.). Takodje, kao sto sam rekao, metro je samo dodatak primarnoj mreži puteva (zbog transporta roba, privredne aktivnosti, načina života, itd), pomaže tek kad po celom gradu postoji bar minimalna, osnovna mreža magistrala, a uz to su nase mogucnosti da ga dovoljno raširimo pre pojavljivanja akutne saobracajne krize krajnje sumnjive (ako se novac usmeri u njega, ne mogu se resavati akutni problemi transporta ljudi i roba koji ce postati kriticni pre nego sto ga mozemo bar donekle zavrsiti). Zbog svega ovoga ce se pre ili kasnije pojaviti potreba za jos jednim alternativnim magistalnim pravcem najviseg reda koji ide paralelno auto putu i sa njim deli saobracaj, i zbog ogromnih buducih potreba za kapacitetima u tom pravcu i zbog neophodne rezerve. Drugim recima sudari ili drugi zastoji na auto putu ne smeju da blokiraju grad. Dolina Tociderske reke je prirodni koridor izmedju dva brda idealan za magistralnu saobracajnicu. Ona je dovoljno blizu Starog Grada, gde velike intervencije nisu moguce, pa bi magistrala duz Topciderske reke mogla da pomogne i da odvuce deo saobracaja iz centra, ali i da sluzi za povezivanje udaljenih delova grada, isto kao i auto put. Zato je most napravljen bas tu, i videli smo da se bas to desilo. Da je negde uzvodno ne bi iz centra odvukao toliko saobracaja, i to mozete videti na mapi distribucije putanja u gradu (parova Start-Cilj). Znaci, dolina izmedju dva brda je odredila trasu za novu magistalu koja je najbliza centru, ta trasa je odredila polozaj mosta, a most je odredio trasu novog bulevara koji se na Novom Beogradu direktno nastavlja na njega. Most sa tolikim saobracajem mora da ima svoj sopstveni bulevar. Bilo kakva skretanja, krivine ili ulivanja vec postojeceg saobracaja starih ulica bi kasnije pravila veliki problem, da ne spominjem da je bas tu i zeleznicka stanica. Gledajuci na raster saobracajnica u Novom Beogradu vidi se da je tu ionako bilo predvidjeno mesto za bulevar. Sad je jedino preostalo pitanje da li je gradnja tog bulevara do Tosinog Bunara u ovom trenutku bila prioritet ili je to moglo da saceka.
To je onaj pragmatizam spomenut na pocetku. Projektanti su shvatili da ako svima ociglednu potrebu za novim mostom ne iskoriste da izvuku sto vise para mogu, i sada ne zauzmu najvazniji koridor u Novom Beogaradu (najvazniji zato sto je to produzetak doline Tociderske reke), onda to nikada nece moci uraditi. Sutra se moze pojaviti veliki investitor, pa ce odmah nestati svaka mogucnost dalje rasprave, a sada jos slobodan koridor uz prugu ce pod hitno biti nekome prodat, uz ista obrazlozenja koje vi danas nudite. Tako su "usput" napravili most koji je širi nego sto je danas neophodno, izrazito komplikovanu petlju koja resava ukrstanja dva veoma opterecena saobracajna pravca, i progurali novu magistralu prvog reda do Tosinog Bunara. Most je samo izgovor, povod da se postojece gradiliste i kvalitetan izvodjac iskoriste za jeftino i pravovremeno ubacivanje cak tri nezavisna dodatka koji idu dalje od neposrednog resavanja zagusenja pri prelasku Save. Ko zna pricu o Klin Čorbi, to je to. Most je tu klin koji nema narocito bitne veze sa čorbom iako se naziva po njemu. U pitanju je planiranje za buducnost i ja mogu samo da im cestitam jer se najzad nasao neko ko razmislja i o tome, umesto sto uvek gasimo požar onda kad je vec kasno. Jedina ekstravagancija im je onaj jedan pilon, ali to sam spreman da im oprostim zbog razmišljanja na duže staze, a sad imamo i vizuelno upecatljiv orjentir koji se vidi iz svakog dela grada sto uopste nije tako nevazno.