Zuma
Professional
- Učlanjen(a)
- 19.05.2009.
- Poruke
- 10.780
- Pohvaljen
- 25.916
Zasto je most tu gde je?
To se donekle vidi iz snimka dnevnih kretanja od pre 5 godina. Ako za pocetak imate para samo za jedan dovoljno sirok skok preko reke i jednu dobru petlju, koji bi u jednom potezu trebalo da odrade sto je moguce veci deo onoga sto je hitno na sto je moguce vecoj povrsini Grada, a znate gde sve ne mogu da budu, lokacija negde oko glavnog preseka svih ovih putanja uopste nije losa optimizacija. Negde se gubi, negde se dobija, ali premostili ste Savu dovoljno blizu (zbog postojece raspodele), a ipak i dovoljno daleko od Starog Grada (zbog buduce raspodele saobracaja), a pri tome je i pristupna petlja za most dodatno resila jedno veliko ukrstanje glavnih tokova koje buducim sirenjem Novog Beograda i vezom sa Pancevackim mostom moze postati samo jos vaznije.
Prvo metro ili prvo jos jedan magistralni pravac?
Pravi efekti gradnje metroa se postizu tek ako postoji bar elementarna mreza dobrih i brzih puteva za transport robe i privrednu aktivnost koja se ne moze obaviti metroom. Beograd to sada nema. Postoji deo saobracaja koji nikada nece biti zamenjen metroom zato sto je to nemoguce. Nije u pitanju samo transport robe, tu je i nacin zivota koji sve vise lici na onaj na zapadu i koji kola cini neophodnim (prevoz dece, snabdevanje u trznim centrima, sirenje privrednih zona po obodima grada, nesigurnost nosenja skupog radnog pribora ili osetljivih dokumenata u javnom prevozu...). Mi smo vec godinama blizu saobracajnog kolapsa iako je privredna aktivnost na minimumu, iako su ljudima kola postala luksuz. Doseljavanje ce se nastaviti, transport roba takodje, usluge na koje se ipak ne ide metroom takodje. Plasim se da ce rasterecenje saobracaja koje donosi metro u nasoj situaciji opsteg minimuma svega i svacega biti isuvise malo zato sto je i saobracaj sada na svom istorijskom minimumu u odnosu na potencijale ovakvog grada. Dovoljno veliki deo onih koji se i u ovoj besparici voze svojim kolima to ili stvarno mora da radi, ili ima toliko para da ce to raditi i kad metroa bude. Sa druge strane, tempo naseg privrednog oporavka koji diktira moguci tempo izgradnje i sirenja mreze metroa (povrsine koja je pokrivena a time i brzine sirenja pozitivnog efekta metroa) ce zbog zaduzenosti godinama biti mali. Ulice omogucuju sve saobracajne funkcije, makar i neefikasno, metro ne. Odnos ove dve krive, brzine moguceg razvoja metroa i brzine rasta saobracaja koji ne moze biti zamenjen metoroom, je najverovatnije vrlo nepovljan, isto kao i nase pocetno saobracajno stanje koje odredjuje uska grla. Mislim da se zbog svega toga, u samom pocetku, prvo mora obezbediti bar elementarni nivo primarne saobracajne infrastrukture inace ce to biti ogranicavajuci faktor koje ce potpuno blokirati razvoj citavih krajeva grada. Ako do nekog sada tesko dostupnog kraja grada bude moguce doci metroom, tamo se ipak nece razvijati privreda, pa cak ni dovljno dobre usluge, ako ne bude moguc i lak pristup automobilima. Posle izvesnog vremena ova asimetrija ce postati problem cak i za stanovanje. Redosled je dakle: prvo mreza osnovnih magistralnih pravaca u krajevima gde oni ne postoje, pa onda metro. U ovom slucaju je to znacilo: prvo most preko Save, a po mogucnosti i bar neka veza sa Pancevackim mostom, pa onda ostalo.
To se donekle vidi iz snimka dnevnih kretanja od pre 5 godina. Ako za pocetak imate para samo za jedan dovoljno sirok skok preko reke i jednu dobru petlju, koji bi u jednom potezu trebalo da odrade sto je moguce veci deo onoga sto je hitno na sto je moguce vecoj povrsini Grada, a znate gde sve ne mogu da budu, lokacija negde oko glavnog preseka svih ovih putanja uopste nije losa optimizacija. Negde se gubi, negde se dobija, ali premostili ste Savu dovoljno blizu (zbog postojece raspodele), a ipak i dovoljno daleko od Starog Grada (zbog buduce raspodele saobracaja), a pri tome je i pristupna petlja za most dodatno resila jedno veliko ukrstanje glavnih tokova koje buducim sirenjem Novog Beograda i vezom sa Pancevackim mostom moze postati samo jos vaznije.
Prvo metro ili prvo jos jedan magistralni pravac?
Pravi efekti gradnje metroa se postizu tek ako postoji bar elementarna mreza dobrih i brzih puteva za transport robe i privrednu aktivnost koja se ne moze obaviti metroom. Beograd to sada nema. Postoji deo saobracaja koji nikada nece biti zamenjen metroom zato sto je to nemoguce. Nije u pitanju samo transport robe, tu je i nacin zivota koji sve vise lici na onaj na zapadu i koji kola cini neophodnim (prevoz dece, snabdevanje u trznim centrima, sirenje privrednih zona po obodima grada, nesigurnost nosenja skupog radnog pribora ili osetljivih dokumenata u javnom prevozu...). Mi smo vec godinama blizu saobracajnog kolapsa iako je privredna aktivnost na minimumu, iako su ljudima kola postala luksuz. Doseljavanje ce se nastaviti, transport roba takodje, usluge na koje se ipak ne ide metroom takodje. Plasim se da ce rasterecenje saobracaja koje donosi metro u nasoj situaciji opsteg minimuma svega i svacega biti isuvise malo zato sto je i saobracaj sada na svom istorijskom minimumu u odnosu na potencijale ovakvog grada. Dovoljno veliki deo onih koji se i u ovoj besparici voze svojim kolima to ili stvarno mora da radi, ili ima toliko para da ce to raditi i kad metroa bude. Sa druge strane, tempo naseg privrednog oporavka koji diktira moguci tempo izgradnje i sirenja mreze metroa (povrsine koja je pokrivena a time i brzine sirenja pozitivnog efekta metroa) ce zbog zaduzenosti godinama biti mali. Ulice omogucuju sve saobracajne funkcije, makar i neefikasno, metro ne. Odnos ove dve krive, brzine moguceg razvoja metroa i brzine rasta saobracaja koji ne moze biti zamenjen metoroom, je najverovatnije vrlo nepovljan, isto kao i nase pocetno saobracajno stanje koje odredjuje uska grla. Mislim da se zbog svega toga, u samom pocetku, prvo mora obezbediti bar elementarni nivo primarne saobracajne infrastrukture inace ce to biti ogranicavajuci faktor koje ce potpuno blokirati razvoj citavih krajeva grada. Ako do nekog sada tesko dostupnog kraja grada bude moguce doci metroom, tamo se ipak nece razvijati privreda, pa cak ni dovljno dobre usluge, ako ne bude moguc i lak pristup automobilima. Posle izvesnog vremena ova asimetrija ce postati problem cak i za stanovanje. Redosled je dakle: prvo mreza osnovnih magistralnih pravaca u krajevima gde oni ne postoje, pa onda metro. U ovom slucaju je to znacilo: prvo most preko Save, a po mogucnosti i bar neka veza sa Pancevackim mostom, pa onda ostalo.