Delija":1euyxi6p je napisao(la):
Па јесте тако! По данашњем курсу 380 милиона евра је скупљено самодоприносима за изградњу метроа 1982. године а онда се појавио Вукан Вучић и насилно преусмерио те новце на трамвај под паролом "трамвајем у 21. век" као и тезом да је за Београд трамвај сасвим довољан. Исти лик и данас води главну реч у урбанистичком заводу. Та средства су била довољна за 4 године константне изградње а поређења ради Беч је свој метро започео са дупло мањим средствима. Супер што си се одјавио јер је било и превише твог наклапања о метроу о ком очигледно везе немаш. Твоје иронисање ме вређа више од било чега јер је ово последње место за тако приземан ниво дискусије.
Kada govorimo o 1982. godini, bez ikakve zle namere, želim da te upoznam sa nekim činjenicama, koje verovatno ne znaš. Pretpostavljam da nisi upoznat sa razmerama ekonomske krize tih godina u bivšoj SFRJ. Dakle, te 1982. godine (ide tema iz "Grlom u jagode"
) za predsednika Saveznog izvršnog veća (ekvivalent današnjem predsedniku Vlade) došla je Milka Planinc, koja je na zaprepašćenje građana tadašnje nam države, saopštila strogo čuvanu tajnu do smrti voljenog nam druga Tita da je SFRJ dužna 20 milijardi dolara.
Sećam se da smo narednih godina jeli šećernu tablu, jer u prodavnicama nije bilo čokolade, a roditelji su pili neku mešavinu od 40% kafe i neke mlevene žitarice. Ali obzirom da takva slika o Socijalističkoj samoupravnoj SFRJ nije smela da izađe u svet, i ono malo para posustale ekonomije je išlo na organizaciju Zimskih Olimpijskih igara 1984. godine u Sarajevu kako bi se u što boljem svetlu predstavili svetu.
Inače, neposredno pre 1982. godine boljeg trenutka za lobiranje pristalica metro sistema nije bilo, obzirom da smo tokom 1979. godine, zbog naftne krize (a i naše) kola vozili po principu par-nepar (jednog dana oni kojima se broj na tablici završavao parnim, sledećeg oni sa neparnim brojem). Dakle ni tada ovoj zemlji nisu cvetale ruže. U suprotnom ne bi se te 1979. godine pominjani Sava Centar završavao od para iz fonda Penziono-invalidskog osiguranja.
Ali sve to nije bitno. Bitno je da je Vukan Vučić tih godina, ničim izazvan, iz hira preusmerio pare sa gradnje metroa na razvoj koncepta "Tramvajem u 21. vek".
Da ne širim priču, kao što sam pokušao da objasnim u prethodnim postovima, metro nije građen zbog hronične besparice bez obzira na postojanje inicijalnih sredstava, koja su iskorišćena da se koliko toliko zaokruži neki alternativni sistem javnog prevoza. E sada, da se metro kontinuirano gradio četiri godine i da smo potrošili te pare, dokle bi se stiglo sa gradnjom? Šta nam garantuje da taj projekat ne bi delio sudbinu Beogradskog železničkog čvora, obzirom da smo zbog konstantne krize od tog doba do danas glavu jedva pomolili tek za kratko vreme vladavine Ante Markovića. Čime bi se u tom slučaju vozili ovih 30 godina? Ostavljaš li mogućnost da su ljudi koji su o tome tada odlučivali, bili svesni ekonomske situacije u kojoj se zemlja nalazila i imali sve te okolnosti u vidu prilikom usvajanja projekta "Tramvajem u 21. vek" ?
Uostalom, kako su stvari u ovoj državi funkcionisale sa samodoprinosom, možda si mogao da vidiš i sam za vreme dok je Nebojša Čović (znaš ga
) bio gradonačelnik Beograda sredinom devedesetih. Naime, u to vreme je uveden dodatni porez za Beograđane, kako bi se između ostalog realizovao strateški projekat i sagradio toplovod od TE Nikola Tesla u Obrenovcu do Beograda. Sve se svelo na nedovršeni most i ukopane cevi kod blokova, koje je kasnije pokojni gradonačelnik Nenad Bogdanović povadio, a most je posle 15 godina uz promenu namene završen na jedvite jade. Pogađaš, opet su kriza i finansije umešali prste.
A što se tiče Beča i Beograda, sasvim sam siguran da ti i samom u nekom narednom postu ne bi palo na pamet da ih porediš.