spatiotecte":jhfmxw56 je napisao(la):
vranac":jhfmxw56 je napisao(la):
Kako ne znaju kada su vec rekli da ce tuda ici obican tramvaj.
Ali kad obican tramvaj ide povremeno ispod zemlje on se onda pretvori u supermena i postaje metro.
Da, da, tako kazu!
Kad vec pricamo o podzemnom tramvaju, evo jedne provokacije.
Gledam malo mapu grada i sve nesto mislim da umesto kopanja dve cevke od raskrpetlje do ispod Partizanovog stadiona, moze da se od prilike iskopa dupla duzina samo jedne cevke. Recimo nesto a la raskrpetlja-Prokop-Slavija-Studentski trg. Ista kolicina kopanja, materijala za oblogu tunela, i samo umesto asfalta za kola pruzis najobicnije sine za tramvaj, ali jedno milion puta korisnije od automobilskog tunela do Autokomande.
OK, stanice poskupljuju projekat ali i tu ti treba samo par vertikalnih rupa sa obicnim stepenistima i moze krajnje spartanski, kao mnoge linije i stanice u Cikagu (to mi je i cak nekako "cool" - surova funkckionalnost)
OK, ovde su isli "fenserski", sa pokretnim stepenicama
:
Na kraju to da bi bili obicni tramvaji znaci da umes da operises sa njima i ne trebaju ti neki posebni i skupi sistemi. A i j***ni tramvaj ima farove pa valjda moze da "vidi" pod zemljom.
To bi mogla da bude posebna linija koja za prvu ruku ide napred-nazad (nezgoda: presedanje na raskrpetlji) ali sa samo malo dodatnih para moze da se izbije na povrsinu i sine kod zooloskog vrta - znaci moze da bude deo postojece mreze tramvajskih linija a sa raskrpetljaske strane i tako vec ide tramvaj.
Ako bi to proradilo onda po slicnom sistemu mozemo i deonicu Vuk/Bulevar - Savski amfiteatar, gde se izbija na povrsinu. Bezecujes Stari most iskljucivo za tramvaje i ucinio si ogroman posao. Posle toga, ako Bog da, tramvaj plitkim usekom niz Bul. Djindjica pa u Zemun i ja bi bio sasvim zadovoljan. Bitno je da ide pod zemljom i ne ceka na semaforima. OK moze i da ide na stubovima mada mi se to resenje manje svidja.
I Boston ima tramvaj koji u centru zaroni ispod povrsine i meni je to JAKO sarmantno jer je gomila tih tunela i stanica starija od jednog veka i deluje kao da si zaronio u neki film. U stvari, oni sada imaju nekoliko komplementarnih sistema, ali ovo je prvi, jos sa kraja XIX veka (!) i ta linija preveze skoro cetvrt miliona putnika dnevno, a i stalno joj dodaju nove "racve". Dosta lep opis na wikiju:
http://en.wikipedia.org/wiki/Green_Line_(MBTA)
Periferija:
Centar/stari deo grada:
I moja prva preferenca bi bio jedan lep i kompletan sistem "pravog", "teskog" metroa. Ali tu se previse lome koplja, skupo je, i to jednostavno nije na vidiku. Sa druge strane, neki uporno guraju UMH (unutrasnji magistralni hijeroglif) sa tim glupim tunelom raskrpetlja-autokomanda. Ako za 20 pa i 50 ili cak 100% vise para koje bi dao za taj tunel mozes da dobijes podzemnu tramvajsku trasu raskrpetlja-Prokop-Slavija-Terazije-Studentski Trg-Kalemegdan onda je po meni izbor vise nego jasan.
Naravno dodatna prednost ovog pomalo solomonskog resenja je da nema nikakve dileme da li te tramvaje novi most moze da nosi. Drugim recima automatski dobijas prilicno dobre linije od centra do Blokova, Banovog Brda, i Rakovice. Puna saka brade. Po ceni uporedivoj zbiru cena jednog automobilskog tunela kojim se puno ne dobija, plus dve deonice UMHa koje su i tako paralelne sa i idu jako blizu autoputa.
Zivo me zanima da neko pita Banske Brdjane, sta bi radje, tunel do autokomande ili tramvaj koji od raskrpetlje sibne do Slavije, Terazija, i Studentskog Trga dok si rekao keks, sta bi izabrali? A ne verujem da bi se i stanovnici blokova, Rakovice, i vidikovca bunili...