Понедељак, 19. јун 2006.
Ненад Богдановић и Хенри Расел потписали Уговор о кредиту за градњу моста преко Саве
Градоначелник Београда Ненад Богдановић и заменик директора за Сектор градске инфраструктуре Европске банке за обнову и развој Хенри Расел потписали су данас у Старом двору Уговор о кредиту за градњу моста преко Саве. Уговор је у име Дирекције за грађевинско земљиште и изградњу Београда потписао и њен директор Борис Ранковић. Потписивању су присуствовали и градски менаџер Бојан Станојевић и главни градски архитекта Ђорђе Бобић.
– Наша процена је да ће изградња моста коштати 161,1 милион евра, при чему ће за изградњу моста бити потребно око 85 милиона, за изградњу прилазних путева 65 милиона, за пројектни менаџмент и инжењеринг 7,5 милиона, за јединицу за управљање програмима три милиона и за технички надзор и учешће приватног сектора и финансирање 0,6 милиона евра. Посебно бих нагласио да ће се за послове који се буду финансирали из буџета града, као што је изградња прилазних путева, тендер расписивати према нашем закону, док ће се мост градити према правилима ЕBRD-а – рекао је Богдановић.
Износ од 69,6 милиона евра биће обезбеђен из кредита Европске банке, 0,6 милиона износи њена донација, три милиона је обезбеђено донацијом Европске агенције за реконструкцију, а град ће из буџета издвојити 87,9 милиона евра. Европска банка ће извшити синдикацију кредита међународним комерцијалним банкама „Hypo-Alpe-Adria International AG”, „Dexia Kommunalkredit” и „Niederösterreichische Landesbank-Hypothekenbank AG”, па ће Европска банка дати 49,9 милиона, а пословне банке 20 милиона евра. Град ће на овај начин добити прву дугорочну синдикацију и почетни приступ међународним капиталним тржиштима. За синдикацију кредита је важно и да пословне банке кредит дају граду под потпуно истим условима као и ЕBRD јер кредит представља целину.
– Ових 69,9 милиона евра је била граница дефинисана нашим прошлогодишњим буџетом, односно толико ми као локална самоуправа можемо да позајмимо. Посебно је важно да ће тај износ први пут у Србији бити реализован путем сарадње са комерцијалним банкама – рекао је градоначелник Ненад Богдановић.
Кредит се даје на 15 година, са грејс периодом од четири године, тако да његова отплата почиње 21. јула 2010. године. Каматна стопа је 2,8 одсто плус Еурибор. Каматна стопа би могла да буде смањена за 0,4 одсто уколико би кредитни рејтинг града био ББ, а 0,9 одсто уколико би рејтинг био БББ или бољи.
Ненад Богдановић се захвалио ЕBRD-у што је препознао град као озбиљну институцију јер није тражио никакве посебне гаранције за кредит. Он је изразио и уверење да ће конкурс за израду главног пројекта ускоро бити припремљен и да ће део посла почети да се ради већ 2007. године. Сви послови ће се добијати на јавном тендеру и биће у складу са законом, рекао је Богдановић.
Хенри Расел је изразио уврење да ће се изградњом моста решити проблем преласка из старог у нови део Београда, што ће смањити застоје у саобраћају и самим тим редуковати емисију издувних гасова. За Београд је посебно важно и финансијско поверење јер ниједан град у југоисточној Европи досад није добио тако дугорочан и висок зајам. Ово је други кредит који је ЕBRD одобрио граду – први је 27. јуна 2001. године дат за реконструкцију инфраструктуре јавног превоза, водоснабдевања и даљинског грејања. Износ кредита је био 60 милиона евра, и то по 20 милиона за сваку од транши. И овај кредит је одобрен на 15 година, са грејс периодом од четири године, тако да се он отплаћује 2016