OK za cenu celika, kažem, ne znam, nikad mi nije trebalo pa se nisam interesovao.
http://www.novosti.co.yu/code/navigate.php?Id=14&status=jedna&vest=118063&datum=2008-03-18
[Dodaj u kliping]
Pilon i konačno
S. JANJIĆ - S. BULATOVIĆ, 17.03.2008 20:31:51 Ocena:
3.50 (Glasova: 6)
[Oceni] Komentara: 0 [Postojeći komentari]
BEOGRAD će, sada je potpuno izvesno, dobiti novi simbol grada - most sa pilonom preko Ade ciganlije. Bez prilaznih saobraćajnica koštaće - 118,64 miliona evra, saopštila je u ponedeljak Direkcija za građevinsko zemljište i izgradnju Beograda posle sastanka Upravnog odbora, koji je verifikovao rezultat tendera. Posao projektovanja i gradnje najvećeg beogradskog građevinskog poduhvata poveren je konzorcijumu predvođenom austrijskom firmom "Por tehnobau und umvelt aktingezelšaft".
Direkcija će sa izabranim izvođačem potpisati ugovor da se radovi moraju završiti u roku od 40 meseci. U ugovorenu cifru, međutim, nije uračunato pet odsto eventualnih naknadnih i nepredviđenih radova, kao ni porez na dodatu vrednost za čitav poduhvat. Kada se sve sabere, ugovor je vredan -
146.997.722 evra!
- Rezerva od pet odsto za naknadne i nepredviđene radove je uobičajena praksa u građevinarstvu i u trenutku potpisivanja ugovora niko ne može da zna da li će ova rezerva u stvarnosti biti iskorišćena - navodi se u saopštenju Direkcije.
Pet odsto mogućeg "probijanja" ugovora u novcu iznosi 5,93 miliona evra. Ukoliko se tokom 40 meseci ne pojave nepredviđeni troškovi, budžetska stavka most preko Ade ciganlije koštaće toliko manje.
Ako se porez na dodatu vrednost obračuna na prvobitno ugovorenu cifru, nova savska ćuprija Beograd će koštati - 139.997.831 evra!
Jedno je izvesno - i jedan i drugi zbir daleko premašuje prvobitno izračunatu cenu. Kada je birano idejno rešenje decembra 2005. godine, projektanti, slovenački "Ponting", rekli su da je za ovaj građevinski poduhvat potrebno izdvojiti 82 miliona evra. Ukoliko se gradnja odloži na dve do tri godine - cena se može "popeti" na - 90 miliona.
- Naše procene nisu bile puko "lupanje", već su proračunate na realnim parametrima - tvrdi Peter Gabrijelčić, dekan Arhitektonskog fakulteta u Ljubljani i autor izabranog mosta. - Cena od 82 miliona evra je bez PDV i nju je potvrdila komisija za izbor mosta i Evropska banka za obnovu i razvoj. Činjenica da je poskupeo čelik, ali i pored toga most ne bi smeo da bude skuplji od 100 miliona evra. Međutim, ako se prijave samo dve firme koje mogu da ga grade, onda svakako morate računati na visoku cenu.
Direkcija u svom saopštenju navodi da je prema usvojenom idejnom projektu iz 2005. godine predviđena cena mosta bila oko 90 miliona evra bez poreza. Kažu da je razlika u ceni realnost koja proizlazi iz vrlo različitih faktora kao što su porast cena čelika na svetskom tržištu za 52 odsto i ukupni generalni porast troškova u Evropi za oko 5 odsto.
"POR"
AUSTRIJSKA kompanija "Por" u Srbiji je postala poznata po tome što je dobila koncesiju za izgradnju autoputa od Horgoša do Požege. Na njihovom sajtu stoji da su do sada izgradili autoput A7 u Austriji, 390 metara dug vijadukt u Švajcarskoj, most preko autoputa u Minhenu, zaštitni zid oko luke u Beču i jednu liniju metroa, elektranu i hidroelektranu u Austriji, nekoliko tunela, toranj u Minhenu od 14.500 kvadrata... Najviše su radili u Austriji, Švajcarskoj i Nemačkoj.
SVE IZ BUDŽETA
ZA izgradnju mosta Skupština grada se 2006. godine zadužila kod Evropske banke za obnovu i razvoj 69,6 miliona evra i vraćaće ih do 2021. godine. Otplata počinje 21. jula 2010. kada se isplaćuje prva rata. Stručnjaci su izračunali da će kamata iznositi skoro 40 miliona evra.
Kamata na zaduženje u visini depozitne stope iznosi 2,5 odsto plus marža, koja zavisi od našeg kreditnog rejtinga i iznosi 2,8 do 3 odsto. To znači da je kamata sada između 5,3 i 5,5 odsto i može se smanjiti ako rejting bude rastao, ali će teško pasti ispod pet odsto. Kamata za grejs period od četiri godine u kojem se kredit ne vraća biće od 14,8 do 15,4 miliona evra.
Kamata u periodu od 11 godina u kojima se vraća kredit iznosiće od 22 do 25 miliona evra. To znači da ukupno zaduženje za most nije 69,6 miliona evra, već od 106,8 do 110,4 miliona evra.
PRILAZI
PRVOBITNIM predračunom planirano je da prilazi mostu od Tošinog bunara i od Careve ćuprije koštaju oko 80 miliona evra. Međutim, projektanti u gradu pokušavaju da smanje ove troškove spuštanjem novobeogradske deonice UMP sa planirane mostovske konstrukcije na zemlju. Tačna cifra će se znati kada se uradi glavni projekat. Tender za izgradnju prilaznih puteva se priprema i biće raspisan po domaćim pravilima.