Autor: S. Palić | 14.11.2007 - 06:00
Četiri godine nakon što je izabrano idejno rešenje, pripreme za početak izgradnje mosta preko Ade Ciganlije privode se kraju. Na proleće počinju radovi na prilaznim saobraćajnicama sa novobeogradske strane. Posle toga radiće se i petlja na Čukarici, sa druge strane reke.
- U toku je rešavanje imovinsko pravnih odnosa nad zemljištem na kojem će da se grade prilazni putevi budućem mostu. Kad se to završi, pristupne saobraćajnice mogu da počnu da se grade. Mi računamo da će, od trenutka kad se bageri pojave na terenu, pa u narednih godinu i po dana most preko Ade Ciganlije biti gotov. Otprilike, krajem 2009. godine - kaže za „Blic“ glavni gradski arhitekta Đorđe Bobić.
Prvi bageri pojaviće se na terenu na proleće, procenjuju za „Blic“ u Direkciji za gradsko građevinasko zemljište i izgradnju Beograda, koje će da gradi prilazne puteve sa jedne i druge strane reke Save.
- Najpre će da se radi proširenje Ulice Jurija Gagairina, u delu gde se dodiruje sa Trećim bulevarom. Ta saobraćajnica veoma je važna za pristup budućem mostu jer će sa nje da silazi put na mostovsku konstrukciju - kaže za „Blic“ Nenad Bajić, potparol Direkcije.
Ulica Jurija Gagarina, koja posle raskrsnice sa Trećim bulevarom u pravcu Gazele i grada ima samo jednu traku, a ka blokovima dve, dobiće tri trake u oba smera.
- Proširenje Ulice Jurija Gagarina sastavni je deo izgradnje Unutrašnjeg magistralnog poluprestena. Da bi se napravio pristup mostu, koji je takođe deo UMP, potrebno će biti i da postojeći železnički nadvožnjak, koji sad ide iznad Ulice Jurija Gagarina, srušimo i napravimo nov nekoliko metara dalje - kaže Bajić.
Sa čukaričke strane planira se komplikovana petlja koja bi trebalo da na najbolji način „raspetlja“ saobraćaj koji se na Adu sliva sa Banovog Brda i iz Radničke ulice, i rastereti trenutno najopterećeniju saobraćajnicu u gradu posle Gazele, Bulevar vojvode Mišića, kod Sajma.
Imovinsko-pravne odnose, koji najčešće prave velike probleme Direkciji, u ovom slučaju, kažu neće biti teško rešiti. Sa novobeogradske strane korisnik parcela je uglavnom Železnica sa kojom gradske vlasti u poslednje vreme dobro sarađuju. Sa čukaričke strane, korisnici zemljišta su velike firme, poput Beogradske pekarske industrije, sa kojima će takođe da se uspešno nađe zajednički jezik. U Direkciji kažu da, na sreću, ne postoji parcela čiji bi vlasnik mogao da koči izgradnju prilaznih puteva budućem mostu.
Izgradnja prilaznih saobraćajnica trajaće svega nekoliko meseci tako da bi prve znakove gradnje samog mosta Beograđani mogli da vide već sledeće godine.
Pobedničko rešenje
Most preko Ade Ciganlije gradiće se prema prvoplasiranom projektu međunarodnog konkursa iz 2004. godine na kojem je pobedila firma „Pointing“ iz Maribora, sa partnerima iz Ljubljane i Novog Sada. Pobedničko rešenje Viktora Markelja, Marjana Pipenbahera i prof.dr Petera Gabrijelčića predstavlja most sa kosim kablovima, jednim pilonom i saobraćajem u jednom novou. Širok je 42,5 metara a pilon je visine 200 metara, kao dve „Beograđanke“.
Žirijem, koji je odabrao ovaj rad, predsedavao je naš priznati graditelj mostova akademik i predsednik SANU Nikola Hajdin.