Prvi neimarski radovi početkom iduće godine. Iako je ranije planirano da saobraćajnica celom trasom kroz Novi Beograd bude izdignuta na stubove, od te ideje se odustalo, jer je preskupa.
Odbornici Skupštine grada skoro bez polemike, iako ih je u protekle tri godine bilo na pretek, usvojili su Plan detaljne regulacije za trasu unutrašnjeg magistralnog poluprstena od Ulice Tošin bunar do Autokomande. To praktično znači da prvi neimarski radovi na gradskoj magistrali, koja bi trebalo da preusmeri saobraćaj izvan centra grada i poveže Novi Beograd, Čukaricu, Savski venac i Voždovac, mogu da počnu početkom naredne godine.
Trasa duga oko sedam kilometara počinje od Tošinog bunara u Zemunu, zatim paralelno sa železničkom prugom seče Ulicu Omladinskih brigada i Bulevar umetnosti. Iako je bilo planirano da celokupna putanja kroz Novi Beograd bude izdignuta na stubove, od te ideje se odustalo, zato što je preskupa, pa je odlučeno da nadvožnjak počinje tek kod buduće železničke stanice u Bloku 41. On potom prolazi iznad ulica Proleterske solidarnosti i Jurija Gagarina, „preskačući” preko „Buvljaka”, da bi se kod Brodogradilišta uključio na novi most preko Save. U proširenoj ulici Jurija Gagarina će postojati petlja za ulazak i izlazak sa gradske magistrale.
Most, koji će imati po tri saobraćajne trake u oba pravca, pružaće se do Radničke ulice. Preko saobraćajnog čvora, takođe izdignutog iznad nivoa zemlje, trasa poluprstena nastavlja dalje prema Hipodromu.
Antonije Antić, direktor Urbanističkog zavoda, napominje da je reč o jednoj od najkomplikovanijoj petlji, koja može da se svrsta u rang Mostarske.
- Saobraćajni inženjeri su nas uverili da je ponuđeno rešenje jedino moguće. Plan detaljne regulacije samo je osnov za sačinjavanje projekta. Veoma je moguće da predlozi iz planske dokumentacije pretrpe promene. Saobraćajno rešenje ovog čvorišta još jednom će biti provereno na posebnom konkursu, koji će raspisati Direkcija za građevinsko zemljište - kaže Antić.
Veza unutrašnjeg magistralnog poluprstena i Radničke ulice, prema zamisli tvoraca novog detaljnog plana, ostvaruje se preko dve raskrsnice u Radničkoj ulici sa ograničenim režimom kretanja. Ograničenje su uslovile predviđene rampe na desnoj obali reke koje služe za uključenje iz smera Vojvode Mišića ka Novom Beogradu i za isključenje iz smera Novog Beograda u Radničku ulicu ka Obrenovcu. Takođe, u zoni ovog čvora projektovan je nezavisan denivelisan pristup Beogradskom sajmu koji se oslanja na stari Rakovički put (produžetak Bulevara vojvode Mišića pored rampe Careva ćuprija). Iz smera autoputa i „Mostara” koristi se kao u postojećem stanju rampa koja povezuje Bulevar vojvode Mišića sa ulazom u Sajam, dok je iz smera Obrenovca projektovan ulaz koji se vezuje sa starim rakovičkim putem na mestu gde se u postojećem stanju vozila iz smera Sajma vraćaju ka centru grada.
U tunel se ulazi iz smera Paštrovićeve ulice u zoni Ulice Banjičkih žrtava. Osim obnove i delimičnog izmeštanja postojeće tramvajske pruge u Topčiderskoj dolini, planirana je i obnova Paštrovićeve ulice u dužini jednog kilometra i 750 metara Požeške ulice sa kojih će se putnici uključivati na novu magistralu.
Tunel se pruža sve do stadiona Partizana. Trasa poluprstena nastavlja po tlu u koridoru sadašnje Ulice dr Milutina Ivkovića, do Autokomande.
Direkciji za građevinsko zemljište predstoji rešavanje imovinskih odnosa na ovoj deonici, što je uslov za dobijanje odobrenja za gradnju. Bageri će najpre početi da kopaju na novobeogradskoj strani, jer su, kako kažu u ovom gradskom preduzeću, imovinski odnosi prilično čisti. Osim preseljenja „Buvljaka” i nelegalnog naselja kod Brodogradilišta predstoje i pregovori sa „Železnicama Srbije” oko premeštanja dela pruge.
- U sklopu proširenja Ulice Jurija Gagarina planirano je pomeranje pruge udesno od Novobeogradske železničke stanice prema reci. Tu ćemo izgraditi potpuno novi nadvožnjak. Istovremeno ćemo rešavati imovinske odnose na deonici od Tošinog bunara do izdizanja magistrale na stubove - objašnjava Nenad Bajić, šef službe za informisanje Direkcije za građevinsko zemljište.
Beogradska pekarska industrija već je najavila da će svoje pogone koji se prostiru uz Radničku ulicu preseliti na drugu lokaciju. Pravnici direkcije, dodaje naš sagovornik, pregovaraće istovremeno sa ostalim korisnicima parcela na čukaričkoj strani, dok saobraćajni inženjeri budu sačinjavali konačno rešenje petlje u Radničkoj ulici. Iako je planirano da radovi na ovoj deonici počnu istovremeno sa novobeogradskom, može da se dogodi da radovi počnu sa izvesnim zakašnjenjem, iako u direkciji kažu da sve zavisi od brzine dobijanja odobrenja za izgradnju.
-----------------------------------------------------------
Podzemno od Autokomande do „Pančevca”
Urbanistima tek predstoji sačinjavanje planskog dokumenta za deonicu od Autokomande do Pančevačkog mosta. Prema načelnoj zamisli, trasa gradske magistrale bi sa petlje na autokomandi dalje nastavila putanju dolinom Mokroluškog potoka ka Šumicama gde, prelazeći autoput, seče Ustaničku ulicu i tu ponovo ulazi u tunel. Kod raskrsnice sa Ulicom Gospodara Vučića gradska magistrala je ponovo na površini, gde njegova trasa prelazi preko Južnog bulevara i Ulice Grčića Milenka. U tunel ponovo ulazi ispod Ulice Vojislava Ilića i Bulevara kralja Aleksandra. Unutrašnji magistralni poluprsten potom ide ka raskrsnici sa Ulicom Baje Sekulića i pored Novog groblja dolazi do zone Bogoslovije, prelazi Ruzveltovu ulicu i uključuje se na Pančevački most. Ukupna dužina unutrašnjeg magistralnog poluprstena iznosi oko 17 kilometara, od čega je ranije izgrađena samo deonica od saobraćajnice T6, odnosno Kvantaške pijace do Tošinog bunara.
Marijana Avakumović
[objavljeno: 13.09.2007.]