Šta je novo?

Trolejbusi

Ali to je uvod u gašenje GSP-a. Meni da ovo urade, je*** bih im mater svima komplet. Bez zezanja. Ko garantuje da sutra neće da šutnu GSP vozače i dovedu svoje strance, ako preuzmu ceo jedan pogon. Mislim nije mi realno ovo razmišljanje, iako smo se do sada u većini stvari saglasili.
Kako je gašenje Gsp-a ako ćeš umesto 100 trolejbusa i pogona Dorćol dobiti 100 elektrobusa i novi depo verovatno u Surčinu?
Kesha i ja ovde pričamo 100 puta neke stvari vezano za radnike i radnička prava jer smo obojica radili, ili radimo u državnoj firmi i znamo kako to funkcioniše, ali većina vas očigledno ne želi, ili ne može da shvati neke stvari.
 
Kakva radnička prava ako privatnik uzme ceo jedan sistem? Razumeo bih da GSP uzme električne autobuse, ali ovo ne razumem. Na osnovu čega će zaposleni da ostanu u privatnoj firmi? Evo celo veče razmišljam i nije mi jasno. Ako strela uzme Dorćol, ko garantuje zaposlenima da će da ostanu? Privatniku treba minimum osoblja, po mogućstvu vozači koji će da rade dve smene dnevno za 1,2 plate.
 
Da dodatno objasnim. Kad su oteli linije GSP-u i dali privatnicima, te linije sada voze vozači koji rade kod privatnika. Na čemu zasnivate to da bi dorćolski vozači ostali u Streli kada otme Dorćol? To me zanima.
 
Juče je bilo 5 godina od kada smo uspeli da protestima vratimo trolu 28 koju je ukinuo Vesić.
Tada smo protestovali prelaženjem pešačkih prelaza u Vasinoj koji je i današnji metod borbe.
Dok ovo pišem, Šapić pokušava da ukine ceo trolejbuski podsistem u Beogradu.
Ne damo trole!!!
vratimo trolu 28 novembar 2019.jpg
 
Da GSP uzima elektrobuse pa još i da razumem. Ali da podržavate to da Strela uzme ceo jedan pogon, nikad neću razumeti. Tako da ne morate ništa da pišete.
Al otkud to da uzima pogon kao takav. Čak i da dobiju trolejbuske linije u nekom trenutku, a mi uzmemo neke druge nove sa električnim autobusima, to uopšte ne znači da će oni da preuzmu SP Dorćol. Ne mogu da tvrdim tako nešto na osnovu ničega trenutno. To sve što se ovde piše jesu samo teorije kao takve. Ne možeš pokrenuti štrajk na osnovu toga. Šta misliš kakve sve priče kruže po firmi za 15 godina koliko sam tamo. U vreme dolaska ovih BKM trolejbusa išla je priča da će se mreža seliti u Niš, a da će nama dati nešto drugo u kompenzaciju, pa je nedugo posle toga usledila prva nabavka električnih autobusa. Gašenje trolejbuskog podsistema kao takva priča, apsolutno je postojala i u Đilasovo vreme. Izmeštanje SP Novi Beograd isto tako, a o gašenju pogona Zemun tek, pa evo ništa još. Takođe, priča stara minimum 15 godina. Pa do skoro ste pisali kako će komplet Zemun biti prebačen u Novi Beograd, na šta sam ja odgovarao da od toga nema ništa za sad, i jel se desilo na kraju? Skakaćemo pet godina unapred na osnovu nekog osećaja. I najavljena je nabavka električnih autobusa lex specialis-om za GSP, kao i izgradnja novog pogona kod Surčina. Ni tome ne verujem 100% dok se ne krene realizacija. Isto tako ne mogu da verujem da će se Strela tek tako useliti u SP Dorćol na osnovu raznih teorija. Nisu ni prve ni poslednje sigurno.
Ali to je uvod u gašenje GSP-a. Meni da ovo urade, je*** bih im mater svima komplet. Bez zezanja. Ko garantuje da sutra neće da šutnu GSP vozače i dovedu svoje strance, ako preuzmu ceo jedan pogon. Mislim nije mi realno ovo razmišljanje, iako smo se do sada u većini stvari saglasili.
Opet, zašto uvod u gašenje GSP-a. Već sam ispisao gore. Ništa realno nije u najavi trenutno, niti tako nešto može da se desi preko noći. Gašenje subotičkog javnog preduzeća jeste presedan, al to je minijatura u poređenju sa GSP-om. Nikakvo gašenje nam ne preti trenutno, niti je aktuelna priča o privatizaciji SP Dorćol.
@Užice
GSP ne kuburi sa vozačima po prvi put posle dugog niza godina. To je prvo, drugo 100 i 200 od 5132 trenutno zaposlena nikako ne mogu da blokiraju pogon, jer je taj sveukupni javašluk i doveo zemlju u stanje teške anarhije. Rekao sam da neću više da pišem o tome. Zgadila mi se ta tematika. Ako smo u demokratskom društvu, ne može manjina da odlučuje u ime svih, i da svoju volju nameće silom. Red i opet red mora da postoji, ma ko bio na vlasti.
I ponavljam ti, ti to što pišeš apsolutno ne treba toliko da interesuje zaposlene u GSP-u, jer njih pre svega treba da zanima njihovo radno mesto, i uopšte uposlenost i poslovanje firme kao celine, a ne da se oni bave cenom infrastrukture i tipovima vozila koja će im biti data na upravljanje i eksploataciju. To prvo veliku većinu ljudi ne zanima. Niti mogu da znaju sve što mi znamo sa tehničkog aspekta, a realno mnogo šta ne znamo ni mi, niti imaju legitimitet da svi redom istupaju, jer za takve stvari potrebna je valjda i neka škola, zvanje, struka. Ti sad kad bi mogao da ispitaš sve stanovnike ovoga grada, pa 5% ne bi bilo briga dal će ovde voziti trolejbusi, električni autobusi ili oni na metan. To i treba da pričaju profesori, i uopšte struka, ne studenti, jer student nije nužno diplomirani inženjer. I to ne da se obraćaju GSP-u, nego isključivo gradu Beogradu. Vozači i ostali zaposleni u firmi, sigurno da neće imati organizacionu moć, niti mogućnost da se bore za ostanak trolejbuskog podsistema. Grad je i ranije vukao više i manje nerazumne poteze, al opet zavisi iz čije perspektive se to posmatra. Obični radnici, kojima to i nije struka, ne treba time da se bave. To treba da se rešava na višem nivou od GSP-a kao firme, koja je po ko zna koji put, operater u javnom prevozu grada Beograda, odnosno javno dobro ovog grada, tako da postupa i radi onako kako mu odredi njegov osnivač. To smo postali upravo u vreme Dragana Đilasa 2011 godine. Ne učestvujemo realno u uređivanju i planiranju bilo čega vezano za javni prevoz, a ovamo se od GSP-a očekuje da blokadom sopstvenih pogona spasava trolejbuse, iako svaki, al i najmanji dinar sa sve potrebnim sredstvima za rad dobija od Grada. Sutra mogu da nas privatizuju ako im se to bude htelo, ma kome to bilo ili ne bilo u interesu, a pregovorima navodno došli do 100 električnih autobusa, pa treba radnici te iste firme da pljunu na to, jer eto mi ovde imamo teorije. Propašćemo ako dobijemo električne autobuse umesto trolejbusa. Logika na mestu. Ako krenu sa tim najgorim scenariom, onda može da se priča o nekoj borbi za prava prevashodno radnika, kao i za opstanak preduzeća, a ne za opstanak trolejbusa. Kao što rekoh, to treba da se rešava na mnogo višem nivou, nego što je GSP kao preduzeće.
 
Ja uopšte ne prebacujem tebi ni bilo kome. Ne tražim štrajk ili ne znam šta. Samo mi nije jasna ta nonšalancija. Priča se i to je to. Pa ako se priča postoji ozbiljna mogućnost da se sve to ostvari. Pogon u Surčnu nije zamena za garažu u centru. Jel treba da bus na 21 i 22 izlazi iz Surčina i pegla 20km nulte kilometraže? Ponavljam, ja polako odustajem od javnog prevoza. Ne zato što sam buržuj, nego zato što neću da me voza nepismeni vaterpolista i mafija iz Strele. U njihova vozila sam ušao jednom da bih video na šta liče i to je to. Kad idem trasom koju pokrivaju privatnici, idem kolima ili biciklom. Nekome to možda izgleda ludo. Možda i jeste, ali šta me briga. I dalje imam poverenje samo u firmu u kojoj ti radiš, ali nemam razumevanja za bilo kakva muljanja sa Strelom ili sa bilo kakvim nastavkom takozvanih javno-privatnih partnerstava, što je samo eufemizam za pljačku.
 
Zato što je ovo "Pa šta?!" zemlja sa jednom od najgorih vlasti u ovom veku i ljudi više nikome ne veruju.

Evo sad na reddit serbia vidim temu sa naslovom "da mi ovi kažu da je danas ponedeljak, ne bih im verovao".

Imate i one situacije koje sam opisivao nedavno na temama - kad se desi požar u Beogradu na nekoj napuštenoj lokaciji, svi automatski kažu i misle da je podmetnut. Zašto? Pa zato što Beograđani znaju za 100 slučajeva gde JESTE bio podmetnut. I onda čak i kad se nekad desi da nije podmetnut nego je nesreća, niko neće verovati i svi će optuživati SNS i njegove investitorske kauboje i kriminalčine.

Eto dotle smo došli kao društvo.

Prvo je bilo "Pa šta?!" Onda apsurdizacija ("nije šija nego vrat, nismo mi rušili nego neki tamo s fantomkama"). I sad je stadijum da im niko ništa više ne veruje.

Za to treba zahvaliti SNS ološu.
I ni ja im ništa ne verujem i ništa ne isključujem. Maltene šta god da čujem, više me ne iznenađuje. Ovo je zemlja ludila i apsurda.
 
Poslednja izmena:
Propašćemo ako dobijemo električne autobuse umesto trolejbusa. Logika na mestu.
Nećemo baš propasti ni ako nam umesto 3 zauvek ostane linija 3A, samo što će javni prevoz biti još gori nego što je danas, a već je među najgorima na starom kontinentu pa i u našem okruženju. Baš sam negde i pročitao da će polovina od tih 100 e-buseva koje planiraju da kupe biti sa superkondenzatorima, dakle moraće da se pune na svakoj okretnici, gubiće po 10 minuta i imaće vrlo ograničen radijus kretanja. Pošto će se uvoditi nove e-linije od Beograda na Vodi, Bloka 20 i Ustaničke do surčinskog cirkusa, preostalih 50 dalekodometnih baterijskih vozila otpada na to, a za ex trolejbuske linije ostaje svega 50 kratkodometnih igračaka kakve nam već voze na EKO-1 i EKO-2. Kako misle da sa njima zamene duge linije kao što su 40, 41 i 29, koje još voze po izrazito neravnom terenu ? Mislim da će na kraju umesto električnih na te linije staviti neki običan autobuski solo krš, možda Higer na dizel koji ima još manji kapacitet od današnjih solo trolejbusa. Zar će ih neki njihov "novinar" na konferenciji pitati zašto su 2-3 godine ranije obećavali nešto drugo? Ne pitaju ih ni za laži od pre 2 dana.
 
Poslednja izmena:
Pozdrav za sve članove Samostalnog sindikata i Sindikata radnika zaposlenih. Znamo koliko se borite protiv otimanja linija i privatizacije GSP-a i linija koje obavlja, kao i za radnička prava, a pogotovu trolejbuski podsistem i Dorćol, ne morate da pišete ovde i po mrežama. Ko vas ne zna skupo bi vas platio.


sindikalni sat gsp.jpg
 
100 električnih autobusa za Expo je samo izgovor i kupovina vremena da se amortizuje gašenje trolejbuskog podsistema. Rad ovih vozila na postojećim trolejbuskim linijama je debakl u najavi. Od trolejbusa nemamo ekološkiji, pouzdaniji i ekonomičniji sistem prevoza. Zahtev treba da bude samo jedan i da se istraje u njemu - tražiti Studiju sa Saobraćajnog fakulteta o opravdanosti kupovine 100 novih trolejbusa (80solo i 20zglobnih) i da to služi kao stručni dokaz u svim daljim raspravama. Ovo ostalo je sve suludo, skrenuli ste pogrešno na raskrsnici pa sad tražite pravi put-budalaština. Da budem jasan: trolejbus, trolejbus i trolejbus i samo stručni argumenti.
 
Od trolejbusa nemamo ekološkiji, pouzdaniji i ekonomičniji sistem prevoza. Zahtev treba da bude samo jedan i da se istraje u njemu - tražiti Studiju sa Saobraćajnog fakulteta o opravdanosti kupovine 100 novih trolejbusa (80solo i 20zglobnih) i da to služi kao stručni dokaz u svim daljim raspravama.
Upravo ovo. Zbog "zašto bi se radnici bunili ako dobiju novo", "ide plata", "ćuti, može gore", "deca u Africi gladna a ti se žališ", smo baš ovde gde smo i nećemo se pomeriti. Čak štaviše, idemo u gore iz dana u dan.

Kad vam dođe iz dupeta u glavu da treba da se borite za ono što vam pripada, a da to nije samo plata prvog u mesecu, biće kasno. Stoga građanska borba i protest, jer GSP prvi pripada svima nama. Strela ne, niti nas interesuje.
 
Upravo ovo. Zbog "zašto bi se radnici bunili ako dobiju novo", "ide plata", "ćuti, može gore", "deca u Africi gladna a ti se žališ", smo baš ovde gde smo i nećemo se pomeriti. Čak štaviše, idemo u gore iz dana u dan.

Kad vam dođe iz dupeta u glavu da treba da se borite za ono što vam pripada, a da to nije samo plata prvog u mesecu, biće kasno. Stoga građanska borba i protest, jer GSP prvi pripada svima nama. Strela ne, niti nas interesuje.
Nekako mi se čini da su radnici GSPa najmanje spremni za bilo kakvu pobunu, odnosno kao da čekaju da se neko za njih bori. Stali su delom onda uz studente, kada se njihova situacija rešila, nestali su.
 
Druže, to je sve jasno, ali od sedenja i kukanja nema ništa. Vi kao udruženje stupite u kontakt sa Saobraćajnim fakultetom-Katedrom za Javni gradski prevoz putnika, videti koliko bi to koštalo (nadam se da će ponuditi "ekonomsku" cenu) a troškove podmiriti putem donacija-mi prvi sa foruma da se udružimo i učestvujemo o regularnosti i transparentnosti neću da trošim reči. Kada bude urađena studija, poslati na mail svima kome treba i kome bi moglo da treba, odštampati i zalepiti po stajalištima što može-suštinu, mediji i td.. Kontaktirao bi i "Beograd na vodi" sa predlogom da e busevi sa Expa budu angažovani na svim linijama koje tamo gravitiraju što bi se njima sigurno svidelo, pa neka "poguraju" i oni malo, imaju uticaja sigurno, znam da shvatate šta hoću da kažem. Ima ideja dosta na tu temu, ali korak po korak. Udruženje treba da bude nosioc svega, nema ko drugi igramo sa onim što imamo. Pa tamo od oktobra kada prođu odmori, spremno krenuti u kampanju. Cilj kampanje - kvalitetniji i održiviji javni prevoz, politike ne sme da bude ni u najavi.
 
Druže, to je sve jasno, ali od sedenja i kukanja nema ništa. Vi kao udruženje stupite u kontakt sa Saobraćajnim fakultetom-Katedrom za Javni gradski prevoz putnika, videti koliko bi to koštalo (nadam se da će ponuditi "ekonomsku" cenu) a troškove podmiriti putem donacija-mi prvi sa foruma da se udružimo i učestvujemo o regularnosti i transparentnosti neću da trošim reči. Kada bude urađena studija, poslati na mail svima kome treba i kome bi moglo da treba, odštampati i zalepiti po stajalištima što može-suštinu, mediji i td.. Kontaktirao bi i "Beograd na vodi" sa predlogom da e busevi sa Expa budu angažovani na svim linijama koje tamo gravitiraju što bi se njima sigurno svidelo, pa neka "poguraju" i oni malo, imaju uticaja sigurno, znam da shvatate šta hoću da kažem. Ima ideja dosta na tu temu, ali korak po korak. Udruženje treba da bude nosioc svega, nema ko drugi igramo sa onim što imamo. Pa tamo od oktobra kada prođu odmori, spremno krenuti u kampanju. Cilj kampanje - kvalitetniji i održiviji javni prevoz, politike ne sme da bude ni u najavi.
E ovo su realni predlozi, a ne kmečanje na forumu i upiranje prsta u vozače i sindikate gsp-a.
Znate li priču iz Berlina kada su hteli da ukinu dabl-dekere nakon povlačenja Manova? E tada su se građani Berlina pobunili i tražili da se kupe novi dabl-dekeri zbog njihove istorije i tradicije u Berlinu. Pod pritiskom građana, Berlin je kupio Alexander Dennis dabl-dekere i oni dan danas saobraćaju ulicama Berlina.
 
Što, pa ništa se još nije desilo. Ako nam posao ostane u istom obimu nije nikakva kapitulacija. Na kraju, možda ispadne i nešto dobro iz svega toga. Mislim, pored trolejbuskih linija biće očigledno uvedeno još ovih EKO linija. Ne kažem da je to sad nešto neverovatno sjajno, al i postojeće nisu uopšte beskorisne, s tim što bi EKO1 mogao da ide i češće. Mogli bi, doduše, normalno da ih numerišu. Žao mi je trola, al ako je Grad zapeo za to, ne može tu GSP ništa. Samo ako ugroze ljudima posao. A po svemu što do sada kruži od i priča i planova, barem za sad ne izgleda izvesno da će GSP-u biti umanjen obim posla.
Капитулација је поклонити погон у центру града привазнику и укинути читав један систем.
Да се ради о екологији, мењали би дизел аутобусе са аутобусима на батерије. Овако се ради о грабежу локација.
ГСП је предузеће без кичме и интегритета, али као и сва јавна предузеће код нас.
 
Druže, to je sve jasno, ali od sedenja i kukanja nema ništa. Vi kao udruženje stupite u kontakt sa Saobraćajnim fakultetom-Katedrom za Javni gradski prevoz putnika, videti koliko bi to koštalo (nadam se da će ponuditi "ekonomsku" cenu) a troškove podmiriti putem donacija-mi prvi sa foruma da se udružimo i učestvujemo o regularnosti i transparentnosti neću da trošim reči. Kada bude urađena studija, poslati na mail svima kome treba i kome bi moglo da treba, odštampati i zalepiti po stajalištima što može-suštinu, mediji i td..
Sramota me je da kažem, ali ja sam završio Saobraćajni fakultet, i moram da skrenem pažnju na to da zbog lanaca politike, tamo struku nećete naći, na žalost. Dok se na Mašinskom fakultetu, pa čak i na nekim fakultetima društvenih nauka održane tribine o trolejbusima u januaru ove godine, na Saobraćajnom fakultetu je otkazana jednim telefonskim pozivom Slavena Tice, političkog preletača i bosanske pasuće domaće životinje, koja bezkaratkternu profesorsku masu drži za onu stvar.

Ono što je najgore, to je da ni studenti Saobraćajnog fakulteta nisu hteli da se suprotstave takvoj odluci profesora, iako su realno imali političku moć.

Vezano za ekonomsku cenu, preko svojih kontakata iz GSP koji su mi dali realne ulazne podatke, došao sam do granice ekonomske opravdanosti trolejbusa u odnosu na autobus pri preko 1200-1400 putnika na sat u jednom smeru u vršnom satu, pri čemu što je transportni pravac zagušeniji, i sporiji, ili što je teren strmiji, to trolejbus pokazuje više prednosti. Za baš elektrobus, to je i dalje skuplje od autobusa, a od trolejbusa je jeftinije jedino u varijantama kada je baš proređen transportni pravac (recimo prigrad).

U našem slučaju, kao skupa tehnologija, elektrobus ne treba da ima široku primenu, ali da da se formira i razvija tehnička baza za isti za eventualni prelazak na tu tehnologiju kada i ako postane dovoljno jeftina po putničkom kilometru.
 
Ето добра идеја, електробуси на Сремским линијама (600 и 700).
 
Kako je gašenje Gsp-a ako ćeš umesto 100 trolejbusa i pogona Dorćol dobiti 100 elektrobusa i novi depo verovatno u Surčinu?
Kesha i ja ovde pričamo 100 puta neke stvari vezano za radnike i radnička prava jer smo obojica radili, ili radimo u državnoj firmi i znamo kako to funkcioniše, ali većina vas očigledno ne želi, ili ne može da shvati neke stvari.
Problem je što privatnik uzima elektro buseve. Streli već stiglo 15. Sta je za njih 100 komada kad su uzeli 70 % Beograda
 
Postoje i drugi saobraćajni fakulteti u regionu ako Beogradski ne bude hteo da izađe u susret, mada ne vidim razlog, nema tu mesta politici, samo dokazuju opravdanost ulaganja i bolje izlazne parametre sa trolejbuskim podsistemom. Ovde nije reč o odnosu "Gsp-Privatni prevoznici" nego o odnosu e bus - t bus (pri čemu mrežu imamo i to rekonstruisanu), tako da se isključivo na to treba fokusirati. Studija je neophodna i mora je izraditi sertifikovana institucija i na istoj se temelji dalja borba svih dobronamernih ljudi koji žele samo najbolje Javnom prevozu grada Beograda.
 
Postoje i drugi saobraćajni fakulteti u regionu ako Beogradski ne bude hteo da izađe u susret, mada ne vidim razlog, nema tu mesta politici, samo dokazuju opravdanost ulaganja i bolje izlazne parametre sa trolejbuskim podsistemom. Ovde nije reč o odnosu "Gsp-Privatni prevoznici" nego o odnosu e bus - t bus (pri čemu mrežu imamo i to rekonstruisanu), tako da se isključivo na to treba fokusirati. Studija je neophodna i mora je izraditi sertifikovana institucija i na istoj se temelji dalja borba svih dobronamernih ljudi koji žele samo najbolje Javnom prevozu grada Beograda.
Zona u kojoj nema mesta politici naziva se privatno prostranstvo. Zona zajedničkog je zona politike. Vrlo je loša raširena predrasuda društva da je politika navodno prepucavanje političkih partija van svakih granica pristojnosti.

Saobraćaj se bavi zajedničkim, društvenim, i samim tim nemoguće je da funkcioniše bez politike u širem značenju te reči. Za izradu te vrste studija opravdanosti, imamo ljude sa i znanjem i licencama, ali ne i sa kičmom da brane struku pred sektom. Studija se može svesti na (Slaven) Ticinu studiju po kojoj je autobus jeftiniji od voza za Pančevo, pri čemu u toj studiji upoređuje cenu autobusa sa srednjom popunjenošću 60% i natrpani red vožnje vozova za Pančevo sa korišćenjem 15% kapaciteta, bez analize potisnute tražnje, bez analize vremena putovanja (računajući to da voz ostvaruje direktne veze do Vuka, Karađorđevog parka i Novog Beograda), sve sa ciljem da se dokaže da je Sektina autobuska firma najbolje rešenje za Pančevo.

Kako organi vlasti raspisuju tendere za studije obično, i plaćaju ih domaćim ili stranim, ko bi finasirao po vama tu studiju?
 
Potpuno realni predlozi da fakulteti izađu na crtu Gradu, pa se lepo dokače na stručnom nivou. To i jeste posao struke, da se bavi podsistemima javnog prevoza, i da se prosto nametnu Gradu. Toga očigledno kod nas odavno nema. Ovo što se generalno dešava u javnom prevozu grada Beograda, nije trend od juče, nego traje decenijama, al ljudi ili ne pamte, ili ne žele da slušaju u svom ubeđenju kako su ovi daleko radikalniji od svih njihovih prethodnika. A istina je da ti trolejbusi nikada nisu bili neki poseban prioritet u Beogradu, što po vozilima, što po ofucanom pogonu SP Dorćol, što po tome što metar nove realne trase nije napravljen 30 i više godina. Patrljci za odlazak u garažu, kao i oni koji služe za prespajanje mreže između nekih ulica nisu vredni pomena, al ovi makar uridiše barem to, al slaba vajda od toga, ako se trolejbusi kao podsistem ukinu na kraju.

Borba za trolejbus 28, svaka čast, i pre sam više puta hvalio tu akciju, al to je pre svega bila borba za liniju koja je cela bila ukinuta u tom trenutku. Da je zamenjena autobusom, sumnjam da bi bilo naročitog otpora. Pogotovu kad bi na nju došli potpuno novi Yutong električni autobusi, koji su za običan narod svemirski brod u poređenju sa ovim lomovima od trola na ulicama. Kako pisah već, veliku većinu beograđana sigurno ne dotiče mnogo dal ih vozi trolejbus ili električni autobus, a kad je još i struka mutava, svima kriv GSP, kojeg jašu od raspada SFRJ kako stignu, onako na smenu.

Ne znam koliko puta da pišem o realnom stanju, koliko puta o kritičnim činjenicama, ljudi jednostavno teraju svoju priču po svaku cenu, ili prosto ne žele da shvate šta uopšte znači JKP, šta je i koliki je njihov realni domen u bilo kakvim planovima i njihovim realizacijama, da to nisu klasične samostalne firme, već vrlo usko povezane sa Gradom kao osnivačem, pa teško da mogu direktno da se upuste u rat sa svojim poslodavcem faktički. Mogli bi, al sam Grad radi tako da to jednostavno nije lako izvodljivo, a sindikati su oduvek služili tu kao spona koja treba da održava neku lažnu ravnotežu. Nikada ovde nije bilo sjajno ni u jednom Javno komunalnom preduzeću, samo se to negde vidi više, negde manje, kao što velika većina ne zna da Vodovod svoje radove na mreži u najvećem broju slučajeva sprovodi preko privatnih firmi. Opet, za razliku od svih ostalih Javno komunalnih preduzeća, GSP apsolutno nema svoje prihode od delatnosti kojom se bavi, već naplaćuje svoj rad na isti način kao i privatni prevoznici, s tim što još dobija i subvencije. Ostali imaju malo veću autonomiju, jer svoje usluge naplaćuju od građanstva, odnosno direktno od korisnika usluga, a ne od Grada. GSP i sad ima više službi koje su uposlene, kao što su one unutar OJ PIUS, na kontroli saobraćaja i praćenju vozila, uključujući tu i rad na terenu pored dispečerskog centra. Imamo i svoje instruktore za CPC, psiholabaratorije, ozbiljnu i donkle ofucanu infrastrukturu, al na kraju smo ipak samo operater u javnom prevozu, isto kao i privatnici, i ne znam zašto je to teško shvatiti toliko. GSP-u je postepeno uzimano učešće u kreiranju redova vožnji, učešće u kreiranju novih, produžavanju, skraćivanju i izmeni trasa linija javnog gradskog prevoza, učešće u naplati usluge što podrazumeva i formiranje cena itd... Kad su objedinjeni ITS1 i ITS2, formiranjem Direkcije za javni prevoz, trasirao se put ka promeni statusa GSP-a u JKP 2011 godine. Nekada je sam GSP formirao porudžbine, i izrađivao specifikacije kako autobusa, tako i trolejbusa i tramvaja, mada je uvek nabavka vozila bila ograničena što na domaće fabrike, što na par onih iz inostranstva, al barem je zaista učestvovao u konfiguraciji tih vozila. Danas je to sve u domenu Grada, a javnim prevozom upravlja isključivo Sekretarijat za javni prevoz, kome je opet Grad tata. To nisu izmislili ovi sad, nego žuti mnogo pre njih.

Na sve gore napisano, očekuje se da GSP bude taj koji treba da se bije sa Gradom, čak i kad mu ovaj ne uzima posao, barem ne još, a struka ćuti kao kurva, ono klasika. Da vidim i jedno Javno komunalno preduzeće koje bi se pokrenulo i uradilo ne znam šta na priču, a već sam pisao šta sve slušam 15 godina unazad, i da pritom ljudi rade normalno, tj da niko nije nešto naročito ugrožen. Ko bi trebao da pokrene to, što se ne kaže direktno već jednom, gde to radnici sami ustaju organizovano, onako međusobno se na stotine dogovore gde šta i kako, verovatno uz kafu. Džabe pišem, izgleda, šta je sve bilo potrebno one davne 1997 godine da bi firma stupila u štrajk, i to pritom kao prevoznik potpuno drugačijeg statusa. I takav štrajk imao za posledicu ono što je tema ove rasprave. Pritom, gledajući iz moje lične perspektive, što ja treba da znam dal je bolji trolejbus ili električni autobus. Ja se time bavim iz hobija, nemam ni kredibilitet, a ni legitimitet da lično istupam po tom pitanju, jer svaki inženjer, bio on stručan ili ne, može na mestu da me poklopi. I opet moram da ponovim da velika većina zaposlenih, uključujući tu i vozače, ne zna ni polovinu onoga što mi pišemo ovde, na kraju nisu ni dovoljno stručni da se bave time, ne zanima ih to. Zašto bi iko u firmi znao da je za Strelu stiglo 15 električnih Yutong autobusa i da stoje u Krnješevcima. Još manje treba da povezuju to sa privatizacijom SP Dorćol, jer i dalje stoji da je to odbačena stvar, kao i javno privatno partnerstvo, prisutno u velikoj većini gradova Evrope i sveta. SP Dorćol ne mora biti preuzet čak i da Strela dobije sadašnje trolejbuske linije, a i da dođe do gradnje novog pogona u Surčinu, SP Dorćol opet može da ostane, a pored kapaciteta od samo 60 vozila tog novog pogona koji se spominje. I dalje sve u domenu teorija, a dima, mislim priča raznih vrsta je bilo oduvek. GSP-u već 30 godina visi omča oko vrata, barem po svim tim pričama koje kruže. I to tako traje sve dok ljudi stvarno ne budu ugroženi, prosto to je tako, jer nigde se niko ne pokreće tako lako. Džaba što ja i još par procenata zaposlenih znamo dosta više od onih prosečnih. U svetu se fabrike sa i više od 10000 zaposlenih zatvore preko noći, pa nikom ništa

I treba prestati sa ubacivanjem tramvaja u priču o trolejbusima. Dva potpuno različita podsistema. Slučaj mučenog tramvaja broj 3 nikakve veze nema sa mogućnošću gašenja trolejbuskog podsistema. Pišem sve ovo u najboljoj nameri, nikako da bi se raspravljao sa bilo kim, al i dalje ostajem pri tvrdnji da ima mnogo nerealnih želja. Niti su svi entuzijasti i poznavaoci javnog prevoza, niti velike javne i državne firme funkcionišu na klik, niti je sve ovo što se dešava toliko drugačije od svega što se dešavalo decenijama unazad. Previše se očekuje od GSP-a, dok fakulteti i oni koji prvi treba da istupe ćute i sad i ko zna od kad, a mesecima se često bave onim čime ne bi trebali. GSP sigurno neće spasit trolejbuse, tome nemojte da se nadate, prosto nije realno kako god vi to shvatali, a može ga pokrenuti samo ozbiljniji gubitak posla i radnih mesta. Po tradiciji u ovoj državi, znamo da su to jako retke pojave i da ne dužim više, jer i ovo je već previše za čitanje.
 
Bez studije nemamo argumente, bez agrumenata ne možemo nastaviti dalje. Kada se uradi studija na istu možemo uložiti kritike ako bude bilo potrebe. Za finansije sam već naveo predlog - putem donacija pre svega ljudi sa foruma. Svima je jasno gde živimo, samo treba nastaviti dalje sa borbom za očuvanje trolejbuskog podsistema a za to su potrebni konkretni predlozi.
 
Vrh