Šta je novo?

Trolejbusi

To o čemu pričate neće biti u opticaju u Beogradu još bar 30 godina.

Besmisleno je pričati o trolejbusu u jednoj i tramvaju u drugoj traci u Kralja Milana dokle god ovde voze starudije od tramvaja, trećerazredni trolejbusi, i dokle god su Grad i GSP takvi kakvi su, zatočeni u 1950im.

Samo na ovoj temi smo X puta pričali i izveštavali o nekom kolapsu nastalom usled zastoja nekog tramvaja ili trolejbusa, koji se dešavaju na nedeljnom nivou, a ljudi pričaju i predlažu ideje kao imamo sve najbolje i najnovije...
A o trasama bez mreže ću da počnem da mislim i pričam onda kada Grad i GSP nabave, ili najave nabavku prvog vozila sa takvom autonomijom. Do tada je bespredmetno pričati o tome.

Naravno, nije poenta ni samo nabaviti, nego i održavati to posle, i zapravo koristiti te autonomije. A to je tek poduhvat (za Grad i GSP) za sebe. Koji neće biti tako skoro ovde.

Možda se razmimoilazimo jer ja izostavim da dodam da sve što pišem, pišem za period od 5 do 10 godina unapred. A možda neko drugi misli i na duže od toga, pa onda ispadne da se više razmimoilazimo. Ali naravno, otvoren sam za sve mogućnosti, pa i da 2040. Beograd ima još 10 novih vidova saobraćaja. Ali ovo što pišem, pišem za narednih 5 do 10 godina. Šta će biti 2040, ne znam.

Ne znamo čak ni da li će biti nešto od metroa. Ja trenutno mislim da neće.
 
Poslednja izmena:
Није никаква мудрост ни компликација да постоје паралелне контактне мреже. То већ имамо на Славији, истина није сјајно али функционише у 90% случајева и опет је компликованија прича због укрштања мрежа на излазима, док би линеарна паралелна мрежа била доста функционалнија.
Мада би стратешки ваљало размишљати о трамвају и трасом 29 када се једном среди урбанистичко саобраћајни ужас дуж Макензијеве, Цара Николаја другог и Жичке до Војислава Илића, на 21 и 22 као и 83 пустити аутобусе са батеријама а тролејбуси да буду само на Врачарско-Звездарском правцу и да се шире ка Миљаковцу, Миријеву, Лешћу и трасом 50.
 
FqwoWqiX0AABDKm

trole-kneza-milosa-jpg.121758

Ovakve prizore gledam preko tri decenije. I priznajem da sam malo umoran od njih.

Od dve trake po smeru u KM, uz trolejbuse uz ivičnjak, i tramvaje u baštici u sredini, ako se ovako nešto desi u KM, sav kolski saobraćaj staje istog momenta.

Samo uz ozbiljne autonomije i za jedne i druge, će imati nekog smisla priča o zajedničkim trasama kroz Kralja Milana.
 
Poslednja izmena:
Besmisleno je pričati o trolejbusu u jednoj i tramvaju u drugoj traci u Kralja Milana dokle god ovde voze starudije od tramvaja, trećerazredni trolejbusi, i dokle god su Grad i GSP takvi kakvi su, zatočeni u 1950im.​
Ovo je kao ona priča koja je vođena na temu povezivanja Prokopa sa gradskim prevozom, ajde da sačekamo da se putnici sami od sebe stvore na stanici do koje ne vodi gradski prevoz (u tom trenutku je bila takva situacija) i da onda uvodimo linije.

Ako se nešto ne uradi uskoro, bićemo na nivou pre 1890. - tih, kada smo sa jednog na drugi kraj grada išli kako smo znali i umeli, peške, konjskim zapregama i sl.
Samo na ovoj temi smo X puta pričali i izveštavali o nekom kolapsu nastalom usled zastoja nekog tramvaja ili trolejbusa, koji se dešavaju na nedeljnom nivou, a ljudi pričaju i predlažu ideje kao imamo sve najbolje i najnovije...​
Pogrešno si zaključio. Ovde se prvenstveno predlaže da dođemo do nečega što će biti novo i za šta nećeš bacati pasulj, gledati u toz od kafe, magičnu kuglu ili bacati karte, te konsultovati horoskop i sl. da vidiš da li je ispravno, dovoljno ispravno da može da ide u saobraćaj ili je potpuno neispravno. A ako je to i sa autonomijom i nekom naprednijom tehnikom od selotejp trake, super. Uz to, zašto i ne spomenuti da je tehnički izvodljivo da imamo i trolejbuse i tramvaje duž Kralja Milana. Ako već hoćemo da imamo iole funkcionalan prevoz, a ne da se mislimo da li će imati iko da vozi autobuse koji menjaju trole i tramvaje, nije zgoreg da podsećamo na to da smo blizu samog dna i da zahtevamo da se problem reši.
Naravno, nije poenta ni samo nabaviti, nego i održavati to posle, i zapravo koristiti te autonomije. A to je tek poduhvat (za Grad i GSP) za sebe. Koji neće biti tako skoro ovde.​
Ako ništa ne budemo radili, nego čekali da se stvari same reše, vrlo ćemo se vratiti na nivo pre 1890. - tih, kao što spomenuh iznad.
Možda se razmimoilazimo jer ja izostavim da dodam da sve što pišem, pišem za period od 5 do 10 godina unapred. A možda neko drugi misli i na duže od toga, pa onda ispadne da se više razmimoilazimo. Ali naravno, otvoren sam za sve mogućnosti, pa i da 2040. Beograd ima još 10 novih vidova saobraćaja. Ali ovo što pišem, pišem za narednih 5 do 10 godina. Šta će biti 2040, ne znam.​
I nakon tih 5 - 10 godina smo opet tu gde jesmo sada i tako se konstantno vrtimo u krug, jer se ponašamo tako da smo sa mnogim stvarima zadovoljni ovakvim kakve jesu, a da ono sa čime nismo zadovoljni, čekamo da se samo od sebe reši.​
 
Pusti ovde i sada ovakve trole i tramvaje paralelno niz Kralja Milana i svaka tri dana ćeš imati neko začepljenje, nastalom što kvarom trolejbusa, što kvarom tramvaja, što kvarom mreže, što nekim problemom sa šinama.


Manite me, prolazim svakodnevno kroz Kralja Milana i gledam trolejbuse preko 30 godina, kako se poređaju nepomični čim i najmanja stvar u sistemu zakaže. A o tramvajima imam još gore mišljenje, ali nije to ovde važno šta ja mislim o njimaveć činjenica da Beograd i ljudi koji ga vode ne umeju da izađu na kraj sa tim problemima.

Tramvaji i trolejbusi zajedno bez autonomije nemaju šta da traže u Kralja Milana.
 
Већ 5 година је време да се узму новији модернији тролејбуси са озбиљном аутономијом и ту се неоправдано одуговлачи.
 
Tačno.

Samo, jel su uzeti? Ne.
Jel su bar naručeni? Ne.

Pa o čemu onda dalje da pričamo...

A za to vreme, dok mi čekamo prvi kontigent tih vozila, na ulici svake nedelje ovo:
IMG-3e80547f78a9d869926941087416c07a-V-e1589222156281-768x576.jpg

Ja ne želim još više toga po Beogradu, hvala lepo. Gledam i trpim takve gluposti već decenijama.
 
Nije čak ni potrebna neka ozbiljna autonomija. Dovoljno je da može da pređe i samo kilometar i svi problemi sa mrežom bili bi rešeni. Ne bi se stvarali zastoji u slučaju kvara na kontaktnoj mrrži, pucanja cevi ili nečeg sličnog
 
Наравно, али када би се кренуло са реконструкцијом Краља Милана и Теразија, било би времена таман у току пројектовања и радова и да се купи макар 20 трамваја и 20 тролејбуса.
 
A ne razumem, da puste sada (dodatne) trolejbuse i tramvaje niz Kralja Milana, imali bi dovoljno vozača za njih? Pa ne bi.

To sa vozačima je jedan skroz drugi problem i druga tema.
 
С обзиром да немамо линију 3 и да би линија Теразије-Славија-Вождовац-Бањица заменила 10 мислим да са возачима трамваја неће бити проблема.
 
Nije čak ni potrebna neka ozbiljna autonomija. Dovoljno je da može da pređe i samo kilometar i svi problemi sa mrežom bili bi rešeni. Ne bi se stvarali zastoji u slučaju kvara na kontaktnoj mrrži, pucanja cevi ili nečeg sličnog
Mi već sada možemo da izbegnemo problem sa nečin nepredviđenim u Kralja Milana ili ako pukne cev, ali iz samo njima znanog razloga ne žele da koriste kontaktnu mrežu u Nemanjinoj, iako su se hvalili kako će služiti i za slučajeve opisanih problema, već skraćuju i 29 do Slavije (gledano iz pravca perifernog terminusa).​
 
A ne razumem, da puste sada (dodatne) trolejbuse i tramvaje niz Kralja Milana, imali bi dovoljno vozača za njih? Pa ne bi.

To sa vozačima je jedan skroz drugi problem i druga tema.
Vozača trolejbusa imamo dovoljno (neka me ispravi neko upućen, ako grešim), za tramvajdžije ne znam, dok sa vozačima autobusa opasno kuburimo, a zbog toga deblji kraj izvlače stanovnici Grocke, jer se nedostatak voznog trolejbuskog parka nadoknađuje autobusima iz pogona Kosmaj, koji opslužuje i potez 300.​
 
Isto ti je što se tiče vozača trolejbusa i autobusa. Sve ti je to D kategorija. Samo što već izvesno vreme ljudi beže od Dorćola, ne zbog nešto posebno lošijeg održavanja, koje se ovde neretko i preuveličava, već prvenstveno zbog katastrofalnog voznog parka. Znaju svi ovde u kakvom su stanju, i veći deo toga jednostavno otpada na sam kvalitet vozila, kako sam i pisao u više navrata. Na kraju, u Dorćolu su i električni Higeri iz prve serije, pa nisu ni blizu u tako lošem stanju. Ne, nije teorija zavere protiv trola, nego su prosto propale. Da se jednom dovezu kvalitetna vozila, videlo bi se da Dorćol nije ništa tu puno lošiji od ostalih pogona. Zemun je izuzetak. Vozači se najviše pravdaju, barem novajlije, kako se naše trole dosta drugačije voze, u smislu da se koči levom nogom, i ističu da im mreža čini posao jako stresnim. Mnogo verovatniji razlog je starost i stanje vozila. Ukratko, nikom nije zadovoljstvo da vozi one leševe. Po tome koliko BKM trole rapidno propadaju, prešišale su i neke od onih lošijih serija Ikarbusa.
 
Kako može nešto što se dobro održava, kako sugeriše tvoj post, da propada?
 
Pa propale su Sole od starosti i vrhunskog kvaliteta, kao i ikarbusova N serija. Ne treba zaboraviti da one bundeve iz 2004 još rade, ne u kompletnom sastavu, al ih ima. U našom uslovima, plus kvalitet BKM-a, biće da Dorćol nije baš takav kasapin vozila. Sami ti trolejbusi nisu napravljeni da traju ni deset godina, a kamoli 15 i 20. Nešto što se varilo, krpilo i prvih godina rada, pravo je čudo što je opstalo i do danas. Od jeftinih trolejbusa sa samog dna ponude ondašnjeg tržišta se previše očekivalo. Možda bi bile i u boljem stanju kod nekog brižnijeg operatera, al zasigurno nisu pravljenje da traju. Šta su radili onoj karaburminoj seriji 201-ica iz 2002, pa ih radilo onoliko do skoro. Pričamo o Ikarbusu, ne o Japancima, Conectima, i evo na kraju Solarisima. Solarisi spram BKM-a, kao da su počeli da rade 2021., a ne 2013. godine.
 
Ne bih se složio, Kesha.
Dorćol problem održavanja vuče decenijama. Ne treba veći dokaz od budževine sa farovima.
Problem je u odsustvu zaduženja vozila, dok električni higeri imaju posade. Uz malo rada na mreži, to je moglo da se uradi. Jedino su zglobovi trolze kad su tek došli imali zaduženja. Ali, brzo su to napustili, jer je bilo rasooredi i parkirerima teško da vode računa kako parkiraju. Kad su stigli bkm bila je prilika, ali kako su bili svi isti, mnogo je lakše bilo pakovati ih redom.
Vožnja trolejbusa, tj.kočenje levom nogom uopšte nije problem. Svi se toga plaše, međutim vrlo lako se navikne.
Bilo je dana kad smo vozili i autobuse i trolejbuse u istom danu - posle požara u garaži.
Meni, lično, više muke je bilo pribprelasku sa manuelca na automatika. Više puta bi leva noga trupnula u prazno kad bi pri zaustavljanju trebalo stisnuti kvačilo. Vozač trolejbusa je ipak prvo postao vozač autobusa, pa se posle prestrojiobna trolejbus. Mnogo više treba veštine za trolejbus, nego za autobus. Tako da, ako ima manjka trolejbusa, lako će vozači preuzeti autobuse.
 
Naravno da zavisi dosta i od održavanja, a i od mogućnosti postavke stalne posade. Ono što sam pisao i pre, pišem i sada sa jednim prostim pitanjem. Jel Dorćol ikada dobio zaista kvalitetna vozila u zadnjih 40 godina? Stojim iza svoje tvrdnje da Dorćol nije ništa posebno lošiji od ostalih pogona. Čak i da jeste, radili su uvek sa samim dnom od vozila. Kao da su kažnjeni. Ne može nešto što je od starta loše propasti samo od održavanja. Nisu one valjale ni pre tog fijaska sa Trgom. Ne postoje vozila u GSP-u čije su se karoserije toliko učvršćivale, kao ove od ovih naših sirotih trola. Autobusi su u proseku i više prešli, i radili i dosta zahtevnije linije, pa se rekto koja marka, ili serija raspadala tom brzinom. Na dušu održavanja mogu ići neke stvari, al mora postojati i neki minimalan kvalitet samih vozila. Toga kod BKM trolejbusa, jednostavno, nije bilo od samog uvođenja u eksploataciju.

Ne možeš ti novajlije terati da voze trolejbuse, ako imaju za šta da se uhvate, a imaju. Bili izgovori ili ne, oni ih imaju. Umesto da ih puste da odu, svakako će im pre ponuditi neki od autobuskih pogona za rad.
 
Ok, jesu nekvalitetni bkm i sve što jevbilo pre njih, slažem se.
Ali, oni od starta krenu sa sa zaklanjanjem iza (ne)kvaliteta. Ni snabdevanje delovima nije dobro rešeno pa se nadtavilo sa budževinsma i improvizacijama, kao u doba ziu, uz zanemarivanje svega što nije baš neophodno.
Ništa novajlija nije u nepovoljnijoj situaciji kada počne da radi u Dorćolu. Druga je stvar da li je to što baš želi. To što bi svi ra da ije izabrali autobus nego trolejbus, lako bi se rešilo korekcijom plate - trebalo bi da bude veća na trolejbusu. Ali, plata bi uopšte lako rešila problem vozača u GSP. Daj im 2 proseka kao što je nekad bilo, pa će stajati u redu.
 
@branik
Ne kažem ja da tu nema i nemara Branik, al budževine su pre posledica tenderskih procedura sa sve nedostatkom dobavljača delova. Za sve ostalo veruj mi, ništa tu trole nisu posebno gore tretirane od autobusa, ma o kom pogonu da se radilo. Za vozače se ne mogu složiti sa tobom, jer sigurno i sam pratiš situaciju, barem u Evropi, kad je to tržište radne snage u pitanju. Za debele pare ne nalaze vozače kamiona nigde u Evropi, a bili su odavno pametniji od nas, pa im od autobusa ne zavisi javni prevoz u meri kao kod nas. Mislim u većini slučajeva. Koliko god para da nudiš apsolutno nikada više neće čekati u redu. Navodno Strela daje i do 170000, pa opet uvozi vozače, a i u GSP-u je tu blizu 1000 evra prosek. Nisu ni to neke pare, al mora se tu biti i realan. Samo bi, i to možda, malo redovan vojni rok sa besplatnom obukom oporavio tržište. Vrlo verovatno bi i to bilo kratkog daha. Jednostavno, poslova je mnogo, i retko ko trči više za volanom. Ostaje nam samo uvoz, kao i celoj Evropi između ostalog.
 
Ja bih išao u vojsku ako bi mi dali besplatnu obuku za C,D i Cpc, ozbiljne su to pare za sve te obuke.
 
Trolejbusi se ni ne peru kalo treba, a kamoli održavaju.
Daj čjudima usloverada i platu, radiće ovde, neće trčati na kamion, jer svakog dana biće kod kuće.
Ne bi rešila vojska problem. Nije muka doći do C, već do CPC.
 
Vrh