Raskrsnica Kneza Miloša i Kralja Milana u nivou pri čemu su sva leva i desna skretanja zabranjena, uvek mi je bila paradoksalna u smislu da se tamo uvek čeka i kapacitet je nizak. Takođe, tu su uvek trolejbusi usporavali.
Kada sam razmatrao denivelaciju, uvek mi je u glavi bilo da tu imamo prilaz ka vladinim zgradama, kuda često idu delegacije sa rotirajućim svetlima i blokira se čitav grad. Takođe i nedostatak avarijskih pravaca ako se tako uradi.
Sa druge strane, ostavljanje samo 1+1 za kola nakon takve rekonstrukcije nikada nije bilo nelogično, zato što bi te 1+1 traka imali više kapaciteta na tom mestu nego sada 2+2 sa semaforima. A suštinski dobitak bi bio za efikasnije i prostorno štedljivije prevoze u zonama konflikta prostora: površinski javni prevoz, pešaci, biciklisti.
Deo Kneza Miloša od Kralja Milana do Krunske bi svakako postao pešačka ulica i javni prostor po toj ideji.
Suština do koje sam nakon dosta vremena razmišljanja došao je potreba postojanja skretanja između Mostara i južnog dela Kneza Miloša za sve osim privatnih automobila. Dakle i za bicikl, i za javni prevoz, i za razne delegacije, i za hitne službe. Koliko života može da se spasi, ako hitna pomoć ima ovakve mogućnosti. Skretanje javnog prevoza na pravcu Mostar - Terazije bi bilo udvojeno sa pravcem pešaka i biciklista duž Kneza Miloša po levom trotoaru.
Prednosti:
1 - Sav javni prevoz dobija preko minut. Na pravcu Kralja Milana pogotovu javni prevoz tu uvek stoji. To znači uštede i vremena putnika, i broja potrebnih vozila, i vozača, i ušteda energije.
2 - Dobija se brza i kraća veza sa Savskog venca i Čukarice ka Trgu republike. Tako da sve što skreće kod Glavne pošte ili kroz Svetogorsku tuda, može sada na Kralja Milana. To je trolejbus 41, autobusi 37, 44, 58. Izgubili bi vezu sa Glavnom poštom, ali tamo imaju 23 i 40, ako nekome baš tu treba. Premda, ja sam tu za promenu da 37 i 58 odu na Zeleni Venac, a da ka Dunav Stanici preko Trga republike pustimo 56 Pančevački most - Terazije - Kneza Miloša - Sajam - Čukarička padina - Žarkovo - Petlovo brdo, koji bi se maksimalno BRT-izovao. Druga varijanta je prelazak tramvaja kod Mostara u Kneza Miloša, da tramvaj na ovaj način iz Kneza Miloša ode na Terazije, a da se ka periferiji širi ka Petlovom brdu.
3 - Veća bezbednost pešaka, i stvaranje prijatnijeg poslovnog ambijenta.
4 - Efikasniji biciklistički koridori.
5 - Identitetsko mesto javnog prevoza. Time se generiše povratni razvoj i ka perifernim zonama.
6 - Bolji uslovi u vozilima i veća trajnost istih računajući da će se sistem dovesti do nivoa veće upravljivosti i ravnomernije opterećenosti vozila.
7 - Za vreme manifestacija i demonstracija ostvaruju se uslovi da jedan pravac bude uvek prohodan.
8 - Efikasnije kretanje pod rotirajućim svetlima sa manje ometanja i ugrožavanja ostalog saobraćaja.
Dodatne napomene:
1 - Rizik od kadrovsko-tehničke degradacije pod Napredacima, zbog čega postoji ogroman rizik dugog zatvaranja tog pravca.
2 - Raskrsnica se nalazi u zoni razumnih među metro planovima. Na tom mestu bi trebala biti metro stanica na liniji Pančevački most - Trg republike - Slavija - Prokop - Sajam - Banovo brdo - Petlovo brdo. Sa te strane bilo bi potrebno izvršiti pripremne radove makar tako da se pravac Kneza Miloša ne zatvara u toku gradnje podzemne stanice "Beograđanka".
3 - Minimalni uslovljen projekat je rekonstrukcija Kneza Miloša od Mostara do Kralja Milana za 2+2 za kola i 1+1 za javni prevoz. Na samoj Mostarskoj petlji bi u tom slučaju trebali radovi na proširenju nekih rampi za dodatnu (žutu) traku. Druga varijanta je tramvajska veza kod Mostara sa Kneza Miloša, koja bi u smeru Sajam - Terazije bila denivelisana.
4 - Kralja Milana sam ovde namerno stavio javni prevoz u sredinu. Razmišljajući o rešenju kako da se pravilno uredi prostor za taj ključni biciklistički pravac, varijantu sa sužavanjem trotoara pešacima, sa biciklistima u žutoj traci, sa ukidanjem privatnih automobila u jednom smeru, na kraju je najbolje rešenje postalo automobilsko-biciklistička traka sa ograničenjem 30km/h, i javni prevoz u sredini sa ograničenjem 50km/h sa strogom kontrolom kola.