Šta je novo?

Trolejbusi

#2022 se vratila u saobraćaj sad za vikend nakon DUGOG stajanja u garaži, sada čekamo da se #2008 vrati, valjda će joj nabudžiti delove prevrnute #2053 i pustiti u saobraćaj. #2038 je dobila farove #2053 i u #2073 su nabudžili motor #2053. Takođe, izgleda da #2045 sada ne izlazi ali možda je u remontu. Za to vreme dok se majstori iz pogona Dorćol bukvalno muče na 28 i 40 su redovno autobusi uz neke trole a ispadi sa autobusima se nekad dese i na ostalim trolejbuskim linijama. Kada će više biti doneta odluka za nabavku novih troli? Sećam se objave E-Kapije da je pogon Dorćol tražio nekoga da im renovira pogon i šta bi od toga?
 
Kada će više biti doneta odluka za nabavku novih troli? Sećam se objave E-Kapije da je pogon Dorćol tražio nekoga da im renovira pogon i šta bi od toga?
Izgleda slobodno možemo da zaboravimo na nabavke novih autobusa, trolejbusa i tramvaja zbog katastrofalne finansijske situacije i nemogućnosti da se i Expo izgradi kako treba, a kamoli nešto drugo.
Novi tender za 300 gasnih autobusa je trebalo biti raspisan još 14.8. za šta stoji i obaveštenje na sajtu portala javnih nabavki i evo do dan danas tehnička dokumentacija i sam tender nisu objavljeni. Vreme curi, od nabavke ništa i kako stvari stoje, Solarisi će definitivno ostati i posle 1.9.2026. S jedne strane je to super jer su to možda i najbolja vozila u istoriji grada, međutim loše je što su stari i istrošeni, bez ozbiljnog remonta i ikakvog održavanja.
 
Sad sam razmišljao šta bi bilo da je Beograd odlučio da kupi umesto 25 Bozankaya tramvaja nekih 80 solo trolejbusa marke Bozankaya ili Yutong.
Gledajući cene jednog solo trolejbusa i staviću poređenje sa Budimpeštom ovo su cene bez PDV sad u 2025. godini.
Yutong i Bozankaya ista cena 569.000 € i Yutong je pobedio u Budimpešti za tu cenu solo trolejbusa bez PDV-a. Sa PDV-om od 20% izašlo bi nekih 682.800 €.
E sad novi tramvaj što je Beograd kupio cena je 2,7 miliona evra. U Rumuniji 1,9 miliona evra. Smatram da je ta procentualna razlika od približnih 43% koliko je naš tramvaj skuplji od rumunskog zbog "ugradnje".
Ako dodamo tu ugradnju i još PDV, jedan "neevropski" trolejbus bi izašao oko 976 hiljada evra. Kupovinom 80 solo komada sa svim dodatnim obračunima i PDV-om bi izašlo oko 78 miliona evra. Tri miliona manje nego ovo sad skandal sa tramvajima i još bi imali puno moderniji i bezbedniji vozni park trolejbusa.
Da se možda imalo i još 25 miliona evra, e toliko bi po kalkulaciji koštala kupovina 20 zglobnih Yutong ili Bozankaya trolejbusa, u Budimpešti bez PDV 1 zglobni trolejbus Yutong 729.000 €.
Jeste, svestan sam da je budžet grada "isušen". Ovo je samo šta je možda trebalo prvo modernizovati, a ne sad tramvaji koji nisu još svi stigli, a već pojedini imaju kvarove.
I tramvaji su isto u problemu, mada u manjem nego sad sa beloruskim starudijama koje se vuku jedva. Tri miliona od razlike ulaganja je moglo da ide na neka bude reparaciju CAF-ova.
A u slučaju da se išlo na opciju kupovine 80 solaris Trollino 12 i 20 Trollino 18, pa ako gledamo cenu po tenderu koji je bio u Budimpešti, ovo su cene:
1) Za solo trolejbus solaris cena je bila 799.000 €, sa PDV skoro 960.000 €;
2) Za zglobni solaris trolejbus 973.000 € bez PDV, sa PDV oko 1.167.000 €.
Ukoliko dodamo neku "šmekersku proviziju" od 43%, oko 1,6 miliona evra bi koštao jedan Trollino 18, dok Trollino 12 1.370.000 €. 80 Trollino 12 bi u Beogradu koštalo oko 109 miliona evra, a još 20 Trollino 18 oko 32 miliona evra.
Nije ni čudo što gradonačelnik nije hteo kvalitetno, nego samo jeftine šklopocije i od autobusa i od tramvaja.
 
Sad sam razmišljao šta bi bilo da je Beograd odlučio da kupi umesto 25 Bozankaya tramvaja nekih 80 solo trolejbusa marke Bozankaya ili Yutong.
Bozankaja i Jutong proizvode i zglobne trole, ne treba ponavljati ni Đilasovu grešku koji je 2010. zadnji kupio 80 solaća i nijedan zglob. Neka uzmu 50 zglobnih i 30 solo trolejbusa, i neka im bude Bozankaja ili Jutong ako sa Škodom ili Solarisom već ne mogu tako masno da se ugrade. I to je manje zlo nego da ukinu ceo trolejbuski podsistem ili ga zamene autobusima.
 
Sad sam razmišljao šta bi bilo da je Beograd odlučio da kupi umesto 25 Bozankaya tramvaja nekih 80 solo trolejbusa marke Bozankaya ili Yutong.
Gledajući cene jednog solo trolejbusa i staviću poređenje sa Budimpeštom ovo su cene bez PDV sad u 2025. godini.
Yutong i Bozankaya ista cena 569.000 € i Yutong je pobedio u Budimpešti za tu cenu solo trolejbusa bez PDV-a. Sa PDV-om od 20% izašlo bi nekih 682.800 €.
E sad novi tramvaj što je Beograd kupio cena je 2,7 miliona evra. U Rumuniji 1,9 miliona evra. Smatram da je ta procentualna razlika od približnih 43% koliko je naš tramvaj skuplji od rumunskog zbog "ugradnje".
Ako dodamo tu ugradnju i još PDV, jedan "neevropski" trolejbus bi izašao oko 976 hiljada evra. Kupovinom 80 solo komada sa svim dodatnim obračunima i PDV-om bi izašlo oko 78 miliona evra. Tri miliona manje nego ovo sad skandal sa tramvajima i još bi imali puno moderniji i bezbedniji vozni park trolejbusa.
Da se možda imalo i još 25 miliona evra, e toliko bi po kalkulaciji koštala kupovina 20 zglobnih Yutong ili Bozankaya trolejbusa, u Budimpešti bez PDV 1 zglobni trolejbus Yutong 729.000 €.
Jeste, svestan sam da je budžet grada "isušen". Ovo je samo šta je možda trebalo prvo modernizovati, a ne sad tramvaji koji nisu još svi stigli, a već pojedini imaju kvarove.
I tramvaji su isto u problemu, mada u manjem nego sad sa beloruskim starudijama koje se vuku jedva. Tri miliona od razlike ulaganja je moglo da ide na neka bude reparaciju CAF-ova.
A u slučaju da se išlo na opciju kupovine 80 solaris Trollino 12 i 20 Trollino 18, pa ako gledamo cenu po tenderu koji je bio u Budimpešti, ovo su cene:
1) Za solo trolejbus solaris cena je bila 799.000 €, sa PDV skoro 960.000 €;
2) Za zglobni solaris trolejbus 973.000 € bez PDV, sa PDV oko 1.167.000 €.
Ukoliko dodamo neku "šmekersku proviziju" od 43%, oko 1,6 miliona evra bi koštao jedan Trollino 18, dok Trollino 12 1.370.000 €. 80 Trollino 12 bi u Beogradu koštalo oko 109 miliona evra, a još 20 Trollino 18 oko 32 miliona evra.
Nije ni čudo što gradonačelnik nije hteo kvalitetno, nego samo jeftine šklopocije i od autobusa i od tramvaja.
Moglo je da se ide na opciju novih trolejbusa, sa prihvatanjem donacije tramvaja iz Bazela, gde bi se nabavka tramvaja odložila za još par godina, a dobili bi nove trolejbuse koji su nam neophodni. Moglo je i obrnuto, a to je da smo uzeli polovne Trolline iz Tallina i nove tramvaje. Ipak, ova vlast razmišlja samo o politickim poenima i njima bi bilo sramota da uzmemo nešto polovno jer smo mi ekonomski tigar.
 
Moglo je da se ide na opciju novih trolejbusa, sa prihvatanjem donacije tramvaja iz Bazela, gde bi se nabavka tramvaja odložila za još par godina, a dobili bi nove trolejbuse koji su nam neophodni. Moglo je i obrnuto, a to je da smo uzeli polovne Trolline iz Tallina i nove tramvaje. Ipak, ova vlast razmišlja samo o politickim poenima i njima bi bilo sramota da uzmemo nešto polovno jer smo mi ekonomski tigar.

Ovo prvo što si naveo super si se setio i mogu se složiti, samo nisam hteo da odem predaleko od diskusije o trolejbusima.
To je i trebalo da se desi, mada gledao sam i priču ako ne i činjenicu kako je gradonačelnik alergičan na donirana polovna vozila.
Ovo drugo realno nije poželjna opcija.

Bozankaja i Jutong proizvode i zglobne trole, ne treba ponavljati ni Đilasovu grešku koji je 2010. zadnji kupio 80 solaća i nijedan zglob. Neka uzmu 50 zglobnih i 30 solo trolejbusa, i neka im bude Bozankaja ili Jutong ako sa Škodom ili Solarisom već ne mogu tako masno da se ugrade.

Ne treba ponoviti isto što i Đilas uradio, ali ja sam gledao neko ograničenje u budžetu od oko 80 miliona evra. A zašto sam mislio baš 80 solo trolejbusa, pa da bi više novijih bilo na ulicama i lakše za odrzavanje od zglobnih primeraka. Obe neevropske kompanije prave i solo i zglobne trolejbuse, a solaris renomiran po samoj izdržljivosti i pouzdanosti. Poželjnija bi bila varijanta 50 solo i 30 zglobnih trolejbusa ili 40 40. U slučaju 40 40, linije 29 i 41 da malo smanje broj trolejbusa i budu skoro potpuno zglobne linije.
 
Vrh