Žao mi je, možda ću zvučati arogantno ali samo kažem šta mislim. Ne mogu da zamislim trolejbus koji se kreće prikačen na mrežu brzinom ni oko 80 na sat ni ''malo ispod 100 km na sat''. Pogotovu ne Zijaču i to u 80im i 90im kada se mreža stalno kidala, motke stalno upetljavale, a na glavama trola koristio mesing (a ne grafit kao danas).
Lično se sećam prizora negde iz 95' kad se neka Zijača jače zaletela na Terazijama tipa 40-50 na sat pa joj motke otišle u bestraga, zapetljale se u mrežu i isčupala je jednu ili dve bandere iz ležišta. Ja sam sa mojima naišao na prizor kada su već bili obustavili saobraćaj i dolazile prve terenske ekipe. Ako su se takve stvari dešavale čak i pri brzinama od 40-50, nema šanse da je išta dostizalo 100 na sat. A i ne znam koji bolesnik bi vozio takvo vozilo 100 na sat, sve i kad bi mogao.
Protiv sam ovakvih urbanih legendi jer se prave dezinformacije i šumovi u istini i objektivnosti. Ako nije dokumentovano, ili bar potkrepljeno od više izvora sa podudarajućim pričama, onda prosto treba reći da se nije desilo i to je to. Inače će se ispredati sve i svašta, sa svakom sledećom iteracijom priča će rasti, sve dok se ne dođe do onih stadijuma ''VMA može cela da se spusti pod zemlju hidraulikom'' ili ''na Gazelu mogu da sleću avioni, i to su radili 99te''. Jer svako doda ponešto radi senzacije, sve dok ne ode toliko daleko da prevazilazi granice fizike i realnosti. Ali ovde je takvo podneblje da to ljudima ne predstavlja problem da poveruju u sve to, jer fak fiziks, Mića iz kafane zna bolje nego svi šta se desilo.
I meni je žao što ću te razočarati. Prvo, kako reče, taj bolesnik koji bi ziu vozio oko 100 sam, uz još niz momaka koji su radili sa mnom, sam ja. Možeš da mi veruješ ili ne. Snimaka nemam da to dokumentujem, ali reći ću da su te brzine postizane noću kada nema saobraćaja i drugih trolejbusa da ljuljaju mrežu.
Havarije mrrže i to one večike događale su se i pri veoma malim brzinama. Retke su bile havarije mrrže bi ekstremnim brzinama jer bi tada motka koja he otišla gore, udarala o šprajc, odbijala se, udarala o krov... Krivila bi se, lomila ili pak, čupala cela. Mreža bi se tada mnogo zaljulala, ali je uglavnom ostajala čitava, ili bi eventualno stradao neki šprajc ili raspon.
Kod malih brzina, trolna glava /stranica zakači negde, povuče, nategne mrežu polako, pa ako ne spadne trolna glava, počinje da kida jedan po jedan. Niko ne bi ušao iz Takovske u Svetogorsku brzo, ali se više puta desilo da padne pola raskrsnice, baš zbog toga.
Dalje, jako je važno da trolejbus ima ispravne ventile i jastuke i dobro naštelovan pritisak trola, a da vozač zna šta i kako radi, čak i kad brzo vozi.
O ziu možemo svakako prilati, ali da su bili spori, nikako, posebno nakon 1989, mada je već i druga nabavka iz 1985. imala dosta moćniji pogon od onih sa početka, 1980-1982.
I pre nego što sam počeo i sam da ih vozim, sećam se dok su novi bili i oni i mreža i ulica D.Tucovića da se i uzbrdo uveliko vozilo preko 80.
Neću nikog ubeđivati. Ko hoće neka veruje, neka čita, šta god, ko neće, ima izbor.