Šta je novo?

Trolejbusi

Dokle god se GSP i Grad ne uteraju u 21. vek, svaka ideja o ukidanju ovoga i menjanju ovim je u najmanju ruku bezobzirno prema ljudima koji zavise od arterija kojima bi ta vozila prolazila i koje ih vode do centra i drugih delova grada.

Veća širenja trolejbuskih mreža u Beogradu treba da se razmatraju samo tamo 1) gde su ulice minimum 1+2 ili 2) gde je konfiguracija saobraćajnica takva da u slučaju zastoja duž pravca kretanja JGPa, neće celo naselje ostati paralisano i odsečeno od previše pristupa spoljnom svetu.

U skladu sa time, Novi Beograd spada u kategoriju 1). A Zemun bi možda, ali kažem možda jer ga ne poznajem baš dobro i nisam ga obišao celog, mogao da bude kategorija 2). Samo što je po meni Novi Beograd za tramvaje. Ali ako neko želi da tera trolejbuse kroz one baštice i ostva - hej, bi maj gest što bi rekli. XD Ideju o širenju trolejbusa na levoj obali Save podržavam, i što se tiče NBG i što se tiče Zemuna. Ne znam gde sam ja to napisao da ''ne može trolejbus na Novi Beograd ili Zemun''. :D Ali pod uslovom da se onda i na toj strani grada napravi depo pa da svaki depo opslužuje linije koje će počinjati i završavati se na istoj strani reke. Protiv sam ideje da se razvlače trolejbuske linije preko mostova. Mreža može, za potrebe razmeštanja vozila. Ali linije ne. Jer poslednje što nam treba je da i na Brankovom mestu imamo ovakve situacije.


Žao mi je ako nekome zvučim zadrto i tvrdoglavo u svom stavu da trolejbusi - u sadašnjem obliku - ne treba da se guraju nigde dalje gde svojim zastojem mogu da parališu ceo deo grada. Ali to se tako radi, svidelo se to nama ili ne. I to je jedan od stavova koje mislim da nikad neću promeniti, jer se kosi sa logikom i razumom. Kao što se kuća ne gradi od krova pa do temelja, tako isto i za širenje mreža trolejbusa i tramvaja prvo treba da se ispune neki kriterijumi glede saobraćajnica, pa se tek onda razmatra provlačenje mreže i šina tu.

Ako se to ne radi valjano (i planiranje mreže ali i širenje i izgradnja novih ulica), onda ćemo da se udavimo u situacijama (da ne kažem g**nima) kao što su: istočni deo grada presečen autoputem a ostavljen da ga prelazi na svega 3-4 mesta; Kruševačka i Dušanovačka petlja koji su redovno začepljeni sve od početka Jerkovića do Kalenića; Jajinci koji kad god se desi neki udes na glavnom putu, moraju da čekaju bar sat vremena pre nego što dobiju pristup ostatku grada ili da idu okolo, južnim putem; Mirijevo do kog vodi 1+1 saobraćajnica koja nije čak ni ulica nego nešto nalik seoskom putu; zatim razni debilizmi i uska grla poput onih u 14. decembra i Žičkoj, koja 50 faking godina čekaju proširenje. I tako dalje i tako dalje. Epa, ja nikada neću podržavati prakse koje vode takvim situacijama, već ću naprotiv i dalje da urgiram da se takve gluposti reše i eliminišu, i da se u budućnosti više ne ponavljaju.


Naravno, sve ovo što govorim za trolejbuse, govorim za situaciju sada i u narednih 5 godina, sa ovim sadašnjim BKMovima. Ako/kad GSP i Grad jednog dana najave da će nabavljati nove trolejbuse sa velikim autonomijama, tada ću izneti svoj komentar u skladu sa novonastalim okolnostima i mogućnostima. Ali do tada, menjanje pouzdanog i proverenog podsistema drugim, bez ikakve preke potrebe i razloga, je u najmanju ruku suludo. Da napomenem da afinitet i/ili nostalgija prema trolejbusima ili tramvajima nije validan razlog. Jer i ja sam prvih 14 godina života proveo prekoputa najvećeg zbornog mesta trolejbusa, i to Zijača, i gotivio sam i njih i to mesto. Pa ipak, odavno ne osećam potrebu da ih vraćam gde im mesto nije. Ni Zijače kao atrakcije, ni trolejbuse generalno govoreći. Bitna mi je funkcionalnost. Pogotovu ovih zadnjih godina opšteg propadanja i preopterećenja Beograda, pogotovu glede javnog prevoza.
 
Poslednja izmena:
@Bender Rodriguez ovo što sam napisao, kao što i sam vidiš, nije napisano da se odnosi na nekog konkretnog, jer ako malo bolje pogledaš, videćeš da sam naveo i stvari koje nemaju veze sa tobom, ali imaju sa tematikom, pošto se provlače kroz forum od strane više ljudi, ali i manjim delom vezano za pisanja i predloge Gradskih otaca. A da sam išao u sitna crevca, što kažu, bilo bi tu još podosta primera. Suština je da ispada da tramvaj može kroz svaku guduru da se provuče, iako su potrebni obimniji radovi u nekim slučajevima, a da trolejbus ne ispunjava uslove čak ni tamo gde bi mogao da ide bez kontaktne mreže, a od komplikovanijih radova, širenje mreže bi zahtevalo samo izgradnju kontaktne mreže. I taj primer Žičke koji si naveo, za neke bi bio lako rešiv kada bi trebalo da se konvertuje u tramvajski saobraćaj, ali ne i za normalan trolejbuski saobraćaj.

Čitajući forum, stiče se utisak, od strane pojedinaca, da je najbolje da se Beograd organizuje kao Zagreb, dakle bez trolejbusa. Više puta sam isticao i navodio primere kako mogu i trolejbuski i tramvajski saobraćaj da se šire, a da ne ugrožavaju međusobno jedni druge. Sa druge strane, recimo @Karlo del Ponte smatra da je tramvaj bolje rešenje kroz Mirijevski bulevar, ali mi još uvek nije odgovorio kako bi rešio pitanje produženja po dolasku do Vitezova Karađorđeve zvezde. Takođe, što se tiče Lešća, tu se slažem sa @Дошљак , a to sam i sam isticao više puta.

Za kraj bih istakao i da ovo što si napisao, vezano za konfiguraciju, gde je konfiguracija saobraćajnica takva da u slučaju zastoja duž pravca kretanja JGPa, neće celo naselje ostati paralisano i odsečeno od previše pristupa spoljnom svetu, nažalost slika i prilika Beograda. Nama je 90% saobraćajnica takvo da ako tu stane saobraćaj, mi se hvatamo za glavu, jer ili nemamo adekvatnu alternativu ili nemamo uopšte alternativu.

Kao što ne smatram da su moji predlozi i ideje idealni, tako isto ne smatram ni da su ideje i predlozi drugih idealnih. Problem nastaje što se u većini slučajeva polazi od pretpostavke da su ideje i predlozi onoga ko ih je dao idealni i da otprilike svi treba da se složimo sa istim. A kako ja nisam u svemu u pravu, tako nisi ni ti, ali isto tako nisu ni drugi, jedino što bi bilo rezonsko rešenje, je da svi spustimo loptu i nađemo zajedničko rešenje. Pogotovu što širenje tramvaja i trolejbusa ne znači apriori da ne mogu zajedno da kohabitiraju, niti da ako se jedan vid prevoza od pomenutih širi, da drugi ne može, te da zato treba da se odlučimo za jedno.

P.S.
Grad je već najavio da će nabavljati nove trolejbuse sa velikim autonomijama, čak i bio konkurs za Škodu, tako da možeš slobodno da udariš po komentarisanju u skladu sa novonastalim okolnostima i mogućnostima.

E da, i još jedna stvar, afinitet i / ili nostalgija prema autobusima, takođe nije garancija boljeg prevoza u gradu.​
 
Poslednja izmena:
Pa ne, što se tiče tramvaja, ti znaš da sam ja i po tom pitanju vrlo strog i da smatram da tramvajima nije mesto svugde. Štaviše, nekoliko puta si sigurno naletao na moja pisanja i kritikovanja da su tramvaji u Beogradu nagurani na par lokacija gde im i nije baš mesto, dok su drugi delovi grada koji su dušu dali za njih - ignorisani. Nego ovo je tema o trolejbusima i sad pričamo o njima pa sam se zato ovde posvetio samo njima.
Nama je 90% saobraćajnica takvo da ako tu stane saobraćaj, mi se hvatamo za glavu, jer ili nemamo adekvatnu alternativu ili nemamo uopšte alternativu.
Jeste, ali dakle nisu sve. Ako stanu trolejbusi u Kralja Milana, to je glavobolja, ali rešiva, odnosno pondošljiva. Ali ako stanu trolejbusi u Žičkoj ili 14. decembra, to je pakao. A ako bi stali recimo na putu u Jajincima (bez širenja), to bi tek bila katastrofa. Malo pošto se na forumu ranije povela priča o trolejbusima u Jajincima, uzeo sam Maps i pogledao koliko ima alternativnih pravaca iz tog naselja (a da nije skroz zaobilazni put na jug pa skrooooz okolo). Jer za razliku od mnogih sanjara na ovom forumu, ja kada uđem u diskusiju o predlaganju nekog projekta ili rešenja, zapravo se trudim da pokrijem sve detalje i faktore, a ne samo svoje lepe želje i samo ono što mi se dopada. Doduše, kapiram da nekome to nije dovoljno jer ne znam sve autobuske linije u gradu i njihove sve podvarijante... 😄

Elem, pogledao sam to našao sam tipa 2 ili 3 izlaza iz Jajinaca kroz lokalne sokake. Teško mi je da bilo šta tvrdim, jer jesam prolazio dosta kroz Jajince, ali nisam skretao sa glavnog puta nakon što se prođe prvih 300 metara naselja. I po onome što vidim, tamo ako bismo uveli trolejbuse, a ne bismo proširili glavnu arteriju, to kad stane, računaj da staje celo naselje od te tačke duž trase pa sve do južnog kraja naselja.

Meni takve stvari bodu i oči i živce, na više načina. Prvo, zato što oduvek u svemu vezanom za urbanizam, polazim od toga koliko je dobro saobraćajno uređeno. Jer ulice su arterije grada, a saobraćaj je krv. Drugo je sad to što se izgubila mera u automobilizmu, pa ja u drugim raspravama pozivam i na dozivanje pameti po pitanju kvantiteta privatnog saobraćaja. Ali što se tiče funkcionisanja grada, jedan od osnovnih postulata jeste da od same ulice tj. mreže ulica mnogo zavisi kakav će saobraćaj biti u celini. A drugi razlog takvih mojih stavova je što vidim na svakih 500 metara neko mesto gde Beograd i ljudi u njemu ispaštaju zato što svi redom u poslednjih 70 godina nisu na vreme rešili neke stvari, ili nisu uopšte bili ni svesni problema. Kao npr onaj debiizam s Mirijevom, naprave tada satelitsko naselje sa par desetina hiljada ljudi, a do njega vodi seoski put čak i bez trotoara. Ili recimo Vidikovac i Cerak vinogradi, do kojih glavni put vodi preko 1+1 saobraćajnice kroz Košutnjak. Na takvim mestima, kad nešto stane na putu, staje ili se guši sve u krugu od 2-5 km (zavisno od slučaja).

E ako već ne možemo da ispravimo sve te idiotluke, ja želim da bar sebe ne dovodimo u nove takve situacije, nego da se ubuduće sve radi postupno i razumno. U slučaju javnog prevoza, to podrazumeva i da se podsistem koji je visoko, ili pak potpuno zavisan od mreže i šine, ne uvodi tamo gde bi njegov zastoj značio zastoj celog naselja ili dela grada. Pogotovu, pogotovu ne ako se argumenti za takvu konverziju svode na ''ali trolejbus ne zagađuje'' (a autobus koji vozi 160 ljudi inače rastura od zagađenja, podaviše nas auspusi 700 autobusa, a auspusi 900.000 automobila, grejanja, industrije... to je sve coolio...) i argument ''ali trolejbus/tramvaj mi izgleda romantičnije''.


Pošto još uvek nije sklopljen ugovor o nabavci novih trolejbusa, za mene je to još uvek dalja priča tako da ću da sačekam da vidim šta će se kupovati, i da li će se uopšte kupovati, pre nego što počnem da razmišljam o primeni trolejbusa sa velikim autonomijama. Mada lično ne gajim velike nade i očekivanja od tih autonomija jer smo na ovoj i drugim temama iznova i iznova utvrdili da GSP i Grad još nisu dorasli takvim tehnologijama i velikim koracima napred. Pošto još ni tehnologije iz 90ih nisu savladali.
 
Poslednja izmena:
Pa ne, što se tiče tramvaja, ti znaš da sam ja i po tom pitanju vrlo strog i da smatram da tramvajima nije mesto svugde. Štaviše, nekoliko puta si sigurno naletao na moja pisanja i kritikovanja da su tramvaji u Beogradu nagurani na par lokacija gde im i nije baš mesto, dok su drugi delovi grada koji su dušu dali za njih - ignorisani. Nego ovo je tema o trolejbusima i sad pričamo o njima pa sam se zato ovde posvetio samo njima.
To šta ti smatraš je jedno, i tu se uglavnom slažemo. Ja sam opšte poređenje napravio između trolejbusa i tramvaja, zato što su razmišljanja dijametralno suprotna, tačnije neka vrsta ekstrema na obe strane.

Jeste, ali dakle nisu sve. Ako stanu trolejbusi u Kralja Milana, to je glavobolja, ali rešiva, odnosno pondošljiva. Ali ako stanu trolejbusi u Žičkoj ili 14. decembra, to je pakao. A ako bi stali recimo na putu u Jajincima (bez širenja), to bi tek bila katastrofa. Malo pošto se na forumu ranije povela priča o trolejbusima u Jajincima, uzeo sam Maps i pogledao koliko ima alternativnih pravaca iz tog naselja (a da nije skroz zaobilazni put na jug pa skrooooz okolo). Jer za razliku od mnogih sanjara na ovom forumu, ja kada uđem u diskusiju o predlaganju nekog projekta ili rešenja, zapravo se trudim da pokrijem sve detalje i faktore, a ne samo svoje lepe želje i samo ono što mi se dopada. Doduše, kapiram da nekome to nije dovoljno jer ne znam sve autobuske linije u gradu i njihove sve podvarijante... 😄

Elem, pogledao sam to našao sam tipa 2 ili 3 izlaza iz Jajinaca kroz lokalne sokake. Teško mi je da bilo šta tvrdim, jer jesam prolazio dosta kroz Jajince, ali nisam skretao sa glavnog puta nakon što se prođe prvih 300 metara naselja. I po onome što vidim, tamo ako bismo uveli trolejbuse, a ne bismo proširili glavnu arteriju, to kad stane, računaj da staje celo naselje od te tačke duž trase pa sve do južnog kraja naselja.

Meni takve stvari bodu i oči i živce, na više načina. Prvo, zato što oduvek u svemu vezanom za urbanizam, polazim od toga koliko je dobro saobraćajno uređeno. Jer ulice su arterije grada, a saobraćaj je krv. Drugo je sad to što se izgubila mera u automobilizmu, pa ja u drugim raspravama pozivam i na dozivanje pameti po pitanju kvantiteta privatnog saobraćaja. Ali što se tiče funkcionisanja grada, jedan od osnovnih postulata jeste da od same ulice tj. mreže ulica mnogo zavisi kakav će saobraćaj biti u celini. A drugi razlog takvih mojih stavova je što vidim na svakih 500 metara neko mesto gde Beograd i ljudi u njemu ispaštaju zato što svi redom u poslednjih 70 godina nisu na vreme rešili neke stvari, ili nisu uopšte bili ni svesni problema. Kao npr onaj debiizam s Mirijevom, naprave tada satelitsko naselje sa par desetina hiljada ljudi, a do njega vodi seoski put čak i bez trotoara. Ili recimo Vidikovac i Cerak vinogradi, do kojih glavni put vodi preko 1+1 saobraćajnice kroz Košutnjak. Na takvim mestima, kad nešto stane na putu, staje ili se guši sve u krugu od 2-5 km (zavisno od slučaja).

E ako već ne možemo da ispravimo sve te idiotluke, ja želim da bar sebe ne dovodimo u nove takve situacije, nego da se ubuduće sve radi postupno i razumno. U slučaju javnog prevoza, to podrazumeva i da se podsistem koji je visoko, ili pak potpuno zavisan od mreže i šine, ne uvodi tamo gde bi njegov zastoj značio zastoj celog naselja ili dela grada. Pogotovu, pogotovu ne ako se argumenti za takvu konverziju svode na ''ali trolejbus ne zagađuje'' (a autobus koji vozi 160 ljudi inače rastura od zagađenja, podaviše nas auspusi 700 autobusa, a auspusi 900.000 automobila, grejanja, industrije... to je sve coolio...) i argument ''ali trolejbus/tramvaj mi izgleda romantičnije''.


Pošto još uvek nije sklopljen ugovor o nabavci novih trolejbusa, za mene je to još uvek dalja priča tako da ću da sačekam da vidim šta će se kupovati, i da li će se uopšte kupovati, pre nego što počnem da razmišljam o primeni trolejbusa sa velikim autonomijama. Mada lično ne gajim velike nade i očekivanja od tih autonomija jer smo na ovoj i drugim temama iznova i iznova utvrdili da GSP i Grad još nisu dorasli takvim tehnologijama i velikim koracima napred. Pošto još ni tehnologije iz 90ih nisu savladali.
Da li siu nekad probao da postaviš stvari na sledeći način? Uzmimo primer Jajinaca. Najavljeno je da ćemo imati trolejbuse sa autonomijom, ali ozbiljnom, ne kao ono ranije, gde je bila tolika da se trola samo može skloniti sa neke raskrsnice. Imamo izgrađenu mrežu do kraja Banjice. Možemo da iskoristimo te nove trole za produženje do Spomen parka Jajinci, bez kontaktne mreže i bez širenja puta. Ako stane trola, druge mogu da je zaobiđu i nema zastoja.
 
O tome ću pisati kada vidim potpisan ugovor, i još bitnije - kad vidim gotova vozila na putu ka Srbiji ili bar u pripremi za transport. Jer potpisasmo mi i one BMCove pa džaba što su napravljeni i stigli, kad eno sede na parkinzima, verovatno jer nema ko da ih vozi ili ko da ih održava.
A u slučaju trolejbusa, još ništa nije ni odabrano ni potpisano.

Tako da otom potom.

Inače, ako me sećanje dobro služi, AKSM-2001 (noviji BKMovi) su imali autonomiju od čak 500 metara, što je mnogo više od toga da se sklone sa raskrsnice. Ali džaba kada preduzeće kome pripadaju nije izašlo iz 1950ih, a uz to je prepuno lopova i korupcije, pa kad im nestaju čitavi autobusi, naravno da su posle malo vremena ponestale i sve te baterije. E takve stvari su ono što mene brine kod GSPa i Grada. Nije bitno samo da u Beograd stigne fensi vozilo sa sjajnim karakteristikama, bitno je da ovi to i održavaju i eksploatišu. A to je već mnogo, mnogo veći poduhvat.
 
Onda nema šta da se brineš. Nećeš morati da brineš za komentarise o proširenju mreže nekog podsisitema, nego o njenom proređivanju i skraćenju linija, jer je bitnije imati zilion vozila koji trule sami od sebe, i da se priča kako je nabavljeno više vozila od gospodina kradonačelnika i kako se brine o ekologiji, dok nas istovremeno prevoze gutači nafte, i to u sve manjem i manjem broju, jer vozači idu tamo gde će moći da žive od plate i još da pritom imaju i život van posla.
 
Mene ne brine gutanje nafte. Ne brine me čak ni izduvni gas iz auspuha ako vozilo koje ga izbacuje čini višestruku, stostruku korist svojoj zajednici naspram cene tog zagađenja koje izbacuje. Drugim rečima, mene zagađenje od autobusa ič ne pogađa. Po poslednjim istraživanjima, u Beogradu saobraćaj učestvuje u aerozagađenju sa oko 20%.
Tu se naravno ubrajaju sva vozila, njih skoro pa milion. Od svih njih, samo 700 otpada na autobuse gradskog prevoza. To je mizerno malo, znači 700 vozila od milion, koji svi skupa daju 20% aerozagađenja. Jasno je iz toga da je učinak autobusa presmešno mali. Naravno, neko će reći ''ali oni troše više''. Jeste, ali zato prevoze 100 do 160 ljudi, naspram automobila u kome su u proseku nešto između jedne i dve osobe.

Uostalom, moj stav o svemu tome i stoji non stop u mom potpisu. Jer sam uvideo da živimo u tom nekom periodu kada se svi teše i ubeđuju da su bog zna kako ekološki i odgovorni, a sve što rade je da samo jedno zlo menjaju drugim, a onda žmure pred manama i cenama tog drugog.
Figurativno govoreći, radije bih živeo u gradu poput Beograda sa 2.000 dizel autobusa i 400.000 privatnih dizel automobila, nego u gradu poput Beograda sa 1000 električnih i 0 SUS vozila u JGP, al zato milion privatnih automobila. Kamo sreće da nam saobraćaj više zavisi od dizel autobusa, jer onda bismo imali i manje gužvetina po Beogradu, i samim tim još manje zagađenje.

Tako da sa aspekta ekologije, ja uopšte nemam problem što autobusi idu na dizel i, opet, sa aspekta ekologije, meni je svjedno hoće li negde proći trolejbus sa 100 putnika ili autobus sa 100 putnika.
 
Zavisi nam od vozača tih autobusa. To je poenta mog komentara. Imali mi isključivo dizel autobuse, ili imali isključivo elektro vozila, ako ne plate koliko treba, neminovno će doći do toga da se poveća broj kola na ulicama, jer će mnogi dići ruke od čekanja autobusa koji će saobraćati poput BG: voza, na 30 minuta na papiru, a u praksi, kada dođe, dobro je došao.
 
Што се тиче дилеме трамвај или тролејбус за НБГ, решење је просто - оба. Трамваји за праволинијске коридоре без пуно скретања, типа дуж четири уздужна булевара, а тролејбуси за линије које скрећу са тих траса, попут 65, 67, 68, 71, 72, 77, 78, 83. Што се тиче града са друге стране Саве, слажем се да су саобраћајнице углавном закржљале, али мислим да где могу аутобуси да могу и тролејбуси.
 
Tramvaji su pre svega za trase na kojima se njihova izgradnja isplati, i gde ima (ili pod određenim uslovima može da bude) dovoljno putnika.
 
Čitajući forum, stiče se utisak, od strane pojedinaca, da je najbolje da se Beograd organizuje kao Zagreb, dakle bez trolejbusa. Više puta sam isticao i navodio primere kako mogu i trolejbuski i tramvajski saobraćaj da se šire, a da ne ugrožavaju međusobno jedni druge. Sa druge strane, recimo @Karlo del Ponte smatra da je tramvaj bolje rešenje kroz Mirijevski bulevar, ali mi još uvek nije odgovorio kako bi rešio pitanje produženja po dolasku do Vitezova Karađorđeve zvezde. Takođe, što se tiče Lešća, tu se slažem sa @Дошљак , a to sam i sam isticao više puta.
Mislim da primećujete da sam mnogo ređe na forumu nego pre nekoliko godina. Nekada sam živeo sam, a sada trudna žena i dete traže svoju pažnju. Evo, sada pišem na brzinu i na poslu, i samo zato što danas nisam tako opterećen.

Evo onoga što si čekao tako dugo, i izvini na čekanju.
hgfghghghfg.jpg

Dakle tramvajski tunel, nastavljam sa svojom jeresi. Pruge za manje od 200km/h, putevi kategorije niže autoputa, i šinski prevoz znatno jeftiniji od metroa.

Kota Bulevara kralja Aleksandra je oko 200 metara, a Mirijevskog parka oko 140 metara. Između je greben visine oko 230 metara. Oko kilometar je potrebno za savladavanje visinske razlike, a to se čini tunelom od reda cene 20 miliona evra bez podzemnih stanica. Vreme putovanja Mirijevski Park-Vukov Spomenik bez intervencija na Bulevara kralja Aleksandra 18-20 minuta. Vreme putovanja sa intervencijama na Bulevaru kralja Aleksandra 15 minuta. Da, ne pokriva ni pola Mirijeva, ali podržava razvoj uslužne privrede, i prvi put se pojavljuje kvalitetna alternativa. 1+1 drumovima.

Predlog predviđa razvoj glavne bočne infrastrukture koja se trenutno svodi na 1+1 traku u Mite Ružića. Tu se očekuje bulevarski profil od Mirijeva do Vojislava Ilića sa 1+1 za trolejbus+taksi i 1+1 za automobile, a 2+2 za automobile van vršnih sati.

Da, društveno najsloženiji deo svega toga je eksproprijacija, ali bez toga nema napretka.

Konkretno za trolejbuse očekujem da preko Mite Ružića ide jedna trolejbuska linija ka Slaviji, a jedna ka Trošarini.
 
Zamisljam trolejbuse u Bulevaru pored postojećeg haosa sa tramvajima i jednom trakom. Loša slika.

Inače još dva su se juče pokvarila sli nisam stigao da ih fotkam.
 
Ovaj deo grada ima veliki potencijal za trolejbuse, i tu najpre treba razmatrati nova širenja, ali i iskorišćenje novouvedene mreže u Cvijićevoj i Žorža.
Dorcol.jpg
Tu se uklapa i predlog @MC_ da se iskoristi Dunavska od ulaza u Luku do Pančevca. E sad, bilo bi sjajno kada bismo mogli da znamo konačan ishod blesavog projekta Linijski park. Koliko će se izgraditi, koliko neće, kojom trasom će ići (zavisno od toga koliko se izgradi), kako će izgledati saobraćajnice koje ga seku. Kao i kako će jednog dana izgledati prostor oko Luke i Pančevca. Kao i prostor istočno od Pančevca. Kad bismo to znali, mogli bismo lakše da planiramo i predlažemo. Ali čak i dok se sve to čeka, ako se zna da će Dunavska biti i ostati takva do Pančevca, u narednim godinama, kako se bude bližila izgradnja Linijskog parka iiiii preuređenje celog tog brloga oko Luke Beograd (koji će sigurno postati stambena i poslovna četvrt) bilo bi mudro da se sprovede mreža duž Dunavske sve do, recimo, okretnice kod Pančevca. Tako bi uvođenje trolejbusa moglo da se uradi dok se prostor oko Luke još gradi, i da bude spremno kada krenu useljavanja. A isto tako, kako se bude uređivao divlji zapad istočno od Pančevca, GSP i Grad će imati mrežu tu do samog mosta, a posle lako i brzo mogu da je prošire na istok.

Rezultat će biti to da će ceo deo grada između Despota Stefana, Višnjičke (jednog dana) i Dunava imati uslove za brzo i lako širenje trolejbuske mreže. Iz koje posle može da ode jedan krak i na Karaburmu i ka Mirijevu. Višnjicu ne pominjem jer koliko znam, do nje je planiran tramvaj, tj. do Rospi Ćuprije.

Otom potom ću okačiti mapu sa potencijalnim novim krakovima mreže koji će biti mogući i primamljivi kada bi se neke od saobraćajnica napokon proširile.
 
P.S.
Micka Krstića ima mesta za proširenje, ali samo od Višnjičke do Patrisa Lulumbe. Iznad toga, vajni SFRJ građevinari i arhitekte su dizale zgrade tik uz ivice trotoara, tako da tu ne otpada samo širenje na 2+2, nego nema mesta čak ni za 2+1. U Marijane Gregoran ima deonica gde bi moglo da se izvuče 2+1, ako bi se rasčitile automobilčine. Što bi, na kraju krajeva, možda i bilo dovoljno da se osigura da ne bude većih zastoja u kraju. Jer trolejbuska mreža obično ima napajanje na oko 300 metara, a nadam se da će ubuduće, jednog dana trolejbusi GSPa imati veće autonomije i još bitnije - baterije koje nisu počupane i rasprodate. Pa recimo, ako dođe do nestanka struje u Micka Krstića baš na delu 1+1, da će vozila uz pomoć baterija moći da se sklone iz tog uskog grla i premeste do Višnjičke odnosno do proširenja na 2+1 u Marijane Gregoran. To jest, nije imperativ da trolejbuska trasa celom dužinom ima 2+2 ili 2+1, samo da nema više od 300-500 metara gde je sve isključivo 1+1.

P.P.S.
Još jedna otežavajuća okolnost u dugoročnom planiranju bilo kakvih trolejbusih mreža i linija je i što još uvek ne znamo pouzdano šta će na kraju biti sa pogonom Dorćol.
 
Mislim da primećujete da sam mnogo ređe na forumu nego pre nekoliko godina. Nekada sam živeo sam, a sada trudna žena i dete traže svoju pažnju. Evo, sada pišem na brzinu i na poslu, i samo zato što danas nisam tako opterećen.
Moj komentar se nije odnosio na tvoj trenutni aspekt života, nego na to što je prilikom odgovora vezanog za tramvaje, dat odgovor na sve moje komentare za različite delove grada, osim za Mirijevo, koje nije ni pomenuto čak ni u kontekstu "ne znam" ili "nekom drugom prilikom".​

Evo onoga što si čekao tako dugo, i izvini na čekanju.
Pogledajte prilog 136419
Dakle tramvajski tunel, nastavljam sa svojom jeresi. Pruge za manje od 200km/h, putevi kategorije niže autoputa, i šinski prevoz znatno jeftiniji od metroa.

Kota Bulevara kralja Aleksandra je oko 200 metara, a Mirijevskog parka oko 140 metara. Između je greben visine oko 230 metara. Oko kilometar je potrebno za savladavanje visinske razlike, a to se čini tunelom od reda cene 20 miliona evra bez podzemnih stanica. Vreme putovanja Mirijevski Park-Vukov Spomenik bez intervencija na Bulevara kralja Aleksandra 18-20 minuta. Vreme putovanja sa intervencijama na Bulevaru kralja Aleksandra 15 minuta. Da, ne pokriva ni pola Mirijeva, ali podržava razvoj uslužne privrede, i prvi put se pojavljuje kvalitetna alternativa. 1+1 drumovima.

Predlog predviđa razvoj glavne bočne infrastrukture koja se trenutno svodi na 1+1 traku u Mite Ružića. Tu se očekuje bulevarski profil od Mirijeva do Vojislava Ilića sa 1+1 za trolejbus+taksi i 1+1 za automobile, a 2+2 za automobile van vršnih sati.

Da, društveno najsloženiji deo svega toga je eksproprijacija, ali bez toga nema napretka.

Konkretno za trolejbuse očekujem da preko Mite Ružića ide jedna trolejbuska linija ka Slaviji, a jedna ka Trošarini.
Ova mapa baš fino dočarava ono što sam pisao vezano za trolejbuse i Mirijevo. Tačno se vidi da trolejbusi mogu da pokriju maltene celo Mirijevo, a tramvaj tek mali deo, pa i sa te strane ne vidim neku veliku svrhu i prednost istog kroz Mirijevski bulevar, u odnosu na trolejbuski saobraćaj. Što se tiče povezivanja tunelom na Bulevar, to je već daleko korisnije i daje bržu vezu sa drugim delovima grada.

Nešto baš i nisam optimističan po pitanju proširenja i provlačenja trolejbusa od Učiteljskog naselja do raskrsnice Vitezova Karađorđeve zvezde i Mirijevskog venca. Pogotovu što su zgrade u Vitezova Karađorđeve zvezde maltene uz sami kolovoz. A ni Mis Irbijeva nije u boljem stanju. Realnije bi bilo da se neka linija preusmeri iz Vojislava Ilića u Gospodara Vučića do Cvetka, pa onda Bulevarom do Mite Ružića ili da se 19 produži do Bulevara, pa Bulevarom sa druge strane do Mite Ružića. U oba slučaja bi trolejbus išao na baterije tu deonicu kroz Bulevar.​
 
Poslednja izmena:
Šta je beše predloženo na forumu za Mirijevski bulevar? Tramvaji ili trolejbusi? Pretpostavljam tramvaj, pošto u svim planovima i predlozima je predviđeno da vozi bar do Rospi Ćuprije. Tako da posle lako može da se odvoji jedan kraj ka Mirijevu, pored depoa Karaburma.

Naravno, uz rasčišćavanje divljih automobilčina koje se parkiraju na postojećem 2+2 kolovozu.
 
Миријевски булевар комотно може да има и тролејбусе и трамваје с тим што би трамвај стигао само до парка на Миријевском венцу, док би се трола провукла и даље трасом 25П и 74.

Што се тиче ширине од једне траке по смеру, то није препрека за тролејбусе. Није бајно, ал није бајно ни за сав други саобраћај, а што је па тролејбус гори од осталих. Ако имамо трамваје у 1+1 онда могу комотно и троле.
 
Pa u tome i jeste stvar:
Na koliko mesta u gradu imamo tramvaje u 1+1? Na kakvim mestima su? (recimo, jel su u poduznim naseljima ilo su paralelne sa drugim velikim ulicama) I koliko iznose te deonice?
A i kakav je saobracaj u njima, na kraju krajeva? Koja je prosecna brzina kretanja i protocnost?

Trolejbuske linije i mreza mogu na dalje da se sire u 1+1 ulicama samo na kratkim deonicama posle kojih postoji 2+1 ili 2+2. Gde bi vozila mogla da se sklone ili pak naredjaju ako ikad dodje so nekog zastoja. Naravno, govorim za sadasnje stanje i sadasnje uslove. Sta ce biti moguce za 5 godina, ili kad se potpise novi ugovor, tada cu komentarisati u skladu sa tadasnjim uslovima. Ali ovde i sad, sa ovim GSPom i ovim tehnologijama i vozilima, nove linije sa predugackim deonicama duz 1+1 ulica su prosto nedopustive. Pogotovu ako neko zeli da ukine proverene i funkcionalne autobuse da bi ih zamenio trolejbusima i mrezom. Ne vidim poentu u tome, evo neka mi objasni neko?

Nemojmo se zavitlavati sa ovakvim stvarima. Niko ne zeli da mu ceo kraj bude paralisan zbog nestanka struje ili jednog vozila koje ne moze da se pomeri a zablokiralo je sva druga. Mislite malo i o tome. A trolejbuse planirajte i predlazite najpre tamo gde vec ima uslova (2+1 i 2+2) a potom u buducim naseljima i saobracajnicama.
 
Poslednja izmena:
Мало има улица 2+1 између Вишњичке и Војислава Илића. Опет, лакше је улагати у новија, модернија и поузданија возила него у ширење тесних улица.
 
Ok, ali znas sta je jos lakse?

Ostavis autobuse da i dalje voze na miru tamo gde to uspesno rade vec decenijama. A trolejbuse siris po novim naseljima koja se grade i koja mogu da imaju odgovarajucu infrastrukturu i ulice.


Evo npr za sve ove godine ne videh da je neko ovde predlozio ili makar pomenuo trolejbuse u Beogradu na vodi. Makar pomenuo (ako gresim, ispravicu se). A naselje puno sirokih i preglednih ulica. Ali ne. Isto kao sa tramvajima na Novom Beogradu - forumasima je, isto kao i nekim vlastima i struci u zadnjih par decneija, bitnije da sinama penetriraju (namerno koristim tu rec) kroz Autokomandu i Stepu i Trosarinu... nego da popune nesto od ovih neiskoriscenih prostora (ovo dajem samo kao primer, jer ova slika mnogo govori i dobro ilustruje). Logike bez. Nikad nisam razumeo ljude koji bi stalno da menjaju i eksperimentisu nad stvarima koje u izvornom obliku rade dovoljno dobro. Zasto trolejbus tamo gde autobus vec dobro sluzi? U cemu ce trolejbus biti superiorniji? Ok, bice bolji na nagibima, to stoji. Ali jel ima jos neki argument? Samo molim vas nemojte price o auspuhu ili da se drndavi BKM kome klopara vesanje mnogo mnogo manje cuje nego dizel motor Solarisa. XD Elem, zasto ne siriti taj trolejbus na nove pravce i naselja, a ono sto vec radi ostaviti i ustedeti pare, vreme i radove?

Usput, sirenje ulice nije samo investicija u bolju protocnost JGPa nego u bolju saobracajnu situaciju u celom gradu. Pogotovu u ovako zakrzljalom gradu koji vecito kaska za necim. A sto se vise odlaze sirenje, to posle vise boli, a vremenom postane i kancer koji se nikad ne moze izleciti. Primera je bezbroj. Krusevacka, Dusanovac, 14. decembra, Vozdovac, Zicka, Milana Rakica...
 
Poslednja izmena:
Београд на води има проблем што су му саобраћајнице без неке логичне везе са свим осталим околним саобраћајницама. И окретница испод Газеле је накарадно и на силу исфорсирана. Вилсонов булевар има ефикасну везу за било коју линију само преко Николаја Кравцова, код Сајма се он само улива у Војводе Мишића што искључује могућност успостављања неке иоле функционалне линије.
А долазимо и до проблема да у Београду уопште немамо неке нове правце већ само недовршене фрагменте. Ето могао би тролејбус Баново брдо-Бежанија преко моста на Ади и Булевара хероја са Кошара. И могла би 85 да постане тролејбуска линија.
Што се тиче ширења улица, у неким деловима града су веома потребна, а у неким су нажалост немогућа (пре свега на Врачару, Звездари и Карабурми).
Слажем се за трамваје на НБг, ту треба да се шире дуж сва четири паралелна булевара и велика је грешка што нису урађени у Војвођанској. За Бежанију је ефикаснији тролејбус, ето може линија ББ-БК.
 
Sa dosta stvari se slazem, samo i dalje ne cujem onu jednu - zasto na dovoljno funkcionalnim linijama autobuse menjati trolejbusima?
Imamo do sad tri argumenta u prilog tome: manje zagadjenje, manje buke i bolje performanse na nagibima. Da li je to sve?
 
Vrh