Kada sam negde u oktobru sedeo sa nekime iz vrha gradske uprave rečeno mi je da su BKM-ovi loši i da nikako neće biti uzimani. Tada mi je već bilo jasno da se znalo da pada gvozdena zavesa i da smo mi sa jedne strane dok su Belorusi sa druge. Žao mi je Karlo, ali zbog geopolitičke situacije kojoj mi nismo ni doprineli i veća je od nas neće biti nabavke BKM-ova u skorije vreme.
Postoji rešenje, i to u Rusiji. Početkom 2020. Trolza je obustavila proizvodnju i izdala proizvodni pogon u Engelsu kompaniji PC Transport Systems. Javio se problem sa uvozom iz Rusije i Belorusije, ali postoji mogućnost otkupa prava na proizvodnju Trolze Megapolis (čija nam solo verzija nije ni potrebna) koja bi u nedostatku Ikarbusa mogla poslužiti i kao osnova za domaći elektrobus iz Goše sa kvalitetnom a povoljnom Škodinom vučom. Takav proizvod ne bi bio ruski nego srpski, a povoljniji i od češkog SOR-a. Naravno, osim prava preuzeli bi i alatne mašine.
Jedan od 40 moskovskih zglobnih Megapolisa (Trolza 6206) koje su nakon ukidanja trolejbuskog sistema 2020. (zbog elektrobuskog lobija na čelu s Kamazom) razgrabili manji gradovi:
A pazi sada ovo. Ovakvih 7 linija sa po u proseku 16 vozila iziskuje inventar od 130 vozila (112 na linijama u špicu i 18 rezervi):
29 Dunavska > Terazije > Sjavija > Crveni krst > Šumice > Braće Jerković (Francuskom, bez kontakne mreže od Gundulićevog venca do Slavije u dužini od 2,4km, može bez kontaktne i na Medak 3)
40 Banjica 1 > Prokop > Takovska > Zvezdara > Šumice > Braće Jerković > Voždovac > Banjica 1 (kružna, postoji mogućnost da se izbije Aradska do Čingrijine tako da ne hvata Batutovu, a samo preseče BKA kod pijace)
41 Dunavska > Takovska > Prokop > Banjica 2 (bez kontaktne mreže od Crnotravske do Banjice 2, 2,4km u oba smera)
50 Zrmanjska > Ratka Mitrovića > Miljakovac > Voždovac > Braće Jerković > Šumice > Zvezdara (bez kontaktne mreže u Kirovljevoj i Zrmanjskoj)
53 Vidikovac > Ratka Mitrovića > Banovo brdo > Topčiderska zvezda > Takovska > Zvezdara
55 Čukarička padina > Banovo brdo > UMP tunel > Autokomanda > Južni bulevar > Zvezdara (bez kontaktne mreže od Beogradskog bataljona do Obalskih Radnika, ispeglati radijus krivine pri skretasnju desno iz Požeške u Valjevsku, 3,8km u oba smera)
59 Vidikovac >Miljakovac > Banjica 1 > Deligradska > Slavija (bez kontaktne mreže od Dragana Mancea do Slavije, odnosno od Pilota Mihaila Pertrovića do Vidikovca, 3km u oba smera)
Uzevši u obzir da je 83 solo Belkommunmaša 2009. koštalo 19 miliona evra što sada izađe skoro 23,1mln, odnosno oko 280k po troli, ako kažemo da je zglob 25% skuplji izašlo bi nam 350k po troli, koliko bi verovatno koštala i Trolza sa klimom i baterijama. Recimo da bi kvalitetnija (i skuplja) vuča i bolji delovi podigli cenu za dodatnih 100k dogurali bi do 450k. Za 58,5mln (11,5mln više) uzeli bi duplo više isključivo zglobnih vozila nego 80 većinski solo za 47 miliona. Alternativno, uvek je moguće ponuditi barebone verziju za 400k, ili 52mln (2x26mln iz dve nabavke) za ceo aktivni inventar. To je samo 5 miliona (skoro 11% više) od planiranog budžeta. Takva vozila ne bi trajala duže od 12 godina sa ozbiljnim remontom na 6 godina, a domaći proizvođač bi povećao proizvodnju, što remontima, što delovima, što češćim nabavkama. Putnicima bi bila ponuđena udobnija i pouzdanija vožnja (zglob umesto solo), a vozila bi i kao takva nesumnjivo bila kvalitetnija od Belkommunmaša. Uz to opstao bi sistem na koji smo navikli.
Ponovio bih opet da ukoliko pokušavaju da nastave sa zlostavljanjem jugoistočnog Beograda (privatnici i Kosmaj, ajde bar trole da budu zglobne ako ne mogu autobusi) bolje da ne bacaju tolke pare.