Šta je novo?

Trolejbusi

Ma sram bilo Beogradjane sto se usudjuju da znaju za bolje i sto se usudjuju da zele da se njihovim parama kupuju provereni proizvodi.

Kazi lepo da si rusofil i da skratimo.
Baš to, više mi se smučilo da se vozim ruskim, beloruskim, turskim i kineskim kantama, daće Bog da dođe Škoda bar 50 komada pa da bar negde mogu da se vozim kao čovek, uz Solarise na 17 i 31
 
Baš to, više mi se smučilo da se vozim ruskim, beloruskim, turskim i kineskim kantama, daće Bog da dođe Škoda bar 50 komada pa da bar negde mogu da se vozim kao čovek, uz Solarise na 17 i 31
Ja ću čak da budem blag pa da kažem da nisam kivan na ove naše BKMove niti na samu fabriku. Služili su nas ok ovih 11-12 godina. Ne dobro, ne loše, nego ok. Samo što su se istrošili, došlo je vreme za zamenu, a BKM fabrika se nije potrudila da se u međuvremenu poboljša i drži korak sa zapadnjačkim, i jbg, to je to. Idemo dalje, tražimo drugog.

Srbija nije ni u kakvoj obavezi da veštački i na silu izdržava neku fabriku. Bilo delimično (kao jedan od kupaca) bilo većinski. Bilo domaće, bilo strane. Kad nisam podržavao bezuslovno izdržavanje nekih naših fabrika koje su tvrdoglavo odbijale da se promene (naglašavam ovih zadnjih 10 reči), zašto bih to radio s Beloruskom? Prosto, ili je neko konkurentan, ili ispada iz igre. To je to. Niko nije dužan da nosa i idržava mrtav balast. Pogotovu ne tuđi, strani.

A i okolnosti u narednim godinama će takođe biti jako nepovoljne za oslanjanje na istočnjačku tehniku. Ovi neki što pričaju kako WW2 je trajao ''samo'' 5 godina pa misle da će i ovo da se reši za toliko i posle sve vrati na svoje, i puj pike ne važi, očigledno nisu upoznati šta je usledilo posle tog WW2 i koliko se tek tada stvari više nikad nisu vratile na isto.
 
Na stranu pljuvanje onih koji su istočno od nas, kada pogledam izbor koji imam, a to su biorazgradivi kinezi, turski sa turažom, beloruski i ruski koji su u fazi raspadanja (kod nas) i problem sa nabavkom rezervnih delova za bilo šta od njih u budućnosti i Škode na Solaris / SOR šasijama, a iskustvom koje imamo sa Solarisovim autobusima, naravno da ću odabrati "zapadnjačku" Škodu, jer ipak mi je bitno da imam(o) nešto sa čime ćemo moći da se prevezemo ko ljudi, a ne da strepim da li će me dobaciti od tačke A do tačke B u jednom komadu ili uopšte da me preveze (da ne crkne negde), niti da strepim da li ću sutra imati sa čime da se prevezem... Kol'ko god da ih dođe i kad god da dođu, isplati se čekanja.
 
Ovo čudo se, bez obzira svoj specifičan (ružan po nekima) dizajn neće raspasti posle prve tri rupe i kad ga neko popreko pogleda kao što je slučaj sa BKM, Liazima i ostalom ekipom

Taj je još i dobro uklopljen na šta liči Solaris u BRT varijanti ili bilo koji SOR u standardnoj. Jednostavno iako nisam ljubitelj takvog dizajna moram priznati da pored Phileas-a i Exquicity predstavlja uspešno osmišljenu savremenu izvedbu starih italijanskih trola bez vrata na kratkom prednjem prepustu kakve su vozile i Beogradom. Novi SOR izgleda kao niskopodni tramvaj poprečnog preseka šinobusa (napravi prekrivač sa slikom Urbosa 3 i prekri Duewag-ov šinobus).

Inače, kad smo već kod SOR-a nisam znao da je tako kvalitetan. Enterijer mi se dopada više nego eksterijer (koji osim ružne prednje maske karakterišu i vrata koja nisu skroz staklena, što je odavno prevaziđeno), tako da bi se navikao ukoliko ga ofarbaju kako treba. Jedino što mi smeta u putničkom salonu to je gornji deo zgloba bez učvršćenja prisutnog kod Solarisa, a izostavljenog kod, pogodili ste, Ikarbusa.

Škoda 33Tr (SOR):

Škoda 27Tr (Solaris):

Vrlo malo krcka i podseća na Iveco. Vidljiv kvalitet materijala na nivou Solarisa. Spolja isto sve zategnuto. Za razliku od njega Solaris ima motor kod trećih vrata i veliki stub za kablove što mi baš bode oči. Konceptualno je lošiji od autobuske varijante. Mislim, pa jedan eCitaro G ima in-wheel motore na drugoj i trećoj osovini i enterijer identičan standardnoj verziji sa SUS motorom. To vreme niskopodnih BKM sa sredine 2000-ih je prošlo.

Inače, kad smo već kod SOR-a enterijer svih vozila GSP bi trebalo da bude sličan ovom praškom SOR-u NS18 (autobuska, standardna verzija Škode 33Tr):


Pošteđen turskog sterilnog sivila i francuskog natrpanog šarenila. Stranice, pod i plafon tamni, lateralni krovni paneli svetli (ne sivi), metalne šipke, podne lajsne žute radi bezbednosti a plastična sedišta crvena u boji kolor šeme. Na to sam mislio na temi o autobusima, kad sam pomenuo Barselonu prilagođenu našim uslovima. Kada pošalju Solarise na remont mogu tako da ih obnove, a šipke pošto su farbane mogu biti crne kao u Italiji. Odlično bi se uklopilo.
 
Samo da javim da je prekjuče bio fijasko trola kod podvožnjaka u Cvijićevoj. Svakim danom su BKM-ovi sve više na izdisaju. Prosto boli gledati kako se trolejbuski podsistem koprca dok se kupuju stotine autobusa na gas sumnjivih proizvođača. Da ima pameti pa da povećamo budžet i kupimo stotinak trolejbusa jer i zbog globalne političke situacije gas i dizel će biti samo skupji dok struju ipak mi pravimo i to od naših energenata.
 
Nesrećni BKM 2005 je kljoknuo kod Londona. Nije mu dovoljna muka što su mu zbudžili farove sa Zijače.
IMG_20220426_172615476_HDR.jpg
 
Najmanji je problem što su im pocrkale baterije pa nemaju niskogvnapona za 4 migavca. To se stavljanjem na mrežu, odmah rešava. 12 godina intezivne upotrebe bez zaduženja i redovnih vozila, uz dorćolsko održavanje uzelo bi dušu i kvalitetnijim vozilima. Propuštena je prilika da se remontuju pre 2-3 godine i tako im produži vek još niz godina i bitno podigne pouzdanost. Svakako, na bkm se mora računati još dugo.
Sad se u punom sjaju pokazuje nedostatak masovne kupovine velikog beoja odjednom. Onda, isto tako, odjednom, dolaze i serijski kvarovi i padanje celog voznog parka istovremeno. Zato bi bilo bolje da je svake godine kupovano po desetak novih i da je 5-10 prolazilo solidan remont, koji bi podrazumevao rad na elektrokomponentama, voznom delu i šasiji (oplate, enterijer, rešetka...) a ne samo šminkanje u burazerskoj firmi. Trolejbus je zahvalno vozilo sa malo habajućih delova, potrošnog materijalai zato bi ga, kao takvog, trebalo ceniti i negovati, da ne bi bilo kao u vicu o Cigovom konju: Taman ga naučih da ne jede, a on crče.
 
Najmanji je problem što su im pocrkale baterije pa nemaju niskogvnapona za 4 migavca. To se stavljanjem na mrežu, odmah rešava. 12 godina intezivne upotrebe bez zaduženja i redovnih vozila, uz dorćolsko održavanje uzelo bi dušu i kvalitetnijim vozilima. Propuštena je prilika da se remontuju pre 2-3 godine i tako im produži vek još niz godina i bitno podigne pouzdanost. Svakako, na bkm se mora računati još dugo.
Sad se u punom sjaju pokazuje nedostatak masovne kupovine velikog beoja odjednom. Onda, isto tako, odjednom, dolaze i serijski kvarovi i padanje celog voznog parka istovremeno. Zato bi bilo bolje da je svake godine kupovano po desetak novih i da je 5-10 prolazilo solidan remont, koji bi podrazumevao rad na elektrokomponentama, voznom delu i šasiji (oplate, enterijer, rešetka...) a ne samo šminkanje u burazerskoj firmi. Trolejbus je zahvalno vozilo sa malo habajućih delova, potrošnog materijalai zato bi ga, kao takvog, trebalo ceniti i negovati, da ne bi bilo kao u vicu o Cigovom konju: Taman ga naučih da ne jede, a on crče.
Potrebno je dodati da su to uglavnom solo vozila u milionskom gradu bez metroa uopšte, i bez čak ni tramvaja na mnogim glavnim pravcima!

Drugo, postoji vrlo važan zdrav kriterijum pri javnim nabavkama, bez koga siromašno društvo može biti samo još siromašnije, a to je CENA. Mnogi se uvek iznenade kada im kažem da je po pitanju javnog prevoza i stanovanja beloruski standard dva puta jači od Holandskog. A razlog je DOSTUPNA CENA U ODNOSU NA PLATU + sistem nacionalnih standarda, koji su po nekim kriterijumima viši od holandskih.

Za Afriku su napravili poseban model, sa ciljem da bude jeftin, jednostavan za održavanje, da može po zemljanim putevima, i da se putnici mogu smestiti na krov.

Sa odsecanjem od Hladnoratovskog Istoka, te proizvođača sa serijskom proizvodnjom za tržišta osrednjeg ekonomskog standarda, znatno se pomera granica ekonomske opravdanosti investiranja u razvoj trolejbusa na korist tramvaja i dizel autobusa, a na štetu elektrobusa i trolejbusa. U Evropskoj Uniji osim Austrije, Švajcarske, Rumunije i Bugarske trolejbusi su ogromni izezetak. Ima ih Arnem u Holandiji, Lion u Francuskoj... Tramvaj ima tu prednost što postoji ogroman izbor polovnih koji mogu da budu u službi još 10-20 godina. Sa vremenom će biti sve više polovnih čak i delimično ili potpuno niskopodnih.
 
Kada sam negde u oktobru sedeo sa nekime iz vrha gradske uprave rečeno mi je da su BKM-ovi loši i da nikako neće biti uzimani. Tada mi je već bilo jasno da se znalo da pada gvozdena zavesa i da smo mi sa jedne strane dok su Belorusi sa druge. Žao mi je Karlo, ali zbog geopolitičke situacije kojoj mi nismo ni doprineli i veća je od nas neće biti nabavke BKM-ova u skorije vreme.
 
Gospodi iz gradske uprave realno nevalja niti jedan trolejbus. Ali im zato valjaju njihove kombinacije sa Higerom i BMC-om za koje je BKM Rols Rojs.
Zato nemoj molim te sa tom pričom kao da im je stalo do kvaliteta, kada svi znamo da se radi o procentu i koliko se gde oni mogu uglaviti.
 
Poslednja izmena:
Sigurno bolje može da se ugradi na BKM nego na Škodu, ali je eto odabrao Škodu. A to što nam prodaju priču o kvalitetu, ne treba da se nerviramo, jer ona nije ni namenjena nama, nego onima koji veruju u te stvari. Pre će neka baba iz sela koje jedino hvata RTS i ostale sa nacionalnom frekfencijom, da proguta priču o kvalitetnim trolama ili da je drvored u nekom delu Beograda uklonjen zbog toga što su trula stabla, a ne zato što je smetao rekonstrukciji ulice...
 
Treba napraviti fer tender gde bi jedini uslov bio slanje vozila na test od oko 3 meseca u realnoj eksplataciji. Pa tek onda odlučivati o ponudama na osnovu cene, eksplatacije ali i mišljena vozača i putnika.
Sadašnje nameštanje tendera nema smisla, jer svojim uslovima svode ponudu na jednog ili dva ponuđača koji tada divljaju sa cenama. A veliko je pitanje kako će pokazati u našim uslovima.
 
Samo da javim da je prekjuče bio fijasko trola kod podvožnjaka u Cvijićevoj. Svakim danom su BKM-ovi sve više na izdisaju. Prosto boli gledati kako se trolejbuski podsistem koprca dok se kupuju stotine autobusa na gas sumnjivih proizvođača. Da ima pameti pa da povećamo budžet i kupimo stotinak trolejbusa jer i zbog globalne političke situacije gas i dizel će biti samo skupji dok struju ipak mi pravimo i to od naših energenata.
Evo već neko vreme gledamo predstavu koprcanja ne baš vremešnih dizel i električnih autobusa, a repertoar će za par godina biti proširen na stotine, uključujući i zglobne na gas (ako uopšte budu vozili usled nestašice gasa). Sa energentima nema šale jer je u međuvremenu došlo do većih geopolitičkih promena, pri čemu trole kao proverena tehnologija sa kojom imamo višedecenijsko iskustvo ne iziskuju obim kapitalnih ulaganja šinskih sistema, niti kapitalni trošak karakterističan za elektrobuse (skuplje vozilo+zamenske baterije), a ni problem s autonomijom (na mreži uvek ima napajanje, a može i van nje dok elektrobus ako ostane praznih baterija može samo da se odvuče). Tehnologija je napredovala, pa više nije obavezno potpuno pokrivanje trase kontaktnom mrežom, niti su potrebne velike baterije kao kod elektrobusa. Trolejbusi su fleksibilniji od šinskih vozila, savremeni sa većom autonomijom i od starih trolejbusa. Zglobni trolejbusi većeg su kapaciteta od gomile privatnih solo autobusa u brdovitim delovima grada. Zbog većih infrastrukturnih ulaganja u odnosu na autobuse trole u zglobnoj formi treba da pokriju samo najvažnije trase u delovima grada gde je njihova prednost najočiglednija. Stoga je ono što je Đilas učinio bilo iracionalno.

Miljakovac, Kanarevo, Rakovica progledali bi zglobnim trolama, Banovo brdo u Beogradskog bataljona, Čukarička padina prečicom u Valjevskoj (ispeglati krivinu desno iz Požeške za zglob) do buduće obližnje metro stanice (bez maltretiranja putnika do Hipodroma na trasi poznatoj po užasnim zastojima).

Inače, dodao bih da ukoliko žele ovako da nastave bolje da ne ulažu i ukinu sistem koji nije iskorišćen na adekvatan način. To bi naravno bilo štetno kao i višedecenijsko tapkanje u mestu, dok bi napredak bio ostvaren samo obnovom i produženjima postojeće infrastrukture tamo gde su ostali sistemi inferiorni i neadekvatni. Nakon što je hteo da ih ukine, sada grad kao obnavlja vozni park dok privatnici tiskaju i guše narod oko Rakovice. Ni Banovo brdo nije ništa bolje. Autobuse decenijama muče u Kneza Višeslava (57), dok od lokalnog stanovništva očekuju da planinari uz Beogradskog bataljona. Sutra kad Bože zdravlja krene metro gore će se pentrati a s padine gurati kod Ade ili kružiti preko Male Krsne, pardon Žarkova prepunim solo autobusima.
 
Poslednja izmena:
Kada sam negde u oktobru sedeo sa nekime iz vrha gradske uprave rečeno mi je da su BKM-ovi loši i da nikako neće biti uzimani. Tada mi je već bilo jasno da se znalo da pada gvozdena zavesa i da smo mi sa jedne strane dok su Belorusi sa druge. Žao mi je Karlo, ali zbog geopolitičke situacije kojoj mi nismo ni doprineli i veća je od nas neće biti nabavke BKM-ova u skorije vreme.
Postoji rešenje, i to u Rusiji. Početkom 2020. Trolza je obustavila proizvodnju i izdala proizvodni pogon u Engelsu kompaniji PC Transport Systems. Javio se problem sa uvozom iz Rusije i Belorusije, ali postoji mogućnost otkupa prava na proizvodnju Trolze Megapolis (čija nam solo verzija nije ni potrebna) koja bi u nedostatku Ikarbusa mogla poslužiti i kao osnova za domaći elektrobus iz Goše sa kvalitetnom a povoljnom Škodinom vučom. Takav proizvod ne bi bio ruski nego srpski, a povoljniji i od češkog SOR-a. Naravno, osim prava preuzeli bi i alatne mašine.

Jedan od 40 moskovskih zglobnih Megapolisa (Trolza 6206) koje su nakon ukidanja trolejbuskog sistema 2020. (zbog elektrobuskog lobija na čelu s Kamazom) razgrabili manji gradovi:

1058195.jpg


A pazi sada ovo. Ovakvih 7 linija sa po u proseku 16 vozila iziskuje inventar od 130 vozila (112 na linijama u špicu i 18 rezervi):

29 Dunavska > Terazije > Sjavija > Crveni krst > Šumice > Braće Jerković (Francuskom, bez kontakne mreže od Gundulićevog venca do Slavije u dužini od 2,4km, može bez kontaktne i na Medak 3)
40 Banjica 1 > Prokop > Takovska > Zvezdara > Šumice > Braće Jerković > Voždovac > Banjica 1 (kružna, postoji mogućnost da se izbije Aradska do Čingrijine tako da ne hvata Batutovu, a samo preseče BKA kod pijace)
41 Dunavska > Takovska > Prokop > Banjica 2 (bez kontaktne mreže od Crnotravske do Banjice 2, 2,4km u oba smera)
50 Zrmanjska > Ratka Mitrovića > Miljakovac > Voždovac > Braće Jerković > Šumice > Zvezdara (bez kontaktne mreže u Kirovljevoj i Zrmanjskoj)
53 Vidikovac > Ratka Mitrovića > Banovo brdo > Topčiderska zvezda > Takovska > Zvezdara
55 Čukarička padina > Banovo brdo > UMP tunel > Autokomanda > Južni bulevar > Zvezdara (bez kontaktne mreže od Beogradskog bataljona do Obalskih Radnika, ispeglati radijus krivine pri skretasnju desno iz Požeške u Valjevsku, 3,8km u oba smera)
59 Vidikovac >Miljakovac > Banjica 1 > Deligradska > Slavija (bez kontaktne mreže od Dragana Mancea do Slavije, odnosno od Pilota Mihaila Pertrovića do Vidikovca, 3km u oba smera)

Uzevši u obzir da je 83 solo Belkommunmaša 2009. koštalo 19 miliona evra što sada izađe skoro 23,1mln, odnosno oko 280k po troli, ako kažemo da je zglob 25% skuplji izašlo bi nam 350k po troli, koliko bi verovatno koštala i Trolza sa klimom i baterijama. Recimo da bi kvalitetnija (i skuplja) vuča i bolji delovi podigli cenu za dodatnih 100k dogurali bi do 450k. Za 58,5mln (11,5mln više) uzeli bi duplo više isključivo zglobnih vozila nego 80 većinski solo za 47 miliona. Alternativno, uvek je moguće ponuditi barebone verziju za 400k, ili 52mln (2x26mln iz dve nabavke) za ceo aktivni inventar. To je samo 5 miliona (skoro 11% više) od planiranog budžeta. Takva vozila ne bi trajala duže od 12 godina sa ozbiljnim remontom na 6 godina, a domaći proizvođač bi povećao proizvodnju, što remontima, što delovima, što češćim nabavkama. Putnicima bi bila ponuđena udobnija i pouzdanija vožnja (zglob umesto solo), a vozila bi i kao takva nesumnjivo bila kvalitetnija od Belkommunmaša. Uz to opstao bi sistem na koji smo navikli.

Ponovio bih opet da ukoliko pokušavaju da nastave sa zlostavljanjem jugoistočnog Beograda (privatnici i Kosmaj, ajde bar trole da budu zglobne ako ne mogu autobusi) bolje da ne bacaju tolke pare.
 
Nesrećnici, ni jedan nwma originalne farove i signalizaciju. Svaki na svoj način. Nikad se Dorćol od toga ne može odučiti. I na solarisima se sigurno lupaju farovi, pa nikome ni na kraj pameti ne bi bilo da budžifarove od juga ili ziu.
Jer, autobus je autobus. A trolejbus, ako imaš, imaš, on ne ište... Dorćol je navikao kroz 40 godina rada sa ziu da njima delovi skoro i da ne trebaju, da ugrađuju odbačene delove iz drugih pogona, da uz malo šmirgle i licne, trolejbus opet radi...
I da im sad daju nove, bojim se da bi opet bilo isto.
Da li je i trolejbus autobus?
 
Ма Ивеко је само нов па је још фенси :D Мајстори из вуче се куну у оног оронулог Фапа.
 
Vrh