Šta je novo?

Trolejbusi

ако некога занима, у Cities Skylines су у новом додатку убачени тролејбуси
 
Ohoho! Hvala na informaciji! :D

giphy.gif
 
Рига - Solaris Trollino 18 са генератором на водоник на новој тролејбуској линији уведеној уместо једне од најоптерећенијих аутобуских линија
 

Prilozi

  • IMG-20200410-WA0009.jpg
    IMG-20200410-WA0009.jpg
    74,8 KB · Pregleda: 1.455
Bio je i red da ih puste u saobraćaj, 2 godine su skupljali prašinu.
 
"Међу становнике Доњег Дорћола поново се уселио немир. Разлог исти као и јесенас – градња нове тролејбуске мреже кроз Цвијићеву, Венизелосову, Гундулићев венац, Жоржа Клемансоа и Дунавску. Једина разлика је што су пре неколико месеци били у прилици да организују протестне скупове и изразе незадовољство због овог пројекта, а сада, како истичу, тако нешто није могуће јер је на снази ванредно стање."

http://www.politika.rs/scc/clanak/45191 ... LQ5_blCxLA
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=726476#p726476:ohkddsus je napisao(la):
Dart » Суб Апр 11, 2020 8:59 am[/url]":ohkddsus]Bio je i red da ih puste u saobraćaj, 2 godine su skupljali prašinu.

Раде већ две недеље, до тада су тестирани на тролејбуским и аутобуским линијама
 
Sve to ide jako traljavo, a verovatno je najskuplji trolejbus na svetu. 10 komada su platiti 16 miliona evra, a zajedno sa stanicom za punjenje vodonika su koštali preko 30 miliona...
Ukoliko ne dođe do nekog većeg tehničkog proboja ta tehnologija neće zaživeti, s'obzirom da je vodonik reletivno skupo gorivo i da gorivne ćelije imaju manju efikasnost od baterija.
 
Nama će GDP kao i svim državama biti u minusu ove godine a verovatno i sledeće. Kupovina električnih autobusa je u takvoj situaciji skup i neracionalan sport. Da ne govorimo o našem apsolutnom siromaštvu.
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=726495#p726495:1ex56opd je napisao(la):
Dart » Суб Апр 11, 2020 10:32 am[/url]":1ex56opd]Sve to ide jako traljavo, a verovatno je najskuplji trolejbus na svetu. 10 komada su platiti 16 miliona evra, a zajedno sa stanicom za punjenje vodonika su koštali preko 30 miliona...
Ukoliko ne dođe do nekog većeg tehničkog proboja ta tehnologija neće zaživeti, s'obzirom da je vodonik reletivno skupo gorivo i da gorivne ćelije imaju manju efikasnost od baterija.

Бивши директор њиховог превозника за време којег су купљене ови тролејбуси сада седи у затвору због корупције, тако да има и тога. Свакако, они су тестирали и електричне аутобусе, и ово је изашло јефтиније. Остали њихови Solaris Trollino имају дизелни генератор, а не батерије, и мислим да је у поређењу са тиме ово јефтинија варијанта
 
Pogon na vodonik ima svu složenost pogona na baterije + ceo sistem za pravljenje struje od vodonika + nepraktičan rezervoar za vodonik i još zahteva infrastrukturu za punjenje. Ne vidim šta bi to moglo da se desi pa da to postane isplativije od baterija. Pogotovo što se trenutno baš ulaže puno para u razvoj baterija.
 
Projekat je počeo 2014 godine kada je sve bilo u povoju, pa je možda bilo dilema koji je sistem bolji (mada se i tada već videlo).
Baterije su sigurno tenutno daleko bolji i isplativiji izbor što dokazuje i njihova rasprostranjenost.
 
Da, to ima smisla, iz perspektive 2014. nije baš bilo očigledno. Da li zna neko koliko košta trolejbus sa baterijom u odnosu na trolejbus bez baterije? Po mojoj nekoj gruboj računici ne bi smela da bude prevelika razlika, ne više od 10-20.000e?
 
Sve zavisi od kapaciteta, ali npr neke verzije Trollina sa baterijama koštaju duplo više od osnovne verzije. Kod istočnih proizvođača je nešto manja razlika u ceni, ali bez dodatnih 100 hiljada ne verujem da ima iole kvalitetno.
 
Ali taj od 100.000 doplate, nadam se, može ceo dan da radi na baterije? Za te pare bi trebalo ima bar 200kWh baterija, to je dovoljno za ceo dan? (Neko je napisao da trolejbus potroši 200-300kWh dnevno.)
 
Бојим се да нема такве батерије.
У чему је смисао куповати напредну технологију која није постала масовна?

То је као са мобилним телефона, нема паре да једе, али ће да купи ајфон...
 
Ja se slažem da treba sačekati da cena padne. Dotle forsirati klasične trolejbuse, to je razrađeno i efikasno rešenje. I u isto vreme napušteno od strane naše vlasti.

Ne vidim problem da se u budućnosti nekom remontu dodaju baterije kad pojeftine. To bismo morali da budemo u stanju da uradimo u našoj zemlji.
 
wk_":36atou7q je napisao(la):
Ali taj od 100.000 doplate, nadam se, može ceo dan da radi na baterije? Za te pare bi trebalo ima bar 200kWh baterija, to je dovoljno za ceo dan? (Neko je napisao da trolejbus potroši 200-300kWh dnevno.)
Ovde pricamo o IMC (in motion charging) trolejbusima, oni prelaze jedan deo trase bez mreže, a na ostatku se pune.

To što može da radi ceo dan je elektro bus, mada nisam siguran da bi mogao u brdovitom Beogradu.
 
Pa i ja sam razumeo da su te baterije samo ispomoć, zato mi doplata od 100.000e zvuči za red veličine više nego što bi trebalo da bude. Za 100.000 USD u radnji dobiješ 100kWh baterija i ceo luksuzni auto pride. 1kWh baterija ne košta više od 500USD.
 
Батерије се пуне све време и користе се да би тролејбуси могли да се крећу делом трасе и ван мреже.
Такође, постоје варијанте са додатним генераторима струје који раде на дизел гориво, водоник...
Плус је могућност продуживања тролејбуских линија без изградње нове инфраструктуре-мреже и замена аутобуса тролејбусима тамо где је то могуће
 
wk_":3usb6uo4 je napisao(la):
Pa i ja sam razumeo da su te baterije samo ispomoć, zato mi doplata od 100.000e zvuči za red veličine više nego što bi trebalo da bude. Za 100.000 USD u radnji dobiješ 100kWh baterija i ceo luksuzni auto pride. 1kWh baterija ne košta više od 500USD.


Pa nije bas tako jednostavno, u trolejbuse moraju da idu kvalitetnije baterije.
Npr svi ste verovatno primetili kako baterije u mobilnom telefonu vremenom gube kapacitet. One uglavnom mogu da izdrže oko 1-3 hiljade ciklusa punjenja, što vam može potrajati nekoliko godina ako punite jednom dnevno telefon.
Problem kod trolejbusa je što se baterije pune oko 15 puta dnevno, a u tim uslovima obične baterije bi jedva sastavile par meseci...
 
Slažem se sa Prletom, nema potrebe petljati se sa tehnologijama koje su, i na moje iznenađenje, i dalje u fazi dečijih bolesti. Kad već postoje trolejbusi, i to od raznih proizvođača i u raznim varijantama.

Inače evo jedne simbolične fotografije. Smena generacija i tehnologija u Moskvi.
Moskva.jpg

Na punjenju je Kamazov novi električni autobus, jedan od 200 koliko je isporučeno gradu.
Iznad njega prolazi ''monorail'' garnitura od pre 10ak godina.
I u pozadini na stajalištu vidi se sada već stara Trolza, nekada pokretač Sovjetskih gradova a sad nažalost samo zaostavština prošlih vremena. :?

Inače Kamaz od nedavno ima i svoje trolejbuse, okačiću nešto više o njima narednih dana.
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=726591#p726591:2ekmo18h je napisao(la):
Dart » Sat Apr 11, 2020 1:26 pm[/url]":2ekmo18h]
wk_":2ekmo18h je napisao(la):
Pa i ja sam razumeo da su te baterije samo ispomoć, zato mi doplata od 100.000e zvuči za red veličine više nego što bi trebalo da bude. Za 100.000 USD u radnji dobiješ 100kWh baterija i ceo luksuzni auto pride. 1kWh baterija ne košta više od 500USD.


Pa nije bas tako jednostavno, u trolejbuse moraju da idu kvalitetnije baterije.
Npr svi ste verovatno primetili kako baterije u mobilnom telefonu vremenom gube kapacitet. One uglavnom mogu da izdrže oko 1-3 hiljade ciklusa punjenja, što vam može potrajati nekoliko godina ako punite jednom dnevno telefon.
Problem kod trolejbusa je što se baterije pune oko 15 puta dnevno, a u tim uslovima obične baterije bi jedva sastavile par meseci...
Da, stavljaju se male a skupe nimh baterije kojima cena ne pada dovoljno pa je to efektivno ćorsokak. Pisao je neko skoro da zamena baterije za viljuškar košta malo bogatstvo. Neće se tom tehnologijom napraviti jeftin električni autobus/trolejbus u skorije doba.

Sa padom cena Li-ion baterija ima smisla staviti veću a jeftiniju bateriju. To smanjuje broj punjenja a isto tako omogućuje da se baterija stalno prazni u svom centralnom opsegu (npr. 25 do 75% kapaciteta) kada se mogu puniti značajno veći broj puta. Sve se to da izračunati šta se više isplati.

Što daje dodatni argument da se sačeka još neko vreme sa kupovinom dok cene ne padnu. Uopšte nije mnogo vremena u pitanju, stvari idu brzo, za 5 godina će stvari izgledati drugačije na tržištu nego danas.
 
Nimh baterije su prevaziđene i nisu uopšte skupe u poređenju sa drugim baterijama. Stavljaju se Lion, ali tu postoji čitav spektar različitih hemija i karakteristika baterija LFP, LTO, NMC...
 
Šta vam je, trenutno se ugrađuju funkcionalne najveće baterije koje imaku smisla. Veće bi odnosile kapacitet vozila i nosivost i povećavale potrebu za energojom koja bi pokretala tu mrtvu masu.
Elektrobus je daleko od prave funkcionalnosti. Trenutno može da bude koristan u ograničenom prostoru istorijskih jezgara grada i tu mu je kraj. Posebno je besmisleno uvoditi ga tamo gde se meša sa većinskim dizel saobraćajem, kao u Bgd.
Trolejbus sa nešto autonomije, uz gustu mrežu je idealno rešenje. Autonomija bi mu omogućila fleksibilnost i alternative u slučaju bilo kakvog poremećaja. Ako, recimo pukne na C. krstu, od ATŠ se popenje do Cvetka i kod G. bolnice se uključi, opet autonomno dođe do Terazija, pa na redovnu trasu. Prevoz radi, zaustavljena vozila ne prave kolaps, ljudi putuju. Lepo zvuči?
 
Branik, električni autobus u Kini već postaje - osnovni tip gradskog autobusa.

Tamo ih ima već bezmalo pola miliona. I rade posao.

E, sad, iz kineskih izvora: bus na baterije baš nije idealan gde su brda (Hongkong), tu je bolji trolejbus. To treba imati u vidu i u Beogradu, odnosno, od varijabli terena i frekvencije polazaka treba praviti jednačinu kojom se određuje vozno sredstvo za konkretnu liniju: 100% na baterije, klasičan trolejbus, ili trolejbus sa autonomijom.
 
Vrh