Moj je osecaj da se vi svi trudite da nadjete makar jedno resenje da je bolje od ostalih. Mislim da bi mi trebali da izbegnemo obavezu da nadjemo izbor, ako nam ni jedno nije zapalo za oko ili dusu.
Nemam nista protiv da podrzim ni jednostavnu ponudu kao sto je taj projekat br. 4 sa zelenim zaliscima, niti imam ista protiv grandioznijeg, nenadanog projekta ako on ima svrhu. Medjutim, ja tu ne vidim nista sto mi ne bi nedostajalo da nije napravljeno ili ako vec mora da bude prisutno da to bude privremeno.
Konkurs je ocigledno veoma izazovan za sve koji imaju mastu, narocito onaj mladji svet koji se trudi da u Srbiji vidi drugacije i hrabrije i zeli za sebe da ostavi ime, da pravi karijeru, da unapredi ugled naseg grada, zemlje, odvede nas u neko novo vreme. I sad kad je dobijena prilika da se kreativci pokazu na kompleksnoj lokaciji od vazeceg znacaja, dobijamo predloge koji niti su razradjeni, niti fizionomiom obaraju sa nogu. Jedni su pokazali vise samopouzdanja u tehnickom smislu obrade saobracaja, drugi samo gledaju gde i kako da dekorisu i to mahom fontanama i zelenim dzbunjem po sistemu "gde god nadjes prazno mesto ti drvo zasadi". Da li u Srbiji talenti saradjuju ili vodoinstalater zna malo i oko struje, a onaj sto lepi plocice je istovremeno i dizajner?
Meni licno oci ne mogu biti zamazane lepotom makete, ako su okolne zgrade sve pravilne, bele, sunce sija, sve se zeleni, stanovnistvo opusteno, niko preko ograde da se okaci, niko sa centra trga da prekoraci na cestu… Kako je ovo ukomponovano u realnost? Biti detinjast na kratko je ok, ali ne da sokira stanovnistvo bez mogucnosti da "undo" kad taj san postane java.
Ako vec stavljate ravnu plocu na uzdignutom nivou, ostavite prostora za nekakve manje koncertne dogadjaje (ako bas Dimitrije mora tu da bude, stavite ga da bude kapetan ladje i time ostavite onaj drugi deo prostora za nesto masovnije), ili predlozite nekakvu skulpturu kao sto je The Bean u Millennium Parku u Chicagu da turisti mogu to sa znatizeljom da posete bilo kada u toku godine. Ne verujem da ce ih sam Dimitrije zaintrigirati da se sa Terazija dovuku na Slaviju, a do Hrama ce vec double deckerom. Sta recimo predstavljaju one rupe na plafonu? Svajcarski sir? Ima li tu nekog dubokomisaonog obrazlozenja? Ni na jednom projektu ne vidim razlog zasto bi se neko penjao na vislji nivo. Tu mora da postoji neki sadrzaj da privuce ljude, osim sto ce oni sa prozora hotela Slavija da gledaju kako golubovi tu kljucaju mrvice. Moze se onima u NYC da setaju High Lineom dok gledaju okolno ludilo grada, a kakvu lepotu razgolicene, sive raspadajuce Slavije mi nudimo? A u nedeostatku smisla za linije i oblike, tu je onda akvarijum ko grom iz vedra neba da obrazuje i da privuce ekskurzije. Ili neka se vrati onaj komision koji je tu prodavao vetrovke i vijetnamke ili nesto stvarno valjano da se odobri.
Nadam se makar da su predlozeni projekti naveli vase kolege na neka nova razmisljanja, kombinacije, ustanovivsi potrebu za novim stepenom odgovornosti. Ej pa to su nasa Jelisejska polja, nas suvenir za goste, nase zapocinjanje dana i posleponocno vracanje kuci. Mozete vi to.