Šta je novo?

Trg Slavija

[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=530911#p530911:2zoefm78 je napisao(la):
stf » 08 Apr 2018 06:39 pm[/url]":2zoefm78]Не разумем фу фиксацију "центрирањем трга" ... ова скица горе ... са чиме је то трг "центриран"? Само са Београдском која је најмање битна улица у геометријском смислу и уличној матрици....
Bio bi centriran u odnosu na potencijalni slobodni prostor nezauzet zgradama. Znači planiramo moguće pozicije regulacione linije koja okružuje Slaviju. Sve što je unutar nje bi pripadalo trgu. Ako bi centar trga bio u središtu tako definisanog slobodnog prostora, onda bi bilo moguće optimalno korišćenje tog prostora. Dakle da se na jednoj strani pešaci ne gužvaju dok podzemne prolaze moramo gurati u zgrade, a da na drugoj postoji više mesta nego što se može iskoristiti. Trenutno je Slavija izdužena i ima neki čudan i nepravilni oblik. Pravilniji oblik slobodnog prostora i centriranje njenog "centra" bi u tome pomoglo. To omogućuje i da krug kolovoznih traka koji ima veći prečnik, ako to bude potrebno ili korisno. To je suštinski i glavni razlog.


file.php


Postoji i jedan formalni, ili recimo estetski, a to je činjnica da se ose svih ulica sem jedne sustiču u sasvim drugoj tački od trenutnog centra Slavije. Pa bi se ovako centar pomerio nešto bliže tom, originalno planiranom centru Slavije. Izgledalo bi i lepše i pravilnije slediti trasiranje ulica onako kako je bilo zamišljeno.

file.php


Da je baš ovde, na kraju Kralja Milana, bio stari centar Slavije se vidi i na ovoj slici. Ali to manje važan razlog. Optimalno iskorištenje slobodnog prostora koji bi trebao biti nešto veći i imati pravilniji oblik je danas daleko važniji. Što se postiže i boljim uobličavanjem prostora i centriranjem.

file.php
 
Na brzinu sam skicirao prostor koji bi po vašoj verziji Slavije pripadao pešacima. Skoro je smešno koliko je to i nepravedno, neracionalno i nefunkcionalno korišćenje gradskog prostora za ovako važno čvorište bar četri bitno različita tipa saobraćaja. Zbog ovoga je potrebno uobličavanje slobodnog prostora i centriranje kružnog toka.

 
U ostvarivanju ovog plana o prirodnom centru trga postoji jedna velika prepreka a to su prve 3 zgrade u Beogradskoj, znaci to bi moralo da se rusi.
 
Иначе, возачима који се "плаше Славије" и сличнима - одавно бих одузео возачку дозволу, или им је никада не бих ни доделио.
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=530932#p530932:13r6et99 je napisao(la):
Nebojsa » 08 Apr 2018 08:15 pm[/url]":13r6et99]U ostvarivanju ovog plana o prirodnom centru trga postoji jedna velika prepreka a to su prve 3 zgrade u Beogradskoj, znaci to bi moralo da se rusi.
U Beogradskoj ne mora ništa da se ruši. Trg se širi samo do prve zgrade u njoj. Tri nove zgrade (označene crvenom bojom) se prave u liniji sa tom prvom (ona neposredno uz nju umesto prizemljuše i njenog dvorišta).

file.php
 
Izvini za upotrebu tvoje sličice , ali je odlična za ilustraciju koliko se trotoari ŠIRE za pešake sa centriranjem
a plus još jednu izlaznicu sa Slavije - Prote Mateja

i to NE mora fontana da s pomera :!: vec samo zeleno ostrvo sa jedne strane se skracuje a sa druge produžava
to nije ni skupo
i brzo moze da se uradi , a bude i korisno jer nisu veliki zahvati
čak i asimetrija fontane i zelene površine je korisno
jer moze da ,,skriva,, podzemni prolaz , kako bi moglo da se napokon i dodje i do fontane :)

Eto čak i na parkingu ostaje mesto za izgradnju manje zgrade, koja bi po visini uravnotežila odnos NBS i hotela

:sesir:
 
Zuma kako mislis da se resi problem sa ulivom Nemanjine u trg? Po tvom planu Nemanjina ide pravo na novu prosirenu pesacku zonu. Koliko vidim deo kruga osencen sa roze je saobracaj a unutrasnji mali krug fontana, znaci sve oko spoljnog kruga saobracajnice do ivice kvadrata ja pesacka zona. Po ovom planu saobracaj iz Nemanjine ide frontalno na pesacku zonu u istoj pravoj liniji.
 
Nemanjina je anomalija jer samo ona nije trasirana tako da njena osa seče jedinstvenu presečnu tačku svih ostalih ulica. Ona je proširenjem Slavije naknadno uključena kao deo iste raskrsnice, pošto su to ranije bile dve odvojene. Zbog toga bi morala malo da skrene ka novom centru Slavije, ali to nije problem zato što ne uvodimo nova ukrštanja saobraćaja, odnosno samo zbog toga se tok saobraćaja ne menja na bilo koji način. Jedna blaga krivina ka centru bi samo pomogla da ceo prostor ima bolju centralnu simetriju jednog velikog i reprezentativnog gradskog trga, možda čak kružnog kako Boca želi, i da mnogo lepše izgleda.

To skretanje se isplati zato što zbog toga dobijamo ogromno poboljšanje pešačkog saobraćaja i mesto za kompletno novi tip saobraćaja, biciklističke staze koje nikome ne smetaju, i to SVUDA oko Slavije. Plus mesto za podzemne prolaze, prodavce, kisoke itd. Ili možda više saobraćajnih traka u kružnom toku ako je to korisnija opcija. Ili i jedno i drugo. U svakom slučaju veći izbor i fleksibilnost dizajna prostora. Jer pogledaj trenutne odnose:


Uobičajeni trend nezaustavljivog širenja ulica na račun trotoara je na Slaviji došao do apsurdnih razmera u kome je vozilima posvećeno 97/6=16 puta više mesta od pešaka. Ovako bi se kritično uski trotoari po veoma važnom pravcu kretanja mogli bitno prošititi. I to ne za par procenata nego obadva za čak 5 ili 6 PUTA. Naravno, ako se sav dodatni prostor dodeli njima. Jer, možemo ga dati i novim saobraćajnim trakama, ulazu u metro ili obično podzemlje, prodavnicama, zelenilu, itd, šta god bude najviše potrebno. Pošto su ovakve širine trotoara jednog reprezentativnog trga ogromna sramota za grad i budući projektantski košmar. Nikakva nova "zgrada na parkingu i na regulacionoj liniji" nije važnija od popravke ovakve gluposti jednog od najvažnijih mesta u starom delu grada. Slavija može i zbog svoje pozicije na osi Kalemegdan - Hram mora postati nalik velikim, lepim i reprezentativnim trgovima u svetu. I zbog saobraćaja i zbog svega drugog što će se ovde tek dešavati. A ne Autokomanda u turističkoj zoni. Ne shvatam kako ljudi mogu biti zadovoljni time, pa je prosto zauvek otpisati, u fazonu: "Šta da se radi, to je raskrsnica". I to sve zbog jedne zgrade koja bi i ovako pravila, i to samo malo dalje.

file.php

file.php
 
Поред проширења тротоара померањем центра кружнице на Славији би се добила и боља улазна геометрија уливања Београдске и Краља Милана у кружни ток. Такође, померањем центра кружнице добија се поред простора за пешачке стазе и простор за праве одвојене бициклистичке стазе, као и простор за права десна скретања издвојена од самог кружног тока.

Ево угрубо скица на основу Зуминог центрирања, розе су саобраћајне траке за друмски саобраћај, црно су трамвајске шине, наранџасто бициклистичке стазе. Директна десна скретања без икаквог уласка у кружни би била из Немањине у Булевар Ослобођења, из Булевара Ослобођења у Макензијеву, из Макензијеве у Београдску и из Београдске у Краља Милана. И опет би било места и за шири тротоар (4-5 метара минимум).
 
Ako se "zapinjanje" tumači u negativnom kontekstu (neopravdana upornost), onda stvari stoje obrnuto. Ovi koji stalno ponavljaju tvrdnje, a da za njih nikad ne navedu ubedljive argumente, ili čak bilo kakve argumente, oni "zapinju". Ovi drugi ne. A nije teško videti ko je na kojoj strani.
 
I kad smo kod toga ... nekada davno, dok Slavija nije pripadala samo "motorima sa unutrašnjim sagorevanjem i spoljašnjim zagađivanjem" nego ljudima, i dok je na njoj bilo trotoara šireg od 3 metra .... :lol:

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=LXDd3IMYkDg[/youtube]

Beograd, 1932. Jedan od prvih zvučnih snimaka u Beogradu. Ciganska kapela braće Predraga i Nenada Gračanina svira u kafani „Rudničanin“ na Slaviji. Među gostima su i književnik Petar Pecija Petrović i publicista i reditelj Vojin M. Đorđević.
 
Ово што Југословенска кинотека избацује видео снимке на Јутјуб је фантастично!
 
Zuma i sad ima trotara sirih od 3 m na slaviji tako da metar u ruke i pravac slavija
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=530922#p530922:eus5hwae je napisao(la):
boca-ica » 08 Апр 2018 07:23 pm[/url]":eus5hwae]@Bulbulderac17
+1 :)

@ stf
Jel to negiraš da bi se centriranjem Slavije dobilo i na istočnoj i na zapadnoj strani kr. toka , širi trotoari za pešake ? :shock:

Не негирам, али не видим поенту тога. Однос уложено - добијено је морбидан. Као и код "случаја Дринска". Добијеш неки метар тротоара где ти не треба а изгубиш плато као целину. Поенте без.

Мрежа улица око Славије је формирана пре него што је кружни ток и постојао и није конципирана према њему и зато не може бити "центрирана". Уосталом, зато је и Јовин замислио Славију као два смакнута правоугаоника а не кружни ток.
 
Prihvatam svaki argument ali bas mi nije ni argument ni pitko - poredjenje ulozenog i dobijenog -
Ako se ulaze za auto saobracaj Slavije onda je to i opravdano a ako treba u ravnopravne pesacke trotoare Slavije - to nije opravdano.-
Stim sto novi plato ne bi inao neku znacajnu promenu jer centriranje ide istocno ka Beigradskoj a ne severno
te ,,stetu,, trpi javni parking kome tu nije mesto odnosno ,,steta,, bi isla nekom investitoru jer bi mu omalili gradj. kvadrate a time i neciju proviziju

Vec sada na zapadnoj strani uz Mek , pesacima je preuzak trotoar , vidi se i na okacenoj slicici da devojka hoda kolovozom ,
sta ce biti tek sutra sa dodatim metro putnicima
a nece imati gde da se centrira jer ce u meduvremenu dici zgrade na maksimalnoj -svoj povrsini javnog parkinga
i time Slavija osta i pesacka kolapsna tacka
 
ne bih sudio o ulozi automobila u spasavanju ili razaranju sveta, link sam dao kao dodanu informaciju svima koji ovo citaju pa nek sami sude da li je nekad bilo bolje uz ciganski orkestar i konjsku balegu ili danas uz muzicku fontanu i auspuhe, jel bolja kuga i kolera ili astma i polenska alergija...

ako ne ukazemmo na tako neke detalje nece proci dugo dok neko ne pocne da tvrdi da mobilni telefoni zrace i da je mnogo bolje komunicirati dimnim signalima, uz prikladnu ilustraciju iz doba sulejmana velicanstvenog
 
Таквих тврдњи већ увелико има, ово је доба декаденције највишег нивоа (Земља равна плоча, антивакциналисти...). Урбанизам не може мимо тога.
 
Stavljate sve u isti koš, što ne valja. Jedno je tvrdnja da mobilna telefonija (dakle ne jedan uređaj, nego cela infrastruktura, a ponajviše repetitori) može da zrači i ima određena loša dejstva po ljude u određenim uslovima. To su debate oko kojih stručnjaci i nauka već godinama lome koplja. A drugo su tvrdnje da su automobili doneli samo zlo ili da je Zemlja ravna. Ili da su vakcine štetne. To su ekstremi i posledice ostrašćenih stavova. Te dve kategorije ne treba uporđivati ni u ludilu.

Inače apropo teme i kružnog toka - ima dosta stvari na ovoj temi u kojima se ne slažem sa Zumom ali ne vidim šta je toliko skandalozno u njegovoj ideji da se kružni tok malo pomeri da bi se dobilo više mesta. Svakako, prvi i najveći kontra-argument tome bio bi nedostatak para, i to stoji. Ali van toga, ne vidim šta je toliko strašno u tom predlogu. I nije kao da se to ne radi po svetu. Ne vidim za koj andrak će nam pust raspadnut i preveliki plato s jedne strane i pretrpani, štrokavi i preopterećeni trotoari s druge strane kružnog toka.

Naravno sad je kasno za sve to, fontana je napravljena, ''rekonstrukcija'' je ''obavljena'' i ovako će biti minimum narednih 10 godina. Ali kad dođe vreme za nove projekte i rekonstrukcije (jer pojedinci upravo ovde pričaše da je sve ovo samo privremenog karaktera) i izgradnju metro stanice, svakako bi valjalo razmisliti o pomeranju kružnog toka.
 
nisam komentarisao centriranjje trga nego osvrt cenjenog kolege na vreme "dok Slavija nije pripadala samo "motorima sa unutrašnjim sagorevanjem i spoljašnjim zagađivanjem" nego ljudima"

o centriranju slavije svi koji smatrate da tema zavredjuje vase vreme samo napred, o cemu drugom diskutovati nakon ovako sjajno izvedene rekonstrukicije iste
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=531142#p531142:3m75gy4p je napisao(la):
razgradjevinar » Tue Apr 10, 2018 10:37 am[/url]":3m75gy4p]... link sam dao kao dodanu informaciju svima koji ovo citaju pa nek sami sude da li je nekad bilo bolje uz ciganski orkestar i konjsku balegu ili danas uz muzicku fontanu i auspuhe, jel bolja kuga i kolera ili astma i polenska alergija...

Istina. Imamo obicaj da romantizujemo proslost a u stvari ni ona nije bila bajna.
 
Ja sam se nadao da je svima već odavno bio jasan smisao svih takvih pozivanja na "dobra stara vremena". Njihova poenta nikada nije da neko želi da se vratimo u ta vremena, nego ta potsećanja ukazuju isključivo na dobre aspekte nekadašnje situacije. Kad bi se ti dobri aspekti mogli vratiti samo ako vratimo i loše, onda bi to bilo glupo i nepoželjno. Ali nije tako. Oni nisu nužno i neodvojivo vezani jedan za drugi. Možemo se truditi da bar delimično vratimo ono što je bilo kvaliteno, ali u novom izdanju, bez lošeg. Skretanje pažnje na kvalitetne aspekte života u neko ranije vreme ima samo obrazovnu i prezentacionu funkciju. Lakše je pozvati se na nešto što je ljudima poznato, što je probano i što znamo kako je izgledalo, nego apelovati na uvek ograničenu ljudsku maštu da zamisle nešto što bi moglo biti, a nikada nije postojalo.

Konkretno, javni prostor gradova su okupirali automobili i on pešacima više ne pripada. Umesto da pozivam ljude da zamisle kako bi grad izgledao kad bi nam pripadalo više trotoara, mogu da pokažem slike vremena kad je baš tako bilo, pa onda svi mogu mnogo lakše da zamisle i prednosti takve situacije, tj da shvate njenu PRAVU vrednost. Ali metrod kako to danas postići nije da vratimo kola i konje, to je apsurdno, nego se to radi drugačije. Nažalost to "drugačije" se neće desiti ako ljudi PRVO intimno, pa čak i emotivno, ne osećaju sve prednosti koje bi ona donela. Ali kako dovoljnom broju osoba preneti tu ideju? Apstrakcijama? Ne ide, to sam probao. Čovek se mora pozvati na nešto što je svima poznato, pa reći da bi situacija mogla biti slična, ali ne ista.

Ilustracija koliko je taj problem inercije u razmišljanju veliki, je činjenica da je navika učinila da skoro svima izgleda da je širina trotara na nekim mestima na Slaviji možda tek samo malo manja nego što bi trebala biti. Umesto mnogo manja. Umesto da se shvati da veličina i jedinstveni značaj Slavije za Beograd povlači proporcionalno veliki značaj i PROSTOR koji treba dodeliti svim drugim funkcijama ovako složenog ... sistema ... kao što Slavija, a ne samo automobilima. Pa je ljudima jedna zgrada na produžetku neke zamišljene linije mnogo važnija od toga? To je tragičan kratak spoj u osnovnom sistemu vrednosti, a to se ne može dočarati tek tako, samo što neko prosto kaže da to ne valja.
 
Vrh