Šta je novo?

Tramvaji

Sasvim dovoljno, gde ćeš više od omladinskog do kneževca. Čak i kada rekonstruišu, neće baš leteti trasom i uštedeti na vremenu. Ionako, resnik nije više aktuelan, nemaju političara na funkciji.
 
Prvo na što sam pomislio je tram-train, Karlsrhue model, koji bi od Kneževc ima spoj sa železničkom prugom. Naravno, za ovo je potrebno da trasa ima kolosek sa dve širine (dual gauge 1435mm i 1000 mm), tj. kolosek sa tri šine. Takođe, za ovo su potrebni dvosistemski tramvaji. Bg:voz bi vozio do Vukovog spomenika, Tram-train preko Sajma do centra.

Drugo, gledam mapu, blizu su Labudovo i Petlovo brdo i pitao sam se da li nekako postoji mogućnost za spajanjem ove linije sa ova dva naselja. Ne poznajem kraj, vidim da je visinska razlika imeđu ovih tačaka, znam da bi trebalo graditi i nadvožnjak i tunel, kao i podzemne tramvajke stanice i znam da bi dosta sve to koštalo i egzibicija je. Ali opet, voleo bi da čujem druga mišljenja, pogotovo ljudi koji žive ovde.
Od tipa koji je organizovao odbranu borića sam čuo da postoji možda nekakav, makar zametak železničkog tunela ka Petlovom brdu i mogućnost da se pruga iz Kijeva lako dovede do centra naselja, za šta je on bio zainteresovan da lobira. U potpunosti se ograđujem, nemam pojma da li je tačno, a i da jeste, ne mislim da ima smisla graditi patrljak pruge da pokrije samo jedno naselje.
 
Proširenje tramvaja južno od Kneževca bi teško bilo izvodljivo zbog nagiba na Straževici i preuskih ulica u Resniku. Trasa trojke od Omladinskog Stadiona do Kneževca je sa svojih 12 kilometara druga najduža tramvajska linija u BG posle sedmice, i verovatno se ni nakon završetka rekonstrukcije zbog njene dužine neće u potpunosti poštovati red vožnje, kao što se ne poštuje ni sada na mnogo frekventnijoj sedmici i devetki.

Ipak će trojka opet biti mnogo efikasnija veza Rakovice sa centrom od 37-ice, jer je u 2/3 svoje dužine pruga potpuno izdvojena od kolovoza i autonomna u odnosu na gužve drumskog saobraćaja.
 
Zimska
slike_pored_puta_20220128_082117_0.jpg
 
Poslednja izmena od urednika:
Moram priznati da se 5_6 godina nisam vozio sedmicom.. jel' i dalje putuje '2 dana' od skretanja u Resavsku do pravnog?
 
Moram priznati da se 5_6 godina nisam vozio sedmicom.. jel' i dalje putuje '2 dana' od skretanja u Resavsku do pravnog?
Nije toliki problem dužina putovanja, koliko faktičko nepoštovanje takta od 7-9 minuta na koliko bi sedmica morala ići, u zavisnosti od toga da li je radni dan. Jednom prilikom sam je čekao duže od 20 minuta, ali kada ne kasni, njome se veoma brzo stiže od BAS-a do Vukovog Spomenika, gde se najčešće vozim.

Više se i ne sećam koliki takt je imala trojka dok je saobraćala, ali sigurno je bila ređa.
 
Proširenje tramvaja južno od Kneževca bi teško bilo izvodljivo zbog nagiba na Straževici i preuskih ulica u Resniku. Trasa trojke od Omladinskog Stadiona do Kneževca je sa svojih 12 kilometara druga najduža tramvajska linija u BG posle sedmice, i verovatno se ni nakon završetka rekonstrukcije zbog njene dužine neće u potpunosti poštovati red vožnje, kao što se ne poštuje ni sada na mnogo frekventnijoj sedmici i devetki.
Najduža je devetka, preko 15 km. Posle nje je sedmica. Razlika je u nekoliko stotina metara.
 
Kako li su to uspeli? Kada sam prisustvovao takvoj sceni kod Vuka, pre par godina, nije bilo šanse da izvedu zbog visinske razlike, a to ukapirali nakon desetak minuta, koliko sam bio prisutan, pa na kraju morao da dolazi ispravan CAF da bi pogurao pokvarenog.
 
Izgleda da će, zbog “stručnosti” i “obrazovanosti” ljudi koji rukovode gradom i projektuju ulice, tramvaji 11 (ako budu vraćeni na redovnu trasu) posle Brankovog mosta stajati tek kod Palate pravde.
Novo stajalište na drugoj strani Savskog trga (u Savskoj) nije izgrađeno.
AE0459C1-4275-4DE1-99B1-D3F1961AFE61.jpeg
 
Ima li nade da će to stajalište možda izgraditi pre otvaranja Savske za saobraćaj ?
 
Ne vidim zašto je to drastično različito od izostavljenog stajališta na Savskom trgu za 78 i 83 u smeru ka Zemunu (osim što je autobusko lakše iscrtati). Uostalom, ovde je ionako popularan taj stav da nikako pri trgovima ne bi smele da budu stanice i okretnice, te da je sama pomisao na njih na tom mestu tekovina primitivizma u Beograđana. Taj stav zastupaju i dugostažni građanski aktivisti. Trgovi imaju služiti tome da budu prazni, da se slikaju iz dronova (ponovo prazni, da ljudi svojom nesavršenošću ne remete pogled na arhitektinu svetu viziju) i da se jednom u šest meseci tamo istera neki orkestar da emituje kulturu i gospoctvo u svim pravcima. Preblizu je i ova stanica u Nemanjinoj, a i vidi se čak iz nekoliko uglova s trga, trebalo je i to malo dalje... negde kod Manježa.

Dosta obećava i usklađenost tramvajske stanice kod Palate pravde i GSP autobuske koja nije kod Palate pravde (u smeru ka periferiji). To bi čuda moglo da učini za veću iskorišćenost tramvajskog podsistema (uz bar jedan neprioritetni semafor više u Savskoj nego ranije). Ne zna se da li je lakše presedati sa 12-ice na buseve za čukaričku periferiju tu ili kod Sajma, a veza sa još uvek aktivnom glavnom autobuskom stanicom je takođe odlična.

Sa stanovišta gradskog saobraćaja, sve što je donela rekonstrukcija tog trga je jedna savršena oluja sranja. Međutim, ako ljudima ne smeta da sada pri presedanju šipče do sledećeg prevoza koji su ranije mogli da uhvate prelaskom jednosmernog dela ulice, šta da se radi...

11 svakako i ne bi trebalo vraćati tom trasom. To je bukvalno jedina tramvajska linija koju sam u kontinuitetu viđao sa nula putnika za onih par meseci koliko je radila na trasi preko Mosta na Adi. Nisu je čak koristili ni ljudi iz blokova za presedanja kod Sajma, niti za vezu sa Mostarom. Ne vidim ni mogućnost da se nešto značajno promeni i udahne joj život, pa bi je barem trebalo ostaviti preko Savskog mosta da povremeno malo ublažava rupe koje nastaju neredovnošću dugih 7 i 9. Naravno, ni to se neće desiti.
 
Poslednja izmena:
Moj tekst o ideji ing. Nikolića iz Beogradskih opštinskih novina br. 3, 1938., nastavak o čemu sam pisao o temi o metrou.


U tekstu su, zatim, dati predlozi i za ostale tramvajske linije. Tako za ugašenu tramvajsku liniju br. 5 i autobusku liniju Glavna železnička staica-Železnička stanica ,,Dunav” ing. Nikolić predlaže da se umesto njih uvede trolejbuska linija Glavna železnička stanica-Nemanjina-Kneza Miloša-Terazije-Kolarčeva-Kneza Pavla-Železnička stanica ,,Dunav”.

Loša osobina linije br. 7 Kalemegdan-Novo Groblje bila je jednostruki kolosek na potezu od Pozorišnog trga do Takovske ulice. U ovu liniju koja savlađuje veliki broj putnika uložen je relativno veliki kapital i autor smatra da je ne treba zameniti drugim prevoznim sredstvom. Obzirom da je Svetogorska ulica suviše uska za postavljanje drugog koloseka, predloženo je postavljanje povratnog koloseka iz pravca Novog Groblja ka Kalemegdanu kroz Hilandarsku ulicu.

Za ukinutu tramvajsku liniju br. 8 Terazije-Novo Groblje smatra da se, ukoliko se pokaže potreba za njenim ponovnim uvođenjem, umesto tramvaja uvede trolejbus ili autobus.

Linija br. 9 ima dva velika nedostatka: jednokolosečnost i dotrajala vozila. Za postavljanje drugog koloseka morala bi se proširiti ulica i na mnogim mestima uloniti travnjaci što bi iziskivalo velike troškove. Po mišljenju autora, osim zamene vozila tu tramvajsku liniju ne bi trebalo posebno unapređivati jer će buduća trolejbuska veza od Terazija do Železničke stance ,,Dunav” dosta doprneti rasterećenju sve do uvođenja metroa kada bi bila ukinuta.

Umesto ukinute tramvajske linije br. 11 treba uvesti trolejbuse zbog velikog uspona Crnogorskom i Prizrenskom ulicom i njene slabe frekvencije.

Linija br. 12 Knežev Spomenik-Dedinje bi ostala dugi niz godina u istom obliku. Uvođenjem druge linije metroa, po mišljenju Nikolića, treba preći na trolejbus na liniji Pozorišni trg.Terazije-Kneza Miloša-,,Mostar”-Neznanog Junaka-Dedinje.

Linija br. 13 bi ostala u istom obliku do uvođenja treće linije metroa kada bi ostala samo tramvajska veza Čukarice sa projektovanom metro stanicom ,,Gospodarska Mehana”, odvojena od ostale tramvajske mreže.

Pomoćna linija 1A bi zbog uskih ulica i jednokolosečnosti postala autobuska.

Beogradska opština je po ,,Generalnom planu” predviđala tramvajsku prugu ,,Mostar”-Jatagan Mala-Deligradska-Slavija-Beogradska-Starine Novaka-Pančevački most. Ratimir Nikolić smatra da zbog lakšeg savladavanja velikih uspona, investicionih troškova i malog broja putnika na tu liniju treba uvesti trolejbuse.

Na kraju ovog članka ing. Ratimir Nikolić zaključuje da tramvaj treba razvijati a kako bi se koja metro linija izgradila, postepeno bi se prebacivao na periferiju, dok bi u centru ostala lako pokretljiva vozila poput trolejbusa i autobusa na gas.

Sledeće godine su se, ipak, stvari drugačije odigrale. 8. avgusta zadnji put su vozili tramavaji na linijama br. 9 i 9A. Nekoliko dana pre toga ukinuta je i linija br. 7. Od planiranog uvođenja trolejbusa na liniji br. 9 se odustalo jer je DTO kupila veću količinu autobusa. Umesto tramvaja uvedena je kružna autobuska linija br. 27 koja je pokrivala trasu sve tri linije.
 
Значи за пар година, а до тад, 11Е без заустабљања на кључним местима :mad:
 

Prilozi

  • C62C31C3-9CD3-427F-98C9-DA8F7D0C033F.jpeg
    C62C31C3-9CD3-427F-98C9-DA8F7D0C033F.jpeg
    81 KB · Pregleda: 203
Šta će onda ići preko mosta na adi, toliko su se hvalili da su napravili posle tolko godina novu trasu za tramvaje, i sada da im samo jedna linija ide preko njega.
 
Ваљда ће бити нека линија НБГ-Раковица кад среде булевар Патријарха Павла. Могло би и до Топчидера само.
 
Hvalili su se i linijom iz Rakovice do NBG. A čini mi se i da su spominjali preusmerenje 7 ili 9.
 
7 i 9 će u svakom slučaju biti tu preusmerene kada bude srušen stari tramvajski most. Što se tiče tramvaja za Rakovicu, to je daleka budućnost, po mom mišljenji oni još uvek nemaju plan kuda da ga provuku kroz Topčider. Ako pruga ostane na postojećoj trasi, i dalje će dva puta presecati bulevar što mislim nije u interesu rekonstrukcije, a da se rade denivelacije to će koštati ko ....
 
To nije sporno da će zbog radova na Starom savskom mostu da preusmere 7 i 9 preko Mosta na Adi. Moj komentar se odnosio na trajno preusmerenje 7 ili 9, kao što je urađeno sa 11.
 
Poslednja izmena:
Постоје ли анализе колико би се добило а колико изгубило преусмеравањем 7 и 9 преко моста на Ади? Можда би боља опција била, када ураде пругу од Славије преко Теразија, да се пусти линија Блок 42-Мост на Ади-Славија-Теразије (Калемегдан)? И можда кружна линија преко оба моста, Мост на Ади-Сајам-Савски трг-Савски мост-Ушће-Сава центар-блок 45, таман као фидер за нови БАС у блоку 42.
 
Razmatrana je opcija 7 ili 9, ne i 7 i 9. Dakle jedna od te 2 linije, dok bi druga bila na trasi preko Milentija Popovića. Takođe je spominjano i da bi mogla linija 3 da bude preusmerena trasom preko NBG kojom je išla 12 tokom radova na Savskom trgu, kao i uvođenje linije 4 ka Savskim blokovima. Na forumu je spominjana kružna linija, ali bez svraćanja do bloka 45.
 
Vrh