[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=846224#p846224:9r6y7x7t je napisao(la):
Žika » Fri Apr 30, 2021 9:17 am[/url]":9r6y7x7t]
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=846187#p846187:9r6y7x7t je napisao(la):
Dart » Pet Apr 30, 2021 12:59 am[/url]":9r6y7x7t]Skretnica se neće sama od sebe prebaciti, ali je vrlo moguće da se aktivira u trenutku prolasku tramvaja za šta je takođe kriv vozač.
Kako se desi da prednjim postoljem tramvaj prođe pravo a zadnje postolje skrene desno ?
Ili isto je bilo kad je puštena Nemanjina i tramvaj izleteo ? Vozač je ekpresno dobio otkaz ( Vesić/Bogdanović) pa se sudila i dobila spor-vraćena na posao.
Za neke stvari treba sačekati jer može svašta da isčili u ovim managera žvesića rekonstrukcijama.
Post iz pepela.
Mislim da to ima veze sa nacinom na koji te skretnice rade. Da bi se skretnica prebacila pantograf tramvaja mora da prodje preko onog "klizaca" (stvarno ne znam tacni naziv). E sad u redovnoj voznji tramvaj (KT makar) ima onaj prekidac "za skretnicu" koji ima dva polozaja, tipa pod naponom i bez napona. Ovaj prekidac driz i vucne motore pod naponom. U standardnoj voznji, prekidac je u polozaju "pod naponom". Ako ovako prodje preko klizaca na kontaktnoj mrezi zatvara se strujno kolo i skretnica se okrece (nebitno u kom je polozaju bila). Ako treba da ostane u istom, vozac pre prolaska pantografa preko klizaca okrece prekidac, prekida strujno kolo (ali i napajanje vucnih motora) i sa skretnicom se nista ne desava.
Kao klinac u srednjoj sam iskopao nege elektricnu semu skretnice i kako zapravo radi ceo sistem, ali to je vec davno bilo ne secam se svega, voleo bih da me ispravi neko ako gresim. Tu je i ovaj lep post iz daleke 2009 godine u ovoj temi:
Recept za prebacivanje skretnice koji primjenjuju u GSP je ostao iz vremena "Đuro Đaković" tramvaja. Česi su smislili da se skretnica prebacuje tako što se kola uspore, pa bez dodavanja vožnje ili kočenja prekidač okrene na "pod strujom". Evo šta se dešava ako se radi suprotno:
Pred skretnicu, dodaješ vožnju. Okreće se krst akceleratora, smanjuje se njegova otpornost. Motori vuku sve veću struju.
Okrećeš preklopnik skretnice na "pod strujom". Trebalo bi da se tada uključi otpornik kroz koji će se zatvoriti strujno kolo skretnice. Međutim, krst akceleratora je otišao predaleko od početnog položaja i automatika ne dozvoljava da se taj otpornik uključi.
Panograf nailazi na "sanke" i kratku izolovanu sekciju između 600 V kontaktne mreže i kontakta skretnice. Motori su veliki induktivni potrošači i ne može im se naglo promijeniti struja. Pošto se to ipak pokušava, dolazi do indukcione pojave, praćene pirotehničkim efektima na pantografu i, ponekad, iskakanjem maksimalnog releja. Kola se trzaju, putnici majstoru pominju familiju.
Ako maksimalni već nije iskočio, motorgenerator sad svakako ostaje bez napajanja. Isključuje se konaktor SN u njegovom kolu i onemogućava komandu vožnje. Vozač može da pritiska pedalu, ona kao da ne postoji.
Na kontakt skretnice nailazi tramvaj kome ne rade ni motorgenerator, ni vučni motori, ni otpornik skretnice. Strujno kolo skretnice nema kroz šta da se zatvori i skretnica se ne prebacuje.
Sve ovo se dešava u djeliću sekunde....
Ono sto sam ja primetio je da nekim lokacijama (najcesce stare okretnice kojie nisu u aktivnoj upotrebi) ovi "klizaci" na kontaktnoj mrezi nisu u upotrebi, verovatno zbog ovakvih stvari (stotine proazaka u pravac, i mozda 1/2 van pravca a za svaki prolazak u pravcu vozac mora da prebacuje prekidac), a mozda i ne rade zbog (ne)odrzavanja.
Moguce je da je ovde pre rekonstrukcije bilo tako, uradili remont, povezali skretnicu kako treba, tramvaj u zaletu, vozac zaboravio da je sad promenjeno ili nije ni znao (ljudi smo, navika je cudo), skretnica okrenuta u pravac, prednje postolje prolazi, pantograf nalece na klizac, prekidac u polozaju pod naponom, zatvara se kolo, skretnica odlazi u skretanje i zadnje postolje izlece.
U teoriji ljudski faktor, u praksi nesot sasvim ocekivano ako nije vozacima skrenutna paznja ili dodatno obelezeno na neki nacin.
Pored ovoga, postoje i ovakvi slucajevi, ali ne verujem da je to bilo ovde jer po slici/putanji koju je tramvaj presao van sina, ne deluje mi kao da je stao pre skretnice:
Slucaj iz 2012.:
- Ова скретница, као и скретнице у Ресавској, код Ташмајдана и Бувљака јесу „мртве“. Искључена им је струја па се њима управља ручно, а не ручицом из трамваја. Чак на овој скретници код Вуковог споменика недостаје један део, тзв. „шпулна“, због чега она често ради како хоће, а не како се њоме управља. Зато се она, и поред ручног подешавања, вратила у првобитни положај – у даху каже један од искуснијих возача трамваја са дугим стажом, који није желео да се представи због страха од отказа. Објашњава и да возачи у ГСП раде под великим притиском шест дана у недељи, односно и по 70 прековремених сати месечно, а да им се не плаћа само законом прописаних 20 сати.