Šta je novo?

Tramvaji

Neke informacije iz prve ruke, a tiču se tendera i donacije i Švajcarske. Suma predviđena za tender je nekih 8 milijardi dinara, odnosno kad se presabere oko 2.8 miliona evra po tramvaju. Ispada dosta normalna cena. Za nekog eventualnog favorita na tenderu nema za sad nikakvih informacija, barem ne dolaze do nekih i te kako bitnih ljudi u firmi. Od donacije iz Švajcarske vrlo moguće, čak i verovatno, da nema ništa. Zato je tender i raspisan. Jednostavno, i pored toga što su zasigurno dobro održavani, ti Schindler-i su i oko 40 godina stari, a po rečima struke iz firme, zbog nemogućnosti nabavke delova verovatno bi se brzo lagerovali u depou Sava. Problem je i dijagnostika sa dosta delova kojih nema, pa čak više ni u samoj Švajcarskoj, a putovalo se tamo sa misijom nabavke delova i za ove Düwag-e ovde. Izgleda se i Bazelu zbog toga žuri sa nabavkom novih, a rashodom ili doniranjem starih tramvaja. Tako sa insistiranjem na novim tramvajima, donacija je izgleda za sad stopirana. Kažu da imaju velikih problema čak i sa doniranim prikolicama. Blokiraju često, kao glavni problem. Delova nema za CAF-ove, pa ni osovina naravno. Nadaju se i učešću CAF-a na tenderu, iako nisu prezadovoljni ovim postojećim, jer bi tako mogli da podignu i ove koji trenutno stoje sa većim kvarovima. Kroz veću nabavku, sigurno bi dobili i dosta neophodnih delova. Pominju se fiksna postolja kao najveći problem, a priča je da CAF sada nudi i obrtna, što bi trebalo da reši mnoge probleme koje muče postojeću seriju. Da je nabavka delova za tramvaje jako komplikovana i skupa, pisao sam i pre. Nema mnogo ljudi u Gradu koji imaju sluha za taj vid šinskog sistema. Misli se da je to isto kao i sa autobusima, gde su stvari mnogo jednostavnije. Potrebno je dosta novca kad se raspisuju tenderi za delove, plus nije lako privući firme čiji se delovi ustvari i žele. Opet, u većini je problem novac, kog očigledno nikada nema dovoljno.
 
Ako nema donacije, bez dodatnih 50 tramvaja uz ovih 25 nema priče. Cena od 2.8m je taman dovoljna za Caf, Škodu, Stadler ili Pesu.
Ali kada već postoji problem sa dostavom delova, zašto se ne traži dostava delova u roku od 15-25 godina, što Škoda već radi i ovde sam već slao to, cifra je išla na oko ovih maksimalnih 155 miliona evra.
 
Priča se vrti oko nekih 68 do 69 miliona evra. Pitanje je šta mogu da ugovore za te pare. Sigurno je svima i u tom GSP-u interes da imaju redovno snabdevanje delovima. GSP će održavati šta god novo od tramvaja stiglo, u to sumnje nema, al eventualno dodatno snabdevanje delovima verovatno mora i dodatno da se plati. Možda i dogovore neke dobre uslove i po tom pitanju. Moraćemo da sačekamo nekih dvadesetak dana da bi videli šta će od svega ispasti na kraju. A inače se slažem da 25 tramvaja nije dovoljno na trenutno stanje voznog parka, al isto tako znam i da traže novo pa svaku cenu, pa makar i tih 25 komada, jer ćemo tako dobiti, činjenica, barem i 25 potpuno funkcionalnih jedinica za duži vremenski period.
 
e ovo me je nasmejalo
B719D799-6F17-4727-8E84-D771510A603D.png
 
Nikola Jovanović kaže kako Siemens u Kragujevcu može da proizvodi tramvaje sa 1000mm kolosekom. Ako je istina, nadam se da će biti njihove ponude na tenderu.
 
Све може кад се одреши кеса. Захваљујући томе имамо KISS у фул опреми. Ако немају у понуди не значи да не могу направити специјално за нас.

Послато са M2102J20SG помоћу Тапатока
 
Jednostavno, i pored toga što su zasigurno dobro održavani, ti Schindler-i su i oko 40 godina stari, a po rečima struke iz firme, zbog nemogućnosti nabavke delova verovatno bi se brzo lagerovali u depou Sava. Problem je i dijagnostika sa dosta delova kojih nema, pa čak više ni u samoj Švajcarskoj, a putovalo se tamo sa misijom nabavke delova i za ove Düwag-e ovde. Izgleda se i Bazelu zbog toga žuri sa nabavkom novih, a rashodom ili doniranjem starih tramvaja. Tako sa insistiranjem na novim tramvajima, donacija je izgleda za sad stopirana. Kažu da imaju velikih problema čak i sa doniranim prikolicama.

Delova nema za CAF-ove, pa ni osovina naravno. Nadaju se i učešću CAF-a na tenderu, iako nisu prezadovoljni ovim postojećim, jer bi tako mogli da podignu i ove koji trenutno stoje sa većim kvarovima. Kroz veću nabavku, sigurno bi dobili i dosta neophodnih delova. Pominju se fiksna postolja kao najveći problem, a priča je da CAF sada nudi i obrtna, što bi trebalo da reši mnoge probleme koje muče postojeću seriju. Da je nabavka delova za tramvaje jako komplikovana i skupa, pisao sam i pre. Nema mnogo ljudi u Gradu koji imaju sluha za taj vid šinskog sistema. Misli
Potrebno je dosta novca kad se raspisuju tenderi za delove, plus nije lako privući firme čiji se delovi ustvari i žele
Potpuno se slazem sa svime sto si rekao ali opet švajcarci su po meni u mnogo boljem stanju od Kt4..Što se tiče delova za šindlere i prikolice/duwage to je istina veliki broj duwaga je sada postao/će solo bez prikolica verovatno zbog problema delova a i u zadnje vreme su na polascima od katica.Što se tiče delova za caf sigurno ih ima i mogu se nabaviti ali su papreno skupi.Ali oni kada im se jedan pokvari skidaju sa drugog i tako idu u krug trenutno je od 30,10 ili 11 van saobraćaja...
 
Ја бих највише волео да се прво довезу сви претенденти и да се поусте по линијама, и да се струка више укључи у рад.
 
Neke informacije iz prve ruke, a tiču se tendera i donacije i Švajcarske. Suma predviđena za tender je nekih 8 milijardi dinara, odnosno kad se presabere oko 2.8 miliona evra po tramvaju. Ispada dosta normalna cena. Za nekog eventualnog favorita na tenderu nema za sad nikakvih informacija, barem ne dolaze do nekih i te kako bitnih ljudi u firmi. Od donacije iz Švajcarske vrlo moguće, čak i verovatno, da nema ništa. Zato je tender i raspisan. Jednostavno, i pored toga što su zasigurno dobro održavani, ti Schindler-i su i oko 40 godina stari, a po rečima struke iz firme, zbog nemogućnosti nabavke delova verovatno bi se brzo lagerovali u depou Sava. Problem je i dijagnostika sa dosta delova kojih nema, pa čak više ni u samoj Švajcarskoj, a putovalo se tamo sa misijom nabavke delova i za ove Düwag-e ovde. Izgleda se i Bazelu zbog toga žuri sa nabavkom novih, a rashodom ili doniranjem starih tramvaja. Tako sa insistiranjem na novim tramvajima, donacija je izgleda za sad stopirana. Kažu da imaju velikih problema čak i sa doniranim prikolicama. Blokiraju često, kao glavni problem. Delova nema za CAF-ove, pa ni osovina naravno. Nadaju se i učešću CAF-a na tenderu, iako nisu prezadovoljni ovim postojećim, jer bi tako mogli da podignu i ove koji trenutno stoje sa većim kvarovima. Kroz veću nabavku, sigurno bi dobili i dosta neophodnih delova. Pominju se fiksna postolja kao najveći problem, a priča je da CAF sada nudi i obrtna, što bi trebalo da reši mnoge probleme koje muče postojeću seriju. Da je nabavka delova za tramvaje jako komplikovana i skupa, pisao sam i pre. Nema mnogo ljudi u Gradu koji imaju sluha za taj vid šinskog sistema. Misli se da je to isto kao i sa autobusima, gde su stvari mnogo jednostavnije. Potrebno je dosta novca kad se raspisuju tenderi za delove, plus nije lako privući firme čiji se delovi ustvari i žele. Opet, u većini je problem novac, kog očigledno nikada nema dovoljno.
Znaci mozda je trenutno stanje katastrofalno, ali zato ce buducnost biti kataklizmicna...
Dakle imacemo definitivno najgori javni prevoz u Evropi.
Koliko zapravo tramvaja saobraca svakog dana? Nama je jedini spas hitna nabavka 100 novih tramvaja i isto toliko trolejbusa.

Neverovatno kako jedno vreme nismo imali prilike da vise gledamo po ulicama autobuse i trolejbuse koji su vidljivo izjedeni od korozije da bi se zadnjih par godina to vratilo sa potpuno trulim tramvajima i trolejbusima... Danasnji tramvaji i trolejbusi se uopste ne razlikuju po stanju limarije sa trolejbusima i nekim autobusima iz 90ih i ranih 2000ih. To zaista nismo imali prilike da gledamo posle vecih nabavki trola i autobusa pre 10ak godina.
 
Hitna nabavka tramvaja ide malo teže, pogotovo 100 komada. Stanje je takvo kakvo je. Svakako je tramvajski podsistem u daleko boljem stanju, ma kako to izgledalo neverovatno, u odnosu na trolejbuski. Godinama se odlaže nabavka i remont KT4 tramvaja, i normalno je da sistem počinje da posustaje. Što kaže struka i u firmi, treba dočekati i ovu isporuku, pa iako samo 25 komada, koliko toliko će ugasiti vatru, al kroz par godina se mora nastaviti sa nabavkom. Trebalo bi i spasti bar nešto od tatrinih tramvaja, dok se malo više ne zanovi vozni park.
Potpuno se slazem sa svime sto si rekao ali opet švajcarci su po meni u mnogo boljem stanju od Kt4..Što se tiče delova za šindlere i prikolice/duwage to je istina veliki broj duwaga je sada postao/će solo bez prikolica verovatno zbog problema delova a i u zadnje vreme su na polascima od katica.Što se tiče delova za caf sigurno ih ima i mogu se nabaviti ali su papreno skupi.Ali oni kada im se jedan pokvari skidaju sa drugog i tako idu u krug trenutno je od 30,10 ili 11 van saobraćaja...
Da, Švajcarci odaju utisak da su u boljem stanju definitivno, pogotovo vizuelno, al ih je mnogo teže održati u radu, nego li KT4. To ti je isto kao i kod kola. Uzmeš auto u perfektnom stanju iz 70-tih, i kreneš sa njim kao sa svakim drugim mlađim kolima, i brzo ćeš imati problem, jer prosto propadaju kako god kvalitetni bili, a traženje delova nikada nije lako, plus još naći i majstore ako sam ne znaš dosta toga da uradiš. Naravno da direktno poređenje kola sa šinskim vozilima nije moguće, al eto da dočaram i jednim primerom kakve probleme imamo. Bez radionica za izradu delova, teško se mogu nabavljati efikasno i u dovoljnoj količini, pričam o Düwag tramvajima. Isto bi bilo i sa Schindler-ima s početka 80-tih. Inače naši Švajcarci su proizvedeni u periodu od 1967 do neke 72/73 godine. Mnogo je to, čak i za tramvaje. Imamo još uvek jednu prikolicu, ako se ne varam, iz 1946 godine. Ne šalju nam oni to tek tako bezveze. Lakše im je da ih i poklone nego sami rashoduju, a jesu nam pomogli tu nema dileme, al s tom praksom se mora i prekinuti za u buduće, jer ipak nam trebaju nova i pouzdana vozila, za koja obično proizvođač i sam garantuje dostupnost delova za narednih 25 do 30 godina. Sa CAF-ovima imamo problema u snabdevanju delovima, skupi su, ne pravi ih puno kooperanata, nisu uvek lako dostupni u smislu da potrče na svaki raspisan tender. U tom smislu zato i vole toliko ČKD tramvaje. Jednostavnost i pouzdanost je ono što ih uporno drži na šinama. Čoperce iz 97 treba sačuvati, a ostalo što još nešto vredi spasti punim remontom. Trebaće na za još neko vreme. Pre će oni raditi nego Düwag tramvaji.
 
Šta je sa remontovanim? Meni oni isto deluju da su u ok stanju.
 
Osim dvojke i jedanaestice, imamo veliki problem sa kapacitetima, evo danas u 14 sardinisanje.

Treba gledati da ovim dolaskom 25 novih povučemo maksimalno šo više solo Katica, koji se realno i najviše raspadaju.
 
Zato je šteta ne uzeti tramvaje iz donacije, imaju veći kapacitet od Katica i sigurno su u boljem stanju od njih i od Duwaga bez obzira na to sto su stari 40-45 godina. Jedan deo se mogao koristi u saobraćaju, a jedan kao donori delova, plus su dobri za vozače jer imaju i klimu u kabini. Ma da meni je najžalije što neće doći, jer su jako zanimljiv model, samo su Švajcarci malo zakasnili i ako su već hteli, mogli su da nam ih doniraju pre 7-8-10 godina.
 
Mogli su al nisu, jer su tada i njima bili dobri. No, iz svih meni dostupnih priča bila je borba i za ovaj tender. Pitanje je dal bi sad bio raspisan da su donacije sigurne. Ovako žele da ih izbegnu, i meni su ti razlozi i više nego opravdani. I sam sam pisao zašto su te donacije mač sa dve oštrice. I koliko god Katice bile ofucane, radiće, a Schindleri veliko pitanje. Očekivanja Grada u vezi sa donacijom sigurno ne bi bila realna, kao i sa delom koji je odavno kod nas. Zato kažem da je možda i bolje da nam ne šalju ništa, jer to nam definitivno za duže vreme ne rešava problem, a i bez donacija su odavno čelnici Grada isuviše opušteni po pitanju nabavke novih tramvaja. Ovako će bar nešto naručiti sad za koji mesec.
 
Mogli su al nisu, jer su tada i njima bili dobri. No, iz svih meni dostupnih priča bila je borba i za ovaj tender. Pitanje je dal bi sad bio raspisan da su donacije sigurne. Ovako žele da ih izbegnu, i meni su ti razlozi i više nego opravdani. I sam sam pisao zašto su te donacije mač sa dve oštrice. I koliko god Katice bile ofucane, radiće, a Schindleri veliko pitanje. Očekivanja Grada u vezi sa donacijom sigurno ne bi bila realna, kao i sa delom koji je odavno kod nas. Zato kažem da je možda i bolje da nam ne šalju ništa, jer to nam definitivno za duže vreme ne rešava problem, a i bez donacija su odavno čelnici Grada isuviše opušteni po pitanju nabavke novih tramvaja. Ovako će bar nešto naručiti sad za koji mesec.
Bas to, da su imali interes da oni još voze, ranije bi nam donirali iste, ovako će samo otići u otpad i verovatno se sa tim završava priča oko donacija iz Švajcarske nakon 20 godina, Bvb-u ostaju Siemens Combino iz 2000 kao najstarija vozila i oni će im raditi bar još 10-15 godina.
 
Ako ćemo otvoreno, povečeni lošim iskustvom sa KAF (CAF), treba postaviti sledeće uslove tendera:
1) Nije nužno da postolje bude obrtno, ali morada postoji mehanizam za umirivanje zanošenja u krivini. Končar ima hidraulični sistem, KT4-YUB mehanizam vezan za zglob, iako nemaju obrtna postolja.
2) Minimalna širina prolaza 65cm u zoni postolja, 90cm van zone postolja.
3) Tender ne vezivati za "bar 50 tramvaja za poslednje tri godine", nego bar 150 tramvaja tog tipa, i baš za kolosek 1000mm za poslednjih 10 godina. Odnosno da postoji bar poluserijska proizvodnja rezervnih delova.
4) Poluprečnik točka ne manji od 600mm.
5) Niskoposnost umesto 100% ne manje 65% podužno.
6) Pogon na sve osovine (brdska vuča kao kod KT4).
7) Dužina tramvaja 35-42 metra. Ima jedva par stajališta u celom sistemu koja ne mogu da prime 42m tramvaj. U milionskom gradu bez metroa sa ukinutom železničkom stanicom, mora se ići na maksimum kapaciteta. Trolejbusi zglobni, a tramvaj od oko 40 metara.
 
Danas se tramvaju prave modularno uglavnom, tako da, recimo CAF ima od 3 do 9 modula (od 2 pogonska i jedan viseći do 5 pogonskih i 4 viseća kao u Budimpešti). Tako se u reference mogu uračunati i kraći i duži tramvaji, samo da je bar poluserijska proizvodnja modula. Od ovih uslova Končar ispunjava sve osim broja tramvaja za poslednjih 10 godina (najveći deo nabavke bio 2006-2014 približno). U odnosu na tramvaje koji se uobičajeno prave, za Beograd bi bilo idealno 4 pogonska i dva viseća modula. Ove uslove bi mogli da prođu Bombardier i Pesa sigurno, za ostale nisam siguran.

Zaboravio sam pod 8.
8) Tender za nabavku 25 tramvaja sa mogućnošću proširenja tendera za još 35 tramvaja u narednih 5 godina.
Odnosno, da kada se finansije stabilizuju, da se nabavljaju tramvaji iste serije radi unifikacije i manje problema sa održavanjem.
 
Odnosno, da kada se finansije stabilizuju, da se nabavljaju tramvaji iste serije radi unifikacije i manje problema sa održavanjem.​
Evo mi imamo tri tipa tramvaja, pa nam problem da održavamo svaki od njih. Kod jednog sama vozila u fazi raspada, kod drugog nemogućnost nabavke rezervnih delova zbog starosti modela, a kod trećeg cena rezervnih delova, pa jedan broj istih služi kao donor delova.​
 
Nije problem koliko tipova/generacija ima, dokle god postoje rezervni delovi. A pošto su to sve tramvaji strane proizvodnje, onda kod starijih je jako teško imati rezervne delove. Beč ima 3 grubo podeljene generacije (više ako se u obzir uzmu tačne generacije/serije), ali su svi domaće proizvodnje + su razvijeni direktno u saradnji sa Wiener Linien. Tako da je daleko manji problem održavanje. Najnovija generacija bi trebalo da, kada se završi isporuka, potpuno zamene visokopodne tramvaje, pa će tako efektivno u upotrebi biti dve generacije.
Da smo u mogućnosti, domaći fakulteti (i GSP) bi dizajnirali tramvaj za Beograd i taj bi se proizvodio u nekoj domaćoj fabrici. Ali pošto nismo zmajevi, nego tigrovi, onda ćemo loviti na stranom terenu - ako išta uspemo i da ulovimo.
 
Vrh