Šta je novo?

Tramvaji

Znaci 130 tramvaja bez 3, a sa 3 150. Sto znaci da ćemo imati 83 tramavaja sa klimom i da nam fali još tih 50 novih.
 
Ako sam dobro shvatio sa tog linka, 18 CAFova rade? šta je sa ostalih 12 :O
 
Te stvari sa neovlašćenim (bez navođenja autora) postavljanjem fotografija su postale normalnost (ne znači da se sa time slažem i da to podržavam, nego objašnjavam za one za koje znam da takve stvari po automatizmu pogrešno tumače), nevezano da li je gradski prevoz u pitanju ili nešto drugo. Na mnogim sajtovima koji se bave prodajom stvari sam viđao gomilu tuđih fotografija. Čak sve češće viđam, i kada se prodaju biljke (i kod par rasadnika) da se postavljaju fotografije odraslih biljki koje kruže internetom (a ne fotografije onoga što se zaista prodaje) ili pak fotografije od poznatih ljudi (uzgajivača). Znam da su jednom mom drugaru bonsaisti mrdnuli nekoliko fotografija njegovih biljaka sa njegovog sajta, ali sam isto tako čuo i da se to desilo u par slučajeva svertski poznatim bonsai majstorima (to mu dođe kao zvanje najvišeg reda u ovoj oblasti).

Uzgred, čak postoje i programi koji uklanjaju vodene žigove, ali to retko ko ume da koristi (to je neko moje iskustvo).​
Autorstvo postoji samo je pitanje koliko autoru smeta da neko bez navođenja preuzima fotografije.
Takva je priroda interneta i to je normalno, dobro i produktivno ne samo za sam internet nego za ceo svet. Masu današnjih stvari ne bismo imali da nije bilo interneta i deljenja prutem njega.

Svim licemerima i malim ljudima koji kmeče kada neko koristi i deli njihov rad na internetu (koji su sami stavili na njega) bih oduzeo svaki komad vlasništva za koji nemaju račun i dokaz da su njihovi i da su ih platili. I softver i sve ostale, materijalne stvari. Sve što nema pisani dokaz o vlasništvu i stvaralaštvu - zaplena. Pa bi ih ostavio da tako žive i rade, i pitao bi ih za 6 meseci kakav im je život tako.

Niko od nas ovde ne bi znao da koristi ni miša a kamoli browser i OS da nije bilo razmenjivanja i deljenja znanja, alata, resursa... Niko od nas u Srbiji. Niko. I stoga mi se gade ljudi koji žele da uzimaju besplatno od interneta sve što mogu a da nikad ništa ne daju besplatno zauzvrat odnosno da nikad ništa ne podele.

P.S.
Nadam se da će se fotografije uzimati i deliti što više, kao inat i za kaznu glupim sebičnim neljudima koji bi da profitiraju na svemu a da njima sve uvek bude besplatno.
 
Poslednja izmena:
Ja dozvoljavam deljenje svog "Internet rada", ali smatram da ne košta ništa da se napiše autor.
To je ok. Moj stav oko toga se može sumirati ovako:
Ko uzme moj rad (koji sam svojevoljno okačio na internet) i navede me kao autora, - hvala mu.
Ko uzme moj rad a ne navede me kao autora - ne zameram mu, svi smo nekad to uradili. A i nisam ja Mikelanđelo pa da sam dao 4 godine života i živaca i zdravlja na slikanje katedrale, pa da treba svi da me slave i hvale i vezuju moje ime za moje delo.

Naravno, ukoliko se desi da neko nije okačio nešto na net, a neko drugi mu to otme pa okači (npr hakeri, ili neko maliciozan) onda naravno da razumem bes i osuđujem to. Ali kad god neko učestvuje u internetu, i svesno i svojevoljno okači nešto na Mrežu ili Sajt A B, C... neka računa da je to isto kao da ih je okačio na SVE mreže i sajtove sveta. Nema tu izvoljevanja ovima ću dati, onima neću, ovima ću da naplatim... Nema brate, zaboravi na te sebičnjačke profiterske fore (ne kažem tebi, Jelancha). Paywall-ovi se zaobilaze, žigovi se uklanjaju, reklame se likvidiraju, autorska prava se menjaju i spore, zasluge se trguju i razmenjuju, glasovi se kopiraju, likovi se rekonstruišu, DRM mehanizmi se rasturaju u komadiće. Takav je internet. Svačiji i ničiji. Čovek ili prihvati to i koristi ga u skladu sa time i određenim merama opreza i bez prevelikih očekivanja... ili ga prosto ne koristi. Nego ajde nazad na papir, na penkalo, na resavsku školu, na vinil ploče, na radio, pa s kolena na koleno, pa crtaj rukom, razvijaj film za slike, pa snimaj audio u studiju... pa živi, stvaraj i konzumiraj tako kao pre 50 godina, ajde baš da vidim.

Ljudi treba da se jbno opuste oko tih stvari i da prihvate da kao što u životu nećeš uvek dobiti dinar za svaki izvršeni Džul i svaku sekundu provedenu više na poslu, niti ćeš dobiti uvek hvala i poštovanje za svako dobro delo koje učiniš... isto tako i na netu nećeš uvek dobiti pohvalu ili nadoknadu za svoj rad. I to je u redu. Jer nema jednog čoveka na planeti koji nikada nije iskoristio nešto što je priatizovano, pozajmljeno, podeljeno mimo znanja, kopirano, itd... I nema ništa loše u tome. Naprotiv, to je dovelo do produkcije znanja i kreativnosti više nego ikada pre. Samim tim, kad se pojave ljudi koji bi to da eliminišu ili ponište, to treba odmah saseći, bojkotovati i iskritikovati. Svetu ne trebaju takvi ljudi i takve prakse. Pogotovu ne danas u ovo vreme prepunom drugih hohštaplera i derikoža, i bolesne manije za novcem i statusom.
 
Slike beobuilda idu na google i čim neko ukuca gb. određenog vozila, pojaviće se slika vozila koju je neko okačio na forum i direktno odatle može da se preuzme. Meni bude drago kada uspem da pronađem sliku nekog vozila koje više ne radi, da me podseti na detinjstvo i na sva ta prošla vremena. Poenta je da su slike sa foruma veoma lako dostupne, ako ti ne odgovara, lepo odeš na super tajni zakljucani forum na koji samo “specijalni” mogu da uđu, pa onda tamo kači slike.
 
Bravo, dobro si me/nas podsetio i na to, sa Google crawler-ima i image rezultatima.


Msm ajde bre, pa danas se na forumima k društvenim mrežama dele najviše vojne tajne i znanja, ljudi kačili slike do tada nikad viđenog kineskog stealth lovca, ili tajnih prototipova tenkova... i ljudi koji dele ta znaja i resurse ni dinar zarade niti mrvu slave traže i dobijaju za to. A ovde se drami i kuka što je u jednoj Srbiji neko uzeo 49497849. fotografiju jednog te istog matorog tramvaja na ulicama Beograda i upotrebio ga za svoje novine ili sajt... Koga bre boli uvo... 🙄
 
Nemam ja ništa protiv preuzimanja, pogotovo za uspomene.

Ali brate, pojavi se neki balavac od 10 godina i kači na svojoj IG stranici predstavljajući ih kao svoje.
Nije mi se još desilo sa busevima, ali jeste sa železnicom i to nekoliko puta.
 
Sve je to normalno.

Meni su novinari neovlašćeno koristili, i slike i izveštavanja pa čak i kopirali tekstove. I ništa, nije me tangiralo.Čak mi je bilo i drago. A bilo je naravno i situacija gde su me pitali da li mogu da iskoriste. Ali kažem, ni kad me nisu pitali, nije mi smetalo.

Sve što se stavi javno na internet, pripada svetu.
Ja čak i kad sam par puta za svoj groš kreirao neke sadržaje, nisam išao na varijantu "plati pa gledaj". Nego da svako može da gleda i skine, a ko želi i u mogućnosti je, može da mi donira i time nagradi rad. Kakvi žigovi, kakvi paywall-i, autorska prava... Pogotovu kad je i taj moj sadržaj napravljen resursima, ili znanjem ili veštinama sa interneta.
 
Poslednja izmena:
Jedna Austrougarska sve reši sa autorskim pravima.🙂
 
Poslednja izmena:
Ja i nisam baš siguran da su autorska prava dobar i koristan ljudski izum...

U svakom slučaju nisu čisto dobar, jer su pored dobra i koristi doneli i nešto zla i štete. Eto, za početak Tesla i Edison... Ili onaj Robert Kearns, kome je auto industrija ukrala dizajne i izum.

Da je do mene, određene kreacije nikad ne bi imale autorska prava i bile intelektualna svojina. A svim kreacijama bi svakako autorska prava isticala posle nekog vremena (o tačnom periodu nisam razmišljao, jer ima mnogo kategorija). Srećom po korporacije i sve sebične ljude na svetu, ne pitam se ja.

P.S.
Ti što kradu po netu tuđi sadržaj i kite se tuđim perjem, to su sve kratkotrajne slave. Neko ko nema svoj sadržaj, viziju i entuzijazam (npr za železnicu) neće imati održiv i kanal/profil koji će da opstane dugo. Jer čak i da se probije i dobije popularnost, neće moći da održi to ako i sam ne počne da pravi svoj sadržaj, i to kvalitetno i predano.

Pogledaj samo instant-slavne Youtube kanale. Dođe njihovih 5 minuta, onda im ponestane novina i originalnosti (čak i ako kradu od drugih), i onda zamru i odu u zaborav, a njihovi autori ostanu nesposobni za život, jer su navikli da je sve instant i da za sve postoji prečica. A nije tako. I taj balavac na IG će kad tad postati dosadan i ostati bez pratioca, jer je copy-paste sve što ume. Eto. Tako da nema potrebe za brigom i da zbog toga ispaštaju svi ostali.
 
Poslednja izmena:
Ti što kradu po netu tuđi sadržaj i kite

Morao sam ovako da quotujem, ne zameri 😆

Najgore je kad neko zarađuje novac predstavljajući tuđ materijal kao svoj.

A ovako da te neko ispromoviše i navede o kome se radi, ko je autor i čak postavi link ka nekoj tvojoj stranici, to je u redu ili čak priželjkivano i od samog autora sadržaja.

Jedno je kad naznačiš i staviš logo preko fotke i vidi se da materijal prodaješ, kao stock photos, a drugo kad nešto samo objaviš, odakle se ne vidi da neko ne sme dalje to da prosledi tj. objavi tvoje fotografije...

Dakle svojatanje je problem i ako je jasno naznačeno da deljenja nema. Sve drugo nije problem. Generalno gledano. Ne govorim sad o patentima, ozbiljnoj filmskoj umetnosti i muzičkoj industriji, nego najčešćem sadržaju u vidu slika i kraćih video zapisa.

U principu sva autorska prava i ističi u nekom trenutku 50+ godina i postaju opšte dobro...
 
Mislim da se slažem s time što kažeš. Ako neko na sadržaju istakne da ne želi da se to deli, ja ću to uvek ispoštovati. Ali ako ne istakne to, a okači svoj sadržaj, neka ne živi u zabludi da pre ili kasnije to neće otići dalje da se širi po internetu.

A evo npr Getty images svojata tuđe fotografije. Recimo ja okačim svoju fotografiju Novogodišnjeg dočeka u Beogradu 2000. na net sa namerom da to bude dostupno svima i da bude kao jedna istorijska arhiva. Onda se nađe neko pametan a pohlepan pa pošalje tu fotografiju Getty-ju da bi dobio 1 cent. Getty uzme tu fotografiju i zavede je kao da je njegova svojina i niko drugi nigde više ne može da kači tu fotografiju.

Pa to nije normalno. E jedan od načina da se suzbiju takve bolesne korporacije i eksploatatori, jeste da svi prihvatimo da sve što neko svojom voljom okači na "javni" deo interneta, postaje svačije. Naravno, ako neko uzme i na net okači piratizovani GTA V, Rockstar ima pravo da proba da ga skine sa svih besplatnih izvora. Ali možda uspe, možda ne. Jbg. Takav je internet. Pokušavati da se obuzda internet je ravno pokušaju da se obuzda okean. Ne ide.
U principu sva autorska prava i ističi u nekom trenutku 50+ godina i postaju opšte dobro...
Eh, da je tako malo...

In other words, the copyright for most works will expire and the work will enter the public domain either 95 years after publication or 70 years after the death of the author.


A korporacije poput Diznija već traže načine da svoja autorska prava produže još duže. I znajući kapital, pohlepu i horde advokata ali i lobista koji stoje iza njih, verovatno će to na kraju i isterati. Onda će tako i Getty, MGM, Vevo, i svi ostali...

Generalno, ljudi treba da sazrevaju i da idu ka ukidanju konceptu autorskih prava. A ne da hrane razna zla uvođenjem autorskih prava na nešto što ih de facto nikad nije ni imalo odnosno sprovodilo. Šta sad, treba sutra svi da idemo po sudovima zato što je Blic prekopirao 10 rečenica Benderovog opisa ili izveštaja s nekog događaja... Ma idi begaj...

Ljudi jednostavno moraju da prestanu da hrane zla i zle prakse.
 
Poslednja izmena:
Ovo su svakako super vesti, ali moram malo da vam rušim sneška
BLT be4/6(8) tramvaji nemaju klimu ( imaju samo za vozača).
Pored toga se spominjanju prikolice koje BLT nema, a BVB ih ne može dati jer nije kupio nove tramvaje...
 
Koji su to tramvaji? Ja sam razumeo da su ovi sa snimka. Ako su oni zeleni kratki, to je skroz bezveze jer imaju ograničeni brzinu i jako su spori i bez prikolice bi bili dobri samo za 11
 
BLT je nabavio ukupno 66 tramvaja BE 4/6 (dva motorna i jedno Jakobs postolje). U njih 50 je naknadno ugrađen niskopodni segment i dodato jedno obrtno postolje pa su postali BE 4/8 (pogonske/ukupne osovine).
Međutim kasnije je iz 11 tramvaja izvađan taj segment tj vraćeni su u originalnu konfiguraciju. Tako da sada imaju ukupno 27 BE 4/6 i 30 BE 6/8.

@Vinča307 Blt tramvaji su žuto crvene boje. Najčešce idu u sinhronu prvo Be4/8, pa Be4/6.
 
Poslednja izmena:
Aha znaci spajaće Be 4/8 i Be 4/6 i to će nam doći kao da dobijamo 26-27 tramvaja ukupno, a sa njima bi mogli da spoje i one zelene niskopodni prikolice koje imamo
 
Ponovicu, svaki tramvaj stize sa prikolicom.Bilo da je 4/6 ili 4/8.Da to rezimiramo i nastavimo dalje.
E to je bitno i raduje me, samo je šteta ako je klima samo u kabini vozača, a i očekivao sam da su malo mladji, barem iz 90ih, ovako su slično godište kao katice
 
Ovo sam nasao u jednom dokumentu :

Similar three coach combinations are sometimes in use still in 2019-2020, but then always in a motorwagon-trailer-motorwagon combination so that the unmotorised trailer in between is a modernised old wagon with a low-floor door and air conditioning. The motorised wagons before and after the trailer may often be still without air conditioning.

 
Vrh