Šta je novo?

Tramvaji

Sada skoro isključivo popunjavaju linije 3, 8, 9, 13, parcijalno 5 i vikendima (i preko leta) na 2, e da i liniju 1.
Ovo na 7 je retkost, ali trenutno je zbog obnove dilatacionih mehanizama na pruzi i pruge na Jadranskom mostu i obnove pruge u Savskoj pola linija ispreturano, pa je tako i KT4 zalutala na 7 - samo zato sam i ušao u nju, posle se ispostavilo da je pri tome baš i g.b. 301.
Sreća pa su pri prethodnoj rekonstrukciji remetinečkog rotora izgradili tramvajsku okretnicu i kod Jadranskog mosta inače bi pola pruge u Novom Zagrebu bilo bez tramvaja (da je ostala stara konfiguracija). Sad su na NovomZagrebu tri okretnice.
Ako se ne varam, plan im je da ukinu okretnicu Savski most i sve prebace u rotor kod Remetinca.
Sećam se kad je otvorena pruga od Sopota preko Jadranskog mosta do Savske ulice 29.11.1985. Tada su u jednoj TV emisiji pitali građane na ulici mišljenje o tome. Mnogima je bio odgovor tipa bilo bi bolje da ide preko mosta Slobode do centra.
Kada su prvi ČKD T4 tramvaji stigli u Zagreb, otac je upoznao neke radnike ZET-a. Tada nisu imali dobro mišljenje o T4; kako kažu čim padne kiša, stajali su i po njima su bolji bili Bikovi i Stojadini.
U vezi naših tramvaja, pričao sam s jednim vozačem GSP-a u vezi njihovih vozila i što se tiče tramvaja na, po njegovom mišljenju je najbolji KT4, isključivo zbog funkcionalnosti i može da ide po svim linijama. Jedini njegov nedostatak su starost i sam priznaje loše održavanje. U vezi buseva, naravno, na prvom mestu stavlja Solarise, dok su BMC s**nje.PO njemu čak je i Higer bolji od njega.
 
Vozio sam se danas u odlicno renoviranom KT tramvaju. Novci rukohvati, nova siroka i lepa plava sedista. Novo LED osvetljenje. Savrseno.
Konacno da vidim nesto pozitivno.
KT je zmaj, prava stvar za nas, kao da je napravljen za Beograd.
 
To su valjda oni remontovani u Goši 2002. godine i vože u paru.
ne, ovo je remontovano skoro.
Veoma su lepi.
Mislim da je remotovano u Rumuniji, mi znanja i kapaciteta za remont starih KT tramvaja nemamo.
MIslim da ima nalepnica koja ukazuje na neku rumunsku firmu.
 
Plava sedišta imaju oni iz Goše. Posle toga ne znam ni da li je bilo remonta, a posebno nisam čuo za Rumuniju. Kesha možda zna više.
 
Vozio sam se danas u odlicno renoviranom KT tramvaju. Novci rukohvati, nova siroka i lepa plava sedista. Novo LED osvetljenje. Savrseno.
Konacno da vidim nesto pozitivno.
KT je zmaj, prava stvar za nas, kao da je napravljen za Beograd.
Iako ih i ja jako volim, realno to je tramvaj koji više ne zadovoljava standarde. Zamisli sebe da si malo stariji i da se jedva krećeš uz pomoć štapa (a bez njega skoro nikako) i da te na stanici "obraduje" KT4 u koji moraš da se uzvereš, po ne baš tako niskim stepenicama, još ako ni peron nije u ravni sa donjom platformom stepenica - još veća zabava.
Donekle to može da reši srednji niskopodni modul, ali to onda više nije ni ta startnost ni ta snaga uzbrdo, jer taj "viseći" modul je samo dodatno opterećenje na motorna postolja koja su nepromenjena - nema besplatnog ručka tu.
Pozitivno je što imaju vrlo velike prozore i najprovetreniji su od svih tramvaja, negativno što po pravilu nemaju klime.
Pre 40 godina je to bilo OK, sada prosto nije, jer su leta vrlo često pretopla.
I nemaju skoro nikakvu kompenzaciju ljuljanja i bočnih trzaja (što većina novih ima) i na beogradskim suludim "lomljenim" krivinama to je stvarno odvratno neugodno.

I stalno se provlači priča kako su KT4 tako robusne idelane jer mogu po svim linijama - a zapravo korektan pristup bi bio da sve trase moraju biti tako sređene da po njima mogu da voze svi tipovi tramvaja - i da to bude ugodna vožnja, a ne da me isprevrće i izdrmusa kao da sam u fliperu.
 
Kad smo već kod toga, zna li iko koja je fora sa tim moronskim krivinama u Beogradu. Nigde to nisam video sem kod nas.
 
Pisalo se o tome već po forumu - ideja je da se uštedi - umesto da se za svaku skretnicu traži izlivanje šina tačno određene geometrije (radijusa krivine "u skretanje") svuda se postavlja "generička" isstovetna leva ili desna skretnica, pa se onda na izlazu iz tog "generičkog" kraka javlja prelom radijusa krivine.
Uštedeli na izlivanju šina - verovatno ubrzali trošenje i samih skretnica, i postolja na tramvajima, a verovatno i šina koje se nastavljaju na tom mestu. O ugodnossti vožnje nije ih ni bilo briga.
 
Tacno je da je KT4 neudoban za starije, ali ikakav prevoz je bolji od nikakavog.
 
Plava sedišta imaju oni iz Goše. Posle toga ne znam ni da li je bilo remonta, a posebno nisam čuo za Rumuniju. Kesha možda zna više.

Ja stvarno ne znam da je i jedna Katica skoro potpuno remontovana. Obično te stvari ne prođu, a da se ne primete, pa sve i da apsolutno ni sa kim ne iskomuniciram na tu temu. Jedna je valjda skorije malo sređena na Dorćolu, al ništa specijalno. U Goši su, kao što većina i zna, remontovane odavno. Čudno da baš niko i ne primeti da se nekoliko velikih skalamerija, kao što je tramvaj, kače na kamione i teraju u inostranstvo na remont, a ja za to apsolutno nisam čuo. Takođe, niko se sigurno neće upuštati u sveobuhvatni remont tako ozbiljne sprave u lotovima od par komada. I tender za to bi sigurno bio negde primećen. Primeti se odmah povratak jedne trole sa remonta, ovako usput, a kamoli tramvaja. Mogao je baš i da slika, mislim MC, pa da vidimo o čemu se tačno radi.
 
na zalost, nisam slikao.
Tramvaj je sveze obojen. Crveno i dole plavo, nema reklama spolja.
Unutra su reklamni panoi pored vrata, plavi rukohvati i plava, malo sira sedista.
Novo LED osvetljenje.
Nov pod.
Na liniji 5.
 
Podolit se presvlači, plava malo šira sedišta jesu verovatno ista kao ona u primercima remontovanim u Goši. A imali su i plave rukohvate. Inače mi je ružna ta tamno crvena u kombinaciji sa tamno plavom. Sad se nažalost svi tako farbaju, logično pošto su "Španci" došli tako. Pod LED osvetljenjem verovatno misliš na štapove ušrafljene umesto onih starih lampi. Moguće da je neki primerak iz serije remontovane u Goši osvežen, al opet kažem, nisam čuo apsolutno ništa o slanju Katica na remont. Možda je to ta što je sređivana na Dorćolu. Skoro sam jednu video na izlazu. Videlo se da je farbana spolja, ako ništa drugo.
 
Tacno je da je KT4 neudoban za starije, ali ikakav prevoz je bolji od nikakavog.
Sve se slažem, ali nije cilj moliti za ikakav prevoz, cilj je valjda zahtevati funkcionalan i prevoz u skladu sa današnjim standardima.

Nažalost ljudi ne shvataju da su svi na vlasti uvek radi da idu ispod nivoa postavljenih zahteva. Pa ako prođe - prođe. Pa ako je izraženi zahtev jako nisko postavljen dobiće se sigurno još gore i od toga. I to kod nas prolazi i to je to.
 
Pisalo se o tome već po forumu - ideja je da se uštedi - umesto da se za svaku skretnicu traži izlivanje šina tačno određene geometrije (radijusa krivine "u skretanje") svuda se postavlja "generička" isstovetna leva ili desna skretnica, pa se onda na izlazu iz tog "generičkog" kraka javlja prelom radijusa krivine.
Uštedeli na izlivanju šina - verovatno ubrzali trošenje i samih skretnica, i postolja na tramvajima, a verovatno i šina koje se nastavljaju na tom mestu. O ugodnossti vožnje nije ih ni bilo briga.
Zamisli,nekad su imali ovo:
masina.jpg
 
Да увек су цивилизације пре имали напреднију технолоигију. Засучи рукаве се звала.
 
Sve se slažem, ali nije cilj moliti za ikakav prevoz, cilj je valjda zahtevati funkcionalan i prevoz u skladu sa današnjim standardima.

Nažalost ljudi ne shvataju da su svi na vlasti uvek radi da idu ispod nivoa postavljenih zahteva. Pa ako prođe - prođe. Pa ako je izraženi zahtev jako nisko postavljen dobiće se sigurno još gore i od toga. I to kod nas prolazi i to je to.
mi smo u poziciji gde samo mozemo da molimo.

inace, danas sam taj tramvaj video iz dlajine na liniji 5. prepoznao sam ga po tim sjajnim reklamama na mestu gde su nekada bili validatori.
 
Да то није онај што има излепљене животиње на шоферкама?
 
Iako ih i ja jako volim, realno to je tramvaj koji više ne zadovoljava standarde. Zamisli sebe da si malo stariji i da se jedva krećeš uz pomoć štapa (a bez njega skoro nikako) i da te na stanici "obraduje" KT4 u koji moraš da se uzvereš, po ne baš tako niskim stepenicama, još ako ni peron nije u ravni sa donjom platformom stepenica - još veća zabava.
Tramvaji su dovoljno skupa, dugotrajna i robusna vozila da i dan danas u mnogim od bogatijih EU gradova među onima koji ih nikada nisu ukidali imamo mnogo visokopodnih vozila i dalje. Kod KAF imamo drugu lošu situaciju, a to je da posle niskog poda nemaš gde da se skloniš od vrata, nemaš gde sa kolicima, ako ti neko ustupi sedište a nisi baš mala baba zauzmeš dva. Odnosno, novo, niskopodno i skupo ne znači dobro ne samo sa aspekta troškova eksploatacije i bezbednosti, po čemu je KAF-BG prototip lošiji od konkurencije, nego i neudobnog putničkog prostora.
Donekle to može da reši srednji niskopodni modul, ali to onda više nije ni ta startnost ni ta snaga uzbrdo, jer taj "viseći" modul je samo dodatno opterećenje na motorna postolja koja su nepromenjena - nema besplatnog ručka tu.
Tamo gde su dograđivani srednji moduli na KT4 očično su menjani i vučbi motori na 1) jače 2) asinhrone neizmenične struje umesto jednosmernih. Ali tada se dobija ravničarski tramvaj kao KAF (bez motora na srednjem postolju). Takva modifikacija bi bila primenjiva eventualno jedino na 20 najnovijih iz 1998, i koji su malo bolje čuvani. Kada se negde 2003 poslati u Gošu tramvaji za modernizaciju, jedva su se izvukli iz tog posla u smislu neplaniranih troškova zbog mnogo goreg stanja nego što im je bilo predstavljeno. Pred kupovinu KAF, poučeni iskustvom Goše, niko nije hteo da uđe u modernizaciju bez 800.000e po vozilu. Ako bi negde našli neke istočnonemačke KT4 za 1000mm kolosek, ne bi bilo loše da se dokrpimo, to bi bilo dobro, jer to umemo da održavamo bar nekako, i bili bi u mnogo boljem tehničkom stanju.
I nemaju skoro nikakvu kompenzaciju ljuljanja i bočnih trzaja (što većina novih ima) i na beogradskim suludim "lomljenim" krivinama to je stvarno odvratno neugodno.
Ljuljanje/valjanje/rotacija oko podužne ose nije vezana za osnovne karakteristike vozila već starost gibnjeva. Novi i ne prestari gibnjevi umiruju oscilacije za par vibracija, dok se stari dugo umiruju. Uz to, ti tramvaji su dugo vozili po razrovanim neodržavanim prugama. Švajcarci su u Beograd došli sa redovno menjanim gibnjevima (potpunim i pravilnim održavanjem), pa su se stariji Švajcarci razlabavili dosta. Vezano za zanošenje/rotaciju oko vertikalne ose, najprostije i najudobnije rešenje su obrtna postolja, ali ne i najbolje kada hoćeš niskopodnost i pogon na sve osovine za brdske uslove, pa još i relativno dugo vozilo za milionski grad. Za razliku od KAF, KT4 i "Crotram" TMK2200 imaju određenu slobodu zanošenja sanduka vozila u odnosu na postolja kako ne bi silovali kolosek i kako bi se smanjio rizik iskakanja iz šina u krivinama i na skretnicama. Kod KT4 za to je zadužen mehanizam ispod zgloba vezan za oba postolja, koji ne dozvoljava preterano zanošenje i vraća pravac sanduka na pravac postolja po izlasku iz krivine/skretnice. Kod "Crotram" se na prelazima modula nalaze hidraulični gibnjevi gde se kompjuterskom regulacijom reguliše umirivanje zanošenja i što pravilnije kretanje kroz krivinu bez silovanja i putnika i šine. Zato su taj hibrid Bombardier Flexity sa većinom uvoznim komponentama sami Zagrebčani nazvali "najboljim na lošoj pruzi". KAF BG prototip ima kruta postolja kao kod starih Baat dvoosovinskih vagona poznatih kao "kaubojci". Dok "kaubojci" imaju bar veliko rastojanje između osovina, što povećava krak momenta sile, čime se zanošenje smanjuje, kod KAF BG te na zadnjem sedištu bukvalno katapultira pri oštroj krivini. Ali sa svim tim, najneudobniji tramvaj je u oštroj krivini udobniji od autobusa zato što makar uspori.
I stalno se provlači priča kako su KT4 tako robusne idelane jer mogu po svim linijama - a zapravo korektan pristup bi bio da sve trase moraju biti tako sređene da po njima mogu da voze svi tipovi tramvaja - i da to bude ugodna vožnja, a ne da me isprevrće i izdrmusa kao da sam u fliperu.
Oštre krivine su posledica prilagođavanja uličnoj mreži, ali mi je stvarno čudno da pored autobusa uopšte primećuješ cimanja u tramvaju, koji u krivinama makar usporava. Vezano za ljuljanje, eventualno se isplati pomenjati gibnjeve u novijim KT4 iz 1997. i onim remontovanim u Goši 2003. Ostalo bi trebalo da bude sukcesivno menjano novim + očuvanijim polovnim tramvajima.

Ako bi negde našli neke istočnonemačke KT4 za 1000mm kolosek, ne bi bilo loše da se dokrpimo. Bili bi u mnogo boljem tehničkom stanju od ovoga što sada imamo. Ali to je tek da se obezbedi finansijski održiva sukcesivna nabavka novih tramvaja, jer 100+ odjednom bi bio preveliki finasijski udar.
 
Vozio se danas u Svajcarcu.
Savrsena konfiguracija sedista.
Kako ne mozemo da dobijemo vise takvih tramvaja.
 
Vrh